×
فرهنگی
شناسه خبر : 160974
تاریخ انتشار : جمعه 1403/01/17 ساعت 21:08
دی ماه 1402/ تیک قرمز، کنار نمره معدل دانش آموزان

نورنیوز،‌ اُفت تحصیلی دانش آموزان را بررسی می‌کند

دی ماه 1402/ تیک قرمز، کنار نمره معدل دانش آموزان

آماری که اخیرا از میانگین معدل دانش آموزان در امتحانات خرداد 1402منتشر شده، بیانگر افت تحصیلی آنان است. این افت در مورد رشته‌های تحصیلی گوناگون و نیز در استان‌های مختلف، تفاوت‌‌های اندکی دارد اما تفاوت‌ها آنقدر نیست که از نگرانی‌ها کم کند. بر اساس این آمار، میانگین کشوری نمرات دانش آموزان در امتحانات نهایی خرداد 1402 در رشته علوم تجربی 11.23، رشته ریاضی و فیزیک 10.79، رشته ادبیات و علوم انسانی 8.75 و رشته علوم و معارف اسلامی 10.56 بوده است.

نورنیوز – گروه فرهنگ و جامعه: افت تحصیلی مسأله‌ای است که به طور طبیعی بسیاری از دانش‌آموزان در طول تحصیل با آن مواجه می‌شوند و خود و خانواده‌هایشان تحت تأثیر آن قرار می‌گیرند. این افت می‌تواند از فردی به فردی دیگر متفاوت باشد و علاوه بر این، مدت زمان درگیری با آن نیز بسته به شرایط ایجاد کننده آن دارای تفاوت باشد. اما وقتی تعداد زیادی از دانش‌آموزان در پهنه جغرافیایی به مقیاس کشور، دچار افت تحصیلی می‌شوند و این مسئله خود را در آمارهای مربوط نشان می‌دهد، آن وقت است که باید زنگ خطر رابه صدا درآورده و به چاره‌اندیشی برای حل آن پرداخت.

آماری شگفت انگیز و نگران کننده

آماری که اخیرا از میانگین معدل دانش آموزان در امتحانات خرداد 1402منتشر شده، بیانگر افت تحصیلی دانش‌آموزان است. این افت در مورد رشته‌های تحصیلی گوناگون و نیز در استان‌های مختلف، تفاوت‌‌های اندکی دارد اما تفاوت‌ها آنقدر نیست که از نگرانی‌ها کم کند. این آمار،‌ چندی پیش در بسیاری از خبرگزاری‌ها و پایگاه‌‌های خبری انتشار یافت. منابع خبری،‌ این آمار را به نقل از "گزارش آموزش و پرورش" مخابره کردند. جست و جوهای نورنیوز برای پیدا کردن "منبع اصلی و رسمی" این گزارش به جایی نرسید اما به اعتبار اینکه از سوی وزارتخانه با تکذیب و نقد مواجه نشد می‌توان آن را جدی گرفت و دقیق و واقعی دانست. بر اساس جدولی که در این باره منتشر شده، میانگین کشوری نمرات دانش آموزان در امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۲ بدین شرح است: رشته علوم تجربی 11.23، رشته ریاضی و فیزیک 10.79، رشته ادبیات و علوم انسانی 8.75 و رشته علوم و معارف اسلامی 10.56 بوده است.(تابناک/ اول دی 1402)

مقایسه این آمار با آمار 4 سال قبل از آن، نشان می‌دهد که میانگین نمرات دانش‌آموزان دارای شیب نزولی بوده و در واقع سال به سال آنها نمرات کمتری را کسب کرده‌اند. بر این اساس در سال 1401 میانگین نمرات دانش آموزان برای رشته علوم تجربی 13.02، رشته ریاضی و فیزیک 12.64، رشته ادبیات و علوم انسانی 10.20 و رشته علوم و معارف اسلامی 12.01 بوده است. این معدل در سال 1400، برای رشته علوم تجربی 13.18، رشته ریاضی و فیزیک 12.35، رشته ادبیات و علوم انسانی   10.42 و رشته علوم و معارف اسلامی 12.04  ثبت شده  است. در سال 1399 نیز معدل دانش آموزان برای رشته علوم تجربی  13.73، رشته ریاضی و فیزیک 13.50، رشته ادبیات و علوم انسانی 11.34 و رشته علوم و معارف اسلامی  12.86 را نشان می‌دهد.

