×
فرهنگی
شناسه خبر : 168256
تاریخ انتشار : شنبه 1403/01/04 ساعت 08:00

نورنیوز به بهانه اکران نوروزی فیلم «بی‌بدن» بررسی کرد؛

«بی‌بدن»؛ تفسیر هنرمندانه عدالت و رافت

«بی‌بدن» یک فیلم استخوان‌دار است؛ با بازی‌هایی خوب و یکدست که در میان آن‌ها نقش‌آفرینی نوید پورفرج و الناز شاکردوست بیشتر به چشم می‌آید.

نورنیوز-گروه فرهنگی: فیلم سینمایی «بی بدن» اولین ساخته مرتضی علیزاده است که بر اساس داستانی از کاظم دانشی تولید شده است.

این فیلم که یک درام احساسی است از روز چهارشنبه ۲۳ اسفندماه بر روی پرده سینما‌های سراسر کشور آمده است.

«بی‌بدن» فیلم ملتهبی‌ست. با یک سکانس میخکوب‌کننده آغاز می‌شود و بعد، سفره‌ی قصه‌ای را پهن می‌کند که فصل‌به‌فصل بیشتر بهت‌آور می‌شود.

داستان فرار دختری از خانه که تبدیل به یک پرونده وحشتناک جنایی می‌شود. «بی بدن» علیرغم تکذیب خود نویسنده، بر اساس یک پرونده واقعی قضایی به نگارش درآمده است.

پرونده قتل یک دختر توسط دوست پسرش و از بین بردن جسد او. جسدی که هیچ وقت پیدا نشد، حکمی که تمام شواهد برای قاتل بودن پسر را تایید می‌کرد به جز جسدی که ثابت‌کننده نهایی این قتل باشد و اعدامی که پس از سال‌ها کش و قوس سرانجام رخ داد دست گذاشتن روی چنین سوژه‌ای علاوه بر شجاعت، نیازمند یک تسلط تکنیکی بالا در نوشتن متن و اجرای آن است.

موضوعی که نویسنده و کارگردان این فیلم نشان می‌دهند بهره‌ی بالایی از آن دارند. عدالت یا رافت؟ این، یک دوگانه‌ی همیشه‌جنجال‌ساز در پرونده‌های قضاییِ منجر به صدور حکم اعدام است.

مواجهه‌ی افکار عمومی با چنین پرونده‌هایی عموماً احساسی‌ است؛ برخی از اساس ریشه‌ی قصاص را می‌زنند و علیه این حکم محترمِ الهی به جنگ برمی‌خیزند و برخی دیگر با طمع و ولع دنبال اجرای حکم اعدام می‌گردند و هر دو اشتباه می‌کنند.

در سینمای ایران اما به زحمت می‌شود یک فیلم جنایی پیدا کرد که در دوگانه‌ی مواجهه‌های احساسی با این حکم گیر نکند.

«بی‌بدن» حتما یکی از آن فیلم‌هاست؛ اثری که نه حکم قصاص را تحقیر می‌کند و نه از خیرِ فضیلتِ بخشندگی می‌گذرد.

فیلمنامه‌نویس باهوشِ «بی‌بدن» عدالتِ قصاص و رافتِ بخشیدن را در طول هم تعریف می‌کند و با این صورت‌بندی، درک تازه‌ای از ریشه‌های حکم قصاص می‌سازد؛ درکی که در هیاهوی رسانه‌ها و شلوغ‌کاری‌های فضای مجازی سخت‌یاب است و چه خوب که «بی‌بدن» نسبت به این وجه از ماجرا هم بی‌تفاوت نیست و ضربه‌ی اساسیِ قضاوت‌های اینستاگرامی بر روحِ عدالت را با صراحت و دقت روایت می‌کند.

«بی‌بدن» یک فیلم استخوان‌دار است؛ با بازی‌هایی خوب و یکدست که در میان آن‌ها نقش‌آفرینی نوید پورفرج و الناز شاکردوست بیشتر به چشم می‌آید. در این میان باید به بازی ضعیف سروش صحت نیز که به عنوان پدر دختر متوفی ایفای نقش می کند،اشاره کرد.

باید پذیرفت که صحت کارگردان و نویسنده‌ای بسیار جذاب و دلنشین است و بازیگری بسیار بد و نچسب. کارگردانی مسلط و فیلمنامه‌ی روان و تدوین خوش‌ریتم بی بدن را هم نباید از قلم انداخت که همه در کنار هم، فرصت پلک‌زدن را از مخاطب می‌گیرند و یک موقعیت پیچیده‌ی انسانی خلق می‌کنند.

اینکه «بی‌بدن» با این کیفیت سینمایی و دقت مضمونی چرا در میان فیلم‌های سودای سیمرغ جشنواره نیست، از آن پرسش‌های ناراحت‌کننده‌ی فجر۴۲ است که حتما باید به آن پاسخ داده شود. این فیلم را که می توان از آن به عنوان ان مهمترین اثر سینمایی با موضوع اجتماعی در سال ۱۴۰۳ یاد کرد باید حتما با دقت تماشا کرد چون هم عمیق است، هم تکنیکی.


