×
اقتصادی
شناسه خبر : 156276
تاریخ انتشار : شنبه 1402/09/11 ساعت 09:32
آغاز رقابت خودروی برقی و ماشین دودی در ایران

نورنیوز موضوع توسعه تولید و بهره برداری از خودروهای برقی را بررسی می‌کند؛

آغاز رقابت خودروی برقی و ماشین دودی در ایران

اظهارات اخیر «عباس علی آبادی» وزیر صمت درباره لزوم جایگزینی خودروهای برقی به جای خودروهای بنزینی و گازوئیلی موجود، بار دیگر سوال‌های گذشته در این حوزه را جدی‌تر از قبل مطرح کرد؛ پرسش‌هایی درباره زیرساخت‌ها، امکان تعمیر و تأمین قطعات و همچنین فرهنگ استفاده از اتومبیل‌های الکتریکی. اصلی‌ترین سوال اما نحوه شارژ این خودروها و ظرفیت‌ها و چالش‌های کشور در این حوزه است.

نورنیوز- گروه اقتصاد: شمار زیادی از مردم فکر می‌کنند خودروهای برقی محصول قرن بیست‌ویکم است؛ در حالی که این فناوری قدمتی به اندازه خودروهای بنزینی و دیزلی دارد.  حدود 130 سال پیش بود که نخستین خودروهای الکتریکی ساخته شد. خودروهایی که سرعت‌شان از همان ابتدا از شتاب اتومبیل‌هایی بیشتر بود که موتورهای‌شان با احتراق داخلی کار می‌کرد، اما مشکلاتی چون نحوه تأمین سوخت، باعث شد خودروهایی که از سوخت‌های فسیلی تغذیه می‌کردند، خیلی زود از اتومبیل‌های برقی سبقت بگیرند و هر روز هم فاصله‌شان بیشتر شود.

حالا و با گذشت بیش از یک قرن که گازهای گلخانه‌ای، دی‌اکسید کربن و ذرات ریز ناشی از تولید و مصرف بنزین و گازوئیل صدها میلیون خودرو، محیط زیست و سلامت انسان را با مخاطره جدی روبه‌رو کرده است، اتومبیل‌های کلاسیک برقی از موزه تاریخ بیرون کشیده شده و کمپانی‌های بزرگ خودروسازی جهان حداقل یک خط از تولیداتشان را به این محصولات اختصاص داده‌اند. موجی که به کشور ما هم رسیده و در هفته‌های گذشته اخبار و اظهارنظرهای مختلف و متعددی درباره جدی‌تر شدن تولید و استفاده از آن شنیده می‌شود.

مزایای خودروی برقی

خودروهای برقی هزینه‌ تعمیر و نگهداری پایین‌تری دارد و فرصت تجربه رانندگی نرم‌تر و آرام‌تری را فراهم می‌کند و از این منظر بسیاری از رانندگان آن را به اتومبیل‌های بنزینی سنتی ترجیح می‌دهند. این خودروها دارای گشتاور فوری هستند و به همین دلیل در مقایسه با خودروهای بنزینی شتاب بهتری دارند. بزرگ‌ترین مزیت و نقطه قوت خودروهای برقی، سوخت آن است. هرچند روند تولید خودروهای برقی به اندازه خودروهای بنزینی برای محیط زیست مضر است، اما حجم آلایندگی خودروهای بنزینی با اتومبیل‌های الکتریکی قابل قیاس نیست. به ویژه که گازهای گلخانه‌ای ناشی از احتراق خودروها و کامیون‌هایی که با سوخت‌های فسیلی کار می‌کنند، متهم ردیف اول آسم، برونشیت، سرطان و مرگ زودرس هستند.

چالش‌های پیش‌روی خودروی برقی  

با این حال نحوه تأمین سوخت خودروهای برقی، به نقطه ضعف این دسته از اتومبیل‌ها بدل شده است. درست است که سوخت خودروهای برقی، منبع انرژی پاک‌تری به نسبت خودروهای بنزینی دارند و آلاینده‌های کمتری تولید می‌کنند، اما عدم وجود یا محدودیت زیرساخت‌ و جایگاه‌های شارژ سبب شده هم تولیدکنندگان و هم مصرف‌کنندگان با احتیاط بیشتری به سمت تولید و استفاده از خودروهای برقی حرکت کنند. دسترسی دشوار به سوخت، برای سفرهای طولانی یک چالش جدی است به ویژه که شارژ مجدد یک خودروی الکتریکی بسته به زیرساخت شارژ و ظرفیت باتری می‌تواند چندین ساعت طول بکشد.

چالش بعدی خودروهای برقی، قطعات آن به ویژه باطری خودروست که با گذشت زمان تحلیل می‌رود و می‌تواند برد رانندگی و عملکرد کلی را کاهش دهد. اگرچه خودروهای برقی در بلندمدت هزینه سوخت کمتری دارند، اما قیمت اولیه خرید آنها  به طور قابل توجهی بالاتر از خودروهای سنتی بنزینی است و نسبت به اجداد بنزینی خود هم تنوع کمتری دارند.

با وجود این مشکلات، تقاضا در بازار خودروهای الکتریکی در امریکا و اتحادیه اروپا به دلیل سازگاری با محیط زیست رو به رشد بوده است. امریکا و اتحادیه اروپا برای تسریع جایگزینی خودروهای برقی با گونه بنزینی برای خریداران خودروهای الکتریکی مشوق‌های مالی درنظر گرفته و زیرساخت‌های شارژ برای افزایش سهم خودروهای الکتریکی در بازار را تکمیل و تقویت کرده‌اند.

