×
فرهنگی
شناسه خبر : 156772
تاریخ انتشار : یکشنبه 1402/09/19 ساعت 10:32
حقایقی تکان دهنده از آلایندگی خودروهای فرسوده

«نورنیوز» از نقش خودروهای فرسوده در آلودگی هوا و روند کند اسقاط آنها گزارش می‌دهد؛

حقایقی تکان دهنده از آلایندگی خودروهای فرسوده

بر اساس آمار منابع رسمی، حداقل 7 میلیون خودرو از 26 میلیون خودروی پلاک شده، 10 میلیون موتورسیکلت از 12 میلیون موتور پلاک شده، و بیش از 80 درصد ناوگان حمل و نقل عمومی کشور، فرسوده‌اند. هر خودرو فرسوده در ساعات پرترافیک تهران، 12 برابر یک خودروی معمولی، هوا را آلوده می‌کند. همچنین هر خودرو فرسوده با طی میانگین 15 کیلومتر یک لیتر بنزین مصرف و 2.5 لیتر بنزین هدر می‌دهد.

نورنیوز- گروه فرهنگ و جامعه: از مهم ترین متهمانی که نام شان در تمام فهرست های آلاینده هوا حاضر است،‌ خوروهای فرسوده‌اند. این روزها که با هر نفس، حجم زیادی از گازهای خطرناک وارد ریه شهروندان می‌شود، انگشت اتهام به سوی عواملی است که نقس اساسی در تولید آلودگی دارند. ‌سالانه حدود ۷۰۱ هزار تن آلودگی در تهران تولید می‌شود که حدود ۵۷۸ هزار تن از آن،‌ مربوط به منابع آلاینده متحرک است. سهم ذرات معلق در آلودگی هوای تهران در سال حدود ۱۰‌هزار تن است. همچنین میزان ذرات ناشی از گوگرد و آلودگی گوگرد بیش از ۱۸‌ هزار تن است، اکسید نیتروژن۱۰۲‌ هزار تن، آلاینده‌‌‌های مواد آلی ۹۰‌ هزار تن و هیدروکربن‌‌‌ها (SO) ناشی از سوخت فسیلی ۴۷۷‌ هزار تن در سال است.

در تولید این حجم از آلودگی، وسایل نقلیه نقشی بسیار پررنگ دارند. به گفته «داریوش گل‌علیزاده» رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم، سهم منابع متحرک تهران در مجموع آلاینده‌های گازی، ۸۲ درصد و در ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون حدود ۶۰ درصد است. در مجموع حدود ۷۲ درصد از آلودگی هوا مربوط به منابع متحرک است. در میان این منابع متحرک که شامل خودرو و موتور سیکلت می‌شود تعداد قابل توجهی وسیله نقلیه فرسوده وجود دارند که با ظرفیتی بیشتر هوا را آلوده می‌کنند. البته منابع ثابت را هم نباید دست کم گرفت. منابع ثابت تولید آلودگی مانند فرودگاه‌‌‌ها، جایگاه‌‌‌های سوخت، راه‌‌‌آهن، پایانه‌‌‌های اتوبوس، مصارف خانگی، تجاری، نیروگاه‌‌‌ها و پالایشگاه‌‌‌ها، در انتشار آلودگی سهمی در حدود ۲۰‌ درصد دارند.

رژه فرسوده ها در خیابان های شهر

خودروهای فرسوده سهم بسیار زیادی در آلودگی هوا دارند. بر اساس آمار منابع رسمی، حداقل ۷ میلیون خودرو از ۲۶ میلیون خودروی پلاک شده کشور، ۱۰ میلیون موتورسیکلت از ۱۲ میلیون موتور پلاک شده، و بیش از ۸۰ درصد ناوگان حمل و نقل عمومی کشور فرسوده‌اند. شهریور ماه امسال بود که رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست این آمار را اعلام کرد. معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست استان تهران هم خبر داده که ۵۹ درصد آلودگی‌های استان تهران مربوط به منابع متحرک است. از این ۵۹ درصد، ۳۳ درصد مربوط به خودروهای سواری است. ۱۰ درصد خودروها در تهران به سن فرسودگی رسیده‌اند. همچنین حدود ۶ هزار دستگاه اتوبوس داریم که ۷۰ درصدشان فرسوده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد هر خودرو فرسوده در ساعات پرترافیک تهران، ۱۲ برابر یک خودروی معمولی آلودگی هوا تولید می‌کند. همچنین هر خودرو فرسوده با طی میانگین ۱۵ کیلومتر یک لیتر بنزین مصرف و ۲.۵ لیتر بنزین هدر می‌دهد. نکته جالب اینکه ترکیه با وجود جمعیت تقریباً برابر با ایران و همچنین میزان برابر تعداد خودرو، مصرف بنزین روزانه‌اش، رقمی بین ۹ تا ۱۰ میلیون لیتر است در حالی که در ایران، روزانه ۸۵ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود. البته در برخی روزها این میزان به ۱۲۲ میلیون لیتر هم می‌رسد. یکی از دلایل این تفاوت فاحش تعداد بالای خودروهای فرسوده و از رده خارج در ایران است.    