جالب است بدانید میانگین معدل امتحانات نهایی دانش‌آموزان سال ۱۳۹۸ یعنی 4 سال پیش، در رشته علوم تجربی  13.77، در رشته ریاضی و فیزیک 13.28، در رشته ادبیات و علوم انسانی 10.76 و در رشته علوم و معارف اسلامی 12.88 بوده است. از این رو می‌توان نتیجه گرفت که از سال 1398 تا کنون سال به سال وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان بدتر شده و آنها نمرات کمتری را کسب کرده‌اند.                                                    


 

همچنین نمرات امتحان نهایی دانش آموزان به تفکیک استان‌ها حاوی اعداد قابل تأملی است. بر این اساس دانش‌آموزان در استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، اصفهان، سمنان، قم و مرکزی دارای میانگین معدل بین 11 تا 13، در استان‌های تهران، مازندارن، البرز، قزوین، همدان، زنجان و آذربایجان شرقی دارای میانگین معدل بین 10 تا 11، در استان‌های کرمان، فارس، بوشهر، چهارمحال بختیاری، لرستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، خراسان شمالی، گلستان، گیلان و اردبیل دارای میانگین معدل بین 9 تا 10، در استان‌های هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و آذربایجان غربی دارای میانگین معدل بین 8 تا 9 و در استان سیستان و بلوچستان دارای میانگین معدل 7 تا 8 بوده‌اند. بر اساس جدول میانگین نمرات دانش‌آموزان به تفکیک استان‌ها، بیشترین معدل دانش آموزان مربوط به استان یزد با 12.04 و کمترین معدل مربوط به سیستان و بلوچستان با 7.74 بوده است.


 

 

یادگیری عمیق یا افت تحصیلی؟

انتشار آمار افت تحصیلی دانش‌آموزان در خرداد 1402 سبب بروز انتقادهای زیادی از سوی کارشناسان آموزشی، فعالان اجتماعی و کاربران شبکه‌های اجتماعی شد. محسن زارعی، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش به این انتقادها واکنش نشان داد و اعلام کرد که آنچه در خرداد ۱۴۰۲ اتفاق افتاد، یک تغییر رویکرد بود چرا که آموزش و پرورش مسیر خود را از حافظه محوری به سمت یادگیری عمیق دانش آموزان سوق داده است. به گفته او، قیاس آزمون خرداد ۱۴۰۲ با آزمون‌های سال‌های قبل قیاس مع الفارق است چراکه این آزمون‌ها با یکدیگر هم‌وزن نبودند و در آزمون خرداد ۱۴۰۲ هدف اصلی آموزش و پرورش تغییر رویکرد بود. در اجرا و تصحیح نیز برای اینکه کوچک‌ترین خطایی انجام نگیرد، دو بار تصحیح الکترونیکی رقم خورد که برای استانداردسازی کامل این اقدام انجام شده است.

زارعی گفت:«سوالات امتحان نهایی طبق اهداف برنامه درسی طراحی می‌شوند تا بدانیم دانش آموزان تا چه میزان به اهداف برنامه آموزشی دست پیدا کرده‌اند. این می‌تواند مبنای قضاوت ما برای سال‌های بعد قرار گیرد. این شروعی برای یک تحول بزرگ در آموزش و پرورش است تا ریل‌گذاری آموزش و پرورش بر این اساس صورت گیرد. این امر به استان‌ها، مناطق و مدارس ارسال و از مدیران درخواست شده تا بر این اساس واکاوی داشته باشند و برنامه‌ریزی کنند.» (ایسنا / 3 دی 1402)

گرچه افت معدل نمرات دانش‌آموزان در خرداد امسال بحث برانگیز شده اما با نگاهی به میانگین نمرات سال‌های قبل هم متوجه می‌شویم که افت تحصیلی نسبت به شرایط ایده‌آل اتفاق نیفتاده و در واقع میانگین نمرات پیشین هم چنگی به دل نمی‌زده است.