در این میان از اتوبوس‌هایی که برای حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌شود، به عنوان کلید انقلاب خودروهای الکتریکی نام می‌برند؛ چراکه اتوبوس‌ها، سنگ بنای زندگی روزمره در بسیاری از شهرها هستند و برقی‌شدن سوخت آنها می‌تواند سرعت حذف خودروهای بنزینی و دیزلی را بیشتر کند. بر همین اساس بود که به‌تازگی نخستین خط تولید انبوه اتوبوس برقی در کشور با حضور وزیر صمت افتتاح شد.  عباس علی‌آبادی که به واسطه سابقه حضور در مپنا، با خوش‌بینی به آینده خودروهای برقی در ایران می‌نگرد، معتقد است هیچ کشوری در منطقه همانند ایران زیرساخت لازم را برای تولید و استفاده از خودروهای برقی ندارد. به گفته وی، «در کل کشور حدود ۱۰۰ ایستگاه برای ماشین‌های برقی نصب شده است که تا پایان امسال این عدد به ۵۰۰۰ می‌رسد و با این شرایط هیچ مشکلی برای ساخت خودروهای شارژی نداریم.»

خودروهای برقی در ایران در ابتدای راه است و عموم مردم اطلاعات زیادی از این نوع اتومبیل ندارند. عمده مسئولان هم  به اندازه وزیر صمت درباره زیرساخت‌ها، تأمین سوخت و قطعات این نوع خودروها مطمئن نیستند. به نظر می‌رسد در چنین شرایطی و با توجه به اراده جدی وزارت صمت برای توسعه تولید و بهره‌برداری از خودروهای برقی، روند تولید و زمان آغاز فعالیت اتوبوس‌های برقی، آزمونی عملی و واقعی برای سنجش فرصت‌ها و چالش‌ها در این حوزه خواهد بود. 


نورنیوز
نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
آخرین وضعیت مجری «گزارش ورزشی» پس از گازگرفتگی
شرایط حذف افراد از دریافت کالابرگ اعلام شد+جزئیات
خط 8 مترو تهران با 34 ایستگاه پرتقاضا وارد فاز اجرایی می‌شود
احتمال انتقال دیدار ایران و مصر به ونکوور/اختصاص بخشی از درآمد جام جهانی برای غزه/
پزشکیان: امام خمینی (ره) پیام آور وحدت و انسجام بود
پزشکیان: دعوت دولت به مشارکت به معنای فقدان برنامه نیست
ونزوئلا: صادرات نفت خام ما بی‌وقفه ادامه دارد
تراکتور-پرسپولیس با 50 هزار تماشاگر
هواشناسی بوشهر 2 هشدار قرمز صادر کرد
انصارالله یورش نتانیاهو به مسجدالاقصی را اهانتی آشکار خواند
توضیحات آتیه‌سازان حافظ درباره بیمه تکمیلی بازنشستگان
هشدار هلال احمر درخصوص ورود موج جدید بارشی به جنوب کشور
ارز مسافری و دانشجویی بر مبنای نرخ تالار دوم مرکز مبادله است
انار شب یلدا تامین شد
جهان باید فرصت تعامل با تهران را دریابد
هشدار درباره تبعات اقتصادی مصادره دارایی‌های روسیه
چه خبر از وضعیت مصدومان استقلال ؟
مرتس: با تضمین‌های امنیتی به اوکراین، حملات آتی روسیه را تلافی می‌کنیم
عکس های منتخب ایران ؛ چهارشنبه 26 آذر 1404
کیش یک شب بارانی بی‌سابقه را تجربه کرد
پیکر زن ایرانی در بوسنی شناسایی شد
هشدار زرد هواشناسی در استان البرز
یورش 251 صهیونیست به مسجد الاقصی
تاکید پزشکیان بر تسریع در اجرای قرارداد توسعه میدان نفتی آزادگان
محسن تنابنده ساخت سریال جنگ 12 روزه را تکذیب کرد
وزیر دفاع روسیه: ناتو آماده درگیری با روسیه است
واژگونی 2 اتوبوس در محور زاهدان ـ بم با 14 کشته و زخمی‌
بیانیه وزارت خارجه در محکومیت اقدامات غیرقانونی آمریکا علیه ونزوئلا
پارلمان اروپا حذف واردات گاز روسیه را تصویب کرد
خبر وزیر کار درباره میزان افزایش دستمزد 1405
هشدار فوری در قشم؛ تخلیه اضطراری روستای طولای آغاز شد
فرمانده قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم و پدافند هوایی ارتش منصوب شد
پاداش تیم های حاضر در جام جهانی 2026 اعلام شد
خلع سلاح شرط جدید صهیونیست‌ها برای ادامه آتش‌بس در غزه
حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به شهر غزه
ذوب‌آهن و شمس‌آذر بدون گل؛/ هفته چهاردهم لیگ برتر به پایان رسید
از تهدید ایران تا تقلید از ایران؛ رمزگشایی از تناقض پهپادی ترامپ
محمد بنا سرمربی تیم ملی کشتی آذربایجان شد
پایتخت یخ می‌زند
نتایج آزمون قضاوت سال 1404 اعلام شد
اطلاعیه دادگستری البرز درباره خودسوزی مقابل دادگستری کرج
گوشی نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی هک شد
پادکست | خاطرات کجا ثبت می شوند ؟ مغز یا قلب
ای اف سی تراکتور و ساپینتو را جریمه کرد
محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های ترافیکی محورهای شمالی کشور اعلام شد
سناریوی پوتین در صورت شکست مذاکرات صلح اوکراین چیست؟
نورنما | تصویر زیبای بارانی ساحل سرخ جزیره هرمز
«گنگِ فیلیمو» با حکم قضائی توقیف شد
پرداخت وام ازدواج و فرزند تسریع شد
هشدار متخصصان ارتوپد درباره مصرف زیاد یک نوشیدنی
X
آگهی تبلیغاتی