نورنیوز-گروه فرهنگ وجامعه: بخش حذفشده بیانیه ۱۱۰ اصلاحطلب
فرهیختگان بیانیه ۱۱۰ فعال سیاسی اصلاحطلب را به فال نیک گرفته و در دلیل این استقبال نوشته است: نهتنها بهخاطر اینکه دعوت به حضور موثر در انتخابات را بهعنوان یک کنش مدنی ترویج میکند -که البته این هم مهم است- بلکه بهخاطر اینکه در حد خود جریان سیاستورزی در ایران را بهسمت چالش واقعگرایی سوق میدهد.
به نوشته این روزنامه، روح حاکم بر بیانیه ۱۱۰ نفری دو نکته مهم دارد؛ اول اینکه مشارکتجویی فارغ از نتیجه، خودش موضوعیت دارد و نه صرفا طریقیت. ثانیا رسیدن به هدف چه در درازمدت و چه در کوتاهمدت راهی جز صندوق رای و مشارکت ندارد. بیانیه ۱۱۰ نفری موسوم به متن روزنهگشایی البته بندی محذوف و نانوشته هم دارد که ما مسیر تحریم را یکبار تا آخر رفتهایم و چیزی آخرش ندارد.
مخاطبان موافق نیستند
دنیای اقتصاد نوشته که حدود ۹۵ درصد از شرکتکنندگان در نظرسنجی این روزنامه با اختصاص ۲۴ هزار میلیارد تومان بودجه به صداوسیما در سال ۱۴۰۳ مخالف هستند. این یعنی تنها حدود ۵ درصد با این میزان بودجه موافقاند. این اختلاف بسیار فاحش، نیازمند مطالعه و تحلیل دقیق و جدی است.
نیروی جدید اصلاحات
هممیهن نامه ۱۱۰ اصلاحطلب را به عنوان «نیروی جدید اصلاحات» ارزیابی کرده و به نقل از یکی از امضا کنندگان آن نوشته است: این نامه در برابر جبهه اصلاحات و یا هیچ جریان دیگری منتشر نشده است. جبهه اصلاحات و احزاب عضو آن حق دارند تصمیم بگیرند که به دنبال منفذ خروج از این شرایط باشند یا نباشند. نویسندگان نامه دنبال ائتلافی از نخبگان مسئولیتپذیر و میانهرو هستند که مسئولانه وارد میدان شوند.
سینمای ایران پوست انداخته است
کیهان در گزارشی از وضعیت سینمای ایران در دو سال اخیر نوشته است: در غیبت آن تحریمیها، نسل تازهای از فیلمسازان جوان به میدان آمدند که در پی جشنوارهها و حاشیهها و فضاهای پرغوغا و خالی از هنر و فکر و اندیشه نیستند بلکه دغدغه سینما و کشور را داشته و دارند. چهل و دومین جشنواره فیلم فجر، بیش از هر موضوعی، نوید و مژده همین فضای تازه و جدید را داد که سینمای ایران تقریبا از آن فضاهای فرمایشی و جشنوارهای و شبهروشنفکری و فیلمفارسی فاصله گرفته و میادین و عرصههای نوینی را در حیطه سینما و سینماگر و هنر و تفکر و اندیشه ملی و ایرانی تجربه میکند.
میتوان گفت سینمای ایران به نوعی پوست انداخته و دیگر نیازی به آن چهرهها و عناصر پرمدعای جشنواره زده و مقلد و عروسکی ندارد.
فضاهای تبلیغاتی بهائیت
جام جم گزارشی از آیین و تبلیغات بهائیت نوشته است. طبق این گزارش، بهائیت به تمام فضاهای تبلیغی خود بهصورت کمی و کیفی نگاه میکند وعمدتا در شهرستانها، روستاها، دانشگاهها، سینماها و پارکها فعالیت دارند. تشکیلات بهائیت در دانشگاهها نفوذ بیشتری دارد. یکی دیگر از فضاهایی که بهائیت بر آن انگشت گذاشته، ورود به تیمهای ورزشی و باشگاهی است. در محافل ورزشی سعی تشکیلات فرقه بر این است تا با نفوذ افراد بهائی در یک تیم یا یک ورزشگاه، محل خاصی را تبدیل به پایگاه تبلیغ بهائیت کنند که باید برای جلوگیری از بروز چنین موضوعاتی، اطلاعات افراد جامعه را بالا برد و برنامهای جامع برای استحکام اعتقادات نوجوانان و جوانان در فضاهای مجازی و حقیقی ارائه شود.
پاسخ به نسبتهای ناروا به امام(ره)
جمهوری اسلامی از نسبت دادن برخی دیدگاهها به امام(ره) انتقاد کرده ، از جمله آنکه ادعا شده ایشان قانون را قبول نداشته است.
این روزنامه نوشت: صاحبان قلم به ویژه در حوزههای علمیه به تدوین افکار و سیره امام خمینی در بخشهای مختلف بپردازند. پاسخ دادن به شبههافکنان باید در دستور کار باشد. ایستادگی در برابر تهاجمی که به ریشه میشود، باید متن و محور اصلی اقدامات غیردرسی حوزههای علمیه باشد .
نورنیوز