×
اقتصادی
شناسه خبر : 155564
تاریخ انتشار : یکشنبه 1402/08/28 ساعت 13:45

سعید اسلامی بیدگلی *

نهادهای دولتی و حاکمیتی ، حاکمیت شرکتی و منافع سهامداران خرد

امروزه پذیرفته شده است که ‌سازوکارهای حاکمیتی در بنگاه‌‌‌ها و به‌‌‌ویژه شرکت‌های سهامی‌عام و نظارت بر عملکرد آنها باید به‌‌‌گونه‌‌‌ای باشد که سهامداران عمده نتوانند منافع سهامداران خرد را به خطر بیندازند.


نورنیوز- گروه اقتصاد: یکی از دلایل توجه به موضوع حاکمیت شرکتی، منافع سهامداران خرد بوده است. امروزه پذیرفته شده است که ‌سازوکارهای حاکمیتی در بنگاه‌‌‌ها و به‌‌‌ویژه شرکت‌های سهامی‌عام و نظارت بر عملکرد آنها باید به‌‌‌گونه‌‌‌ای باشد که سهامداران عمده نتوانند منافع سهامداران خرد را به خطر بیندازند. الزام شرکت‌های سهامی‌خاص به رعایت برخی از اصول حاکمیت شرکتی همچنان محل بحث است، اما در کنار الزامات نهادهای سیاستگذار و ناظر در بازارهای مالی، پژوهش‌‌‌های متعدد درباره رابطه وضعیت حکمرانی شرکت‌ها و شاخص‌‌‌های عملکردی و همچنین میزان دسترسی به منابع، توجه مدیران و سهامداران بنگاه‌‌‌ها را به این موضوع جلب کرده است.
   

منافع سهامداران خرد (بی‌‌‌قدرتان) در بنگاه‌‌‌ها در کشورهایی که میزان سهام مالکیتی نهادهای حاکمیتی، دولتی و عمومی، قابل‌توجه است، بیش از سایر کشورها در معرض خطر جدی قرار دارد؛ چه صدای سهامداران اقلیت در این اقتصادها اندک و قدرت سهامداران حاکمیتی معمولا بسیار زیاد است. در حالی که کشورهای انگشت‌شماری هستند که در آنها بخش عمومی بیش از یک‌سوم مالکیت شرکت‌های بورسی را در اختیار دارند، در ایران نهادهای دولتی و حاکمیتی مالکیت ۴۰ تا ۵۰درصد و کنترل ۸۰‌درصد (از نظر ارزش) شرکت‌های بورسی را در اختیار دارند. همین موضوع موجب نگرانی‌ درباره رعایت منافع سهامداران خرد در بازار سرمایه ایران شده است.

تصویب بندهایی در لایحه برنامه هفتم توسعه در مجلس شورای اسلامی با هدف تقویت جایگاه سهامداران خرد و غیرحاکمیتی در نظام حکمرانی شرکت‌ها از این منظر مورد توجه است. براساس این بندها، وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است با همکاری سایر دستگاه‌‌‌های اجرایی تا پایان سال دوم برنامه ‌سازوکارهای مناسب برای ارائه پیشنهاد سهامداران خرد به‌منظور طرح در هیات‌مدیره و مجامع شرکت‌ها را فراهم کند و درجه افشای معاملات شرکت‌هایی را که سهامداران حاکمیتی دارند افزایش دهد. همچنین وضعیت سهام شرکت‌های فرعی تعیین‌تکلیف خواهد شد. پیشنهاد شده که ساماندهی این امور از طریق مالیات و گرفتن حق رأی دوره‌‌‌های بعد انجام شود.

مدیران شرکت‌هایی که حداقل یک کرسی مدیریتی آنها به‌‌‌طور مستقیم یا غیرمستقیم (با واسطه) تحت مالکیت شرکت‌های سهامی عام ثبت‌شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار است، موظفند فهرست شرکت‌های تحت تملک و‌ درصد مالکیت خود در آنها را به سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه دهند. سازمان بورس و اوراق بهادار مکلف است به‌‌‌نحوی اقدام کند که اعلام ترکیب سهامداران دارای حق رأی هر شرکت توسط شرکت سپرده‌‌‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، با لحاظ مفاد این ماده صورت پذیرد. هرگونه صدور حکم توسط مسوولان دولتی برای عضویت در هیات‌مدیره شرکت‌های واگذارشده در اجرای قانون اصل ۴۴ قانون اساسی بیش از نسبت مالکیت دولت در شرکت‌های مذکور ممنوع است.

