نورنیوز ـ گروه فرهنگ و جامعه: نظرسنجی اواخر اکتبر YouGov گویا است. این نشان داد که در جنگ غزه افراد 18 تا 29 ساله بیشتر با فلسطینیها همدردی میکنند تا اسرائیلیها، 28 درصد با فلسطینیها در مقابل 20 درصد با اسرائیلیها ابراز همدردی میکنند و میانگین هر دو گروه، 31 درصد بوده است .
گروههای مسنتر بهویژه آنهایی که ۶۵ سال و بالاتر داشتند، بیشتر با اسرائیلیها همدردی میکردند.
کارشناسان میگویند دلایل متعددی در پشت این موضوع وجود دارد که چرا سن میتواند عاملی در نظرات آمریکایی ها در مورد اسرائیل و روابط آن با فلسطینیها باشد.
دو نسل، دو روایت
داو واکسمن، مدیر مرکز مطالعات اسرائیل یونس و ثریا نظریان UCLA، گفت که هر گروه سنی «حافظه نسلی» متفاوتی از اسرائیل دارد . او گفت که باورها درباره جهان در اواخر نوجوانی و اوایل دهه 20 در زندگی ما شکل میگیرد و اغلب تغییر نمی کند.
او گفت که نسلهای قدیمیتر، با حسی عمیقتر از هولوکاست، تمایل دارند اسرائیل را بهعنوان پناهگاهی حیاتی برای یهودیان و داستان آن را بهعنوان مردمی که پس از 2000 سال زندگی پراکنده، به سرزمین خود بازگشتهاند، ببینند.
در دهههای پس از تأسیس، اسرائیل یک کشور نسبتاً کم درآمد و آسیبپذیر بود. پیروزیهای نظامی این کشور علیه همسایگانش در سال های 1948، 1967 و 1973 عموماً در غرب مورد تحسین قرار گرفت. تقریباً 700 هزار فلسطینی طی ماههای قبل و بعد از جنگ 1948 که اسرائیل را به وجود آورد، از خانههای خود گریختند یا مجبور به ترک خانههای خود شدند.
اما زمانی که هزارهها شروع به شکلگیری درک خود از رویدادهای جهانی کردند، خشونت انتفاضه دوم در اواسط دهه 2000 با دیوارها و موانع تقویت شده بین اسرائیل و کرانه باختری و سپس غزه به پایان رسید. این نسل ایده خود را درباره اسرائیل از گزارشهایی مبنی بر محرومیت فلسطینیان از دسترسی به آب ، آزادی رفت و آمد و محاکمههای عادلانه ، تحت کنترل نظامی قدرتی نسبتاً غنی و دارای سلاح هستهای گرفته است.
لنز عدالت نژادی
جوی ایوب، نویسنده، پادکست و دانشگاهی فلسطینی- لبنانی، میگوید که جوانان آمریکایی بیشتر احتمال دارد که آرمان فلسطین را بهعنوان مسئلهای با تلاشهای ایالاتمتحده برای عدالت نژادی تصور کنند. او گفت که یک «مقایسه بصری» وجود دارد: یک سرباز یا افسر پلیس مسلح بر فضایی که جمعیتی با قدرت محدود چه در شهری در کرانه باختری اشغالی یا در محلهای با اکثریت سیاهپوستان در امریکا، زندگی میکنند، تسلط دارند.
او سال 2014 را سالی محوری در درک نسل جدید از جنگ میداند. جنگ در غزه حدود 2250 فلسطینی و 73 اسرائیلی در همان ایام قربانی گرفت و تقریباً همزمان با تظاهرات در امریکا حتی مونیخ، بر سر تیراندازی پلیس به یک سیاهپوست غیرمسلح بود، دو حادثه همزمان اما با تفاوت تلفات بسیار سنگین برای فلسطینیها.
«آمریکاییهای فلسطینی در توئیتی به آمریکاییهای آفریقاییتبار در امریکا که بهدنبال کشته شدن یک سیاهپوست غیرمسلح در درگیری با پلیس در تظاهراتی بودند، توصیه میکردند که مثلاً چگونه با گاز اشکآور برخورد کنند. این چیزی بود که به لحاظ نمادین بسیار قدرتمند در ذهن آنها شکل گرفت.
ایتان هرش، استاد علوم سیاسی در دانشگاه تافتس، میگوید که به نظر میرسد که درگیری بین اسرائیل و فلسطینیها توسط چپهای جوان، بهویژه در دانشگاهها، بهعنوان «مردم رنگین پوست، یعنی فلسطینیها، که علیه یک ستمگر سفیدپوست قیام میکنند، یعنی اسرائیلیها » دیده میشود. اگرچه بخش قابل توجهی از جمعیت یهودی اسرائیل دارای پیشینه غیر اروپایی هستند. (برخی از آنها نوادگان حدود 850 هزار یهودی هستند که پس از تأسیس اسرائیل از کشورهای عربی و ایران اخراج شدند).
