×
اقتصادی
شناسه خبر : 156276
تاریخ انتشار : شنبه 1402/09/11 ساعت 09:32
آغاز رقابت خودروی برقی و ماشین دودی در ایران

نورنیوز موضوع توسعه تولید و بهره برداری از خودروهای برقی را بررسی می‌کند؛

آغاز رقابت خودروی برقی و ماشین دودی در ایران

اظهارات اخیر «عباس علی آبادی» وزیر صمت درباره لزوم جایگزینی خودروهای برقی به جای خودروهای بنزینی و گازوئیلی موجود، بار دیگر سوال‌های گذشته در این حوزه را جدی‌تر از قبل مطرح کرد؛ پرسش‌هایی درباره زیرساخت‌ها، امکان تعمیر و تأمین قطعات و همچنین فرهنگ استفاده از اتومبیل‌های الکتریکی. اصلی‌ترین سوال اما نحوه شارژ این خودروها و ظرفیت‌ها و چالش‌های کشور در این حوزه است.

نورنیوز- گروه اقتصاد: شمار زیادی از مردم فکر می‌کنند خودروهای برقی محصول قرن بیست‌ویکم است؛ در حالی که این فناوری قدمتی به اندازه خودروهای بنزینی و دیزلی دارد.  حدود 130 سال پیش بود که نخستین خودروهای الکتریکی ساخته شد. خودروهایی که سرعت‌شان از همان ابتدا از شتاب اتومبیل‌هایی بیشتر بود که موتورهای‌شان با احتراق داخلی کار می‌کرد، اما مشکلاتی چون نحوه تأمین سوخت، باعث شد خودروهایی که از سوخت‌های فسیلی تغذیه می‌کردند، خیلی زود از اتومبیل‌های برقی سبقت بگیرند و هر روز هم فاصله‌شان بیشتر شود.

حالا و با گذشت بیش از یک قرن که گازهای گلخانه‌ای، دی‌اکسید کربن و ذرات ریز ناشی از تولید و مصرف بنزین و گازوئیل صدها میلیون خودرو، محیط زیست و سلامت انسان را با مخاطره جدی روبه‌رو کرده است، اتومبیل‌های کلاسیک برقی از موزه تاریخ بیرون کشیده شده و کمپانی‌های بزرگ خودروسازی جهان حداقل یک خط از تولیداتشان را به این محصولات اختصاص داده‌اند. موجی که به کشور ما هم رسیده و در هفته‌های گذشته اخبار و اظهارنظرهای مختلف و متعددی درباره جدی‌تر شدن تولید و استفاده از آن شنیده می‌شود.

مزایای خودروی برقی

خودروهای برقی هزینه‌ تعمیر و نگهداری پایین‌تری دارد و فرصت تجربه رانندگی نرم‌تر و آرام‌تری را فراهم می‌کند و از این منظر بسیاری از رانندگان آن را به اتومبیل‌های بنزینی سنتی ترجیح می‌دهند. این خودروها دارای گشتاور فوری هستند و به همین دلیل در مقایسه با خودروهای بنزینی شتاب بهتری دارند. بزرگ‌ترین مزیت و نقطه قوت خودروهای برقی، سوخت آن است. هرچند روند تولید خودروهای برقی به اندازه خودروهای بنزینی برای محیط زیست مضر است، اما حجم آلایندگی خودروهای بنزینی با اتومبیل‌های الکتریکی قابل قیاس نیست. به ویژه که گازهای گلخانه‌ای ناشی از احتراق خودروها و کامیون‌هایی که با سوخت‌های فسیلی کار می‌کنند، متهم ردیف اول آسم، برونشیت، سرطان و مرگ زودرس هستند.

