نورنیوز - گروه فرهنگ و جامعه: آرمان فلسطین و وضعیت مردم این کشور و ابعاد اشغالگری و جنایتهای رژیم صهیونیستی، طی سالهای اخیر مورد توجه فیلمسازان کشور قرار داشته و در این باب آثار خوبی از جمله «آتش پنهان»، «هیام»، «فیلادلی» و «سرب» ساخته شده است.
اما در بین این آثار، فیلم سینمایی «بازمانده» ساخته مرحوم سیفالله داد به یگانگی و محبوبیت خاصی رسیده است.
«بازمانده» محصول سال ۱۳۷۳ نخستین فیلم بلند مرحوم داد بود و وی فیلمنامه آن را بر اساس داستانی به نام «بازگشت به حیفا» به نگارش درآورد.
فیلم در شهرهای لاذقیه و دمشق سوریه فیلمبرداری شد و جمعی از بازیگران سوری از جمله «سلما مصری»(صفیه)، جیانا عید، جمال سلیمان، بسام کوسا، غسان مسعود و صباح برکات در آن ایفای نقش کردند.
داستان «بازمانده» به سال ۱۹۴۸ میلادی و زمان آغاز اشغال فلسطین باز می گردد و روایت زوجی فلسطینی به نام «سعید» و «فرحان» را روایت می کند که در جریان اشغال کشته می شوند و سرپرستی «فرهان» فرزند آنها، به زوجی یهودی اشغالگر واگذار می شود. «صفیه» مادر سعید تلاش می کند نوه خود را از این زوج یهودی پس بگیرد.
«صفیه» که به همراه همسر خود با اشغالگران مبارزه می کند، مسوولیت جاسازی چمدان حامل بمب را در یک قطار میپذیرد که خود، «فرهان»، زوج یهودی و جمعی از صهیونیستها در آن هستند. «صفیه» موفق به انجام عملیات می شود و پیش از انفجار قطار، در حالیکه «فرهان» را در آغوش دارد، به بیرون قطار میپرد.
مرحوم داد در فیلم تحسین شده خود، به مدد فیلمنامه قوی، اثری درخشان و در جهت حمایت ار فلسطین و آرمانهای این سرزمین خلق کرده است.
«صفیه» در «بازمانده» نمادی از سرزمین و «فرهان» آرمان فلسطین است و قطار حامل صهیونیستها که منفجر می شود، اذعان به سرنوشت محتوم نابودی رژیم صهیونیستی و اشغالگران دارد.
زبان اصلی فیلم «بازمانده» عربی بود اما نسخه سینمایی و مینی سریال آن بصورت دوبله از تلویزیون پخش شد.
افزون بر بازیهای خوب بازیگران سوری، فیلمبرداری علیرضا زریندست عالی از کار در آمده و مجید انتظامی نیز برای ساخت موسیقی ماندگار فیلم سنگ تمام گذاشته است.
«بازمانده» سال ۱۳۷۴ در جشنواره فیلم فجر جایزه ویژه هیئت داوران را کسب کرد و با اهدا لوح از سلمیٰ مصری قدردانی شد.
ساخت «بازمانده» در مجموع ۴۰ میلیون تومان هزینه داشت و گرچه به گفته منوچهر محمدی تهیه کننده اثر، با بیمهری مسئولان وقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روبرو شد، اما با خودنمایی ارزشهای فیلم، در نهایت اکران و از آن استقبال شد.
طی سالهای اخیر، توجه سینما به موضوع فلسطین و اشغاگری کمی کم رنگ شده، در صورتی که این موضوع باید به عنوان موضوعی انسانی،اعتقادی و اجتماعی همواره مد نظر سینماگران و سیاستگذاران سینمای کشور قرار گیرد.
از موضوع فلسطین و رنج و ظلم رفته به فلسطینیان به عنوان مضمونی جهان شمول و بشری، می توان آثار سینمایی جاودانی خلق کرد، چنانکه مرحوم داد با «بازمانده» و مسعود کیمیایی با «سرب» این کار را کردند.
بد نیست مسئولان سینمایی در روزهایی که مردم غزه در معرض بیسابقهترین جنایتهای قرون وسطایی صهیونیستها قرار دارند، چند سالن را برای اکران هر چند محدود این دو فیلم اختصاص دهند و روایت عالی سینمایی از ظلم به مردم فلسطین را در معرض عموم بگذارند.
نورنیوز