نورنیوز
نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
مرد گمشده پس از 7 سال در پیاده روی اربعین پیدا شد
تظاهرات یک میلیون نفری شهرک‌نشینان علیه نتانیاهو
ذخایر سوخت مایع نیروگاهی 60 درصد افزایش یافت
ولایتی: مردم ایران اجازه معامله بر سر امنیت ملی‌شان را نمی‌دهند
نورنما | انفجار در یکی از کارخانه‌های استیل آمریکا
اظهارات سرلشکر رحیم صفوی درباره احتمال وقوع جنگ جدید
مدیرعامل ایرانسل درباره افزایش 70 درصدی تعرفه اینترنت چه گفت؟
طرح اشغال کامل شهر غزه به تصویب رسید
سفارت آلمان در تهران موقتا تعطیل شد
انتظار 4 ساله برای دریافت خودروی کارخانه‌ای همچنان ادامه دارد
آتش‌سوزی گسترده در سوله هزارمتری آرد در شیراز
مکرون: فکر نمی کنم پوتین دنبال صلح باشد
انهدام گسترده پهپادهای اوکراینی بر فراز مناطق روسیه
شلیک موشک مقاومت فلسطین به قلب سرزمین‌های اشغالی
بحران آب در کشور باران‌های سیل‌آسا
تیم ملی بسکتبال ایران عنوان سوم کاپ آسیا را کسب کرد/ استرالیا قهرمان شد
آخرین جزییات از آتش‌سوزی مهیب جنوب تهران/ نمایی نزدیک از آتش‌سوزی انبار روغن موتور + فیلم
شلیک 70 موشک از یمن به اراضی اشغالی در 5 ماه
طرح توسعه شهرک سازی اسرائیل را تهدیدی برای موجودیت کشور فلسطین می‌دانیم
جوزف عون: طرح آمریکا با اصلاحات لبنان به سند ملی تبدیل شد
هوای تهران از سه‌شنبه گرم‌تر می‌شود؛ افزایش تابش اشعه فرابنفش در پایتخت
منچستر یونایتد با شکست لیگ جزیره را آغاز کرد
عکس های منتخب جهان، 17 آگوست 2025
نفتالی بنت: نتانیاهو در مقابله با حماس ناکام مانده است
رئیس‌جمهور از تلاش‌های برگزارکنندگان مراسم اربعین تقدیر کرد
انفجار تروریستی در قلب شهر حلب سوریه
قلعه‌نویی: لژیونرهای تیم در تورنمنت کافا حضور ندارند
برکناری سه مقام ارشد سعودی به دستور ملک سلمان
عارف: دولت چهاردهم به دنبال تمرکززدایی و انتقال اختیارات است
کیفیت هوا در تهران به وضعیت ناسالم درآمد
مدیر ChatGPT: کاربران باید همواره دقت پاسخ‌های هوش مصنوعی را تایید کنند
نخست‌وزیر یمن خواستار پایان یافتن بی‌تفاوتی کشورهای عربی شد
توقف ناامیدکننده چلسی در گام اول لیگ برتر
جولانی به تکفیری‌ها تابعیت سوری هدیه کرد
پوتین و ترامپ؛ بازی با روان در میدان سیاست
پزشکیان در اوراسیا؛ نقطه عطف دیپلماسی و همکاری ایران
نیویورک‌تایمز: نفوذ اطلاعاتی ایران در ساختار داخلی اسرائیل فاش شد
زنگ خطر در نظام سلامت؛ 80 درصد داروخانه‌ها در معرض ورشکستگی
روبیو هشدار داد: این جنگِ ما نیست؛ باید به‌دنبال آتش‌بس باشیم
سفر هماهنگ زلنسکی و رهبران اروپایی به آمریکا برای حمایت از اوکراین
بیانیه وزارت امور خارجه در مورد محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی و کوچاندن اجباری ساکنان غزه
ایجاد «اتاق امن» در مدارس؛ گامی برای افزایش امنیت دانش‌آموزان
تهدید وزیر جنگ اسرائیل پس از حمله موشکی یمن به سرزمین‌های اشغالی
ویتکاف: پوتین آماده پذیرش تضمین‌های امنیتی برای اوکراین است
فلج شدن زندگی شهرک‌نشینان صهیونیست در پی اعتصاب گسترده
آیین وداع با پیکر شهید اسماعیل پاشایی در بهارستان برگزار شد
متهم 27 هزار میلیاردی بازداشت و به کشور بازگردانده شد
کمبود 100 هزار پرستار در کشور؛ فرمول پرداخت اضافه‌کاری‌ها تغییر کرد؟
مرگ یک آتش نشان در آتش سوزی کنگان
هشدار اقتصاددانان برنده نوبل به نخست‌وزیر اسرائیل: اقتصاد اسرائیل در مرز نابودی
X
آگهی تبلیغاتی