×
اقتصادی
شناسه خبر : 153173
تاریخ انتشار : دوشنبه 1402/07/24 ساعت 20:28

امید آورزمانی

زیان خودروسازان معادل ساخت ٨ استادیوم ورزشی؛ جز خصوصی‌سازی راهی نمانده است

خصوصی سازی دو‌ خودروساز بزرگ کشور چند سالی است که ورد زبان هر دولت و وزیر صنعتی بوده اما عملا نه تنها این خصوصی سازی اتفاق نیفتاده که امروز زخم زیان انباشته آنها عمیق تر هم شده است.

نورنیوز ـ گروه اقتصادی: ایران خودرو و سایپا حالا بیش از ١٥٠ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند، عددی بسیار بزرگ که اگر صفحه گوشی را افقی نکنید، ماشین حساب گوشی نمی‌تواند این عدد را در خود جای دهد.

طی سال‌های اخیر راه کارهای بسیاری برای جبران زیان انباشته دو خودروساز امتحان شده است، از فروش خودرو در بورس کالا طی سال گذشته و حتی کمک‌های دولتی گاه و بی‌گاه. اما بدون شک هیچ یک از این مُسکن ها سردرد میگرنی خودروسازان را آرام نکرده است. دخالت‌های دولتی با روش‌های متعدد در مدیریت، فروش، قیمت گذاری و حتی مهندسی محصول و امور دیگر هم خود نمکی بر زخم آنها بوده است و دیگر گوش اهالی صنعت خودرو از شعارها پر شده است.

اما اهل فن و کارشناسان صنعت طبق الگوهای علمی و اقتصادی که در صنعت خودرو جهان نیز تست شده‌اند، تنها راه عبور دو خودروساز بزرگ کشور از این بحران را خصوصی سازی می دانند. خصوصی سازی به این معنا که این بنگاه‌های تولیدی-اقتصادی با فروش سهام به صنعتگران متخصص یا سرمایه گذاران، رنگ بوی بهره وری و هزینه فایده را احساس کنند. زیرا بخش خصوصی به دلیل دلسوزی برای سرمایه خود، قطعا نه پروژه‌های دستوری را تاب می آورد و نه به سراغ شعار و نمایش می رود.

نکته بسیار مهم این که امروز زیان انباشته دو خودروساز بزرگ کشور به قدری زیاد است که تقریبا جبران این زیان در کوتاه مدت امکان ندارد و هیچ بانکی در شرایط اقتصادی فعلی نیز نمی تواند منابعی به این بزرگی در اختیار این دو خودروساز قرار دهد. حتی در صورتی که دولت قصد جبران و کمک به دو خودروساز را داشته باشد نیز در حقیقت این کمک از بیت المال و جیب مردم خواهد بود.

در حالی که با خصوصی سازی می توان این بار را برای همیشه از شانه دولت و مردم برداشت. جالب است بدانید، تبدیل معادل ۱۵۰ هزار میلیارد تومان به دلار(دلار ۵۰هزار تومان) حدود ۳میلیارد دلار است.در حالی که هزینه ساخت یک استادیوم مجهز که استانداردهای جهانی را دارا باشد به طور میانگین ۳۴۵میلیون دلار است .

برای مثال برای ساخت استادیوم الثمامه و احمد بن علی در قطر به ترتیب ۳۴۰میلیون دلار و ۳۶۰میلیون دلار هزینه شده است. یعنی با زیان انباشته امروز خودروسازان می توان ۸ استادیوم با استانداردهای جهانی ساخت! آنچه بر کسی پوشیده نیست، این که دو خودروساز بدون این که خصوصی شوند توان جبران زیان انباشته خود را در شرایط فعلی اقتصادی حتی در درازمدت هم ندارند. زیرا اگر این ظرفیت وجود داشت، دست کم در سال های اخیر حداقل روند زیان دهی دو خودروساز کُند می‌شد. شاید وقت آن رسیده باشد که یک بار برای همیشه یک تصمیم شجاعانه در دولت فعلی گرفته شود و دو خودروساز بزرگ وارد کانال خصوصی سازی شوند تا خون بهره وری در رگ‌های آنها دمیده شود. فراموش نکنیم ایران خودرو و سایپا به لحاظ ماهیت صنعتی و زیرساخت هایی که در اختیار دارند، تنها کارخانه تولید اتومبیل نیستند، بلکه باید با چشم سرمایه ملی به آنها نگاه کرد.