 سیاست‌های تشویقی اسقاط خودرو

در بسیاری از کشورهای پیشرفته سیستم تشویقی برای اسقاط خودرو اجرا می شود. این سیستم با پرداخت پول و یا خرید اقساطی خودروهای جدید باعث شده تا مردم داوطلبانه خودروهایشان را قبل از رسیدن به سن فرسودگی اسقاط کنند. به طور مثال در فرانسه خودروهای بالای ۱۰ سال با خودروهای جدیدی که از استانداردهای آلایندگی مشخصی برخوردارند در ازای مبالغی تشویقی تعویض می‌شوند. در نروژ بعد از اسقاط خودرو و خرید خودرو جدید، مالیاتی که یک شهروند به اداره گمرک نروژ پرداخت می‌کند به او برگردانده می‌شود. بر اساس آخرین آمار در سال ۲۰۲۱،  ۵.۷ میلیون خودروی سواری، ون و سایر وسایل نقلیه سبک در اتحادیه اروپا اسقاط شد. ۹۳.۶ درصد از قطعات و مواد این خودروهای اسقاط شده،‌ مورد استفاده مجدد قرار گرفته و بازیافت شدند.

در ایران با آمار عجیبی مواجهیم. مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی تهران سال گذشته اعلام کرد از یک میلیون خودروی معاف از معاینه فنی (به لحاظ سن) حدود ۲۰۰ هزار دستگاه در آزمون‌های داوطلبانه معاینه فنی مردود شدند. شادی مالکی درباره اینکه چه خودروهایی فرسوده محسوب می شوند گفت: «با استناد به ماده ۸ قانون هوای پاک، در سال ۱۳۹۷ آیین‌نامه اجرائی سن فرسودگی انواع وسایل نقلیه موتوری تعیین شده بود اما دو سال بعد، از سوی شورای نگهبان باطل شد. پس از آن آیین‌نامه جدید با ملاک قراردادن سن مرز فرسودگی و معاینه فنی در خرداد ۱۴۰۰ مصوب شد. در این آیین‌نامه سن مرز فرسودگی برای خودروهای شخصی ۱۵ سال اعلام شده است. خودروهای با سن ۱۵ تا ۲۰ سال،‌ سالانه دو بار و خودروهای با سن بالای ۲۰ سال سالانه سه بار جهت اخذ معاینه فنی باید اقدام کنند.»

کاهش چشمگیر اسقاط خودرو در ایران

براساس ماده ۸ قانون هوای پاک که در ۲۵ تیر ۱۳۹۶ مصوب شد تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی،‌ موظف‌اند وسیله نقلیه خود را پس از رسیدن به سن فرسودگی از رده خارج کنند. آبان ۱۴۰۰  قانون ساماندهی صنعت خودرو در مجلس به تصویب رسید و پس از برخی اصلاحات نهایتاً در خرداد ۱۴۰۱ از سوی مجلس شورای اسلامی ابلاغ شد؛ قانونی که در بند ۱۰ آن به‌ صراحت به موضوع اسقاط خودروهای فرسوده پرداخته و وظایفی را برای خودروسازان در حوزه اسقاط تکلیف می‌کند.

ابلاغ این قانون در شرایطی صورت گرفت که وزارت صمت از سال‌ها قبل با موضوع اسقاط توسط خودروسازان مخالف بود و در نهایت نیز با موافقت دولت، تبصره‌ای به ماده ۱۰ این قانون اضافه شد؛ پیشنهادی که با موافقت دولت به خودروسازان این اختیار را می‌دهد که به جای اسقاط خودروی فرسوده، ۱.۵ درصد از قیمت خودروی تولیدی را پرداخت کنند. اما الحاق این تبصره به قانون ساماندهی صنعت خودرو به رغم برخی مخالفت‌ها از سوی کارشناسان و فعالان حوزه اسقاط در نهایت با تصویب نمایندگان و تأیید شورای نگهبان، از بهمن ماه سال ۱۴۰۱ لازم الاجرا گردید. این در حالی است که عدم تدوین و ابلاغ آیین‌نامه اجرایی موجب توقف روند اجرای این قانون و اسقاط خودروهای فرسوده شده است.

