×
بین الملل
شناسه خبر : 168709
تاریخ انتشار :

نورنیوز از سیاست ها و استراتژی های رسانه ای فلسطینیان در جنگ با اسراییل گزارش می دهد

تونل رسانه ای حماس از قلب غزه تا اعماق افکار عمومی جهان

طراحان استراتژی رسانه ای حماس، تنگه احد در جبهه رقیب را شناسایی کردند و از میانبری کمترشناخته شده، جنگ را به پشت جبهه کشاندند و افکار عمومی جهانیان و مشخصا کشورهای حامی اسراییل را برانگیختند. آنها یکی از همان تونل های اسرارآمیز و معمایی خود را در عالم ذهنی مردم جهان حفر کردند تا تصویر خشونت های وحشیانه صهیونیست ها را از طریق همین تونل های مجازی به افکار عموم

نورنیوز- گروه فرهنگی:

به 6 ماهه شدن جنگ خونبار رژیم اسراییل با مردم غزه، یک هفته بیشتر نمانده است؛ 6 ماهی که از تلخ ترین مقاطع در تمام تاریخ معاصر جهان است و نصاب تازه ای از خشونت و کشتار غیرنظامیان را رقم زده است. آنچه در این 6 ماه گذشت آوارگی نزدیک به دومیلیون شهروند فلسطینی، قتل عام بیش از 32 هزار نفر و مصدومیت 100 هزار تن از مردم بی پناه باریکه غزه بوده است. حجم قابل اعتنایی از این ارقام هولناک را زنان و کودکان و کهنسالان تشکیل می دهند. به این اعتبار برای نامگذاری آنچه در غزه می گذرد استفاده از تعبیر "تراژدی انسانی" کاملا موجه و معتبر است.

 اکنون جامعه جهانی ابعاد دهشتناک این تراژدی را به خوبی می شناسد و علی رغم میل سیاستمداران جنگ طلب و حقیقت ستیز، خیابان های بزرگ ترین شهرهای جهان را از منتهی الیه شرق آسیا تا کرانه های غربی اروپا و از شمالی ترین شهرهای بزرگ آمریکا تا جنوبی ترین سکونتگاه های آسیا به صحنه شورمند و شوق آفرینی از همدردی با مظلومان غزه و محکومیت غاصبان سفاک صهیونیست تبدیل کرده است.

رسانه، خاکریز دوم جنگ 

این همدلی و همسخنی انسانی، حاصل روشنگری های رسانه ای در سطوح گوناگون بوده است. رسانه ها همپای رنج آوارگان و ستمدیدگان فعالیت کردند و راویان اثرگذاری برای تراژدی غزه بودند. درواقع، خاکریز دوم این جنگ، عرصه رسانه بود. هرچند برخی از "اَبَررسانه ها" در رقابت خبری، به پیچیده ترین ترفندها و شگردهای ارتباطی متوسل شدند تا جای ظالم و مظلوم را عوض کنند اما واقعیات کف خیابان در سراسر جهان نشان داد که با ظهور "انسان رسانه ها"، دیگر "دستکاری" در واقعیت، و "مهندسی افکار عمومی" پروژه ای آسان نیست.

شهروندانِ بی یونیفورم و آماتور، با دوربین های موبایل غیرحرفه ای خود، هنگی از سربازان جنگ رسانه ای را شکل دادند که توانست سرنوشت میدان را عوض کند. علاوه بر "انسان رسانه ها" که نقشی بی بدیل در انتقال واقعیت داشتند "ابررسانه"هایی نظیر الجزیره و المیادین، هم در جنگ روایت ها، رقبای خود را مقهور کرده و تصاویر مستندی از تمامیت میدان جنگ به جهانیان عرضه کردند.

حاصل این جنگ رسانه ای البته شهادت 136 خبرنگار و فعال رسانه ای از پایگاه های مختلف اطلاع رسانی بود. به این اعتبار، علاوه بر جنگ نظامی، باید از میدان جنگ رسانه ای یا خاکریز دوم جنگ در معرکه غزه نیز سخن گفت و در کنار کالک های عملیات نظامی از نقشه های عملیات رسانه ای نیز رونمایی کرد.

تنش، درگیری و جنگ برای رسانه ها موهبتی حرفه ای به شمار می آیند! میان اهل خبر مشهور است که درگیری، "آدرنالین" رسانه است که هیجان و ضربان را بالا می برد؛ و هرچه سطح درگیری و منازعه بالاتر باشد هیجان ها افزایش پیدا می کند. به این اعتبار، رسانه های رسمی، علاقه ای حرفه ای به نفس جنگ و درگیری و تنش دارند. ابررسانه ها از جنگ، یک تفنن و سرگرمی می سازند و در دل این سرگرمی "پیام"های مورد نظر خود را می گنجانند و به مخاطب القا می کنند. 

