شناسه خبر : 153499
تاریخ انتشار : 1402/07/29 13:09
مدرسه ترکیبی یا تنوع مدارس

سیدجواد حسینی

مدرسه ترکیبی یا تنوع مدارس

نورنیوز ـ گروه فرهنگ و جامعه: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یکی از موضوعات محوری، تمرکز بر چرخش‌های تحول‌آفرین در نظام تعلیم و تربیت است. در این سند بر ۴٧ چرخش تحول‌آفرین خرد و هشت چرخش تحول‌آفرین کلان تاکید شده، طرح موضوع چرخش‌های تحول‌آفرین بدین معناست که درب آموزش وپرورش باید بر پاشنه‌ای دیگر بچرخد و اگر با فرمان گذشته یا کنونی تعلیم و تربیت به پیش رود، ره به جایی نخواهد برد و مصداق این ره که تو می‌روی به ترکستان است، در نظام تعلیم و تربیت عینیت یافته و می‌یابد، یکی از این چرخش‌های کلان تحول‌آفرین، چرخش از نگاه تفکیکی به نگاه تلفیقی-ترکیبی است.

مصادیق متعددی از این نوع چرخش را می‌توان به عنوان مثال‌های روشن مورد تاکید قرار داد، چرخش از تعلیم و تربیت تک‌ساحتی آموزش محور به سمت تعلیم و تربیت تمام ساحتی یکی از مهم‌ترین این موارد است. می‌دانیم وزارت آموزش وپرورش تا قبل از سال ١٣۴۶ با وزارت علوم ادغام بود و با عنوان وزارت فرهنگ و معارف فعالیت می‌کرد، از این سال به بعد که این دو وزارتخانه از همدیگر جدا شدند، وزارت آموزش و پرورش به وجود آمد. از همان زمان یک اشتباه راهبردی در نامگذاری شکل گرفت که education به آموزش و پرورش ترجمه شد و در عمل این روایت را حکایت کرد که گویی ما مقوله‌ای به نام آموزش و مقوله دیگری به شکل تفکیک شده تحت عنوان پرورش داریم. در نظام عریض و طویل آموزش و پرورش عده‌ای معلم و دبیر باید به امر آموزش ریاضی و فیزیک و زیست و... بپردازند و مربیان تربیتی و پرورشی هم به مقوله‌ای به نام تربیت.

این تفکیک به عنوان یک خطای راهبردی از نامگذاری شروع شد و ریزش‌های عملی در گستره میدان وسیع تعلیم و تربیت یافت و نه ‌تنها در سالیان پس از انقلاب این روند متوقف نشد، بلکه به شکل روزافزونی توسعه یافت به گونه‌ای که امروز به جرات می‌توان ادعا کرد که تفکیک آموزش از پرورش و سپردن پرورش به دست تشکیلات معاونت پرورشی و مربیان آن از یک سو و واگذاری تفکیک شده آموزش به سایر معلمین، خطایی راهبردی و استراتژیک است، به گونه‌ای که می‌توان این نگاه را به مثابه شلیک گلوله‌های آتشین بر آرمان بلند تعلیم و تربیت که پرورش انسان‌هایی تمام‌ساحتی برای جامعه‌ای تمام‌ساحتی است، تلقی کرد.

این موضوع مع‌الاسف منحصر به تفکیک محتوای امر آموزش از پرورش نشد، بلکه سویه‌های دیگری را نیز نشانه رفت که تفکیک و تنوع انواع مدرسه از آن دسته‌اند، اینکه چرا و چگونه چنین اتفاقی در نظام آموزش و پرورش افتاد، داستانی طولانی است که در این نوشتار به یکی از علل مهم آن یعنی نگاه کم‌انگارانه و تقلیل‌گرایانه دولت ‌از سالیان پس از دوران دفاع مقدس از یک سو و رسوخ نگاه کالایی شدن آموزش و حاکمیت روابط کاسبکارانه تجاری از دیگر سو اشاره خواهم کرد. در آموزش و پرورش پس از دوران جنگ، نوعی نگاه شکل گرفت تا سهم دولت از هزینه‌های آموزش را کاهش دهد، لذا سهم بالای ۱۵درصد اعتبارات کشور در آن دوره کم‌کم تا مرز ۹ و حتی ۷ درصد و سهم دولت از تامین ۱۰۰ درصدی هزینه آموزش دانش‌آموزان وفق اصل ۳۰ قانون اساسی تا مرز ۶۵ تا ۷۹ درصد کاهش یافت و انواع مدارس یکی پس از دیگری به وجود آمد که نه‌تنها به کیفیت آموزش لطمه زد، بلکه آموزش را به سمت طبقاتی شدن و نیز آموزش نخبه‌گرا و تجاری و کاسبکارانه سوق داد، روند نگاه کم‌انگارانه و تقلیل‌گرایانه به آموزش و پرورش در ابعاد مختلفی از آموزش و پرورش وجوه ناساز خود را نمایان ساخت، به نظر می‌رسد آوارهای کم‌انگاری دولت به آموزش و پرورش را با شاخصه‌های متعددی می‌توان نشان داد.

