×
اقتصادی
شناسه خبر : 161472
تاریخ انتشار :

تولیدکننده را دریابید

بر اساس واپسین جدول مقایسه‌‌‌ای تورم کالاهای خوراکی از آذرماه سال 1401 تا آذرماه سال 1402، یعنی یک سال گذشته، افزایش قیمت کالاهایی که برای واردات از سوبسید برخوردار بوده و با ارز 285هزار ریالی وارد شدند، به مراتب بیشتر از کالاهایی است که از این مساعدت یارانه‌‌‌ای برخوردار نبودند.

سایر‌رسانه‌ها:  آمارهای رسمی ‌‌‌نشان می‌دهد، کالاهایی چون گوشت قرمز (گوساله و گوسفند)، مرغ، برنج خارجی، تخم‌‌‌مرغ، ماست، شیر، پنیر و روغن مایع که خود یا نهاده‌‌‌های آن از ارز ۲۸۵هزار ریالی استفاده کردند تا ۱۳۰‌درصد افزایش قیمت را تجربه کردند و به طور متوسط ۵۲.۷‌درصد تورم داشتند. این در حالی است که در مدت مشابه، کالاهایی چون برنج ایرانی، سیب‌‌‌زمینی و ماکارونی که به دلیل تورم خوراکی‌‌‌های یادشده، سهم بیشتری در سبد مصرفی مردم ایران یافتند، تورمی ‌‌‌کمتر از ۲۰‌درصد داشته‌‌‌اند. آماری که نشان می‌دهد، واردات با ارز ترجیحی و با هدف تعدیل قیمت کالاهای اساسی به‌‌‌ویژه مواد غذایی منابع ارزی را هدر داد، تورم حداقل ۵۰ درصدی به کالاها تحمیل کرد، تولید داخلی با تهدید جدی تحدید شد و کسری بودجه روی دست دولت گذاشت.

در نامه ابتدای سال بانک مرکزی نیز این کالا جزو اقلام پنج‌گانه یارانه‌‌‌ای یعنی گندم، جو، ذرت، کنجاله و روغن نبود، اما به دلایل نامعلومی ‌‌‌نه‌تنها از این مساعدت یارانه‌‌‌ای برخوردار شد، بلکه تعرفه مالیاتی آن از ۹‌درصد به یک‌ درصد تخفیف و تقلیل یافت. آن هم در شرایطی که عموم کالاهای وارداتی یا معاف از مالیات بودند یا دست‌‌‌کم ۹‌درصد مالیات می‌‌‌دادند و در این میان شکر تنها کالا با تعرفه مالیاتی یک‌‌‌ درصدی شد تا به ‌‌‌زعم تخصیص‌‌‌دهندگان ارز، قیمت‌ها وابسته به این محصول بالا نرود.

اگرچه بر اساس مصوبات قانونی، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مکلف است با همکاری وزارتخانه‌‌‌های ذی‌ربط و گمرک ضمن طراحی شبکه‌‌‌های توزیع و سامانه‌‌‌های مربوط، نسبت به قیمت‌گذاری کالاهایی که با ارز ۲۸۵هزار ریالی وارد شده‌‌‌اند اقدام کند یا در صورت فروش کالاهای خارج از ضوابط قیمت‌گذاری، مابه‌‌‌التفاوت مترتب از کالاهای ترخیص‌شده را تعیین و اخذ کند، اما شکر رسما از هر دو پیش‌‌‌شرط معاف شد. روندی که نتیجه‌‌‌اش جز آشفتگی بازار شکر، احتکار قانونی این کالا در انبار کارخانه‌های تولیدکننده محصولات شکربر و رشد قاچاق رسمی ‌‌‌و غیررسمی ‌‌‌نبود و بر این اساس نهادهای نظارتی ذی‌ربط بارها خواستار شدند که برای تنظیم بازار، حمایت از تولید داخل، جلوگیری از خروج ارز، واقعی ‌‌‌شدن نرخ صادرات کالاهای پایین‌‌‌دست، جلوگیری از قاچاق کالا و تعدیل مصرف سرانه شکر، این کالا از لیست ارز تالار اول حذف شود و به تالار دوم انتقال یابد و در صورت نیاز به حمایت از خانوارها، یارانه شکر در قالب طرح کالابرگ به آنها اختصاص یابد. اکنون سوال اصلی این است که چرا با وجود هشدارهای مکرر تحلیلگران و کارشناسان بازار، اختصاص ارز مرغوب ترجیحی به واردات برخی کالاها در بستری نامناسب و بدون در نظرگرفتن واقعیات دیگر انجام شده و بر پایه کدام استدلال کارشناسی شمار اقلام وارداتی با مساعدت یارانه‌‌‌ای بیشتر شده و شکر نیز در زمره آنها قرار گرفته است؟

