×
فرهنگی
شناسه خبر : 164288
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1402/11/18 ساعت 11:44

نور نیوز فیلم "صبح اعدام" را بررسی می کند؛

خوش‌مضمون اما خاص‌پسند

بهروز افخمی پس از مدت‌ها دوباره دست‌به‌کارِ کارگردانی یک فیلم سینمایی شده؛ یک فیلم با سوژه‌ای خاص و البته اجرایی خاص‌پسند که واکنش‌های منفی پرشماری را برانگیخته و جزء فیلم‌های نامحبوب جشنواره به شمار می‌رود، اما واجد ارزش‌های مثبتی هم هست.

نورنیوز-گروه فرهنگ وجامعه: "صبح اعدام" یک‌ونیم ساعت آخر زندگی طیب حاج‌رضایی و اسماعیل رضایی را روایت می‌کند؛ دو قهرمان قیام ۱۵ خرداد که حاضر نشدند به امام خمینی (ره) دروغ ببندند و به همین دلیل اعدام شدند. تیتراژ فیلم، یک مستند کوتاه درباره‌ی ریشه‌های شکل‌گیری قیام ۱۵ خرداد است، با روایتی متفاوت و آرشیو‌ی قدرتمند. بعد، دوربین فیلم وارد محیط زندان می‌شود و ساعات آخر زندگی این دو قهرمان را بر اساس خاطرات خبرنگار روزنامه‌ی کیهان قاب می‌گیرد. همان‌طور که انتظار می‌رود، ریتم فیلم کند است و سکانس‌ها کش‌دار به‌نظر می‌رسند؛ چون اساسا فیلم فاقد قصه است و به یک مستندواره از ساعات آخر طیب و اسماعیل شباهت دارد. آن‌چه "صبح اعدام" را قابل تحمل می‌کند دیالوگ‌ها و رفت‌وبرگشت‌های بین طیب و اسماعیل است؛ با طنزی تلخ اما عمیق که به خوبی شخصیت این دو نفر را می‌پروراند. اما لاغریِ فیلمنامه، محدودبودن لوکیشن‌ها و ریتم یکنواخت فیلم، صبح اعدام را تا حد زیادی به یک اثر خسته‌کننده تبدیل می‌کند و شانس موفقیت فیلم در گیشه را به نزدیک صفر می‌رساند.

از منظر مضمونی اما "صبح اعدام" یک فیلم روبه‌جلوست. ابهت و استحکام شخصیت طیب و اسماعیل، عمیقا باورپذیر از کار درآمده است. آن دو در کنار هم به استقبال شهادت می‌روند و این مواجهه‌ی عارفانه با مرگ است که جانی در «صبح اعدام» می‌دمد. فیلم تازه‌ی افخمی، فیلم تک‌لحظه‌های ناب است؛ تک‌لحظه‌هایی که روح بزرگ این دو مرد خوش‌مرام را بر پرده‌ی سینما بازآفرینی می‌کند. تمرکز «صبح اعدام» بیش از طیب، بر حاج اسماعیل رضایی است؛ یکی از مردان بامعرفت روزگار که نامش زیر سایه‌ی طیب کمتر شنیده‌ شده است اما شخصیت مستحکم و پرجاذبه‌اش، نقطه‌ی ثقل فیلم است. درواقع عملاً بهروز افخمی بیش از طیب دارد قصه‌ی مردانگی حاج اسماعیل را روایت می‌کند و با «صبح اعدام» او را به مخاطب می‌نمایاند.

فیلم تازه‌ی «بهروز افخمی» متنی استخوان‌دار و مضمونی عمیق دارد اما اگر در قالب یک تئاتر یا حتی یک نمایش رادیویی ارائه می‌شد، بدون از دست رفتن کیفیت و محتوا، می‌توانست یک اثر هنریِ ارزنده‌تر باشد. سینما مدیوم بی‌رحمی است و بدون قصه‌ی خوب و فیلمنامه‌ی فکرشده، فیلم‌ها را به راحتی زمین می‌زند حتی اگر بهترین مضمون‌ها را روایت کنند و «صبح اعدام» قربانی همین موضوع شده؛ این‌که هرچند یک اثر هنری قابل قبول است اما چندان «سینما» نیست.