حبیبی در نوشتاری توضیح می‌دهد که در تمام دنیای توسعه‌یافته، کلاس با میانگین ۱۲ تا ۱۶ نفر دانش‌آموز وجود دارد. در ژاپن با جمعیت ۱۲۵ میلیون نفر، ۴۵۲,۸۴۹ معلم برای ۹,۳۷۳,۲۹۵ نفر دانش‌آموز در دوره ابتدایی دارند، یعنی در ژاپن که شلوغ‌ترین کلاس‌های ابتدایی را در کشورهای توسعه‌یافته دارند، هر معلم به‌طور متوسط ۲۰.۷ دانش‌آموز دارد.

در ایران ۲۶۵,۰۵۷ نفر معلم ابتدایی برای آموزش ۸,۲۷۸,۲۸۲ نفر دانش‌آموز فعالیت دارند، یعنی هر معلم به‌طور متوسط باید ۳۱.۶ نفر دانش‌آموز را آموزش دهد. توجه داشته باشیم که این آمار مربوط به قبل از ۱۴۰۰ و قبل از ورود موج جدید افزایش جمعیت دانش‌آموز در دوره ابتدایی است و لذا اکنون میانگین تعداد دانش‌آموزان برای هر معلم حدود ۳۶ نفر است و در برخی مدارس این تعداد از ۴۵ نفر هم بیشتر است.

- سرانه دانش‌آموزی در ایران ۳۰۰ دلار و میانگین جهانی ۹۳۱۳ دلار است

میانگین حقوق معلمان در جهان حدود ۳۵۰۰ دلار و در ایران ۳۰۰ دلار است. بودجه وزارت آموزش ‌و پرورش در ایران برای سال جاری کمتر از ۴ میلیارد دلار است و در کشور ژاپن بیش از ۲۵۰ میلیارد دلار!
سهم آموزش از تولید ناخالص ملی در ایران کمتر از دو درصد و متوسط جهانی بیش از ۵ درصد است و این سهم در کشور عمان ۶.۷ درصد از تولید ناخالص ملی است.

سرانه ملی آموزش در ایران برای سال جاری ۴۷ دلار، در دانمارک ۱,۵۵۱، در کویت ۱,۶۹۳ و در ژاپن ۲,۰۵۰ دلار است.

نشانگرهای آماری همه از کم‌انگاری و تقلیل‌گرایی دولت به امر مهم آموزش و پرورش حکایت دارد، در چنین وضعیتی انواع مدارس یکی پس از دیگری متولد می‌شوند که با پرداخت بیشتر سهم خانوار از آموزش فرزندان، جبران خدمات بی‌کیفیت آموزش در مدارس عادی دولتی را بنمایند. ‌تنوع بیست و چهارگانه مدارس در عرصه نظام تعلیم و تربیت ایران رخ‌نمون می‌شود، حال آنکه وفق اصل سی قانون اساسی و اسناد بین‌المللی؛ چون کنوانسیون حقوق کودک و نیز سند تحول بنیادین و قانون جامع اطفال و نوجوانان مصوب ۱۳۹۹ مجلس شورای اسلامی از شش حق مسلم آموزشی کودکان سخن به میان آمده است: 

١- حق همه کودکان به امکانات آموزشی رایگان

٢- حق آموزش باکیفیت

٣- حق آموزش مادام‌العمر

۴- حق آموزش با فرصت‌های برابر (آموزش عادلانه) 

۵- حق آموزش کودکان با رعایت احترام و منزلت آنها

۶- حق آموزش متنوع و مبتنی بر استعداد و علایق ایشان

ما به جای پرداختن به این حقوق از طریق فراهم‌سازی مدارس ترکیبی و با کیفیت و استاندارد با واسپاری هزینه‌های آموزشی کودکان به مردم و افزایش سهم ایشان و کاهش معنادار سهم دولت، ساختار متنوعی از مدارس را شکل داده‌ایم که نه تنها به ارتقای کیفیت نینجامیده، بلکه موجب نابرابری آموزشی، طبقاتی شدن آموزش و آموزش نخبه‌گرا شده و روابط تجاری و کالایی شدن امر آموزش را سبب شده است که همگی با حقوق شش‌گانه کودکان در امر آموزش مغایرتی آشکار دارد.

