×
اقتصادی
شناسه خبر : 161472
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 1402/10/26 ساعت 12:25
تولیدکننده را دریابید

تولیدکننده را دریابید

بر اساس واپسین جدول مقایسه‌‌‌ای تورم کالاهای خوراکی از آذرماه سال 1401 تا آذرماه سال 1402، یعنی یک سال گذشته، افزایش قیمت کالاهایی که برای واردات از سوبسید برخوردار بوده و با ارز 285هزار ریالی وارد شدند، به مراتب بیشتر از کالاهایی است که از این مساعدت یارانه‌‌‌ای برخوردار نبودند.

سایر‌رسانه‌ها:  آمارهای رسمی ‌‌‌نشان می‌دهد، کالاهایی چون گوشت قرمز (گوساله و گوسفند)، مرغ، برنج خارجی، تخم‌‌‌مرغ، ماست، شیر، پنیر و روغن مایع که خود یا نهاده‌‌‌های آن از ارز ۲۸۵هزار ریالی استفاده کردند تا ۱۳۰‌درصد افزایش قیمت را تجربه کردند و به طور متوسط ۵۲.۷‌درصد تورم داشتند. این در حالی است که در مدت مشابه، کالاهایی چون برنج ایرانی، سیب‌‌‌زمینی و ماکارونی که به دلیل تورم خوراکی‌‌‌های یادشده، سهم بیشتری در سبد مصرفی مردم ایران یافتند، تورمی ‌‌‌کمتر از ۲۰‌درصد داشته‌‌‌اند. آماری که نشان می‌دهد، واردات با ارز ترجیحی و با هدف تعدیل قیمت کالاهای اساسی به‌‌‌ویژه مواد غذایی منابع ارزی را هدر داد، تورم حداقل ۵۰ درصدی به کالاها تحمیل کرد، تولید داخلی با تهدید جدی تحدید شد و کسری بودجه روی دست دولت گذاشت.

در نامه ابتدای سال بانک مرکزی نیز این کالا جزو اقلام پنج‌گانه یارانه‌‌‌ای یعنی گندم، جو، ذرت، کنجاله و روغن نبود، اما به دلایل نامعلومی ‌‌‌نه‌تنها از این مساعدت یارانه‌‌‌ای برخوردار شد، بلکه تعرفه مالیاتی آن از ۹‌درصد به یک‌ درصد تخفیف و تقلیل یافت. آن هم در شرایطی که عموم کالاهای وارداتی یا معاف از مالیات بودند یا دست‌‌‌کم ۹‌درصد مالیات می‌‌‌دادند و در این میان شکر تنها کالا با تعرفه مالیاتی یک‌‌‌ درصدی شد تا به ‌‌‌زعم تخصیص‌‌‌دهندگان ارز، قیمت‌ها وابسته به این محصول بالا نرود.

اگرچه بر اساس مصوبات قانونی، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مکلف است با همکاری وزارتخانه‌‌‌های ذی‌ربط و گمرک ضمن طراحی شبکه‌‌‌های توزیع و سامانه‌‌‌های مربوط، نسبت به قیمت‌گذاری کالاهایی که با ارز ۲۸۵هزار ریالی وارد شده‌‌‌اند اقدام کند یا در صورت فروش کالاهای خارج از ضوابط قیمت‌گذاری، مابه‌‌‌التفاوت مترتب از کالاهای ترخیص‌شده را تعیین و اخذ کند، اما شکر رسما از هر دو پیش‌‌‌شرط معاف شد. روندی که نتیجه‌‌‌اش جز آشفتگی بازار شکر، احتکار قانونی این کالا در انبار کارخانه‌های تولیدکننده محصولات شکربر و رشد قاچاق رسمی ‌‌‌و غیررسمی ‌‌‌نبود و بر این اساس نهادهای نظارتی ذی‌ربط بارها خواستار شدند که برای تنظیم بازار، حمایت از تولید داخل، جلوگیری از خروج ارز، واقعی ‌‌‌شدن نرخ صادرات کالاهای پایین‌‌‌دست، جلوگیری از قاچاق کالا و تعدیل مصرف سرانه شکر، این کالا از لیست ارز تالار اول حذف شود و به تالار دوم انتقال یابد و در صورت نیاز به حمایت از خانوارها، یارانه شکر در قالب طرح کالابرگ به آنها اختصاص یابد. اکنون سوال اصلی این است که چرا با وجود هشدارهای مکرر تحلیلگران و کارشناسان بازار، اختصاص ارز مرغوب ترجیحی به واردات برخی کالاها در بستری نامناسب و بدون در نظرگرفتن واقعیات دیگر انجام شده و بر پایه کدام استدلال کارشناسی شمار اقلام وارداتی با مساعدت یارانه‌‌‌ای بیشتر شده و شکر نیز در زمره آنها قرار گرفته است؟