به گفته برخی معلمان و نیز والدین، بسیاری از دانش‌آموزان مقاطع مختلف، علاقه چندانی به ادامه تحصیل ندارند و تنها به خاطر فشار خانواده‌ها به درس خواندن ادامه می‌دهند زیرا ورود هرچه سریع‌تر به دنیای کار را عاقلانه‌تر می‌دانند. به عبارتی آنها عاقبت چندان خوشی برای تحصیل در مدارج بالا متصور نیستند و به قول خودشان همین که بتوانند دیپلم بگیرند برایشان کافی است. این مسئله در مورد استان‌های کم برخوردار مثل سیستان و بلوچستان متفاوت‌تر است چرا که بسیاری از دانش‌آموزان در این استان حتی به مرحله اخذ دیپلم هم نمی‌رسند. کمبود امکانات آموزش از یک سو و نیز پایین بودن توان اقتصادی خانواده‌ها از سوی دیگر، راه تحصیل را بر بسیاری دانش‌آموزان این استان می‌بندد و آنها را وارد مشاغلی می‌کند که حتی در آینده هم نمی‌تواند کسب درآمدی پایدار و مناسب را تضمین کند.

به صورت کلی، کارشناسان تربیتی دلایلی همچون بیماری جسمی یا روانی در والدین، اختلاف خانوادگی، سبک فرزندپروری نامناسب، شرایط اقتصادی نامناسب و اعتیاد در خانواده، و نگرش خانواده به تحصیل را از جمله مهم‌ترین دلایل افت تحصیلی دانش‌آموزان می‌دانند. با این احوال اگر حتی هیچ یک از این عوامل هم دلیل افت تحصیلی دانش آموزان نباشد، تغییر سبک زندگی و بروز ابزارهای جدید و تکنولوژی روز می‌تواند عاملی باشد برای اینکه بسیاری از دانش‌آموزان را از تحصیل دلسرد کند. این روزها بسیاری از دانش آموزان گمان می‌کنند با وجود هوش مصنوعی دیگر نیازی به تحصیلات با آن همه مشکلات و سختی وجود ندارد. با اینهمه غالب آنها در جواب این که اگر هیچ کس تحصیل نکند، دیگر چطور می‌توان به پیشرفت تکنولوژی امیدوار بود و از ابزاری مثل هوش مصنوعی استفاده کرد، پاسخی ندارند. به نظر می‌رسد این گروه از دانش‌آموزان بیشتر به نتایج تحصیل و تلاش دیگران دل خوش کرده‌اند تا این که خودشان بخواهند منشأ تغییرات مهم باشند. شاید در کنار تغییر رویکرد آموزشی بهتر باشد به این گونه مسائل روانی مهم نیز پرداخته شود تا تنها نمره ملاک و معیار پیشرفت تحصیلی محسوب نشود.  