بنابراین باید تنوع مدارس را به ترکیب مدارس تبدیل ساخت و به جای گوناگونی مدارس به ایجاد مدارس ترکیبی اندیشید. مدارس ترکیبی مدارسی هستند که همه دانش‌آموزان حتی تیزهوشان و نیز دانش‌آموزان استثنایی و عادی با همدیگر زیست همگرایانه و غیرتفکیکی را تجربه کرده و یاد می‌گیرند و مشارکت یاورانه را می‌آموزند، از این طریق دانش‌آموزان از مرزبندی‌های تفکیک شده و ‌قالب‌بندی‌های ویرانگر عبور می‌کنند و فارغ از توانایی‌ها و دارایی‌های قومی و نژادی و طبقه‌ای‌، فردی و اجتماعی-اقتصادی همزیستی بهزیستانه و همگرایانه را در مدرسه تجربه می‌کنند، زیست جهانی که نه تنها برای دنیای کودکی بلکه برای فردای بزرگسالی‌شان لازم و ضروری است و مدرسه باید آن را تحقق عینی بخشد، اگر مدرسه امروز را کانون رقم خوردن فردای جامعه بدانیم در جامعه همه با هم زندگی می‌کنند.

نابینایان و ناشنوایان در کنار سایر انسان‌ها و نیز نخبگان و تیزهوشان زندگی‌شان جاری و ساری است. ما خیابان و فضاهای جداگانه‌ای برای افراد متفاوت جامعه تعریف نمی‌کنیم، فضاهای اجتماعی به شکل همگانی و مشترک در اختیار همگان است. بهترین مسیر و کانون اصلی که زمینه این زیست همگانی و مبتنی بر همکاری و سازگارانه را رقم می‌زند، کانون مدرسه است که مدارس ترکیبی می‌توانند دارای چنین کارکردی باشند. سویه دیگر این موضوع اما ممکن است به این پرسش بینجامد که تفاوت‌های فردی و اجتماعی و فرهنگی دانش‌آموزان را چه باید کرد؟ آیا می‌توان آموزشی که برای دانش‌آموز تیزهوش می‌دهیم با دانش‌آموز عادی و مهم‌تر استثنایی داد؟ تفاوت‌های فرهنگی و اجتماعی چطور؟

پاسخ به این پرسش مهم ساده است؛ مدرسه باید ترکیبی باشد، اما مدیران، معلمان و مشاوران باید توانمند شوند تا بتوانند شیوهای متعدد آموزش با توجه به ویژگی‌های دانش‌آموزان را بیاموزند تا قادر به انجام آموزش‌های فردی شده I a p متناسب با تفاوت‌های فردی و اجتماعی دانش‌آموزان شوند و از این مسیر ضمن تجربه زیست همگرایانه، زمینه رشد همه‌جانبه آنها را متناسب با تفاوت‌های فردی‌شان فراهم سازند. نمونه‌هایی از این نوع نگاه در آموزش و پرورش ایران رخ‌نمون شده که شوربختانه به دلیل عدم آمادگی مدارس یا با شکست مواجه شده یا به شکل ناقص استمرار یافته است.

طرح شهاب (شناسایی ‌هدایت استعدادهای برتر) که در دوران وزارت دکتر فانی سال ۱۳۹۴ از دوره ابتدایی آغاز شد، نمونه‌ای خوب از حرکت به سوی آموزش‌های مبتنی بر تفاوت‌های فردی ‌رشد استعدادهای برتر بچه‌ها متناسب با آن بود که به دلیل عدم آمادگی مدارس، مدیران و معلمان در مسیر سقوط قرار گرفت یا طرح آموزش و پرورش تلفیقی-فراگیر (حتی‌المقدور دانش‌آموزان استثنایی به عوض رویکرد تفکیکی و جداسازانه در مدارس عادی با سایر دانش‌آموزان تحصیل کنند) که از سوی سازمان آموزش و پرورش استثنایی از دهه هفتاد آغاز شد و تاکنون از حیث کمی بیش از ۹۰ برابر افزایش داشته است ‌و اکنون بیش از 20 هزار مدرسه که به مدارس پذیرا شهرت دارند، پذیرای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در کنار دانش‌آموزان عادی هستند، ولی به‌رغم رشد نسبی و کمی طرح از حیث کیفی باز هم به دلیل عدم فراهم‌سازی زمینه‌های لازم در مدارس مثلا مناسب‌سازی فضا یا تجهیزات یا معلمان و مدیران، محتواهای درسی و حتی دانش‌آموزان عادی و خانواده‌های‌شان با ناکامی‌های زیادی مواجه شده است.