هرش با اشاره به مطالعه سال 2021 درباره دیدگاه جوانان آمریکایی در مورد اسرائیل در مقایسه با سایر کشورها ، گفت: «جوانان آمریکایی در سمت چپ به اسرائیل فکر میکنند. همان طور که ممکن است درباره ایران، چین یا روسیه فکر کنند. این نشان داد که بیش از نیمی از آمریکاییهای میانهرو و محافظهکار 18 تا 30 ساله دیدگاه مثبتی نسبت به اسرائیل دارند.
واکسمن گفت 30 سال پیش، حمایت از اسرائیل بیشتر با دموکراتها مرتبط بود تا جمهوریخواهان. این تغییر در دوران ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش، پس از 11 سپتامبر و جنگ های عراق و افغانستان آغاز شد، زمانی که این تصور در سمت راست آمریکایی شکل گرفت که «اسرائیل خط مقدم در این برخورد تمدن ها است، بین یهودی-مسیحی و اسلام ستیزه جو.
شیبلی تلحمی، استاد صلح و توسعه انور سادات در دانشگاه مریلند، گفت که حمایت دونالد ترامپ از اسرائیل، از جمله انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به شهر مورد مناقشه تر اورشلیم، این روند را بیشتر کرد.
تلحمی گفت : نکته جالب اینجاست که نگرش نسبت به اسلام و مسلمانان در آمریکا با روی کار آمدن ترامپ در واقع بهبود یافت. او درباره مترقیها گفت: «مردم گفتند ما از ترامپ متنفریم، ترامپ از مسلمانان متنفر است، بنابراین ما مسلمانان را دوست داریم».
به گفته واکسمن، یکی دیگر از عوامل مهم در احساسات نسلهای قدیمی نسبت به اسرائیل، دینداری بیشتر آنهاست. بیش از سه چهارم آمریکاییهای 60 تا 64 ساله مسیحی هستند، در مقایسه با حدود نیمی از بزرگسالان زیر 30 سال که دیندار هستند یعنی نیمی دیگر مذهبی نیستند.
به گفته او برای مسیحیان امریکایی حمایت از اسرائیل ریشه در گرایش به مذهب آنها دارد اما در میان نسل جدید موضوع مذهب دیگر جدی نیست برابر این این نگاه در میان انها اصولا معنی ندارد.
دانا ال کرد، یکی از همکاران غیرمقیم در موسسه خاورمیانه، گفت تنوع محتوی در رسانههای اجتماعی و استفاده گسترده از آن توسط مردم در شکلگیری دیدگاههای مردم در مورد خاورمیانه نقش داشته است.
بر اساس نظرسنجی YouGov 2022، آمریکاییهای 45 ساله و بالاتر به احتمال زیاد اخبار خود را از شبکههای تلویزیونی و وبسایتهای آنها دریافت میکنند و آمریکاییهای جوانتر از 45 سال به احتمال زیاد اخبار خود را از طریق رسانههای اجتماعی دریافت میکنند .
نظرسنجی نیویورک تایمز، در این هفته نشان داد که استفاده منظم از TikTok به ویژه با انتقاد از اسرائیل مرتبط است .
در رسانههای اجتماعی، فلسطینیهای غزه مانند بیسان عودا، فیلمساز و معتز عزیزه ، عکاس ، میلیونها دنبال کننده دارند که مستقیماً از منطقه جنگی مطالب را به اشتراک میگذارند.
TikTok بهویژه توسط جمهوریخواهان مورد انتقاد قرار گرفته است ، زیرا به نظر میرسد هشتگهای طرفدار فلسطین در این برنامه محبوبتر از هشتگهای طرفدار اسرائیل هستند. اما این شرکت میگوید که این پدیده بهصورت ارگانیک رخ داده است، نه به این دلیل که شرکت بهطور عمدی الگوریتم خود را دستکاری کرده است.
ال کرد گفت: «من یک حکایت میگویم. وقتی جنگ شروع شد، دانشآموزانم گفتند که به تیکتاک رفتهاند و بین مکانهای مختلف جابجا شدهاند تا ببینند چه نوع ویدیوهایی در اسرائیل در مقایسه با غزه، کرانه باختری و جاهای دیگر محبوب هستند. «قبلاً به ذهنم خطور نکرده بود که این کار را انجام دهم».
نشر مطالب درستون «از رسانههای خارجی» به معنی تأیید محتوای آن نیست بلکه صرفاً با هدف اطلاعرسانی صورت میگیرد
واشنگتن پست