گروه کالایی «شکر» در سال ۱۳۹۸ و در پی بازگشت تحریم‌‌‌ها و اعمال محدودیت شدید بر فروش و عواید نفتی، از ارز گروه کالایی یک (ارز ۴۲۰۰ ریالی) به گروه کالایی ۲۱ تغییر یافت. پشتوانه کارشناسی این تصمیم، مدیریت منابع محدود ارزی برای تامین کالاهای ضروری، آمار مستند از تکافوی توان داخلی برای تامین نیازهای کشور و تقویت تولید داخل و محدودیت مصرف کالای مضر سلامتی بود. با وجود این، واردات شکر خام از سال ۹۸ تا سال ۱۴۰۲ با ارز ترجیحی و سایر مساعدت‌‌‌ها و معافیت‌‌‌های قانونی و غیرقانونی، ادامه یافت و این کالا مشمول دریافت ارز ترجیحی شد.

بر اساس واپسین جدول مقایسه‌‌‌ای تورم کالاهای خوراکی از آذرماه سال ۱۴۰۱ تا آذرماه سال ۱۴۰۲، یعنی یک سال گذشته، افزایش قیمت کالاهایی که برای واردات از سوبسید برخوردار بوده و با ارز ۲۸۵هزار ریالی وارد شدند، به مراتب بیشتر از کالاهایی است که از این مساعدت یارانه‌‌‌ای برخوردار نبودند. آمارهای رسمی ‌‌‌نشان می‌دهد، کالاهایی چون گوشت قرمز (گوساله و گوسفند)، مرغ، برنج خارجی، تخم‌‌‌مرغ، ماست، شیر، پنیر و روغن مایع که خود یا نهاده‌‌‌های آن از ارز ۲۸۵هزار ریالی استفاده کردند تا ۱۳۰‌درصد افزایش قیمت را تجربه کردند و به طور متوسط ۵۲.۷‌درصد تورم داشتند. این در حالی است که در مدت مشابه، کالاهایی چون برنج ایرانی، سیب‌‌‌زمینی و ماکارونی که به دلیل تورم خوراکی‌‌‌های یادشده، سهم بیشتری در سبد مصرفی مردم ایران یافتند، تورمی ‌‌‌کمتر از ۲۰‌درصد داشته‌‌‌اند. آماری که نشان می‌دهد، واردات با ارز ترجیحی و با هدف تعدیل قیمت کالاهای اساسی به‌‌‌ویژه مواد غذایی منابع ارزی را هدر داد، تورم حداقل ۵۰ درصدی به کالاها تحمیل کرد، تولید داخلی با تهدید جدی تحدید شد و کسری بودجه روی دست دولت گذاشت.

در نامه ابتدای سال بانک مرکزی نیز این کالا جزو اقلام پنج‌گانه یارانه‌‌‌ای یعنی گندم، جو، ذرت، کنجاله و روغن نبود، اما به دلایل نامعلومی ‌‌‌نه‌تنها از این مساعدت یارانه‌‌‌ای برخوردار شد، بلکه تعرفه مالیاتی آن از ۹‌درصد به یک‌ درصد تخفیف و تقلیل یافت. آن هم در شرایطی که عموم کالاهای وارداتی یا معاف از مالیات بودند یا دست‌‌‌کم ۹‌درصد مالیات می‌‌‌دادند و در این میان شکر تنها کالا با تعرفه مالیاتی یک‌‌‌ درصدی شد تا به ‌‌‌زعم تخصیص‌‌‌دهندگان ارز، قیمت‌ها وابسته به این محصول بالا نرود.

