شناسه خبر : 153651
تاریخ انتشار : 1402/08/01 10:54
شاعرانه‌شدن ترافیک

نورنیوز نصب تابلوهای شعر در خیابان‌های پایتخت را بررسی ‌می‌کند

شاعرانه‌شدن ترافیک

تابلوهایی که این روزها معابر پایتخت را با شعر آذین بسته‌اند انگار ‌می‌خواهند شعر را از امری حاشیه‌ای به پدیده‌ای رؤیت پذیر و همگانی تبدیل کنند. به هر اقدامی که زبان و هویت ملی را پایدار و همگانی کند باید آفرین گفت. اما ابتکارات بزرگ با اشتباهاتی کوچک ضایع ‌می‌شوند و زوال ‌می‌پذیرند.

  نورنیوز- گروه فرهنگ و جامعه: به عدد تابلوهای آگهی نمای خیابان‌‌ها و بزرگراه‌‌های پایتخت، یکی دیگر اضافه شده است: تابلوهایی از نام و تصویر شاعران ایرانی و نمونه ای کوتاه از شعرشان. در روزهایی که ترافیک فلج کننده‌‌ پاییزی، تقریبا تمام معابر شهری را به ویترینی از استیصال شهروندان، بی برنامگی مدیران، انفعال کارشناسان تبدیل کرده،‌ ردیفی از نام‌‌های غریب و آشنا بر پیشانی اتوبان‌‌ها و خیابان‌‌ها نقش بسته است که عابران و راکبان را به شعر میهمان ‌می‌کند. شعر، مالک تمام زندگی ایرانیان است و هیچ جایی را در حیات این ملت نمی‌توان یافت که خالی از این ارمغان معنوی باشد. جزو مشهورات است که ‌می‌گویند یونانیان وقتی ‌می‌خواستند کسی را جاودانگی ببخشند برایش تراژدی ‌می‌ساختند؛‌ رو‌می‌ها برایش مجسمه ‌می‌تراشیدند، چینی‌‌ها با چهره اش سکه ضرب ‌می‌کردند؛ اروپایی‌‌ها برایش موسیقی و نقاشی ‌می‌آفریدند. اما فقط ایرانی‌‌ها و اعراب بوده اند که با شعر،‌چیزی را که ‌می‌پسندیدند جاودانه ‌می‌کردند. شعر برای ما در حکم جاودانه کردن و ماندگار کردن هرچیز است.

شعر در شهر،‌ شاعر در خیابان

   با این حال تاکنون هروقت سخن از شعر در خیابان بوده ذهن فقط سراغ دو چیز ‌می‌رفته است: یا فال‌‌های شعری پشت چراغ قرمز؛ یا شعرهای عامه پسند پشت وانت‌‌ها و کامیون‌‌ها و تاکسی‌‌ها. غیر از این دو موضع کمتر پیش ‌می‌آمده که "خیابان"، صحنه‌‌ نمایش شعر باشد. اکنون چند روزی است که موضع سو‌می‌هم برای حضور خیابانی شعر ظاهر شده است: تابلوهایی بزرگ و کوچک در حاشیه‌‌ بزرگراه‌‌ها و معابر عمومی شهر. آیا کسی را ‌می‌توان پیدا کرد که با اصل این حرکت فرهنگی مخالفتی داشته باشد؟ آیا کسی ‌می‌تواند از اثرات فرهنگی و اجتماعی و هویتی این ابتکار دفاع نکند؟ آیا موجه است که آسمان شهر را یکسره در اختیار اقتصاد و آگهی  بازرگانی گذاشت و فرهنگ و ادب ملی را از امکان و ضرورت "رؤیت پذیر کردن" محروم نمود؟ به نظر ‌می‌رسد جواب هیچ کدام از این سئوالات، مخفی و مکتوم نیست.