چالش‌های پیش‌روی خودروی برقی  

با این حال نحوه تأمین سوخت خودروهای برقی، به نقطه ضعف این دسته از اتومبیل‌ها بدل شده است. درست است که سوخت خودروهای برقی، منبع انرژی پاک‌تری به نسبت خودروهای بنزینی دارند و آلاینده‌های کمتری تولید می‌کنند، اما عدم وجود یا محدودیت زیرساخت‌ و جایگاه‌های شارژ سبب شده هم تولیدکنندگان و هم مصرف‌کنندگان با احتیاط بیشتری به سمت تولید و استفاده از خودروهای برقی حرکت کنند. دسترسی دشوار به سوخت، برای سفرهای طولانی یک چالش جدی است به ویژه که شارژ مجدد یک خودروی الکتریکی بسته به زیرساخت شارژ و ظرفیت باتری می‌تواند چندین ساعت طول بکشد.

چالش بعدی خودروهای برقی، قطعات آن به ویژه باطری خودروست که با گذشت زمان تحلیل می‌رود و می‌تواند برد رانندگی و عملکرد کلی را کاهش دهد. اگرچه خودروهای برقی در بلندمدت هزینه سوخت کمتری دارند، اما قیمت اولیه خرید آنها  به طور قابل توجهی بالاتر از خودروهای سنتی بنزینی است و نسبت به اجداد بنزینی خود هم تنوع کمتری دارند.

با وجود این مشکلات، تقاضا در بازار خودروهای الکتریکی در امریکا و اتحادیه اروپا به دلیل سازگاری با محیط زیست رو به رشد بوده است. امریکا و اتحادیه اروپا برای تسریع جایگزینی خودروهای برقی با گونه بنزینی برای خریداران خودروهای الکتریکی مشوق‌های مالی درنظر گرفته و زیرساخت‌های شارژ برای افزایش سهم خودروهای الکتریکی در بازار را تکمیل و تقویت کرده‌اند.

در این میان از اتوبوس‌هایی که برای حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌شود، به عنوان کلید انقلاب خودروهای الکتریکی نام می‌برند؛ چراکه اتوبوس‌ها، سنگ بنای زندگی روزمره در بسیاری از شهرها هستند و برقی‌شدن سوخت آنها می‌تواند سرعت حذف خودروهای بنزینی و دیزلی را بیشتر کند. بر همین اساس بود که به‌تازگی نخستین خط تولید انبوه اتوبوس برقی در کشور با حضور وزیر صمت افتتاح شد.  عباس علی‌آبادی که به واسطه سابقه حضور در مپنا، با خوش‌بینی به آینده خودروهای برقی در ایران می‌نگرد، معتقد است هیچ کشوری در منطقه همانند ایران زیرساخت لازم را برای تولید و استفاده از خودروهای برقی ندارد. به گفته وی، «در کل کشور حدود ۱۰۰ ایستگاه برای ماشین‌های برقی نصب شده است که تا پایان امسال این عدد به ۵۰۰۰ می‌رسد و با این شرایط هیچ مشکلی برای ساخت خودروهای شارژی نداریم.»

خودروهای برقی در ایران در ابتدای راه است و عموم مردم اطلاعات زیادی از این نوع اتومبیل ندارند. عمده مسئولان هم  به اندازه وزیر صمت درباره زیرساخت‌ها، تأمین سوخت و قطعات این نوع خودروها مطمئن نیستند. به نظر می‌رسد در چنین شرایطی و با توجه به اراده جدی وزارت صمت برای توسعه تولید و بهره‌برداری از خودروهای برقی، روند تولید و زمان آغاز فعالیت اتوبوس‌های برقی، آزمونی عملی و واقعی برای سنجش فرصت‌ها و چالش‌ها در این حوزه خواهد بود. 


