رسانههای خارجی: نیویورک تایمز در مقاله اخیر خود بیان کرده که رژیم صهیونیستی نیز که خود عملیات پیچیده سایبری و رسانهای دارد، بطور غیرمنتظرهای در وضعیت دفاعی قرار گرفته است.
مقاله نیویورک تایمز همچنین ادعا کرده است: «پژوهشهای سیابرا نشان میدهد که حماس از همان نخستین ساعات عملیات، یک راهبرد گسترده و پیچیده رسانهای را به کار گرفته که از گروههایی همچون دولت اسلامی الهام میگیرد.
لی مایرز و فرنکل با اشاره به شگفتی مقامها و کارشناسان از سرعت و گستره انتشار آنلاین پیامهای حماس نوشتند: «تصاویر گرافیکی از خشونتها که توسط دوربینهای همراه افراد مسلح حماس در زمان واقعی گرفته شده به تأثیرگذاری این کارزارها میافزاید.
در بخش دیگر این مقاله همچنین آمده است: «اسرائیل نیز که خود عملیات پیچیده اطلاعاتی و رسانهای دارد، بطور غیرمنتظرهای در وضعیت دفاعی قرار گرفته است.
بن دیکر، یک پژوهشگر پیشین در نیویورک تایمز و مدیرعامل ممتیکا که یک شرکت مشاوره درباره تهدیدهای اطلاعاتی است، میگوید: «رسانههای اجتماعی اسرائیل هم همچون ارتش این رژیم، غافلگیر شدند و چند روز بعد واکنش نشان دادند. این واکنشها هم آشفته بود.»
استیون لی مایرز و شیرا فرنکل در مقالهای مشترک در نیویورک تایمز با عنوان «در یک جنگ جهانی لفظی، روسیه، چین و ایران از حماس پشتیبانی میکنند» به سیاست این سه کشور در قبال مساله فلسطین و پشتیبانی از حماس پرداختهاند.
این تحلیلگران در مقاله خود با این پیشبینی که جنگ میان رژیم صهیونیستی و حماس، به سرعت به یک جنگ جهانی آنلاین تبدیل میشود، نوشتند: «ایران، روسیه و به میزان کمتری چین، از رسانههای دولتی و نیز پلتفرمهای مهم رسانههای اجتماعی جهان برای حمایت از حماس و منفعل کردن اسرائیل استفاده میکنند و همزمان متحد اصلی اسرائیل یعنی ایالات متحده را نیز تقبیح میکنند»
در این مقاله همچنین نوشته شده است: «رافی مندلزون، معاون سیابرا، یک شرکت اطلاعاتی رسانههای اجتماعی در تلآویو، میگوید: این تبلیغات توسط میلیونها نفر از مردم سراسر جهان دیده میشود و تقریبا به اندازه هر تاکتیک دیگری در نبردهای روی زمین، بر جنگ جاری اثر میگذارد.
نیویورک تایمز در این مقاله همچین مدعی شده است: «محتواهای عمیقا احساسی، با چاشنی هیجان و جهت دار سیاسی، موجب برانگیختن خشم و حتی خشونت فراتر از محدوده غزه شده و هراسهایی را از شعله کشیدن یک جنگ گستردهتر برانگیخته است.
مصطفی ایاد مدیر اجرایی آفریقا، خاورمیانه و آسیا در موسسه گفتگوهای راهبردی مستقر در لندن در مورد محتواهای نشر یافته در شبکههای اجتماعی کشورهای جهان متاثر از کشتار مردم غزه میگوید: «گویی همه درگیر این ماجرا شدهاند.»
این دو تحلیل گر همچنین در مقاله خود مدعی شدند: « مقامهای آمریکایی و دیگر کارشناسان میگویند به نظر نمیرسد که این یک کارزار هماهنگ شده باشد، اما امکان همکاری میان آنها را نمیتوان منتفی دانست. هرچند ایران، روسیه و چین، هریک انگیزههای متفاوتی برای حمایت از حماس در برابر اسرائیل دارند اما «تم»های یکسانی را از زمان شروع این جنگ، دنبال کردهاند.
آنها نه تنها به حمایت روانی و اخلاقی از حماس میپردازند بلکه همچنین کارزارهای اطلاعاتی پیدا و پنهانی را به جریان میاندازند تا یکدیگر را تقویت کرده و بازتاب دهند و به این ترتیب دسترسی و پوشش جهانی خود را در پلتفرمها و به زبانهای مختلف گسترش دهند.
نشر مطالب درستون «از رسانههای خارجی» به معنی تأیید محتوای آن نیست بلکه صرفاً با هدف اطلاعرسانی صورت میگیرد
مشرق