نورنیوز ـ گروه فرهنگ و جامعه: عرصه فرهنگ و هنر در ایران طی حدود ۲ هزار سال گذشته هیچگاه با موسیقی بیگانه نبوده و شخصیتی چون «باربد» موسیقیدان دوره ساسانی بر این ادعا صحه می گذارد.
به تازگی اظهارات دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، باب جدیدی بر روی موسیقی گشوده که ممکن است این حوزه فرهنگی و هنری دچار تحول اساسی شود.
حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی روز یکشنبه ۳۰ مهر ماه در نشست با مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمانهای تابعه و نهادهای وابسته گفت: در حوزه موسیقی بسیاری از ابهامات وجود دارد که هنوز حل نشده است.
او ادامه داد: معتقدم بسیاری از مباحات موسیقی را حرام کردهایم. هیچ یک از دستگاهها و سازهای موسیقی ما غنای لهوی ندارد. متاسفانه ما در حق برخی مباحث سینما، موسیقی، صنایع دستی و ... اجحاف کردهایم.
موسیقی در ایران سیر تطور خود را با ظهور هنرمندان شاخصی طی یکصد سال گذشته ادامه داده و اکنون به دورهای رسیده که دیگر نمیتوان از آن به سادگی عبور کرد زیرا هر ژانر موسیقی از سنتی تا پاپ شنونده و مشتاق خود را دارد.
اما هنر موسیقی بدلیل برخی سیاستگذاریهای سلیقهای همواره با ناملایماتی روبرو بوده که باعث رنجش هنرمندان و مردم شده ومسیر پیشرفت این هنر ریشه دار را ناهموار کرده است.
موضوع نشان دادن ساز از تلویزیون، صدور مجوزها، ممانعت غیر قانونی از برگزاری کنسرتها و تصمیم گیری نهاد غیر مرتبط با حوزه موسیقی درباره موسیقی از جمله چالشهای است که همچنان پیش روی موسیقی کشور وجود دارد.
اقتصاد حاصل از این هنر نیز همواره دستخوش فراز و فرودهای مختلف بوده که خود به عنوان چالش مستقل قابل بررسی است.
به عنوان نمونه، اغتشاشات سال گذشته سبب شد، حدود شش ماه (۱۸۲ روز) هیچ کنسرتی در کشور برگزار نشود و همین اتفاق سبب خسارتی معادل یکهزار و ۴۵۵ میلیارد و ۸۷۲ میلیون تومان شد.
تدوین سند ملی موسیقی
اما همانطور که اشاره شد، نبود سیاستگذاری پایدار و بدون مداخله سلیقهای یکی از مهمترین آسیبهای عرصه موسیقی کشور است اما تدوین پیشنویس سند ملی موسیقی که از تیر سال ۱۳۹۹ در دستور کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد میتواند چشم انداز روشنی پیش روی موسیقی کشور بگشاید.
محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ با بیان اینکه سند ملی موسیقی باید مطابق با جهتگیری نظام اسلامی تدوین شود، تصریح کرد: ریلگذاری سند ملی موسیقی باید در حوزه تفکر و تمدن انقلابی اسلامی صورت گیرد و لازم است در این فرآیند همه جوانب موسیقی اصیل و نواحی ایرانزمین لحاظ شود.
اسماعیلی با بیان اینکه موسیقی رتبه نخست مصارف فرهنگی و هنری را در کشور دارد، افزود: در سند ملی موسیقی باید ضمن تکریم جایگاه موسیقی و پیشینه شکلگیری آن بر اساس علم و فلسفه و تفکرات شخصیتهایی همچون فارابی، وضعیت موسیقی حاضر را بررسی کرد و بین موسیقی مبتذل و فاصله آن با موسیقی فاخر تمایز قائل شد.
او همچنین گفت: در این سند تلاش شده همه جوانب موسیقی کشور و مسائل مربوط به آن از جمله حمایت از صنایع موسیقی و اقتصاد مربوط به این حوزه مد نظر قرار گیرد.
به هر روی، در کنار این اظهارات امیدبخش، آنچه که باید مورد مداقه قرار گیرد، این است که موسیقی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی مد نظر سیاستگذاران فرهنگی و هنری کشور بوده و برگزاری جشنواره موسیقی فجر محصول همین نگاه است.
جشنوارهای که با هدف کشف استعدادها و عیان ساختن ظرفیتهای موسیقایی کشور در بعد داخلی و بینالمللی پایه گذاری شده و به صورت مستمر و منظم طی سالهای گذشته برگزار شده است.
این در حالیست که در کنار این جشنواره، رویدادهایی با ماهیت موسیقی از جمله جشنواره ملی سرود فجر نیز در دستور کار بوده است که به نوبه خود در اعتلای موسیقی کشور تاثیر گذار بوده است.
جشنواره بینالمللی موسیقی فجر سی و نهمین دوره خود را بهمن سال ۱۴۰۲ پیش رو دارد، امید است تغییر نگاه جریان رسمی و تصمیمگیر، بتواند در آستانه چهل سالگی این رویداد، موسیقی کشور را که دیگر به بلوغ رسیده، از یک و بام و دو هوای موجود نجات دهد.
نورنیوز