 

حالا سوال این است که آیا بندهای این‌‌‌چنینی می‌‌‌تواند مشکلات حاکمیتی نهادها را حل کند؟  واقعیت این است که ایجاد حکمرانی خوب در بنگاه‌‌‌ها همان‌‌‌قدر که به زیرساخت‌‌‌های قانونی مناسب نیاز دارد، نیازمند عزم جدی نهادهای سیاستگذار و ناظر نیز است. طراحی مکانیزم اجرایی بهبود حاکمیت شرکتی باید به‌‌‌گونه‌‌‌ای باشد که گروه‌‌‌های صاحب قدرت انگیزه کافی برای اجرای آن داشته باشند یا حداقل مکانیزم‌‌‌های کافی برای سلب اعمال نفوذ در جهت عدم‌استقرار نظام حاکمیتی مطلوب طراحی شده باشد.  اگر به گذشته تدوین و تصویب چنین مقررات ناظر بر اعمال نهادهای اقتصادی دولتی و حاکمیتی مراجعه کنیم، خواهیم دید که بسیاری از قوانین و مقررات تنها زینتی برای بسته‌‌‌های سیاستگذاری بوده‌‌‌اند و اربابان قدرت به لطایف‌‌‌الحیلی از کانال‌‌‌ها و تونل‌‌‌های قوانین و مقررات گذشته‌‌‌ و کار خود را کرده‌‌‌اند. نظام قیمت‌گذاری دستوری که همچنان سد راه بزرگ توسعه بازارهای مالی است، از جمله مثال‌‌‌های همین موضوع است.

البته این به آن معنا نیست که امکان بهبود ساختارها وجود ندارد، اما بهبود گاهی آن‌قدر کند و آهسته و با موانع بسیار رخ می‌دهد که فرصت‌‌‌ها و منافع مدنظر کارشناسان و سیاستگذاران به‌‌‌طور کامل از بین می‌رود.  ابهام در قوانین و مقررات و نبود دستورالعمل‌‌‌های اجرایی و از دست رفتن زمان در این‌‌‌گونه موارد نیز از جمله پایه‌‌‌های بی‌‌‌اعتمادی عوامل اقتصادی به اثرگذاری زودهنگام قوانین اصلاحی است. در مورد همین بندهای موردبحث نیز می‌‌‌توان به موارد ابهام بسیاری در مسیر اجرا اشاره کرد.  از طرف دیگر، استقرار طولانی‌ سازوکارهای نادرست در بخش‌‌‌های مختلف اقتصاد، باعث می‌شود که عوامل اقتصادی خود را با این ‌سازوکارها تطبیق دهند و این موضوع را در مدل‌‌‌سازی و تصمیم‌گیری‌‌‌های خود مدنظر قرار می‌دهند.

به این ترتیب است که تنها تدوین و تصویب قوانین نمی‌‌‌تواند روابط عوامل اقتصادی را به‌‌‌سرعت تصحیح کند. برای تاثیر بیشتر و بهبود واقعی حاکمیت شرکتی در بنگاه‌‌‌هایی که بخشی از سهام آنها متعلق به نهادهای دولتی و حاکمیتی است، تنها تصویب قوانین راهگشا نخواهد بود و اقدامات عملی و گزارش‌‌‌های شفاف دوره‌‌‌ای درباره اجرای آن قوانین می‌‌‌تواند اعتمادهای از دست رفته را احیا کند.

