×
اقتصادی
شناسه خبر : 153173
تاریخ انتشار : دوشنبه 1402/07/24 ساعت 20:28
زیان خودروسازان معادل ساخت ٨ استادیوم ورزشی؛ جز خصوصی‌سازی راهی نمانده است

امید آورزمانی

زیان خودروسازان معادل ساخت ٨ استادیوم ورزشی؛ جز خصوصی‌سازی راهی نمانده است

خصوصی سازی دو‌ خودروساز بزرگ کشور چند سالی است که ورد زبان هر دولت و وزیر صنعتی بوده اما عملا نه تنها این خصوصی سازی اتفاق نیفتاده که امروز زخم زیان انباشته آنها عمیق تر هم شده است.

نورنیوز ـ گروه اقتصادی: ایران خودرو و سایپا حالا بیش از ١٥٠ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند، عددی بسیار بزرگ که اگر صفحه گوشی را افقی نکنید، ماشین حساب گوشی نمی‌تواند این عدد را در خود جای دهد.

طی سال‌های اخیر راه کارهای بسیاری برای جبران زیان انباشته دو خودروساز امتحان شده است، از فروش خودرو در بورس کالا طی سال گذشته و حتی کمک‌های دولتی گاه و بی‌گاه. اما بدون شک هیچ یک از این مُسکن ها سردرد میگرنی خودروسازان را آرام نکرده است. دخالت‌های دولتی با روش‌های متعدد در مدیریت، فروش، قیمت گذاری و حتی مهندسی محصول و امور دیگر هم خود نمکی بر زخم آنها بوده است و دیگر گوش اهالی صنعت خودرو از شعارها پر شده است.

اما اهل فن و کارشناسان صنعت طبق الگوهای علمی و اقتصادی که در صنعت خودرو جهان نیز تست شده‌اند، تنها راه عبور دو خودروساز بزرگ کشور از این بحران را خصوصی سازی می دانند. خصوصی سازی به این معنا که این بنگاه‌های تولیدی-اقتصادی با فروش سهام به صنعتگران متخصص یا سرمایه گذاران، رنگ بوی بهره وری و هزینه فایده را احساس کنند. زیرا بخش خصوصی به دلیل دلسوزی برای سرمایه خود، قطعا نه پروژه‌های دستوری را تاب می آورد و نه به سراغ شعار و نمایش می رود.

نکته بسیار مهم این که امروز زیان انباشته دو خودروساز بزرگ کشور به قدری زیاد است که تقریبا جبران این زیان در کوتاه مدت امکان ندارد و هیچ بانکی در شرایط اقتصادی فعلی نیز نمی تواند منابعی به این بزرگی در اختیار این دو خودروساز قرار دهد. حتی در صورتی که دولت قصد جبران و کمک به دو خودروساز را داشته باشد نیز در حقیقت این کمک از بیت المال و جیب مردم خواهد بود.

در حالی که با خصوصی سازی می توان این بار را برای همیشه از شانه دولت و مردم برداشت. جالب است بدانید، تبدیل معادل ۱۵۰ هزار میلیارد تومان به دلار(دلار ۵۰هزار تومان) حدود ۳میلیارد دلار است.در حالی که هزینه ساخت یک استادیوم مجهز که استانداردهای جهانی را دارا باشد به طور میانگین ۳۴۵میلیون دلار است .

برای مثال برای ساخت استادیوم الثمامه و احمد بن علی در قطر به ترتیب ۳۴۰میلیون دلار و ۳۶۰میلیون دلار هزینه شده است. یعنی با زیان انباشته امروز خودروسازان می توان ۸ استادیوم با استانداردهای جهانی ساخت! آنچه بر کسی پوشیده نیست، این که دو خودروساز بدون این که خصوصی شوند توان جبران زیان انباشته خود را در شرایط فعلی اقتصادی حتی در درازمدت هم ندارند. زیرا اگر این ظرفیت وجود داشت، دست کم در سال های اخیر حداقل روند زیان دهی دو خودروساز کُند می‌شد. شاید وقت آن رسیده باشد که یک بار برای همیشه یک تصمیم شجاعانه در دولت فعلی گرفته شود و دو خودروساز بزرگ وارد کانال خصوصی سازی شوند تا خون بهره وری در رگ‌های آنها دمیده شود. فراموش نکنیم ایران خودرو و سایپا به لحاظ ماهیت صنعتی و زیرساخت هایی که در اختیار دارند، تنها کارخانه تولید اتومبیل نیستند، بلکه باید با چشم سرمایه ملی به آنها نگاه کرد.


