×
اقتصادی
شناسه خبر : 153173
تاریخ انتشار : دوشنبه 1402/07/24 ساعت 20:28

امید آورزمانی

زیان خودروسازان معادل ساخت ٨ استادیوم ورزشی؛ جز خصوصی‌سازی راهی نمانده است

خصوصی سازی دو‌ خودروساز بزرگ کشور چند سالی است که ورد زبان هر دولت و وزیر صنعتی بوده اما عملا نه تنها این خصوصی سازی اتفاق نیفتاده که امروز زخم زیان انباشته آنها عمیق تر هم شده است.

نورنیوز ـ گروه اقتصادی: ایران خودرو و سایپا حالا بیش از ١٥٠ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند، عددی بسیار بزرگ که اگر صفحه گوشی را افقی نکنید، ماشین حساب گوشی نمی‌تواند این عدد را در خود جای دهد.

طی سال‌های اخیر راه کارهای بسیاری برای جبران زیان انباشته دو خودروساز امتحان شده است، از فروش خودرو در بورس کالا طی سال گذشته و حتی کمک‌های دولتی گاه و بی‌گاه. اما بدون شک هیچ یک از این مُسکن ها سردرد میگرنی خودروسازان را آرام نکرده است. دخالت‌های دولتی با روش‌های متعدد در مدیریت، فروش، قیمت گذاری و حتی مهندسی محصول و امور دیگر هم خود نمکی بر زخم آنها بوده است و دیگر گوش اهالی صنعت خودرو از شعارها پر شده است.

اما اهل فن و کارشناسان صنعت طبق الگوهای علمی و اقتصادی که در صنعت خودرو جهان نیز تست شده‌اند، تنها راه عبور دو خودروساز بزرگ کشور از این بحران را خصوصی سازی می دانند. خصوصی سازی به این معنا که این بنگاه‌های تولیدی-اقتصادی با فروش سهام به صنعتگران متخصص یا سرمایه گذاران، رنگ بوی بهره وری و هزینه فایده را احساس کنند. زیرا بخش خصوصی به دلیل دلسوزی برای سرمایه خود، قطعا نه پروژه‌های دستوری را تاب می آورد و نه به سراغ شعار و نمایش می رود.

نکته بسیار مهم این که امروز زیان انباشته دو خودروساز بزرگ کشور به قدری زیاد است که تقریبا جبران این زیان در کوتاه مدت امکان ندارد و هیچ بانکی در شرایط اقتصادی فعلی نیز نمی تواند منابعی به این بزرگی در اختیار این دو خودروساز قرار دهد. حتی در صورتی که دولت قصد جبران و کمک به دو خودروساز را داشته باشد نیز در حقیقت این کمک از بیت المال و جیب مردم خواهد بود.

در حالی که با خصوصی سازی می توان این بار را برای همیشه از شانه دولت و مردم برداشت. جالب است بدانید، تبدیل معادل ۱۵۰ هزار میلیارد تومان به دلار(دلار ۵۰هزار تومان) حدود ۳میلیارد دلار است.در حالی که هزینه ساخت یک استادیوم مجهز که استانداردهای جهانی را دارا باشد به طور میانگین ۳۴۵میلیون دلار است .

برای مثال برای ساخت استادیوم الثمامه و احمد بن علی در قطر به ترتیب ۳۴۰میلیون دلار و ۳۶۰میلیون دلار هزینه شده است. یعنی با زیان انباشته امروز خودروسازان می توان ۸ استادیوم با استانداردهای جهانی ساخت! آنچه بر کسی پوشیده نیست، این که دو خودروساز بدون این که خصوصی شوند توان جبران زیان انباشته خود را در شرایط فعلی اقتصادی حتی در درازمدت هم ندارند. زیرا اگر این ظرفیت وجود داشت، دست کم در سال های اخیر حداقل روند زیان دهی دو خودروساز کُند می‌شد. شاید وقت آن رسیده باشد که یک بار برای همیشه یک تصمیم شجاعانه در دولت فعلی گرفته شود و دو خودروساز بزرگ وارد کانال خصوصی سازی شوند تا خون بهره وری در رگ‌های آنها دمیده شود. فراموش نکنیم ایران خودرو و سایپا به لحاظ ماهیت صنعتی و زیرساخت هایی که در اختیار دارند، تنها کارخانه تولید اتومبیل نیستند، بلکه باید با چشم سرمایه ملی به آنها نگاه کرد.