    ابتکاری که یک هفته است جلوه‌‌ تازه‌‌ ‌ای به شهر بخشیده فارغ از نوع انتخاب شاعران و شعرها برکات بی مانندی دارد. نقدها یا خرده گیری‌‌هایی،‌درست یا غلط،‌ به‌‌ ‌این تابلوها در فضاهای رسانه ای و مجازی وارد شده  اما به نظر ‌می‌رسد فواید و منافع این اقدام بر مضار و مضراتش برتری دارد.  برخی از این منفعت‌‌ها و برکت‌‌ها را ‌می‌توان برشمرد:

1) تابلوهای شهری از مناسب ترین و اثرگذارترین منظرها و چشم اندازها هستند و به اعتبار مخاطبان فروان و دائمی که دارند، در حکم یک تلویزیون سیّارند، با همان تأثیر و نفوذ. نشاندن فرهنگ روی صفحه‌‌ این تلویزیون خیابانی، مناسب ترین کار برای بیرون آوردن آن از انزوا و تبدیلش به یک امر اجتماعی است. به بیان دیگر،‌ "رؤیت پذیر کردن" مهم ترین گام در همگانی سازی آن است. از طرف دیگر، فرهنگ تا به امری اجتماعی و همگانی بدل نشود دایره‌‌ نفوذ و اثرگذاری اش وسعت ن‌می‌گیرد. تابلوهای شعر خیابانی،‌اولین نفعی که دارند همگانی سازی فرهنگ، و به تبع آن فرهنگی شدن امر اجتماعی است.

2) کسی را نمی‌توان یافت که از خشن شدن روحیه‌‌ ایرانیان خاطره نداشته باشد. به دلایل فراوان، بخشی از جامعه‌‌ ایرانی دچار پرخاشگری‌‌ها  و خشونت ورزی‌‌های نگران کننده شده است. چیزی که ‌می‌تواند به صورت پنهان و غیرمستقیم،‌در درازمدت  از حجم این خشونت‌‌ها بکاهد ترویج لطافت‌‌های هنری در عرصه‌‌ عمومی است. در غیاب برخی برنامه‌‌های فرهنگی و هنری  همگانی و عمومی - که جزو برنامه‌‌های رایج در بسیاری از کشورهاست و در ایران متاسفانه کمتر به آن پرداخته ‌می‌شود  – این شعر و لطافت‌‌های خیال انگیز شاعرانه است که ‌می‌تواند به تدریج و در طولانی مدت، روحیه‌‌ شهروندان را تلطیف کند.

3) شعر ایران،‌همیشه حامل و حافظ هویت ملی بوده است. فرهنگ عامه و ادبیات قومی و شفاهی به جای خود، اما شایسته ترین و امن ترین محمل برای حفظ و انتقال هویت ملی ایران، شعر است. به یاد بیاورید فردوسی را که با شعرش بر تن ایرانیت،‌ زرهی نفوذناپذیر پوشاند تا در کشاکش‌‌های تاریخ، هویت مردمان این سرزمین به سرنوشت هویت قبطی‌‌های مصر مبتلا نشود. حضور مشهود و عینی شعر در معابر عمومی،‌ حس ناب هویت ملی را تقویت ‌می‌کند و شهروندان را در موضع تفاخر و غرور میهنی ‌می‌نشاند. گام نخست در وحدت و انسجام ملی نیز چیزی نیست جز احساس شراکت شهروندان در سهیم بودن در غرور ملی. شعر و به طور کلی هنرهای اصیل ملی را عمومی کنید تا واگرایی به همگرایی و انسجام تبدیل شود.

4) غیر از این فواید، نمایش شعر و شاعران در مبلمان و دکوراسیون شهری، بی اختیار بر دانش تاریخی و سواد فرهنگی شهروندان ‌می‌افزاید. به شرط استمرار و بهینه سازی، ‌می‌تواند به مرور تصویری روشن از تاریخ فرهنگ این سرزمین در اذهان مردم بکارد. کاری که کتاب‌‌های درسی برای دانش آموزان ‌می‌کند تابلوهای شهری ظرفیتش را دارند که همان اثر و عمل را داشته باشند. برای جوامعی که بدلیل توسعه فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی در معرض ابتلا به بیماری گسست‌‌های تاریخی و شکاف‌‌های فرهنگی هستند نشان دادن ذخیره و گنجینه‌‌ هنری و فرهنگی شان بهترین دوا برای پیشگیری است.