اعتماد
نظرات

همتی: ایران مصمم به ایفای تعهدات خود در قبال بانک توسعه اسلامی است

هنرمندان فلسطینی دوسالانه هنر در غزه را برگزار می‌کنند

عکس های منتخب جهان، 25 نوامبر2024

نور ویدئو | مصاحبه با یگانه مسئول قرارگاه نصرالله +فیلم

همکاری همراه اول و شاپرک برای ساماندهی کارتخوان‌های سیار

آکسیوس مدعی توافق لبنان و رژیم صهیونیستی بر سر مفاد آتش‌بس شد

پرسپولیس 1 - الریان 0 +فیلم

پادکست | درس های فارسی ، یا تقلا برای بقا

«پاتریس کارترون» سرمربی سپاهان شد

پایتخت از امشب بارانی می‌شود

نورنما | جذابیت کار طلا سازی در قاب تصویر +فیلم

نسل‌کشی 14 ماهه گذشته در غزه استمرار طرح امحای استعماری 80 ساله در فلسطین است

کوهنوردان از صعود به ارتفاعات تهران پرهیز کنند

پزشکیان: اکثر یارانه‌های توزیعی به کسانی می‌رسد که احتیاج به آن ندارند

استقلال 0 - پاختاکور 0 / استقلال نبُرد ولی همچنان شانس صعود دارد

کره‌شمالی در حال افزایش تولید موشک‌های کوتاه‌برد است

حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به چند منطقه در لبنان +فیلم

توده‌ای 15 کیلویی از بدن دختری 13 ساله خارج شد

ایدز با شناسایی به موقع قابل درمان است/ گسترش ویروس «اچ‌آی‌وی» بی‌سروصدا در کشور

امکان ثبت مسافری آیفون فراهم شد

آیا بیمه زنان سرپرست خانوار اجرایی می شود؟

اتصال شبکه «میر» به «شتاب» تبادلات تجاری را تسهیل می‌کند؟

هویت متهمان هلاکت خاخام صهیونیست در امارات اعلام شد

دعوت از 3 فیلم ایرانی به جشنواره تورین

دستگیری112 محکوم متواری

وزنه‌بردار دختر ایرانی 3سال محروم شد

نور ویدئو | وزن واقعی اروپا و چند سئوال مهم +فیلم

نورنما | تیز کردن منقار عقاب ، تصویری که تا به حال ندیده اید! +فیلم

پرسپولیس - الریان ساعت 21:30 دقیقه امشب/ ترکیب احتمالی پرسپولیس

قیمت خودروهای داخلی ریخت

پادکست | زنان بوتاکسی ، مردان رینو پلاستی !

«فرود عسگری» رئیس‌کل گمرک ایران شد

عراقچی وارد لیسبون شد

گزارش تصویری | دیدار هزاران نفر از بسیجیان با رهبر انقلاب

صادرات نفت ایران ادامه می‌یابد

برگزاری دومین روز رزمایش مشترک ایران و آذربایجان

تأثیر قطعی معدل کار درستی است/تکذیب اخراج سیاسی دانشجویان از دانشگاه‌ شهید رجایی

گروگانگیران اتباع خارجی در دام قانون افتادند

تمدید «منظومه سیمرغ» فرهاد فخرالدینی دو شب دیگر

کشف کفش 2 هزار ساله یک سرباز

معاون حقوقی ریاست جمهوری: قانون عفاف و حجاب در حالت تعلیق قرار گرفته است

آغاز ثبت نام حج تمتع 1404

رشد 57هزار واحدی بورس

قیمت امروز طلا و سکه/ دلار چند؟

پلاستیکی که در آب دریا ناپدید می‌شود

امید واهی نتانیاهو به ترامپ

سرلشکر باقری: قدرت دریایی پیشران پیوند ایران با جهان اسلام است

حمله موشکی گسترده از لبنان به الجلیل

ارسال مبلغ جریمه‌های سالیانه به مالکان خودروها

وزیر ارتباطات : 83 درصد گوشی‌های کاربران مجهز به فیلترشکن هستند

نخست‌وزیر پیشین لبنان: لحظه امضای توافق آتش‌بس در لبنان نزدیک است

نتانیاهو دوبار درخواست کرد؛ دادگاهم را به تعویق بیندازید

نمایش «جیم‌نون» در برج میلاد روی صحنه می‌رود

برگزاری رزمایش دریایی محمد رسول الله 3 مرزبانی فراجا در آب های عمان

105 فیلم متقاضی حضور در جشنواره فجر

حذف دلار از معاملات ایران و روسیه/اتصال شبکه بانکی میر و شتاب ایران

معاریو گزارش داد: نتانیاهو در مسیر آتش بس با لبنان حرکت می‌کند/موافقت اولیه با آتش بس