* پژوهشگر بازارهای مالی

 


روزنامه دنیای اقتصاد
نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
بازگشت آقای خاص به فوتبال پرتغال بعد از 25 سال
پزشکیان: بزرگداشت شهریار، بزرگداشت سرآمدان فرهنگ ایرانی و ادب فارسی است
زمان رای گیری درباره فعال سازی اسنپ‌بک مشخص شد
تیم کشتی آزاد قهرمان جهان امشب به ایران می‌رسد
ترامپ: پوتین ناامیدم کرد
اجتماع بزرگ کودکان پاکستانی در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی+فیلم
بیانیه مهم شاخه نظامی حماس در خصوص اسرای صهیونیست در غزه
افزایش 2 برابری ترانزیت ریلی در 6 ماه گذشته+فیلم
دور تازه تبادل اجساد نظامیان کشته شده در جنگ روسیه و اوکراین صورت گرفت
زمان آخرین حراج تابستانه شمش طلا اعلام شد
پیام، فرخی و امین میرزازاده 3 فینالیست ایران در روز اول + فیلم
پزشکی در ایران: تناقضی میان مازاد و کمبود
احتمال توافق امنیتی میان سوریه و اسرائیل وجود دارد
رهبر انصارالله: اسرائیل با بمب‌های آمریکا، انگلیس و آلمان در غزه نسل‌کشی می‌کند
برنامه مرحله نیمه نهایی چهار وزن نخست رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی جهان
تشکیل کارگروها‌ی تخصصی با حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی و فعالان اقتصادی
تصمیم‌گیری درباره زباله‌سوز تهران تا 2 هفته آینده نهایی می‌شود
اسامی معرفی‌شدگان چندبرابر ظرفیت رشته‌های بورسیه و شرایط خاص کنکور اعلام شد+لینک
گزارش تصویری | بازدیدکنندگان به استقبال محصولات گروه زر آمدند+فیلم
شهادت یک بسیجی در ایرانشهر
عبدولی چهارمین فرنگی‌کار ایران در نیمه نهایی+فیلم
بن‌فرحان، عراقچی را در جریان توافق دفاعی عربستان و پاکستان قرار داد
واکنش معاون استاندار تهران به احداث آرامستان جدید تهران
پیام با آتش بازی راهی نیمه نهایی شد+فیلم
واکنش روسیه به تمایل پاکستان برای پیوستن به اتحادیه اقتصادی اوراسیا
نگرانی وحید هاشمیان از وضعیت زمین ورزشگاه
تیم ملی فوتبال ایران به مصاف تانزانیا می‌رود
وزیر خارجه دولت جولانی وارد واشنگتن شد
هشدار رسمی سازمان هواپیمایی به یک ایرلاین داخلی
وزیر خارجه سوریه برای مذاکره درباره لغو تحریم‌ها به واشنگتن می‌رود
ساختمان سیمان سبزوار آتش گرفت
از اهتزاز این پرچم لذت ببرید
قتل به خاطر متلک‌پرانی در شهرری
صعود امین زاده به نیمه نهایی کشتی فرنگی جهان
صعود عبدولی به یک چهارم نهایی کشتی قهرمانی جهان
برگزاری جلسه فوق‌العاده دولت به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور
امیدوارم روزی سران اسرائیل پشت میله‌های زندان قرار گیرند
هلاکت 4 سرباز اسرائیلی در رفح
تکلیف خاموشی های خانگی در پاییز مشخص شد
بیانیه باشگاه استقلال بعد از شکست تاریخی
قیمت طلا و سکه در بازار امروز پنج شنبه 27 شهریور 1404
حکم اخراج محمود خلیل توسط قاضی آمریکایی صادر شد
شهادت 75 فلسطینی در زندان های رژیم صهیونیستی
شمار شهدای غزه به 65 هزار و 141 نفر رسید
شورای حقوق بشر باید از سیاسی‌کاری دور بماند
نسل‌کشی در غزه واقعیت است
تعلل صنایع انرژی‌بر در ساخت نیروگاه
پایان دوران فاکتورهای کاغذی از دی‌ماه
صعود فرخی به نیمه نهایی کشتی فرنگی جهان
ایران (3) - فیلیپین (2) / صعود والیبال ایران در یک ماراتن نفسگیر
X
آگهی تبلیغاتی