   در خوبی‌‌های اقدامی که یک هفته است عابران و راکبان شهری را در توقف‌‌های کوتاه و بلند ترافیکی شان، چشم در چشم الهه‌‌ شعر کرده است بسیار بیشتر از اینها ‌می‌توان گفت اما به چیزهایی که ‌می‌تواند تمام این ابتکارات را یکجا  بلااثر و نقش بر آب ‌می‌کند هم باید توجه داشت.

1) راحت ترین عاملی که ‌می‌تواند تمام این آرزوها را برباد دهد و از ابتکاری مؤثر، اقدامی مخرب بسازد سلیقه گرایی و گزینش گری بی ضابطه است. میراث شعری ایران، ماهیتی چندصدایی دارد. غیر از اشعاری که نقل جمعی آنها مغایر اخلاق و عفت عمومی است سایر نمونه‌‌های شعری همگی به یکسان حق "رؤیت پذیری" دارند. اگر مخاطب احساس کند در انتخاب شاعران و شعرهایشان غیر از معیارهای مسلّم و موجّه، عوامل فرامتنی دخیل بوده اند به چشم سوءظن در این اقدام نظر ‌می‌کند و در برابرش مقاومت روانی به خرج ‌می‌دهد. به این اعتبار، شهروندان از خود ‌می‌پرسند که فی المثل چرا نام و شعری از مثلا سهراب سپهری و مهدی اخوان ثالث و حتی فروغ فرخزاد هست اما از شاعران دیگر در این سیاق و سطح،نه؟!.

2) گواینکه هرآنچه در تابلوهای شعر شهر نشسته است همگی از جنس نازک اندیشی‌‌های شاعرانه است اما طبقه بندی و اولویت سازی از فهرست بلند شاعران هم موضوعی ضروری است. شک نیست که عیار هنری تمام اشعار در یک رده و رتبه نیست. وقتی ما درصدد بر‌می‌آییم شعری را با تابلوهای آگهی نمای شهری رؤیت پذیر کنیم طبعا به این معناست که ‌می‌خواهیم از میان انبوهی شعر،‌بهترین یا مناسب ترین را قاب بگیریم. به نظر ‌می‌رسد از این جهت نیز ‌می‌توان به قاب‌‌های انتخابی نهاد مدیریت شهری انتقاداتی وارد کرد.آیا شاعرانی که برگزیده شده اند برترین‌‌ها بوده اند؟ و آیا نمونه ای که از هرکدام شان انتخاب شده از بهترین‌‌های آنهاست؟

3) رعایت تناسب‌‌ها و مناسبت‌‌ها در انتخاب شعر، به خودی خود به غنای تابلوها و اثرگذاری شان کمک ‌می‌کند اما این مؤلفه به شدت در معرض تصنعی بودن یا جانبدارانه کردن یک شعر، خلاف نیت و خواست قلبی شاعر است. اگر بناست شعری با مضمون شهادت و مقاومت برگزیده شود طبعا باید سراغ شاعر و شعری رفت که این مفاهیم را در بافت و سیاق دقیق و درست خود به کار برده است.  انتخاب‌‌هایی مغایر با سازوکار ذکر شده، عین جهت دار کردن و سمت و سو بخشیدن به شعری است که اساسا برای آن سمت و سو ساخته نشده و لذا مصداق تحریف است.

شعر زبان مردم ایران و ضامن هویت ایرانیان است. تابلوهایی که این روزها معابر پایتخت را با شعر آذین بسته اند انگار ‌می‌خواهند شعر را از امری حاشیه ای به پدیده ای رؤیت پذیر و همگانی تبدیل کنند. به هر اقدامی که زبان و هویت ملی را پایدار و همگانی کند باید آفرین گفت. اما ابتکارات بزرگ با اشتباهاتی کوچک ضایع ‌می‌شوند و زوال ‌می‌پذیرند. در عصر جهانی شدن که طوفان‌‌های هویتی، کلاه ملت‌‌ها را ‌می‌پراند باید سخت به هوش بود که تاج هویت ملی ایرانیان که نگین درخشانش شعر است با سهل انگاری‌‌ها و بی تدبیری‌‌های پیش پا افتاده بی اعتبار نشود.   