«محمد مشهدی‌شریف» رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو با اشاره به اینکه تا شهریور ماه امسال  فقط ۳۰ هزار خودرو اسقاط شده است به «نورنیوز» گفت: «در سال ۹۳ ، تعداد ۳۵۰ هزار دستگاه خودرو اسقاط شد که یک رکورد قابل توجه محسوب می‌شود.  اما در سال ۹۸ این تعداد به یک ‌پنجاهم، یعنی ۷۷۰۰ دستگاه رسید. سال ۹۹، تعداد ۱۳ هزار دستگاه، سال ۱۴۰۰ ، ۳۰ هزار دستگاه و سال ۱۴۰۱ حدود ۴۵ هزار دستگاه خودرو اسقاط شد. امسال هم تا آخر شهریور ماه ۳۰ هزار خودرو اسقاط شده است. اعداد کنونی قابل مقایسه با میزان اسقاط در سال ۹۳ نیست. باید ساز وکارهای تشویقی و تنبیهی به گونه‌ای باشد که صاحبان خودروهای فرسوده علاقمند شوند خودروهای خود را تحویل دهند‌. وقتی قیمت پراید به ارقامی بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان می‌رسد، کسی حاضر نمی‌شود خودرویی را که ۲۰ سال کار کرده ارزان بفروشد. باید تناسبی بین خودروی فرسوده و نو باشد وگرنه هیچ انگیزه‌ای برای اسقاط نیست.» قانون برنامه هفتم توسعه، الزام کرده است که سالانه باید ۵۰۰ هزار خودرو فرسوده اسقاط و از رده خارج شود. اما با روندی که اکنون وجود دارد رسیدن به این حد نصاب، بسیار دور از دسترس می نماید.

مشهدی‌شریف به آیین‌نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده که ۷ ماه قبل باید در هیأت دولت تصویب می‌شد اشاره کرد و ادامه داد: «مجلس تا ۱۰ اردیبهشت ماه امسال  به دولت مهلت داد تا این آیین‌نامه را تصویب و اجرا کند اما با گذشت ۷ ماه هنوز این آیین‌نامه تصویب نشده است. تعلل دولت با این توجیه که می‌گویند قرار است تغییراتی در آن اجرا شود قابل قبول نیست. این تعلل باعث می شود صاحبان خودروهایی که فرسوده هستند و می خواهند اسقاط کنند دچار مشکل شوند. در این قانون، سیاست تشویقی خوبی برای اسقاط خودرو دیده شده است. جدول معادل‌سازی برای اولین بار در سال ۹۳ مطرح و سال ۹۶ تصحیح شد اما ۶ سال است که این جدول تغییر نکرده درحالی که شاخص اقتصادی در کشور ما با آن سال‌ها بسیار فرق کرده است. در آن جدول، شاخص اسقاط خودروهای فرسوده سواری "یک" تعیین شده بود یعنی برای یک خودرو سواری فرسوده که اسقاط می شود "یک گواهی اسقاط" صادرمی شود. اگر تاکسی و وانت زیر یک تن اسقاط شود دو گواهی اسقاط صادر می‌شود. همچنین با اسقاط هر موتورسیکلت یک هفتم گواهی صادر می‌شود. اما در قانون جدید که امیدواریم زودتر اجرا شود تغییرات خوبی انجام شده است. یعنی اگر خودرویی که اسقاط می شود سال تولید آن کمتر باشد تعداد گواهی اسقاط صادر شده برای آن بیشتر می شود. مثلا خودروهایی که بین ۲۰ تا ۲۵ سال عمر دارند بعد از اسقاط برای آنها دو تا سه گواهی اسقاط صادر می شود و اگر بالای ۳۰ سال باشد یک گواهی صادر می شود.  یعنی هر چقدر عمر خودرو کمتر باشد گواهی اسقاط بیشتری می‌گیرد. با این گواهی‌ها می‌تواند خودرو وارد کرده و یا خودروی جدیدی از شرکت‌های خودروساز داخلی بگیرد. به هرحال قیمت خودروها بر اساس ساخت تولید آنها فرق می‌کند. همچنین در این آیین‌نامه، سیاست‌های تنبیهی برای خودروهای فرسوده که حاضر به اسقاط نیستند هم دیده شده است مثل ابطال کارت سوخت و یا افزایش پلکانی حق بیمه. امیدواریم زودتر این آیین‌نامه تصویب شود تا دوباره به رکورد اسقاط خودرو در سال ۹۳ برسیم.»

در قانون هوای پاک،‌ ۲۳ دستگاه در موضوع آلودگی‌ها مسئول دانسته شده‌اند. طبعاً تمام آنها باید به وظایف خود عمل کنند اما به نظر می‌رسد به جهت نقش پررنگی که خودروها و موتورسیکلت‌ها در ایجاد آلودگی دارند باید شتاب اسقاط فرسوده‌ها بیشتر شود. تا وقتی از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، شتاب نگیرد همچنان آسمان شهرها از رنگ آبی بی‌بهره،‌ و هوا از طراوت و پاکی خالی خواهد بود. 


