نورنیوز-گروه فرهنگ و جامعه: در هفته ی پایانی بهمن ماه ، فیلم های در حال اکران پای ۴۷ هزار مخاطب را به سینماها باز کرد.
سینمای ایران در هفتهای که گذشت در مجموع با میزبانی از ۴۷ هزارمخاطب فروش ۲۱ میلیارد و ۷۸۷ میلیون و ۹۴۲ هزار تومانی را تجربه کرد.
اگرچه به دلایل مختلف نمی توان شرایط موجود را معادل رونق پایدار سینما تلقی کرد اما بدون شک این آمار جالب توجه می تواند بارقه های امید را در فعالان این صنعت تقویت کند.
فیلم های پر فروش در این بازه زمانی عمدتا در ژانر کمدی بوده اند که نشان می دهد ذائقه مردم همچنان با مضامین ظنز سازگارتر است.
«هاوایی» به کارگردانی بهمن گودرزی این هفته توانست ۱۳۶ هزار بلیط به ارزش ۶ میلیارد و ۵۴۶میلیون تومان بفروشد و در رتبه اول فروش گیشه قرار بگیرد.
جایگاه دوم فروش کمدی به «هتل» به کارگردانی مسعود اطیابی، تهیهکنندگی محمد شایسته و نویسندگی امیر برادران و پیمان جزنی رسید. اکران "هتل" که از ۵ مهر ۱۴۰۲ در سینماهای ایران آغاز شد تا این هفته میزبان ۱۱۳ هزار مخاطب بشود و بتواند ۵ میلیارد و ۲۲۲ میلیون تومان فروش داشته باشد.
«ویلای ساحلی» یکی دیگر از آثار کمدی است که از ۱۹ آذر ماه ۱۴۰۲ روی پرده سینماهای سراسر کشور رفت و در هفته گذشته با فروش ۵۲ هزار بلیط به ارزش ۲ میلیارد و ۶۵۳ میلیون تومان در رتبه سوم جدول فروش سینماها قرار گرفت.
کمدی «فسیل» به تهیهکنندگی سید ابراهیم عامریان و کارگردانی کریم امینی از ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ روی پرده سینماهای سراسر کشور است. این فیلم در هفته گذشته با فروش ۵۲ هزار بلیط به ارزش ۲ میلیارد و ۴۹۶ میلیون تومان رتبه چهارم در جدول فروش فیلم ها را از آن خود کرد.
«ورود و خروج ممنوع» به کارگردانی امید آقایی با فروش ۳۰ هزار بلیط به ارزش یک میلیارد و ۳۹۸ میلیون تومان در رتبه پنجم نشست
آنچه در نگاه نخست، از آخرین آمار فروش سینمای ایران برمی آید این است که آثاری با درونمایه های طنز، مخاطبان بیشتری را به سالن های سینما می کشاند. بخش اعظم فروش ماهانه و هفتگی سینما مربوط است به 5 فیلم طنز (هاوایی، ویلای ساحلی، هتل، فسیل، ورود و خروج ممنوع). نکته جالب تر و مهم تر اینکه یکی از این 5 فیلم (فسیل) نزدیک به یک سال است که در اکران، موفق بوده و همچنان برای مخاطبان جذابیت دارد. فروش چشمگیر فیلم های کمدی و طنز، این واقعیت اجتماعی را نیز نشان می دهد که در شرایط فعلی، ذائقه فرهنگی شهروندان به آثار شادی آفرین و مفرّح متمایل تر است و خانواده ها برای انتخاب گزینه ای جهت گذران فراغت، بیش از آنکه به ارزش و کیفیت هنری فیلم ها توجه کنند به ژانر آنها (طنز) توجه می کنند.
نورنیوز