گروه کالایی «شکر» در سال ۱۳۹۸ و در پی بازگشت تحریم‌‌‌ها و اعمال محدودیت شدید بر فروش و عواید نفتی، از ارز گروه کالایی یک (ارز ۴۲۰۰ ریالی) به گروه کالایی ۲۱ تغییر یافت. پشتوانه کارشناسی این تصمیم، مدیریت منابع محدود ارزی برای تامین کالاهای ضروری، آمار مستند از تکافوی توان داخلی برای تامین نیازهای کشور و تقویت تولید داخل و محدودیت مصرف کالای مضر سلامتی بود. با وجود این، واردات شکر خام از سال ۹۸ تا سال ۱۴۰۲ با ارز ترجیحی و سایر مساعدت‌‌‌ها و معافیت‌‌‌های قانونی و غیرقانونی، ادامه یافت و این کالا مشمول دریافت ارز ترجیحی شد.

بر اساس واپسین جدول مقایسه‌‌‌ای تورم کالاهای خوراکی از آذرماه سال ۱۴۰۱ تا آذرماه سال ۱۴۰۲، یعنی یک سال گذشته، افزایش قیمت کالاهایی که برای واردات از سوبسید برخوردار بوده و با ارز ۲۸۵هزار ریالی وارد شدند، به مراتب بیشتر از کالاهایی است که از این مساعدت یارانه‌‌‌ای برخوردار نبودند. آمارهای رسمی ‌‌‌نشان می‌دهد، کالاهایی چون گوشت قرمز (گوساله و گوسفند)، مرغ، برنج خارجی، تخم‌‌‌مرغ، ماست، شیر، پنیر و روغن مایع که خود یا نهاده‌‌‌های آن از ارز ۲۸۵هزار ریالی استفاده کردند تا ۱۳۰‌درصد افزایش قیمت را تجربه کردند و به طور متوسط ۵۲.۷‌درصد تورم داشتند. این در حالی است که در مدت مشابه، کالاهایی چون برنج ایرانی، سیب‌‌‌زمینی و ماکارونی که به دلیل تورم خوراکی‌‌‌های یادشده، سهم بیشتری در سبد مصرفی مردم ایران یافتند، تورمی ‌‌‌کمتر از ۲۰‌درصد داشته‌‌‌اند. آماری که نشان می‌دهد، واردات با ارز ترجیحی و با هدف تعدیل قیمت کالاهای اساسی به‌‌‌ویژه مواد غذایی منابع ارزی را هدر داد، تورم حداقل ۵۰ درصدی به کالاها تحمیل کرد، تولید داخلی با تهدید جدی تحدید شد و کسری بودجه روی دست دولت گذاشت.

در نامه ابتدای سال بانک مرکزی نیز این کالا جزو اقلام پنج‌گانه یارانه‌‌‌ای یعنی گندم، جو، ذرت، کنجاله و روغن نبود، اما به دلایل نامعلومی ‌‌‌نه‌تنها از این مساعدت یارانه‌‌‌ای برخوردار شد، بلکه تعرفه مالیاتی آن از ۹‌درصد به یک‌ درصد تخفیف و تقلیل یافت. آن هم در شرایطی که عموم کالاهای وارداتی یا معاف از مالیات بودند یا دست‌‌‌کم ۹‌درصد مالیات می‌‌‌دادند و در این میان شکر تنها کالا با تعرفه مالیاتی یک‌‌‌ درصدی شد تا به ‌‌‌زعم تخصیص‌‌‌دهندگان ارز، قیمت‌ها وابسته به این محصول بالا نرود.