"صبح اعدام" یک‌ونیم ساعت آخر زندگی طیب حاج‌رضایی و اسماعیل رضایی را روایت می‌کند؛ دو قهرمان قیام ۱۵ خرداد که حاضر نشدند به امام خمینی (ره) دروغ ببندند و به همین دلیل اعدام شدند. تیتراژ فیلم، یک مستند کوتاه درباره‌ی ریشه‌های شکل‌گیری قیام ۱۵ خرداد است، با روایتی متفاوت و آرشیو‌ی قدرتمند. بعد، دوربین فیلم وارد محیط زندان می‌شود و ساعات آخر زندگی این دو قهرمان را بر اساس خاطرات خبرنگار روزنامه‌ی کیهان قاب می‌گیرد.

همان‌طور که انتظار می‌رود، ریتم فیلم کند است و سکانس‌ها کش‌دار به‌نظر می‌رسند؛ چون اساسا فیلم فاقد قصه است و به یک مستندواره از ساعات آخر طیب و اسماعیل شباهت دارد.

آن‌چه "صبح اعدام" را قابل تحمل می‌کند دیالوگ‌ها و رفت‌وبرگشت‌های بین طیب و اسماعیل است؛ با طنزی تلخ اما عمیق که به خوبی شخصیت این دو نفر را می‌پروراند. اما لاغریِ فیلمنامه، محدودبودن لوکیشن‌ها و ریتم یکنواخت فیلم، صبح اعدام را تا حد زیادی به یک اثر خسته‌کننده تبدیل می‌کند و شانس موفقیت فیلم در گیشه را به نزدیک صفر می‌رساند.

از منظر مضمونی اما "صبح اعدام" یک فیلم روبه‌جلوست. ابهت و استحکام شخصیت طیب و اسماعیل، عمیقا باورپذیر از کار درآمده است. آن دو در کنار هم به استقبال شهادت می‌روند و این مواجهه‌ی عارفانه با مرگ است که جانی در «صبح اعدام» می‌دمد. فیلم تازه‌ی افخمی، فیلم تک‌لحظه‌های ناب است؛ تک‌لحظه‌هایی که روح بزرگ این دو مرد خوش‌مرام را بر پرده‌ی سینما بازآفرینی می‌کند. تمرکز «صبح اعدام» بیش از طیب، بر حاج اسماعیل رضایی است؛ یکی از مردان بامعرفت روزگار که نامش زیر سایه‌ی طیب کمتر شنیده‌ شده است اما شخصیت مستحکم و پرجاذبه‌اش، نقطه‌ی ثقل فیلم است.

درواقع عملاً بهروز افخمی بیش از طیب دارد قصه‌ی مردانگی حاج اسماعیل را روایت می‌کند و با «صبح اعدام» او را به مخاطب می‌نمایاند. فیلم تازه‌ی «بهروز افخمی» متنی استخوان‌دار و مضمونی عمیق دارد اما اگر در قالب یک تئاتر یا حتی یک نمایش رادیویی ارائه می‌شد، بدون از دست رفتن کیفیت و محتوا، می‌توانست یک اثر هنریِ ارزنده‌تر باشد.

سینما مدیوم بی‌رحمی است و بدون قصه‌ی خوب و فیلمنامه‌ی فکرشده، فیلم‌ها را به راحتی زمین می‌زند حتی اگر بهترین مضمون‌ها را روایت کنند و «صبح اعدام» قربانی همین موضوع شده؛ این‌که هرچند یک اثر هنری قابل قبول است اما چندان «سینما» نیست.