عصر خدمات
نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
سخنگوی صنعت آب: کشور هنوز از خشکسالی عبور نکرده است
اعلام قیمت شیر خام و 4 محصول لبنی
ترامپ در حال پاکسازی قومی در آمریکا است
تحویل بالگردهای بلک‌هاوک افغانستان از آمریکا به پرو
کارگروه ویژه احیای نان کامل در کشور تشکیل شد
القسام: ترور فرماندهان بر عزم مقاومت می‌افزاید
واکنش «ترامپ» به حمله به مراسم یهودیان در استرالیا
ولایتی: جمهوری اسلامی ایران با قاطعیت از حزب‌الله حمایت می‌کند
عارف: تولیدکنندگان شیر، قیمت را متعادل کنند
افزایش قیمت دارو کمتر از نرخ تورم/ بیمه‌ها هزینه‌ها را پوشش می‌دهند
کامران فانی کتابشناس پیشکسوت درگذشت/کتابخانه کامران فانی اهدا شد
نشست اضطراری وزیر راه در پی هشدار قرمز بارش‌های سنگین در 4 استان
رئیس‌جمهور: نباید درآمد اصلاح قیمت سوخت برای بخش‌های دیگر خرج شود
پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی درگذشت حجت‌الاسلام شاهچراغی
کلیات بودجه سال 1405 در جلسه هیأت دولت تصویب شد
معمای «جغد قرمز»
موجودی کالاهای اساسی در بنادر و گمرکات به 5 میلیون تن رسید
شوک بزرگ ستاره خارجی به استقلال پیش از بازی با خیبر
ادامه حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی
عکس های منتخب هفته جهان،14 دسامبر 2025
قیمت آجیل مخلوط شب یلدا اعلام شد
تأیید نتایج نهایی انتخابات پارلمانی از سوی دادگاه فدرال عراق
غریب‌آبادی: جنگ و تجاوزگری رژیم صهیونیستی و آمریکا، مهم‌ترین چالش جهان است
قالیباف: کارآمدی حکمرانی دینی شرط تحقق ایران قوی است
تراکتور با شکست پیکان به مسیر برد بازگشت
رفع مشکلات تامین ارز نهاده‌های دامی توسط سران قوا
شناسایی بیش از 1200 واحد صنعتی آلاینده در پایتخت
فوتسال بانوان پاکستان به مربی ایرانی سپرده شد
مرگ جنجالی خواننده ترک؛ دخترش بازداشت شد
زلنسکی آماده دادن امتیازات بزرگ است
سقوط قهرمان کشتی؛ کورتانیدزه راهی زندان شد
بومی‌سازی فناوری به روایت مرکز تحقیق و نوآوری همراه اول در نمایشگاه «تستا»
فرمانده ارشد القسام ترور شد/حماس ترور را تایید کرد
نتانیاهو حمله به یهودیان در استرالیا را محکوم کرد
آمار نماینده تهران درباره زندانیان مهریه نادرست است
پیش‌فروش بلیت قطارهای مسافری از سه‌شنبه
جدول لیگ ایران فوتبال در پایان مسابقات امروز
پایان بازی؛ پرسپولیس(1) - آلومینیوم (0)/پرسپولیس به صدر برگشت+ فیلم گل اول
ایران حمله در سیدنی را محکوم کرد
زلنسکی: از عضویت در ناتو منصرف شدیم
مهلت ثبت‌نام آزمون کارشناسی‌ارشد سال 1405 تمدید شد
پرداخت سود سهام عدالت 1403 منوط به پرداخت شرکت‌های سرمایه‌پذیر
ورود سامانه بارشی جدید از فردا/ هوای پایتخت 5 درجه سرد می‌شود
قتل هولناک کودک 13 ساله در چابهار؛ جسد پشت زندان پیدا شد/مثله‌ شدن جسد کودک صحت ندارد
انفجار پهپادی در لبنان؛ خودرویی هدف قرار گرفت
نخستین ارائه VoLTE در رومینگ بین‌الملل توسط همراه اول
نشست تهران و بازتعریف نقش همسایگان افغانستان
آماده‌باش تیم‌های عملیاتی جمعیت هلال احمر/اسکان اضطراری هزار حادثه‌دیده در برف و سیلاب
آماده‌باش در پایگاه‌های نظامی آمریکا در سوریه
جزئیات فروش 12 محصول ایران خودرو/ اختلاف قیمت از کارخانه تا بازار چقدر است؟
X
آگهی تبلیغاتی