از سوی دیگر، جنگ و شرایط جنگی، نه تنها "عرضه" اخبار را افزایش می دهد بلکه "تقاضا"ی خبر را هم بالا می برد. گفته اند که جنگ خلیج فارس، مخاطبان سی ان ان را تا 10 برابر افزایش داد. با توجه به این دو واقعیت مهم، به مجرد شعله ورشدن آتش جنگ در غزه، تمام رسانه ها اسب خود را هی کردند تا در این میدان پرخبر، بهترین جا و مرغوب ترین موقعیت مکانی را برای تدوین روایت خود پیدا کنند.

جدال "انسان رسانه"ها با "اَبَررسانه" ها

 رسانه های تحت نفوذ صهیونیسم، طبعا بسته بندی های خبری و تحلیلی خود از کشتار مردم غزه را در قالب بازنمایی "جنگ با تروریسم" فراهم کردند اما این ابررسانه ها توگویی در محاسبات خود جایی برای "انسان رسانه ها" باز نکرده بودند. انبوهی از داده های خبری و تصویری مردمی و غیرحرفه ای، شبکه های اجتماعی و فضای مجازی را به تسخیر درآوردند و بازنمایی های ابررسانه های طرفداررژیم اسراییل را بی اعتبار کردند. ابررسانه هایی مثل الجزیره، المیادین و حتی سی ان ان و در مقاطعی بی بی سی، هم نتوانستند از ظرفیت این داده های خبری و تصویری غیرحرفه ای استفاده نکنند. 

حاصل این تعقیب و گریز رسانه ای، آگاهی شهروندان جهان به واقعیت های جنگ غزه و خشونت های خونباررژیم اسراییل بود. درست است که در خلال جنگ 6 ماهه اسراییل با غزه، "روایت اول" از آن الجزیره بود اما باید به این نکته توجه داشت که نیروهای فلسطینی طرفدار حماس، با سازماندهی و جمع آوری داده های خبری و تصویری انسان رسانه ها بسیار موفق عمل کردند و توانستند از یکسو آنها را مستقیما در شبکه های اجتماعی منتشر کنند و از سوی دیگر با ارسال این داده ها به ابررسانه هایی مثل الجزیره و المیادین و برخی دیگر از خبرگزاری ها، به طور غیرمستقیم خوراک خبری مستندی در اختیار آنها قرار دهند. به این اعتبار قهرمان جنگ رسانه ای غزه، تاکنون انسان رسانه هایی اند که رأسا و یا با تغذیه ابررسانه ها راوی حقایق بوده اند.

 هوشمندی فلسطینی ها در استراتژی رسانه ای

 استراتژی هوشمندانه فلسطینی توانست "تکنولوژی رسانه" به عنوان یک فراورده غربی را به استخدام خود در آورد. چه بسا در فکر پدیدآورندگان اروپایی و آمریکایی این تکنولوژی، این تصور بود که با ابداع چنین ترفندها و مهارت هایی می توانند سلطه جویی اقتصادی و سیاسی خود را این بار در سطح ذهن شهروندان سایر ملل استمرار دهند. حماس در جنگ رسانه ای خود، همان تکنولوژی را به غنیمت گرفت و به سود خود مصادره کرد و با مهندسی معکوس، از آن به نفع مردم غزه بهره برد.

نکته مهم دیگر این بود که حماس و طراحان رسانه ای اش، تنگه احد در جبهه رقیب را شناسایی کردند و از میانبری کمترشناخته شده، جنگ را به پشت جبهه کشاند و افکار عمومی جهانیان و مشخصا کشورهای حامی اسراییل را برانگیخت. اکنون چند ماه است که در سایه این استراتژی، شهرهای بزرگ در کشورهایی که به طور سنتی حامیان راهبردی تل آویو به شمار می آیند، صحنه تظاهرات پرشور مردم علیه سیاست های حمایتی کشورها از اسراییل اند. حماس با این ترفند هوشمندانه، انگار توانست یکی از همان تونل های اسرارآمیز و معمایی خود را در عالم ذهنی مردم جهان حفر کند و تصویر خشونت های وحشیانه صهیونیست ها را از طریق همین تونل های مجازی به افکار عمومی دنیا برساند.

استراتژی رسانه ای فلسطینیان البته این درس بسیار مهم را خصوصا برای ما ایرانیان هم دارد که نباید نوآوری های تکنولوژیک را با سیاست های تنگ نظرانه ی مهار و محدودیت، کنار گذاشت. ابزارها و بسترهای فناوری مثل تلگرام و اینستاگرام و سایر شبکه های فضای مجازی، به شرط آنکه با تولید محتواهای هوشمند و هدفمند تغذیه شوند می توانند بسیار مؤثر و کارآمد باشند. رسانه ها فقط کارکرد دفاعی و پدافندی ندارند. می توانند ماهیت آفندی و ضربتی هم داشته باشد.

تلاش انسان رسانه های فلسطینی و نیز جدیت و هوشمندی ابررسانه های حاضر در میدان غزه نشان داد که سرمایه گذاری روی تولید محتوای هدفمند می تواند سرنوشت جنگ را عوض کند.  