اگرچه بر اساس مصوبات قانونی، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مکلف است با همکاری وزارتخانه‌‌‌های ذی‌ربط و گمرک ضمن طراحی شبکه‌‌‌های توزیع و سامانه‌‌‌های مربوط، نسبت به قیمت‌گذاری کالاهایی که با ارز ۲۸۵هزار ریالی وارد شده‌‌‌اند اقدام کند یا در صورت فروش کالاهای خارج از ضوابط قیمت‌گذاری، مابه‌‌‌التفاوت مترتب از کالاهای ترخیص‌شده را تعیین و اخذ کند، اما شکر رسما از هر دو پیش‌‌‌شرط معاف شد. روندی که نتیجه‌‌‌اش جز آشفتگی بازار شکر، احتکار قانونی این کالا در انبار کارخانه‌های تولیدکننده محصولات شکربر و رشد قاچاق رسمی ‌‌‌و غیررسمی ‌‌‌نبود و بر این اساس نهادهای نظارتی ذی‌ربط بارها خواستار شدند که برای تنظیم بازار، حمایت از تولید داخل، جلوگیری از خروج ارز، واقعی ‌‌‌شدن نرخ صادرات کالاهای پایین‌‌‌دست، جلوگیری از قاچاق کالا و تعدیل مصرف سرانه شکر، این کالا از لیست ارز تالار اول حذف شود و به تالار دوم انتقال یابد و در صورت نیاز به حمایت از خانوارها، یارانه شکر در قالب طرح کالابرگ به آنها اختصاص یابد. اکنون سوال اصلی این است که چرا با وجود هشدارهای مکرر تحلیلگران و کارشناسان بازار، اختصاص ارز مرغوب ترجیحی به واردات برخی کالاها در بستری نامناسب و بدون در نظرگرفتن واقعیات دیگر انجام شده و بر پایه کدام استدلال کارشناسی شمار اقلام وارداتی با مساعدت یارانه‌‌‌ای بیشتر شده و شکر نیز در زمره آنها قرار گرفته است؟

گروه کالایی «شکر» در سال ۱۳۹۸ و در پی بازگشت تحریم‌‌‌ها و اعمال محدودیت شدید بر فروش و عواید نفتی، از ارز گروه کالایی یک (ارز ۴۲۰۰ ریالی) به گروه کالایی ۲۱ تغییر یافت. پشتوانه کارشناسی این تصمیم، مدیریت منابع محدود ارزی برای تامین کالاهای ضروری، آمار مستند از تکافوی توان داخلی برای تامین نیازهای کشور و تقویت تولید داخل و محدودیت مصرف کالای مضر سلامتی بود. با وجود این، واردات شکر خام از سال ۹۸ تا سال ۱۴۰۲ با ارز ترجیحی و سایر مساعدت‌‌‌ها و معافیت‌‌‌های قانونی و غیرقانونی، ادامه یافت و این کالا مشمول دریافت ارز ترجیحی شد.

 این تصمیم در شرایطی اتخاذ شده که بر اساس آمار سالانه ۱.۲ تا ۱.۶ تن شکر خام در کشور تولید می‌شود و این مقدار حداقل دو تا پنج برابر نیاز خانوارهاست؛ چراکه بر اساس برآوردها نیاز خانوارهای ایرانی به شکر در سال بین ۳۵۰ تا ۵۰۰‌هزار تن است که به راحتی از طریق تولید داخل قابل تامین است. با توجه به توان صنایع داخلی برای تولید شیرین‌‌‌کننده‌‌‌های صنعتی به میزان ۸۰۰هزار تن معادل ۵۰۰هزار تن شکر، شیرین‌‌‌کننده موردنیاز صنف‌‌‌وصنعت نیز با تولیدات داخل قابل تامین است و با چنین پیش‌‌‌زمینه‌‌‌ای فرمان واردات به شکر با ارز ترجیحی جز نابودی تولید داخل، افزایش قاچاق رسمی ‌‌‌و غیررسمی ‌‌‌این کالا و گرانی شکر و محصولات شکربری چون نوشابه و شیرینی و شکلات، نتیجه‌‌‌ای نداشت.