 


نورنیوز
نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
بیماران سرطانی حتماً باید واکسن آنفولانزا تزریق کنند
مشارکت اوکراین و دانمارک در تولید موشک و پهپاد
برنامه مسابقات ورزشی امروز یکشنبه 16 شهریور
قیمت طلا و سکه امروز یکشنبه 16 شهریور + جدول
تحولی شگفت انگیز در سرعت هوش مصنوعی با رایانه جدید نوری مایکروسافت
لبنان؛ همچنان در کانون طوفان
بار روغن زیتون، شیشه از آب درآمد
پیشنهاد تازه آمریکا به حماس برای توقف جنگ در غزه
حماس: آماده پذیرش آتش‌بس دائمی هستیم
اروپا به اوکراین دروغ می‌گوید، هیچ نیرویی برای نجات نمی‌آید
بررسی سه فوریتی طرح خروج از NPT در مجلس تکذیب شد
بازیکنان تیم ملی والیبال جوانان از سربازی معاف شدند
نخست‌وزیر ژاپن استعفا می دهد
قیمت خودرو امروز یکشنبه 16 شهریورماه 1404 + جدول
نشست مجمع عمومی سازمان ملل از نیویورک به ژنو منتقل شد
ناوگان جهانی مقاومت
اروپا باید برای موفقیت دیپلماسی زمان و فضای لازم را ایجاد کند
عراقچی: اقدامات یکجانبه و قلدرمآبانه آمریکا محکوم است
خونریزی در سویداء سوریه ادامه دارد/شمار قربانیان به 2 هزار نفر رسید
فینال تاشکند ؛ آزمون بزرگ قلعه نویی
جنگندۀ آذربایجان در دست اوکراین؛ باکو به جبهه ضدروسی ورود کرده است؟
زمان واریز اعتبار «کالابرگ» به حساب دهک‌های4 تا 7 اعلام شد
اسرائیل به دنبال راه اندازی سازمان جدیدی برای جنگ رسانه‌ای جهانی
جزییات جدید از دستگیری راننده 206 چالوس+فیلم
توافق با ایران؟ دورنما تیره و تار است
خروج رسمی ماشاریپوف از فهرست استقلال
سرمایه‌داری ملی و بابک زنجانی
علت اختلال اینترنت در آسیا و اروپا چیست؟
تداوم نقض آتش بس؛ حملات توپخانه‌ای عربستان علیه غیرنظامیان یمن
دهک‌بندی اشتباه وزارت کار؛ کارگران قربانی تراکنش‌های کارفرمایان
انفجار گاز در سرآسیاب ملارد 14 مصدوم داشت
آهنگ دوستی دو ملت ایران و ارمنستان در تخت جمشید طنین انداز شد
واریز بیش از 744 میلیارد تومان سود به حساب یک میلیون و 294 هزار سهام‌دار
خواهران منصوریان و دریایی طلایی شدند
تغییرات ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی در دفترچه کنکور 1404 منتشر شد+ جزئیات
شکست تحریم‌های آمریکایی
مداردیپلماسی | شانگهای نماد دیپلماسی متوازن ایران در دوران پساجنگ
رسانه عبری خبر داد؛ امارات تهدید به خروج از توافقنامه ابراهیم کرد
برگزاری دادگاه 4 متهم شبکه جاسوسی موساد و منافقین در کرج
قالیباف: شیوه فعلی اجرای کالابرگ کارایی خود را از دست داده است
دیپلماسی به شرط حفظ حق حاکمیت ملی
رزمایش بریکس؛ مهندسی قدرت و صلح دریایی
آب و هوای امروز یکشنبه 16 شهریور +هواشناسی استان‌ها
آژانس فضایی ناسا تصویری از غروب ساردینیا را به مناسبت ماه‌گرفتگی پیش رو منتشر کرد
سفیر برزیل در روسیه: اقدامات نیروی دریایی آمریکا در نزدیکی ونزوئلا غیرقابل توجیه است
جزییات کشف مجموعه‌ای ارزشمند از اشیای تاریخی در «کمرزرین» اصفهان
وزیر کشور: امروز راهی جز توسعه حمل و نقل عمومی نداریم
بدرقه ملی پوشان کشتی به مسابقات زاگرب
هشدارمقام حزب‌الله نسبت به سونامی انسانی در لبنان
رفیع‌زاده: سامانه های سازمانی باید به پایگاههای اطلاعاتی متصل شود
X
آگهی تبلیغاتی