نورنیوز
کلید واژگان
شعرشاعران
نظرات

سیدمحمد اتابک به «پویش دو درجه کمتر» پیوست

کشته شدن اسرای اسرائیلی توسط رژیم صهیونیستی

عکس های منتخب ایران، شنبه 24 آذر 1403

نشست مشترک وزرای خارجه عربی و غربی در اردن؛ تأکید بر همکاری برای صلح پایدار در سوریه

سیدعباس صالحی به «پویش دو درجه کمتر» پیوست

جزئیات تعطیلی ناشی از آلودگی هوا و سرما در استان‌های مختلف برای روز یکشنبه 25 آذر +فیلم

ام‌البنین ایران به پسران شهیدش پیوست

گزارش سالانه وزارت امورخارجه در خصوص نقض حقوق بشر در آمریکا و انگلیس

«مهدی کرمی» طلسم دسته 109 کیلوگرم را شکست

جاده هراز و چالوس از دوشنبه مسدود می‌شود

نورنما | سالروز وفات حضرت ام البنین (س) ، روز تکریم مادران و همسران شهدا گرامی باد +فیلم

شیخ‌ نعیم قاسم: صهیونیست‌ها در شکستن کانون مقاومت ناکام ماندند.

حامیان فلسطین باز‌هم به خیابان‌های لندن آمدند

سازمان زمان پیش‌ثبت‌نام حج تمتع 1404 را اعلام کرد

عباس علی‌آبادی به «پویش دو درجه کمتر» پیوست

پادکست | ریشه های سقوط نظام سوریه و آینده مقاومت در منطقه

سرویس اطلاعاتی روسیه: درباره سوریه با سیا تماسی نداشتیم

ستار هاشمی به «پویش دو درجه کمتر» پیوست

محدودیتی برای درج نرخ در سامانه نیما وجود ندارد

الجولانی: نمی‌خواهیم با اسرائیل درگیر شویم

نویسندگان برتر در جشنواره کتاب سال حوزه تجلیل می‌شوند

تلاش‌های جهانی برای عدالت: محاکمه جنایات جنگی در کانون توجه

حراج هشتاد و ششم با فروش 7 هزار و 464 قطعه سکه انجام شد

سازمان لیگ با کاهش قیمت بلیت دیدارهای خانگی تراکتور مخالفت کرد

نشست تبیین گزارش وضعیت حقوق بشر آمریکا و انگلیس برگزار شد

آغاز به کار سفارت ترکیه در سوریه پس از 12 سال +فیلم

ابراهیم حاتمی‌کیا با «موسی کلیم‌الله(ع)» به جشنواره فجر باز می‌گردد

فرستاده سازمان ملل: از فروپاشی نهادهای حیاتی سوریه جلوگیری شود

ماکرون: اعزام نیروهای حافظ صلح به اوکراین لازم است

عوامل قتل راننده تاکسی اینترنتی در قرچک دستگیر شدند

نورنما | مار غول پیکر در یکی از خیابان های بان دون راک/تایلند +فیلم

سخنگوی وزارت دفاع: توانایی ساخت هواپیمای مسافربری را داریم

«میخائیل کاولاشویلی» رئیس‌جمهور گرجستان شد

ممنوعیت صادرات حبوبات لغو شد

رشد قیمت سکه و طلا در بازار

پوتین: آماده مقابله با دشمنان در تمام جبهه‌ها هستیم

دریافت 80 هزار ردیف استخدامی جدید

قبل از تحلیف ترامپ؛ فرصتی برای آتش‌بس در غزه

حذف ارز نیمایی چه تاثیری روی معیشت مردم دارد؟/ آیا باز تورم در راه است؟

افشاگری هیئت تحریرالشام از براندازی بشار اسد/جولان داعش واعدام 100 نفر/آغاز بازداشت علویها