اذعان رژیم اسرائیل به دخیل نبودن ایران در قتل خاخام یهودی در امارات

حداقل حقوق کارمندان 13 میلیون تومان تعیین شد

هنرمند ایرانی که بر بام کعبه اذان گفت، درگذشت

واکنش امریکا به کشته شدن خاخام یهودی در امارات

بازگشت دانشجویان اخراجی به دانشگاه

نورنما | 5 آذر سالروز تشکیل بسیج مستضعفان به فرمان امام خمینی (ره) گرامی باد +فیلم

آتش‌سوزی در موتور هواپیمای مسافربری روسیه در فرودگاه آنتالیا

وزیر کشور: سه استاندار باقیمانده تا چهارشنبه انتخاب می‌شوند

تفکر بسیجی؛ بن‌بست شکن و نقطه مقابل تحقیر ملی

فرصت 10 روزه دادگاه به 11 بانک برای ارائه گزارش دقیق از بدهی چای دبش

مطبوعات‌چی | مروری بر روزنامه‌های دوشنبه 5 آذر 1403

عارف بر تکمیل آزادراه تهران-شمال در اولین فرصت تاکید کرد

گشته‌‌ایم بسیج تا به‌پا کنیم ارتش بیست میلیونی

لاریجانی: پرونده هسته ای ایران در یک ساختار سیاسی دنبال می شود

دو فوریتی | یک نظام آموزشی با 22 نوع مدرسه!! +فیلم

برای هر دامی آماده باش!

آکسیوس: توافق اسرائیل و لبنان درگام آخر

مثلث ایرانی احیای مذاکرات

ایجاد بانک مورگان استنلی در عربستان سعودی

ورود سامانه بارشی از شمال غرب کشور

مسیر پر پیچ و خم دیپلماسی

انتقاد از انتخاب تولسی گبرد برای اداره اطلاعات ملی آمریکا/ با ایران و روسیه متحد است

پایان ملاقات زمین با ماه دوم خود

یک چهارم استادان دانشگاه مهاجرت کرده‌اند

از بسیج 1358 تا بسیج 1403

گاردین: کرنش رسانه‌ها در برابر ترامپ پایان آزادی بیان در آمریکاست

سفارت ایران ادعای هرگونه ارتباط در قتل خاخام صهیونیست در امارات را رد کرد

تصادف مرگبار دو خودرو در جاده‌های قم

شمار شهدای از 3 هزار و 750 نفر عبور کرد

حزب‌الله با تشدید حملات پاسخ رژیم صهیونیستی را داد/ موشک‌باران 17 نقطه حساس در اراضی اشغال

قسط ماهانه وام فرزندآوری چقدر است؟

توجه به پرونده مملو از رفتارهای غیرسازنده اروپا در گفت‌وگوهای پیش‌رو ضروری است

نور ویدئو | لبنان، جایی که خودروها نقش اساسی در زندگی روزمره مردم ایفا می‌کنند +فیلم

پزشکیان: روش‌های کلاسیک به تنهایی معضلات کشور را رفع نمی‌کند

سخنرانی رهبر معظم انقلاب در دیدار بسیجیان به صورت زنده پخش می‌شود

لوگوی تیم پرسپولیس به خاطر بدهی توقیف شد!

سید جلال حسینی: تا آخرین لحظه برای بُرد می‌جنگیم

نور ویدئو | لبنان ، کشوری با تاریخ غنی و فرهنگی متنوع +فیلم

فروش 160 کیلوگرم شمش طلا در هفتادمین حراج مرکز مبادله

چرا اروپا به دنبال آغاز مجدد گفت‌وگوها با ایران است؟

کتاب «پایان صهیونیسم و سقوط اسرائیل» به چاپ رسید

قلعه‌نویی برای تیم ملی چه برنامه‌ای دارد؟

ترامپ می‌تواند وضعیت اسرا در غزه را تغییر دهد؟

X
آگهی تبلیغاتی