نورنیوز
نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
ارتش لبنان ادعای صهیونیست‌ها علیه حزب‌الله را رد کرد
پزشکیان: از حمایت رهبری انقلاب سپاسگزارم/مسیر پیشرفت را با همراهی مردم دنبال می‌کنیم
بیانیه چین درباره آزمایش تسلیحات هسته‌ای
مقامات کُرد عراق از آمریکا درخواست دریافت سامانه پدافند هوایی کردند
امضای یادداشت تفاهم میان ایران و مدیرکل کمیته بین‌المللی صلیب سرخ
ترامپ: مهاجرت از کشورهای جهان سوم متوقف می شود
هشدار روزنامه الریاض نسبت به استراتژی خصمانه تل‌آویو در لبنان
هشدار نارنجی هوا در تهران ادامه دارد؛ آلودگی تا اواسط هفته پیش‌بینی می‌شود
69 کشته و 59 مفقود در حادثه سیلاب‌ سوماترای اندونزی
زاخارووا: هدف اتحادیه اروپا ایجاد اختلال در رویکردهای سیاسی و دیپلماتیک نوظهور است
طلای جهانی در مسیر ثبت افزایش هفتگی سه درصدی؛ خوش‌بینی به کاهش نرخ بهره
گروه مرگ ایران در جام جهانی 2026 تغییر کرد + چهار حریف تازه برای ایران
تحویل پیام‌های وزیر خارجه ایران به وزیران خارجه نیجر و مالی
رفیع‌زاده: هیچ نیروی دو شغله‌ای در دولت وجود ندارد
معماری قدرت آمریکا؛ بازخوانی نقشه کمک‌ها
بزرگترین دعوای فوتبال؛ 17 اخراجی در یک بازی + فیلم
مدارس کدام استان شنبه و یکشنبه غیر حضوری می‌شود؟
شمس آذر_ پرسپولیس ؛ اوسمار به دنبال پیروزی پیش از دربی
درگیری مرگبار در روستای ارومیه؛ 3 نفر کشته شدند
وقوع زمین لرزه 3.8 ریشتری در پل سفید+ جزئیات
رئیس جمهور پیشین پرو به یازده سال زندان محکوم شد
منصوریان از هدایت تیم ملی ووشو بانوان کناره‌گیری کرد
محور چالوس امروز یکطرفه می‌شود / محدودیت‌های ترافیکی شمال کشور
سیل و رانش زمین در سریلانکا جان 40 نفر را گرفت
آخرین وضعیت اجرای برنامه شیر مدارس در سایه افزیش قیمت لبنیات
دیپلمات روس: ناتو و اروپا برای جنگ بزرگ با روسیه آماده‌اند
تهران آلوده‌ترین شهر جهان؛ نمی‌توانیم نفس بکشیم
وفاداری به هنر ملی، درخشش در هنر جهانی
آمریکا آماده حمله زمینی به ونزوئلا
ایران جنایات رژیم صهیونیستی در کرانه باختری را محکوم کرد
سه زلزله پیاپی در بهاباد یزد
آمریکا گرین‌کارت مهاجران 19 کشور را بازبینی می‌‌کند + اسامی کشورها
هشدار صریح رهبر علویان سوریه به دولت موقت
شمار قربانیان آتش‌سوزی هنگ کنگ به 94 نفر رسید
مرگ" سارا بکستروم" یکی از زخمی های حادثه تیراندازی در کاخ سفید
درخشش سینمای ایران در مسکو؛ جایزه ویژه اوراسیا به مجید مجیدی رسید
برنامه مسابقات ورزشی امروز 7 آذر 1404+ جدول پخش
جدول فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون |جمعه 7 آذر
وضعیت آب و هوا امروز جمعه7 آذر + وضعیت استان ها
نقش هورمون‌ها در شدت آنفولانزا؛ استروژن سپر دفاعی زنان در برابر سرماخوردگی
هشدار روان‌پزشکان؛ چت‌بات‌ها جای درمانگران واقعی را نمی‌گیرند
جهش علمی در ذخیره‌سازی اعضا؛ امیدی برای کاهش صف‌های طولانی پیوند عضو
نوراینفو| 11 راهکاری که قدرت نه گفتن را در شما تقویت می‌کند
تولید 7 هزار تن محصولات گلخانه‌ای؛ جهش کشاورزی نوین در ارومیه
ثبت رسمی سندرم استفراغ ناشی از ماری‌جوانا در فهرست بیماری‌ سازمان جهانی بهداشت
فرصت‌های فراموش‌شده حکمرانی آب؛ راه نجات کلان‌شهرها از بحران آب
حمله توپخانه‌ای ارتش اسرائیل به جنوب سوریه
بازتاب گسترده بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در رسانه‌های انگلیسی‌زبان
جنایت جدید رژیم صهیونیستی در کرانه باختری
سنایی‌راد: دشمن در محاسبات خود نقش ویژه رهبری را در نظر نگرفته بود
X
آگهی تبلیغاتی