 


نورنیوز - امیر یوسفی
نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
لرزه بر موازنه دیپلماتیک! +فیلم
معاون پزشکیان: رئیس‌جمهور از تدوین لایحه «مقابله با انتشار محتوای خلاف واقع» خبر نداشت!
ایثار در شعله‌های آبیدر
وضعیت آب و هوا امروز سه‌شنبه 7 مرداد 1404 + وضعیت استان‌ها
رسانه صهیونیستی خبر داد: آذربایجان در آستانه پیوستن به «پیمان ابراهیم»
نامه آیت‌الله نوری‌همدانی تقدیم پاپ شد
مهرشاد سهیلی جایی در آنتن ندارد؛ روایت یک فریب تبلیغاتی
شرط جدید بانک مرکزی برای خرید ارز اربعین 1404
قمار 50 میلیون یورویی النصر با توصیه رونالدو!
گزارش الاخبار در مورد چشم‌انداز همکاری روسیه، چین و ایران در مرحله پساجنگ
عارف: توسعه روابط با منطقه راهبرد قطعی ایران است
انقلاب در پیوند قلب با دست توانای متخصصان ایرانی + فیلم
شکست تلخ تراکتور مقابل قهرمان آفریقا در واپسین ثانیه‌ها
تعطیلی یزد، قم و خوزستان در روز چهارشنبه+ جزئیات کاهش ساعت کاری روز سه‌شنبه
گفت‌وگوی تلفنی پوتین و نتانیاهو درباره ایران و سوریه
قدمت واقعی سمرقند فراتر از آن‌ چیزی است که تصور می‌شد
در جنگ 12 روزه اسرائیل علیه ایران، چند نفر از وزارت اطلاعات شهید شدند؟
وداع زودهنگام گلر الجزایری با سرخ‌ها در ارزروم
عکس های منتخب جهان،28 جولای2025
مهران با 51.8 درجه داغ‌ترین شهر ایران شد
هشدار ایران به رژیم اسرائیل درباره جداسازی استان‌های جنوبی سوریه
شکست پرسپولیس در آخرین بازی تدارکاتی در اردوی ترکیه
دبیرکل سازمان ملل: نسل‌کشی در غزه هیچ توجیهی ندارد
عراقچی: اگر تجاوز تکرار شود، بدون تردید واکنشی قاطع‌تر نشان خواهیم داد
کارت ورود به جلسه آزمون استخدامی آموزش و پرورش 1404 منتشر شد
میدری: حذف یارانه یا تغییر دهک‌بندی قبل از اعمال به افراد اطلاع داده می‌شود
گزارش تصویری | مرگ آرام بزرگ‌ترین دریاچه ایران
تیراندازی مرگبار در آتلانتا؛ یک کشته و 10 زخمی
ادامه قتل عام با گرسنگی؛ 14 فلسطینی دیگر در محاصره غزه جان باختند
حمله سایبری گسترده، سفرهای هوایی روسیه را مختل کرد
صادرات 45.5 میلیون دلاری از جلفا به 9 کشور دنیا
هشدار هواشناسی؛ موج گرما از فردا وارد کشور می‌شود + فیلم
جنگ 12 روزه را چگونه روایت کنیم؟
نسخه جدید دولت برای نشاط اجتماعی؛ بُن سفر در راه است؟
نظری جویباری از مدیرعاملی استقلال استعفا داد + فیلم
نماینده اسکواش ایران یک قدم تا قهرمانی جهان فاصله دارد
توافقی به رنگ سلطه؛ اروپا در سایه آمریکا
سخنگوی دولت: چهارشنبه تعطیل نیست/ لایحه فضای مجازی علیه آزادی بیان نیست
کارگردان «جنگ ستارگان» گنجینه هنری‌اش را به نمایش می‌گذارد
برای شرکت در اجلاس روسای مجالس جهانی؛ قالیباف عازم ژنو شد
درخواست توبه تتلو در دست بررسی دادگاه/ارجاع پرونده قتل «منصوره قدیری‌جاوید» به دیوان عالی
ترامپ: از ایران سیگنال‌های بدی دریافت می کنیم
رئیس‌جمهور مصر: کوچ اجباری فلسطینی‌ها خط قرمز ماست/رفح باید از سمت فلسطین نیز باز باشد
استرداد لایحه: شکست؟ عقب‌نشینی؟ یا حرکت به سمت حکمرانی گفت‌وگویی؟
تاکید پزشکیان بر ارتقای تعامل با کشورهای دیگر، بر مبنای منافع مشترک
موافقت رئیس‌جمهور با پس گرفتن لایحه مقابله با انتشار محتوای خبری خلاف واقع در فضای مجازی
ترامپ: کمک‌های امریکا به کودکان غزه دزدیده می‌شود!
«کلیشه‌های سیاسی» جان کودکان غزه را نجات نمی‌دهد
پیش‌فروش خودروی کوئیک GX_L از امروز آغاز شد
تعداد ثبت‌نام کنندگان اربعین در سامانه سماح از یک میلیون نفر گذشت! +لینک‌سایت
X
آگهی تبلیغاتی