نورنیوز- گروه فرهنگ و جامعه: در همین شهرهای بزرگ، مدارس خوب و گاهی خیلی خوب پیدا میشود اما مدارس و کلاس های درب و داغان هم هستند که فرزندان من و شما در آن مثلا تحصیل میکنند. کلاس هایی که گاهی اوقات تا 35 نفر و شاید هم بیشتر در آن صبح را ظهر یا ظهر را عصر می کنند. همین روزهای قبل بود که از یک دانش آموز می شنیدم که «بعضی معلم ها اصلا حوصله ندارند و فقط می خواهند ساعت ها بگذرد و زودتر تمام شود...»؛ این یعنی آموزش و پرورش به دلیل کمبود معلم، مجبور به استفاده از معلمانی شده که اگرچه تعدادشان اندک است اما آنها، آن نشاط و شادابی گذشته را ندارند. همه این ها می شود، حال و روز بخشی از مدارس دولتی ما که وقتی این وضعیت را با الزامات «سند تحول آموزش و پرورش» میسنجیم، می بینیم که اکنون فاصله ای از زمین تا آسمان میان امروز این مدارس تا نقطه مطلوب وجود دارد.
3.5 میلیون دانش آموز در مدارس خطرآفرین
اما ماجرا در این بلبشو، زمانی غم انگیزتر می شود که معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور اعلام کرده که « ۳.۵ میلیون دانشآموز در مدارس خطرآفرین تحصیل میکنند.» او البته این آمار را هم داده که در دولت سیزدهم ۳.۵ میلیون متر مربع به سرانه فضای آموزشی اضافه شده است.خوب است این را هم بدانیم که طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش، هم اکنون 16 میلیون دانش آموز در حدود 570 هزار مدرسه در سراسر کشور مشغول تحصیل هستند. این ارقام یعنی، وقتی رئیس سازمان نوسازی می گوید، 3.5 میلیون دانشآموز در مدارس خطرآفرین مشغول تحصیل هستند، این عدد، به نسبت کل جمعیت دانش آموزان عدد کمی نیست.
این مدارس تخریبی
برای جست و جو درباره تعداد و مدارس تخریبی به آمارهای «خان محمدی»، رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور به عنوان متولی امر، رهنمون و با رقم 19 درصد مواجه میشویم. او به نقل از خبرگزاری مهر در تابستان امسال این طور گفته است: «در سال ۸۵ حدود ۶۵ درصد مدارس تخریبی بودند اما به برکت نظام جمهوری اسلامی و مشارکت خیران، امروز ۱۹ درصد مدارس تخریبی در کشور داریم که سعی داریم این عدد را به صفر برسانیم.»ما برای این که کمی به عمق آمار و وضعیت ایمنی مدارس ورود کنیم، به سراغ دکتر مهرا... رخشانی مهر رئیس سابق سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور می رویم. او که 4 سال و 10 ماه تا آبان 1401 رئیس این سازمان بوده، می گوید: ما حدود 570 هزار کلاس درس در کشور داریم که 7 درصد این تعداد (حدود 35 هزار کلاس) نیازمند تخریب و حدود 12.5 درصد(حدود 75 هزار کلاس) این موارد نیز نیازمند مقاوم سازی هستند. او می گوید: بیش از صد هزار کلاس در کشور داریم که نیازمند تخریب، بازسازی و یا مقاوم سازی هستند.از رخشانی مهر درباره موقعیت بیشتر این کلاس ها و مدارس تخریبی می پرسم که می گوید: بیشتر این موارد در شهرها و به ویژه در شهرهای بزرگ هستند، چرا که در مقاطعی بیشتر توجه وزارتخانه بر محرومیت زدایی بوده بنابراین اغلب مدارس در روستاها و مناطق محروم بهسازی شدند.
استاندارد هر کلاس 22 نفر
از رخشانی مهر می پرسم، استاندارد مد نظر سازمان نوسازی برای تعداد نفرات هر کلاس چقدر است و مبنای آن چیست؟ که پاسخ می دهد: میانگین تعداد دانش آموزان در هر کلاس بر اساس موقعیت های مختلف متفاوت است اما میانگین را می توانیم 22 نفر در نظر بگیریم. او می گوید: این استاندارد در دستورالعمل فضا و تجهیزات «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» تعیین شده است. البته ما در کشور به ویژه در شهرهای بزرگ همچون تهران و مشهد با کمبود شدید مدرسه مواجه هستیم.
چشم مدارس خطرساز به صندوق توسعه ملی
ما با مجید عبدالهی، معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور هم گفت وگو می کنیم. او درباره تدارک این سازمان برای پیگیری از بودجههای فرا وزارتخانه ای می گوید: در حال حاضر، استفاده از ظرفیت بودجهای صندوق توسعه ملی برای نوسازی مدارس کشور در دستور کار است که اگر محقق شود، رقم بسیار خوبی در اختیار این سازمان به منظور نوسازی مدارس قرار خواهد گرفت.
عبدالهی درباره این که چه زمانی فرا می رسد که هیچ مدرسه تخریبی نداشته باشیم، میگوید: این موضوعی نیست که بگوییم مدارس تخریبی نداشته باشیم. چون 105 هزار مدرسه در کشور داریم که با توجه به عمر و اسکلت و استحکام بنا، شرایط متفاوتی دارند و مثل یک خانه مسکونی یک زمانی فرسوده می شوند.
*صادق غفوریان
روزنامه خراسان