اگرچه بر اساس مصوبات قانونی، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مکلف است با همکاری وزارتخانه‌‌‌های ذی‌ربط و گمرک ضمن طراحی شبکه‌‌‌های توزیع و سامانه‌‌‌های مربوط، نسبت به قیمت‌گذاری کالاهایی که با ارز ۲۸۵هزار ریالی وارد شده‌‌‌اند اقدام کند یا در صورت فروش کالاهای خارج از ضوابط قیمت‌گذاری، مابه‌‌‌التفاوت مترتب از کالاهای ترخیص‌شده را تعیین و اخذ کند، اما شکر رسما از هر دو پیش‌‌‌شرط معاف شد. روندی که نتیجه‌‌‌اش جز آشفتگی بازار شکر، احتکار قانونی این کالا در انبار کارخانه‌های تولیدکننده محصولات شکربر و رشد قاچاق رسمی ‌‌‌و غیررسمی ‌‌‌نبود و بر این اساس نهادهای نظارتی ذی‌ربط بارها خواستار شدند که برای تنظیم بازار، حمایت از تولید داخل، جلوگیری از خروج ارز، واقعی ‌‌‌شدن نرخ صادرات کالاهای پایین‌‌‌دست، جلوگیری از قاچاق کالا و تعدیل مصرف سرانه شکر، این کالا از لیست ارز تالار اول حذف شود و به تالار دوم انتقال یابد و در صورت نیاز به حمایت از خانوارها، یارانه شکر در قالب طرح کالابرگ به آنها اختصاص یابد. اکنون سوال اصلی این است که چرا با وجود هشدارهای مکرر تحلیلگران و کارشناسان بازار، اختصاص ارز مرغوب ترجیحی به واردات برخی کالاها در بستری نامناسب و بدون در نظرگرفتن واقعیات دیگر انجام شده و بر پایه کدام استدلال کارشناسی شمار اقلام وارداتی با مساعدت یارانه‌‌‌ای بیشتر شده و شکر نیز در زمره آنها قرار گرفته است؟

گروه کالایی «شکر» در سال ۱۳۹۸ و در پی بازگشت تحریم‌‌‌ها و اعمال محدودیت شدید بر فروش و عواید نفتی، از ارز گروه کالایی یک (ارز ۴۲۰۰ ریالی) به گروه کالایی ۲۱ تغییر یافت. پشتوانه کارشناسی این تصمیم، مدیریت منابع محدود ارزی برای تامین کالاهای ضروری، آمار مستند از تکافوی توان داخلی برای تامین نیازهای کشور و تقویت تولید داخل و محدودیت مصرف کالای مضر سلامتی بود. با وجود این، واردات شکر خام از سال ۹۸ تا سال ۱۴۰۲ با ارز ترجیحی و سایر مساعدت‌‌‌ها و معافیت‌‌‌های قانونی و غیرقانونی، ادامه یافت و این کالا مشمول دریافت ارز ترجیحی شد.

 این تصمیم در شرایطی اتخاذ شده که بر اساس آمار سالانه ۱.۲ تا ۱.۶ تن شکر خام در کشور تولید می‌شود و این مقدار حداقل دو تا پنج برابر نیاز خانوارهاست؛ چراکه بر اساس برآوردها نیاز خانوارهای ایرانی به شکر در سال بین ۳۵۰ تا ۵۰۰‌هزار تن است که به راحتی از طریق تولید داخل قابل تامین است. با توجه به توان صنایع داخلی برای تولید شیرین‌‌‌کننده‌‌‌های صنعتی به میزان ۸۰۰هزار تن معادل ۵۰۰هزار تن شکر، شیرین‌‌‌کننده موردنیاز صنف‌‌‌وصنعت نیز با تولیدات داخل قابل تامین است و با چنین پیش‌‌‌زمینه‌‌‌ای فرمان واردات به شکر با ارز ترجیحی جز نابودی تولید داخل، افزایش قاچاق رسمی ‌‌‌و غیررسمی ‌‌‌این کالا و گرانی شکر و محصولات شکربری چون نوشابه و شیرینی و شکلات، نتیجه‌‌‌ای نداشت.