عصر خدمات
نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
زهرا کیانی نخستین طلای تالوی ایران در جهان را کسب کرد
خطوط 2 و 5 مترو تهران به هم متصل شد
تیم امید ایران(2) - گوام(0) در مقدماتی جام ملت‌های زیر 23 سال آسیا + گل دوم
اسلواکی اعزام نیرو به اوکراین را رد کرد
حماس:هدف نابودی کامل شهر غزه، جنایتی بی‌سابقه در تاریخ معاصر به‌شمار می‌رود
فرمان ترامپ، نقاب حمایت از جاسوسان
سازمان ملل قطعنامه همکاری با اکو را تصویب کرد
آخرین خبر از افتتاح مسیر رفت فاز 2 آزادراه تهران - شمال
متوسط عمر زنان و مردان در ایران چقدر است؟
واکنش فدراسیون فوتبال به تمسخر تیم‌ملی
سامانه اعلام قیمت خودرو مشخص شد
انتقاد تند وزارت صمت به وزارت نیرو
بادبان‌های انسانیت روی عرشه قایق‌های امید
دولت فرانسه، ادعای واشنگتن درخصوص به رسمیت شناختن کشور فلسطین را رد کرد
پرتکرارترین نام‌های زن در ایران چه نامهایی هستند؟
روند عادی‌سازی با کشورهای عربی را خدشه دار می کند
نیم کیلو طلا در انتظار کاربران؛ کمپین مشترک روبیکا و ملی‌گلد آغاز شد
تمدید فرصت ثبت‌نام کتب درسی تا 30 شهریور
ابلاغ دستورالعمل جدید تنظیم بازار خودرو + جزئیات
محرومیت سنگین جام اتحادیه برای لوئیس سوارز
انتقاد از طرح مسکن 15 متری/رکود بی سابقه بازار مسکن در 50 سال اخیر
سقف وام خرید خودرو جانبازان تعیین شد
ثبت‌نام نکردن در سامانه املاک مساوی است با قبض برق نجومی
نظام نوین جهانی در حال ظهور است
باشگاه استقلال همچنان درگیر مطالبات سنگین بازیکنان و مربیان پیشین
طرح صلح احتمالی واشنگتن برای پایان جنگ روسیه و اوکراین
حملات اسرائیل به غزه/ شهادت 21 نفر دیگر/تخریب کامل برج مسکونی «السوسی»
کنسرت قربانی باز هم تمدید شد
شمار قربانیان زلزله افغانستان به 3 هزار نفر افزایش یافت
سن سکته قلبی در ایران 10 سال پایین‌تر از اروپا
کاراته‌کاها 6 مدال در چین درو کردند
پزشکیان: با منابع موجود، چه، کجا و چگونه بکاریم، اولویت اول جهاد کشاورزی است
حکم قطعی قصاص برای قاتل خبرنگار ایرنا صادر شد
قیمت مرغ در بازار به زودی کاهش می‌یابد
رشد 19 هزار واحدی شاخص کل بورس تهران در آغاز هفته
مراکش اولین تیم آفریقایی صعودکننده به جام جهانی 2026 شد
آغاز مانور چندملیتی بریکس با مشارکت ایران و اندونزی
اژه‌ای در دیدار با عمار حکیم: ملت ایران بیش از هر زمان دیگری متحد است
دیدار لاریجانی و عمار حکیم با محوریت همکاری‌های ایران و عراق
قیمت طلا و سکه امروز شنبه 15 شهریور 1404 + جدول
سخنگوی آموزش و پرورش: در سال تحصیلی جدید کمبود معلم نداریم/آموزش مجازی فقط در شرایط اضطرار
کاهش خاموشی‌ها تا آخر شهریور ماه
قیمت دلار امروز شنبه 15 شهریور 1404
هشدار رئیس سابق موساد علیه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی
دومین خرید لالیگایی تراکتور کیست؟
سقف وام‌های بانکی افزایش یافت
2700 نفر در تصادفات شهریور ماه جان باختند/ثبت 166 میلیون سفر تابستانی در کشور
عبور مصرف روزانه بنزین از مرز 140 میلیون لیتر
تخت‌جمشید امروز میزبان ارکستر ارمنستان است
وحدت کلید پیروزی جهان اسلام
X
آگهی تبلیغاتی