نورنیوز ـ گروه اقتصاد: هفتههای پیش خودروسازان برای آنکه بتوانند با سود بیشتری محصولات خود را به فروش برسانند، درخواست افزایش قیمت را به شورای رقابت داده بودند و این شورا بعد از مدتها که با درخواست گرانی قیمت خودروسازان و مونتاژ کاران موافقت کرده بود، این بار افزایش دوباره قیمتها را رد کرد.
حال سازمان تعزیرات حکومتی براساس حکمی که در شعبه هفتم ویژه رسیدگی به تخلفات مهم و ملی صادر شده است، شرکت بهمن موتور را به دلیل گرانفروشی موظف به پرداخت مبلغ ۱۳هزار و ۸۶۰ میلیارد تومان کرد.
در این حکم تخلف گران فروشی شرکت بهمن موتور محرز و مسلم تشخیص داده شده و این شرکت مطابق ارزش ریالی تخلف که معادل ۹ هزار و ۲۴۰ میلیارد ریال است به ۳ برابر ارزش ریالی تخلف به میزان ۲۷ هزار و ۷۲۱ میلیارد ریال محکوم شده است، البته به لحاظ ماده ۱ مصوبه جلسه شصت و نهم شورای عالی هماهنگی اقتصادی مورخ ۱۷ اردیبهشت ماه سال جاری از سران قوا که تمامی جریمههای مندرج در قانون تعزیرات حکومتی و قانون نظام صنفی در هر مراتب به پنج بار افزایش پیدا کرده است، شرکت بهمن موتور باید جریمه ۱۳۸ هزار و ۶۰۶ میلیارد ریال را پرداخت کند.
سازمان حمایت: شکایت کنید!
تیرماه امسال بود که سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با اعتراض نسبت به اقدامات خودروسازان در گرانفروشی، ضمن اعلام آمادگی برای رسیدگی به تخلفات مونتاژکاران، اعلام کرده بود که متقاضیان و خریداران خودرو از شرکتهای مونتاژی با قیمتهای بالاتر از نرخهای ابلاغی شورای رقابت، میتوانند با ارایه شکایت مستند نسبت به پیگیری آن اقدام کنند.
این اظهارات در پاسخ به موضوعات مطروحه توسط سازمان تعزیرات حکومتی پیرامون عملکرد شرکتهای خودروساز مونتاژی عنوان شده بود.
ثبت ۵۸۰ پرونده گرانفروشی در تعزیرات حکومتی
یک ماه پیش بود که محمدعلی اسفنانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در خصوص گرانفروسی خودروسازان گفته بود که در خصوص گرانفروشی خودرو حدود ۵۸۰ پرونده با شکایت شاکی خصوصی علیه خودروسازان تشکیل شده و از این تعداد برای ۳۱۹ مورد حکم صادر شده است.
به گفته او، علاوه بر اینکه شرکت خودروساز باید میزان پول اضافی دریافت شده نسبت به مصوبه شورای رقابت را به خریدار بازگرداند؛ باید بابت گرانفروشی، جزای نقدی نیز به حساب صندوق دولت واریز کند.
سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی اذعان داشت که با توجه به حجم پروندههای گرانفروشی خودرو از سوی شرکتهای خودروساز، یک شعبه برای رسیدگی به پروندههای مهم و ملی ایجاد شد تا همه شکایات به این شعبه ارجاع و به سرعت رسیدگی شود.
بهانهتراشی با زیان انباشته!
اما شرکتهای خودروسازی هر ماه اعداد عجیب و غریبی از زیان انباشته خود مطرح میکنند و میگویند تا زمانی که قیمتگذاری برداشته نشود، زیان آنها افزایش بیشتری پیدا میکند، اما چرا خودروسازان و مونتاژ کاران زیان ده هستند؟ چرا در اکثر کشورها قیمت خودرو در قیاس با ایران پایینتر است و هیچ خودروسازی هم زیان ده نیست، اما در ایران تولید اکثر خودروها در خط زیان است یا خوشبینانه زیان و سود برابر است؟ این ضرر و زیان در شرایطی است که خودروهای تولید داخل به دلیل کیفیت، به روز بودن و سایر موضوعات اثرگذار در خرید خودرو در مقایسه با خودروهای خارجی سطح بسیار پایینتری دارند.
افزایش قیمت داشتیم افزایش تولید نه!
خودروسازان و مونتاژ کاران به جای آنکه محصولات جدید روانه بازار کنند از هر فرصتی استفاده میکنند که بر قیمتها بیفزایند و شورای رقابت را مجاب کنند تا مجوز افزایش قیمت به آنها بدهد. تنها در سال جاری بیش از ۱۲ بار قیمت انواع خودروها افزوده شده است یعنی هر ۲ ماه، سه مرتبه.
این شرایط در حالی است که خودروسازان مدعی شده بودند با اصلاح قیمت میتوانند تولید حداقل یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو (منهای مونتاژ) را محقق کنند اما گزارش مرکز پژوهشهای مجلس نشان میدهد خودروسازان در این حوزه هم ناکام بودهاند.
طبق گزارش مرکز پژوهشهای مجلس، تولید خودرو و قطعات در آبان ماه امسال نسبت به مهر ماه، رشد ۵.۳ درصدی داشته، اما نسبت به آبان ماه سال ۱۴۰۱ کاهش ۲۸.۳ درصدی را تجربه کرده است. در زمینه شاخص فروش نیز در آبان ماه امسال فروش خودرو نسبت به مهرماه امسال رشد ۲۴.۲ درصدی را به ثبت رسانده است.
نورنیوز