یک فوتبالیست رئیس‌جمهور جدید گرجستان شد

پزشکیان به مصر می‌رود

حسن جودکی سرپرست مجموعه تئاتر شهر شد

سوریه به کجا می رود؟

بورس 58 هزار واحد صعود کرد

گزاره‌های اشتباه

صدور سند برای قلعه بمپور سیستان و بلوچستان

شکست اتحاد شوم آمریکا و اسرائیل در سوریه قطعی است

پنج تفاوت طالبان و تحریرالشام/ در برابر جولانی چه باید کرد؟

بازتاب رسانه‌ای سخنان دریابان شمخانی در نشست دانشجویی نورنیوز

دمای منفی 14 درجه در مشهد

شاسی بلند «ری‌را» به بازار آمد

فاش شدن راز یک جنایت خونین در اندیمشک

سارقان چوپان بلوچی را به رگبار بستند

حجم معاملات ارز تجاری اعلام شد

پادکست | حفظ سلامت ریه ها در روزهای خاکستری

پایان خونین اختلاف شخصی

آغاز حراج سکه‌های 1403 از دوشنبه

غافلگیری مصری‌ها از مخالفت محمود عباس با کمیته اداره نوار غزه

راه‌اندازی خط دریایی مسافری اروندکنار-کویت

ادامه حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه و کرانه باختری/عربستان کشتار در النصیرات را محکوم کرد

برادر خالد مشعل از زندان امریکا آزاد شد

اسامی داوران 3 بازی پایانی لیگ برتر

کاپ جهانی؛ گروه‌بندی واترپلوی ایران تغییر کرد

رسانه عبری خبر داد؛ پیشرفت مستمر در مذاکرات تبادل اسرا جریان دارد

از غزه تا دمشق؛ استانداردهای دوگانه حقوق بشر غربی

قاچاق سوخت آنلاین شد

همتی: قیمت‌گذاری دستوری فسادزا است

رکورد تولد فرزند دومی‌ها در کشور

تفحص از نحوه اجرای قانون نهضت ملی مسکن در مجلس کلید خورد

پنج فیلم برگزیده تماشاگران سینما حقیقت

اجرای زنده کنسرت «از وین تا تهران» در خانه هنرمندان ایران

نورنما | هنرنمایی با لودر +فیلم

بازدید رئیس مجلس از پشت صحنه سریال‌های سلمان فارسی و موسی کلیم الله

فهرست جدید شهدای ترور در همایش ایران قربانی تروریسم رونمایی می‌شود

وزیر دفاع:به پویش کاهش دو درجه‌ای دما بپیوندید

عارف : مقام معظم رهبری تکلیف کرده ‌اند 100 مدیر توانا تربیت کنیم

بازدید سرزده رئیس‌جمهور از سازمان برنامه و بودجه

آغاز پیک دوم آنفلوآنزا از دی‌ماه/ این افراد حتما واکسن بزنند

انتشار جدول متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان+ عکس

فرشید اسماعیلی محروم شد

آلودگی و سرما؛ تهران همچنان آلوده است/ مدارس این شهرها تعطیل شد

مزایای رفاهی از مالیات معاف شد

اسلامی: تا امروز مانعی برای نظارت آژانس ایجاد نکرده و نمی‌کنیم

واکنش معاونت امور هنری به انتشار یک خبر پرحاشیه در فضای مجازی

96 درصد کودکان غزه در آستانه مرگ

چرا خاموشی‌ها برگشت؟

چشم طمع اسرائیل به جنوب سوریه و هراس مرزنشینان

همسویی آشکار کاخ سفید با رژیم صهیونیستی در حمله به سوریه

مکانیسم ماشه؛ نعل وارونه به رنگ تروئیکای اروپایی

مطبوعات‌چی | مروری بر روزنامه‌های شنبه 24 آذر

منطق بی‌منطقی!

در غیاب مردم سوریه

ایران و آینده سوریه، دو تجربه ارتباطی- یک تغییر سیاسی

فرصتی که از دست رفت

روزهای سرد و سخت چراغی خاموش کنیم!

چه خبر از بازار مسکن؟/ خانه‌های قدیمی در بورس خرید

هشدار؛ مراقب کلاهبرداری‌ به اسم سود سهام عدالت باشید

آغاز ثبت‌نام کنکور 1404 از فردا

نحوه برخورد با نانوایان متخلف

X
آگهی تبلیغاتی