دنیای اقتصاد
نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
وزیر جهاد کشاورزی: قیمت برنج داخلی به‌زودی متعادل می‌شود
رئیس سازمان اطلاعات سپاه: امنیت کشور در شرایط خوبی قرار دارد
فاجعه در بزرگراه پاکستان؛ واژگونی مرگبار اتوبوس در پنجاب
فداکاری در دل شب؛ ناجی‌ای که برای نجات 6 نفر جان باخت
کمبود نیروی کار ماهر؛ مهم‌ترین چالش صنعت کشور از نگاه کارفرمایان
نتانیاهو: اجازه ورود کامل کمک به غزه را نمی‌دهیم
انتقال پایتخت به سواحل جنوبی مخاطرات امنیتی ندارد
خروج ایران از NPT در واکنش به فعال‌سازی مکانیسم ماشه
برنامه کامل هفته‌های اول تا پانزدهم نیم‌فصل اول اعلام شد
خلافِ واقع!
استقلال و پرسپولیس مهرماه به ورزشگاه آزادی بازمی‌گردند
جهش فناوری در ایران؛ ساخت بازوی رباتیک فایبرکربنی برای صنعت خودرو
سودجویان در کمین‌اند؛ ارز و سیم‌کارت را فقط از مراکز مجاز تهیه کنید
رسانه ژاپنی: «زاهدی» کلید تقویت خط حمله «توکیو وردی» است
بارسلونا با پیروزی 3-1 گام نخست خود را محکم برداشت
ثبت احوال بدون مراجعه حضوری گواهی انحصار وراثت صادر می‌کند
راه اندازی مسیر دریایی خرمشهر-بصره برای زائران اربعین
دیلی تلگراف خبر داد: آتش‌بس در غزه تعارض آشکار دیدار ترامپ و استارمر
4 دلار میزان تخفیف نفتی ایران به چین
قانون‌گذاری برای سکوت یا مقابله با اخبار جعلی؟
نورویدئو | چهل روز گذشت
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: ارتباطات پایدار از ایران تا کربلا تامین می‌شود
حمله نظامیان صهیونیست به کشتی حنظله/حنظله چیست؟/جهاد اسلامی اقدام اسرائیل را محکوم کرد
محور هراز سه شب متوالی بسته می‌شود
قیمت خودرو امروز یکشنبه 5 مرداد 1404 +جدول
از وعده پایان جنگ ها تا بمب‌های رادارگریز؛ تناقض بزرگ سیاست ترامپ
قیمت دلار و سایر ارزها امروز یکشنبه 5 مرداد 1404
ناگفته‌های جنگ 12 روزه از زبان وزیر امور خارجه ایران
قیمت طلا و سکه امروز یکشنبه 5 مرداد 1404 +جدول
از عفو نظام تا بازگشت به ترور؛ بهروز احسانی اسلاملو که امروز اعدام شد کیست؟
آخرین وضعیت پرونده قتل الهه حسین‌نژاد؛ بررسی اتهامات و مراحل قانونی
خشونت در فروشگاه آمریکایی؛ 11 نفر قربانی چاقوکشی شدند
«ابرقویی‌نژاد» پرسپولیسی شد
بورسا در محاصره آتش
نورنما | الگوگیری دختر کوچولو از خانم سحر امامی
تاخیر در اعزام، به مرگ کودک عقرب گزیده منجر شد
ارتش: در خط مقدم دفاع از ملت ایستاده‌ایم
قول رئیس دادگستری سیستان و بلوچستان درباره قطع دست گروهک جیش‌الظلم از منطقه +عکس و فیلم
ابهام استراتژیک در دیپلماسی هسته‌‌‌ای ایران
جریان های جدید سیاسی و نظامی در غرب آسیا
اولین سفر دریایی زائران اربعین از بندر خرمشهر به بصره جمعه شروع می‌شود
زمان و مکان مسابقه سوپرجام 1403 مشخص شد
همدلی مردم انگلیس با فلسطینیان افزایش یافت
اعدام 2 عضو گروه منافقین در تهران +تصاویر
روبیو: ترامپ پلیس جهان است!
احتمال ادامه تعطیلی چهارشنبه‌ها تا پایان تابستان
تجربه تعامل ایران و تروئیکای اروپا در پرونده هسته‌ای
استفاده از موبایل برای نمایندگان در صحن مجلس ممنوع شد
مسئله آب در ایران و گسست قدرت
مجلس با دوفوریت لایحه مقابله با انتشار محتوای خلاف واقع در فضای مجازی موافقت کرد
X
آگهی تبلیغاتی