نورنیوز
نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
برجام تمام شد، ایران در مسیر جدید دیپلماسی مستقل
قاتلان خاموش ریه‌ها / عامل 85 درصد از سرطان‌های ریه کشف شد
طراحی هوشمند پپتیدها برای مقابله با مقاومت آنتی‌بیوتیکی
چهره پنهان مریخ: بادهایی به تندی 160 کیلومتر در ساعت
افق‌های تازه‌ای در پزشکی ترمیمی با رشد ساختارهای شبه‌جنین
کنار زدن موانع سنتی آموزش رشته کامپیوتر با استارتاپ CS12
کاربران اپ‌های هوش مصنوعی از یک میلیارد کاربر گذشت
8 نشانه‌ای که می‌گویند بدن‌تان بیش از حد خسته است
پیش‌بینی عفونت‌های تنفسی کودکان با هوش مصنوعی
اجساد کشته شدگان اسرائیلی بهانه‌ آزار فلسطینیان است
رقابت عشقی خونین / پسر جوان در دعوا بر سر یک دختر کشته شد
محبوبیت بالای پوتین بر اساس نظرسنجی اخیر روسیه
درخواست اعدام برای نخست‌وزیر سابق بنگلادش
حمایت قاطع شورای امنیت از دولت لبنان
نامه ایران، روسیه و چین به سازمان ملل درباره قطعنامه 2231
رسوایی‌های شاهزاده کار دستش داد
قتل عمد در تصادفات مربوط به خودروهای با چراغ زنون صحت ندارد
با وجود تمدید آتش بس صورت گرفت؛ حمله هوایی پاکستان به پکتیکا افغانستان
اعلام قوی‌ترین گذرنامه‌های جهان/ایران در رتبه چندم قرار دارند؟
طلایی‌پوشان سپاهان برنده از آبادان بیرون آمدند
ترکیه و سوریه درصدد گسترش توافق میان خود
تعطیلی مدارس تمام مقاطع مشهد فردا 26 مهر
فیلمبرداری با تلفن همراه از مسابقات لیگ برتر ممنوع شد
لحن ترامپ نرم شد/تعرفه‌های سنگین چین پایدار نخواهد بود
نتایج اولیه انتخابات نظام پزشکی اعلام شد؛ مشارکت بیش از 76 هزار نفر
بیانیه تند ایران در واکنش به ادعاهای ضدایرانی مقام انگلیس
وزیر خارجه: ایران تحت هیچ فشاری قرار نمی‌گیرد/حقوق حاکمیتی ایران قابل مذاکره نیست
آثار شکنجه بر پیکر 120 شهید فلسطینی
ترامپ به زلنسکی : تاماهاوک‌ها را نمی‌دهیم!
تمدید 4 ماهه خدمت سربازی اجباری در رژیم اسرائیل
پاداش عجیب عربستان صدای قهرمان جام جهانی را درآورد
کاهش 10 درصدی ارزش بورس تهران در نیمه نخست امسال
چین همزمان با رزمایش مشترک فیلیپین و آمریکا قدرت‌نمایی کرد
جان بولتون خود را به مقامات قضایی تسلیم کرد
ساپینتو: به باخت عادت نداریم / فکر نکنید رئال مادرید هستیم
حماس خواستار تکمیل روند آتش بس شد
واکنش تند هاشمیان به شایعات درباره جانشینش
فوت رهبر اپوزیسیون آرژانتین در پخش زنده تلویزیونی
فایننشال تایمز:عربستان در پی پیمان دفاعی با آمریکاست
هشدار حماس: خلع سلاح مقاومت، آغاز ناآرامی هاست
جدول لیگ برتر پس از بازی‌های امروز / استقلال در یک قدمی صدرنشینی!
پیشنهاد پرسپولیس به سرمربی سابق سپاهان!
سناتورهای آمریکایی قطعنامه‌ای برای جلوگیری از حمله آمریکا به ونزوئلا ارائه می‌دهند
جزییات جدید از ثبت‌نام وام 50 میلیون تومانی بازنشستگان تأمین اجتماعی
روسیه: شکست اروپایی‌ها در بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران
یارانه پردرآمدهاحذف می شود/ تعداد و دهک های مشمول
پلاک‌های جدید و متفاوت در راه سیستان و اینچه‌برون
اولین پیروزی استقلال در خانه/استقلال (1) - مس رفسنجان (0)+ فیلم گل مسابقه
اصرار اتحادیه اروپا بر مواضع غیرسازنده درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران
دستیار مورینیو در آستانه پیوستن به کادرفنی تیم ملی ایران
X
آگهی تبلیغاتی