عصر خدمات
نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
بازنگری ضروری است؛ به شرط تدبیر
مداردیپلماسی | سفر لاریجانی به عراق و لبنان برای حفظ موازنه قدرت در منطقه
انتقاد شدید شومر: فروختن اوکراین جایزه صلح نوبل می خواهد؟
هلاکت 6 تروریست در عملیات سپاه در سیستان و بلوچستان
ملیکا برون عنوان خانم‌گل رقابت‌های جهانی کانوپولو را کسب کرد
سرقت 3 کیلویی طلا در تاریکی قطعی برق گرگان
ترامپ در انتظار برگزاری نشست پوتین - زلنسکی
پزشکیان: از سوزاندن 700 میلیون دلار ثروت ملی در سال جلوگیری شد
لاریجانی: دشمن 10 سال برای حمله برنامه‌ریزی کرد اما در برابر مقاومت ایران ناکام ماند
امنیت غذایی در گرو سوءمدیریت وزارت جهاد
تنیسور ایرانی با پیروزی مقابل روسیه فینالیست شد
یک رسوایی اخلاقی دیگر در ارتش اسرائیل
وزر و وبال «مسیر ترامپ»
چه معاملاتی از مالیات بر سوداگری و سفته بازی معاف است؟
ثبت‌نام آزمون استخدامی بانک مرکزی آغاز شد+ لینک سایت
خرازی: امیدواریم دولت ارمنستان نگرانی‌های ایران را برطرف کند
تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «پاسیاد پسر خاک» منتشر می‌شود
هوش مصنوعی انتخاب رشته کنکور را هموار کرد
چرا انتشار تصویر سفیر اسرائیل در امارات جنجالی شد؟
آلمان از هماهنگی اروپا و نقش آمریکا در حمایت از اوکراین استقبال کرد
زمان افتتاح مسیر رفت فاز دوم آزادراه تهران-شمال اعلام شد
مذاکره پس از جنگ دوم؟
کاخ سفید تکذیب کرد!
درس‎های استراتژیک هفت‎گانه در جنگ 12 روزه
اقتصاد، سلامت و زندگی؛ قربانیان پنهان آلودگی هوا
ایران نما | معرفی جاذبه های گردشگری شهرهای ایران(70) «بشاگرد»
میراث ایستادگی؛ از اردوگاه‌های بعث تا میدان جنگ 12 روزه
واریز سود سهام عدالت 1403 چه زمانی آغاز می شود؟
سخنگوی وزارت خارجه ایران: با چشمانی باز تحولات قفقاز را رصد می‌کنیم
دعوت ترامپ از رهبران اروپایی برای نشست مشترک با زلنسکی در کاخ سفید
دلیل هجمه کاتس علیه شیخ نعیم قاسم چیست؟
هری کین و دیاز، فرشته‌های نجات بایرن در شب تاریخی سوپرجام + خلاصه بازی
جزییات شهادت مأمور انتظامی در درگیری مسلحانه ایرانشهر+ فیلم لحظه به شهادت رسیدن استوار
واگذاری مسکن به نخبگان قطعی شد/ بیشترین تقاضا در کدام استان است؟
نورنما | 26 مرداد سالروز بازگشت آزادگان سرافراز به میهن اسلامی گرامی باد
برنامه مسابقات ورزشی امروز یکشنبه 26 مرداد + پخش زنده
امروز، آخرین مهلت انتخاب گروه آزمایشی کنکوری‌ها
اختلال موقت در حرکت قطارهای خط 5 متروی تهران/ شرکت مترو توضیح داد
وضعیت آب و هوا امروز یک‌شنبه 26 مرداد 1404 + وضعیت استان‌ها
تصویرسازی از ایران فرهنگی با دیپلماسی اسکار
علیه رهبری به نام رهبری
منچسترسیتی با گل‌های فراوان ولورهمپتون را در هم کوبید
از سرگیری پروازهای «قطر ایرویز» به ایران پس از دو ماه وقفه
«شال سیاه» به اسکار نزدیک‌تر شد
حمایت تلویحی ترامپ از تجزیه خاک اوکراین
آغاز کوچ اجباری در غزه؛ ارتش اسرائیل دستور تخلیه شهر را صادر کرد
سه فوتبالیست ایرانی در فهرست بهترین‌های آسیا/نام چه کسانی در این لیست قرار دارد؟
چین راهی فینال بسکتبال کاپ آسیا شد/ تلاش شاگردان مانولوپولوس برای مقام سومی
وقوع انفجار شدید در مرکز دمشق
قیمت بنزین سوپر وارداتی از مرز 50 هزار تومان عبور می‌کند؟
X
آگهی تبلیغاتی