دنیای اقتصاد
نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
انقلابی جدید در درمان پیرچشمی
جمع‌آوری 115 هزار خودروی چینی از بازار
درخواست 20 کشور اروپایی برای استرداد مهاجران غیرقانونی افغان
مرشایمر: تاماهاوک چاره مشکلات اوکراین نیست
اعتراضات در وین علیه جنگ اوکراین
مخالفت قطر با اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه، قدس و جولان اشغالی
افت شدید ورودی آب به سدها
183 هزار میلیارد تومان خسارت خاموشی در سال گذشته
وزیر کشور: خسارت خودروهای آسیب‌دیده در جنگ 12 روزه پرداخت می‌شود
مخالفت دولت لبنان با خواسته کاخ‌سفید درباره آینده حزب الله
مدودف: زلنسکی تحت هیچ شرایطی پیروز نخواهد شد
هشدار حزب‌الله: هر گونه کانال مذاکراتی با رژیم صهیونیستی مسدود خواهد شد!
وزیر آموزش و پرورش نیز به پویش «بساز مدرسه» پیوست
نامه به سران قوا‌؛ 95 میلیارد دلار ارز صادراتی بازنگشته است
احتمال سقوط قیمت نفت به 55 دلار
عکس های منتخب ایران، شنبه 26 مهر 1404
هاشمیان: نتیجه دیدار با خیبر عادلانه نبود
نتانیاهو با بازگشایی گذرگاه رفح مخالفت کرد
درویش استعفا کرد
احتمال دیدار ترامپ با رئیس کره شمالی قوت گرفت
ایران اقدام رژیم صهیونیستی در نقض آتش‌بس در غزه و کشتار زنان و کودکان را محکوم کرد
​​​​​​​نامه روسیه، ایران و چین درباره خاتمه قطعنامه 2231 به سازمان ملل
هاشمیان در آستانه برکناری !
هوای ناسالم تهران در روزهای آینده
پیام غریب آبادی درمورد دیپلماسی ایران و همگرایی کشورهای مستقل در دفاع از حاکمیت قانون
اعتراض به ترامپ هم‌زمان با هجدهمین روز از تعطیلی دولت
معاون رئیس‌جمهور: تعطیلی پنجشنبه‌ها فعلاً ممکن نیست
جدول لیگ برتر در هفته هفتم پس از بازی پرسپولیس
پایان 10 سالگی برجام در آینه رسانه‌های اروپا
اوربان: دیدار پوتین-ترامپ، شانس توافق درباره اوکراین را افزایش می‌دهد
آغاز بازگشایی گذرگاه رفح از دوشنبه
پزشکیان: در کنار رسیدگی به تخلفات افراد، اجازه ندهیم حقوق او تضییع شود
2-0 | سیتی بدون رودری هم درخشان است
بزرگداشت استاد محمود فرشچیان در وین؛ شاعر رنگ و عشق در خاطره‌ها ماندگار خواهد ماند
رایزنی تلفنی وزیر خارجه مصر با عراقچی، گروسی و ویتکاف
خیبر (2)- پرسپولیس (1) | پرسپولیس در دقیقه 97 تسلیم خیبر شد + خلاصه بازی
1-0 | پیکان هم در برابر آلومینیوم شکست خورد+ خلاصه بازی
کشته و زخمی شدن 210 تن در حملات پاکستان به اسپین‌بولدک افغانستان
واگذاری سایپا رسما کلید خورد
47 بار نقض آتش بس در غزه از سوی رژیم صهیونیستی
عارف: المپیک 2028 فرصت حیثیتی برای کشورمان است
چرا برای پرونده نیشکر هفت‌تپه کیفرخواست جدید صادر شده است؟
برقراری پرواز رشت- آستراخان از فردا
پیروزی پرگل تیم فوتبال نوجوانان مقابل قرقیزستان در بیشکک
زلزله‌ای به بزرگی 6.2 ریشتر جنوب فیلیپین را لرزاند
حمله پهپادی رژیم اسرائیل به جنوب لبنان
مطالبات گندمکاران تسویه شد
واکنش حماس به تشدید حملات صهیونیست ها به کرانه باختری
اخراج ژنرال ارشد چین و 8 مقام نظامی دیگر به‌اتهام فساد
جاده چالوس یکطرفه شد
X
آگهی تبلیغاتی