نورنیوز
نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
جامعه‌شناسان، مشاوران صادق برای سیاست‌گذاری واقع‌گرایانه
لاوروف: طرح ترامپ باید برای فلسطینی‌ها قابل قبول باشد
ترامپ: توافق تاریخی میان حماس و اسرائیل امضا شد
توافق بر سر مفاد اجرای مرحله اول توافق آتش‌بس در غزه
برنامه پخش رقابت های مهم ورزشی امروز پنجشنبه 17 مهر
وضعیت آب و هوا امروز 17 مهر + وضعیت استانها
تصویب ممنوعیت تجارت سلاح با رژیم صهیونیستی در پارلمان اسپانیا
آمریکا 15 شرکت چینی را تحریم کرد
پروژه ملی «جی‌نف» رکن تحقق حکمرانی دیجیتال
کمبود نیرو در مرکز کنترل ترافیک هوایی فرودگاه نیوآرک آمریکا
غرب آسیا و ایران گرفتار تشدید خشکسالی و توفان
وقتی تجدیدپذیرها جای سوخت‌های فسیلی را می گیرند
صلح نوبل برای ترامپ؛ شاید وقتی دیگر
دستیار هوش مصنوعی وارد وزارت‌خانه‌ها می شود
رونالدو اولین بازیکن میلیاردر فوتبال جهان شد
اردوغان:حملات اسرائیل بزرگترین مانع راه صلح است
اساتید جوان ایرانی بورس تحصیلی چین دریافت می‌کنند
پهلو گرفتن کشتی تحریم‌شده ایران در بندر برزیل
انصارالله نسبت به توطئه جدید صهیونیستی آمریکایی هشدار داد
ایران در جمع 10 کشور دارای چرخه کامل پرتاب ماهواره جهان
عکس های منتخب ایران ؛ چهارشنبه 16 مهر 1404
ارائه لایحه ممنوعیت پوشش اسلامی در اماکن عمومی ایتالیا
تکذیب نظرسنجی منتسب به دانشگاه تهران درباره آب
نورنما | بازسازی قلعه‌های باستانی ایران به کمک هوش مصنوعی
محسن رضایی ارتباط با پایگاه خبری «تابناک» را تکذیب کرد
قالیباف بیانیه وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس واروپا را محکوم کرد
ادامه پیگیری‌های رئیس جمهور برای سامان‌دهی ناترازی‌ها
اتحادیه اروپا از سرگیری همکاری ایران و آژانس را خواستار شد
شرایط نگران‌کننده بازیگر پیشکسوت / محمد کاسبی در بخش مراقبت‌های ویژه
آکسیوس از پیشرفت در مذاکرات درباره غزه خبر داد
ظریف: رفتار آمریکا قلدری است
توضیحات مرکز رسانه قوه قضاییه درباره بازنشر یک نقل قول در مورد اموال بابک زنجانی
روسیه از توافقنامه کاهش ذخایر پلوتونیوم با آمریکا خارج شد
دریادار ایرانی: اجازه دخالت خارجی در دریای خزر را نمی‌دهیم
ایران یک زندانی فرانسوی را آزاد کرد/استقبال «مکرون» از آزادی شهروند فرانسوی بازداشت شده
چگونه از خسارت‌های جنگ 12 روزه، فرصت توسعه‌ بسازیم؟
یک دیپلمات زن ایرانی عضو کمیته مشورتی شورای حقوق بشر شد
انتشار اطلاعیه شماره 1 پذیرفته‌شدگان آزمون کارشناسان رسمی 1404 + لینک سایت
دونالد ترامپ خواستار بازداشت 2 مقام دموکرات شد
چرا استقلال در فیفا دو پنجره بسته دارد؟
انتخابات ‌شوراهای شهر و روستا الکترونیکی برگزار خواهد شد‌
خودروهای رهاشده در خیابان‌های تهران جمع آوری می شوند
اعضای تیم ملی فوتبال وارد روسیه شدند
توقیف خودروی خارجی با سرعت 220 کیلومتر در قم
آغاز واردات و عرضه گوشت تازه با استفاده از ارز مبادله ای
افزایش تحرکات مشکوک در مرز لبنان و سوریه
پایان فیلمبرداری «شاخ» با بازیگری مهدی هاشمی
عارف: تصمیمی برای انحلال سازمان امور عشایر گرفته نشده است
امضای سند همکاری بین نیروی دریایی چهار کشور ساحلی خزر
پای سردار آزمون با موفقیت جراحی شد
X
آگهی تبلیغاتی