×
اقتصادی
شناسه خبر : 152808
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1402/07/19 ساعت 09:58
خودروهای برقی؛ به محیط زیست فرصتی دوباره دهیم

نورنیوز بررسی می‌کند؛

خودروهای برقی؛ به محیط زیست فرصتی دوباره دهیم

نگاهی به ظرفیت‌های عظیم کشور در عرصه زیرساخت‌های صنعت برق از یک سو و مزیت‌های استفاده از خودروهای برقی از سوی دیگر، موجب شده که برنامه توسعه تولید واستفاده از این خودروها در دستورکار دولت جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد؛ اما چه مزیت‌ها و چالش‌هایی پیش‌روی این صنعت نوپای کشورمان قرار دارد؟

نورنیوز ـ گروه اقتصادی: خودروهای برقی را به عنوان خودروهای پاک می‌شناسیم، از این روست که بسیاری از کشورهای جهان قصد دارند با هدف مقابله با آلودگی (هوا و صوتی)، کاهش میزان انتشار آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای و حفظ محیط زیست، خودروهای تمام الکتریکی و برقی را جایگزین خودروهای با سوخت فسیلی کنند.

ما کجاییم و جهان کجا؟

اغلب کشورهای توسعه‌یافته جهان اهداف بلند پروازانه‌ای در تولید و استفاده از خودروهای برقی برای خود متصورند؛ هند برنامه دارد که تا سال ۲۰۳۰، خودروهای برقی ۳۰ درصد از صنعت خودروسازی این کشور را تشکیل دهد. در نروژ تمام خودروهای جدیدی که تا سال ۲۰۲۵ تولید می‌شود باید از آلایندگی صفر برخوردار باشند.

چین، به عنوان بزرگترین بازار خودرو و همچنین بزرگترین آلاینده جهان، اگرچه تاریخ معینی برای دستیابی به اهداف بلندپروازانه خود در صنعت خودروهای برقی تعیین نکرده است اما خودروسازان این کشور در طول سال‌های گذشته با دلیل یارانه‌های سخاوتمندانه دولت، رشد خوبی را تجربه کرده‌اند. پکن در نظر دارد تا سال ۲۰۲۵ ، ۲۵ درصد از فروش خودروهای جدید کشورش خودروهایی با سوخت پاک شامل خودروهای برقی و هیبریدی باشد.

در اروپا استقبال از وسایل نقلیه برقی به دلیل فرهنگ سازی و همچنین اقدامات حمایتی رو به افزایش است و بنا بر آمارها، تنها در سال ۲۰۲۲ میلادی تعداد خودروهای سواری تمام الکتریکی در کشورهای عضو اتحادیه در مقایسه با سال قبل از آن، ۵۸ درصد افزایش یافت.

در ایران نیز اردیبهشت ماه بود که رئیس‌جمهور در جریان بازدید از شرکت مپنا، دستوراتی در راستای توسعه برقی‌سازی خودروهای تولید داخل ارایه کرد و سپس در بیست و پنجم مرداد و در حاشیه هیات دولت از تعدادی از خودروهای هیبریدی و تمام برقی تولیدی و مونتاژی شرکت‌های خودروسازی داخل رونمایی شد.

چند روز پیش نیز معاون وزیر صمت خبر داد که یکهزار دستگاه خودرو برقی از آبان‌ امسال به شبکهٔ تاکسیرانی تهران افزوده می‌شود و به مرور سایر محصولات برقی همچون اتوبوس و موتور سیکلت نیز به ناوگان حمل‌ونقل برقی تهران افزوده خواهد شد. 

این خبر شعله‌های امید را در دل دغدغه‌مندان محیط زیست روشن کرد چرا که براساس آمارهای رسمی، در نیمه نخست امسال میانگین مصرف روزانه استفاده از بنزین در کشور ۱۱۵ میلیون لیتر بوده که عدد بسیار بالایی است. در حال حاضر سهم خودروهای تهران در انتشار آلاینده‌ها از لحاظ ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون حدود ۶۰ درصد است؛ در حالی که به عنوان مثال در اتحادیه اروپا، سهم آلایندگی خودروها فقط ۱۲ درصد است. یکی از مهمترین تفاوت‌ها در شکل‌گیری این اعداد و ارقام را می‌توان به توسعه استفاده از خودروهای برقی و کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی به ویژه در حمل و نقل عمومی قاره سبز نسبت داد.



خودروهای برقی؛ گفته‌ها و ناگفته‌ها

کارشناسان و تحلیلگران بر این باورند که خودروهای برقی و الکتریکی دارای مزایای متعددی هستند که حفاظت از محیط زیست تنها یکی از آنهاست؛ کاهش ۷۰ درصدی هزینه سوخت‌گیری نسبت به خودروهای بنزینی (در اتحادیه اروپا)، کاهش شدید هزینه‌های استهلاک و نگهداری و از همه مهمتر کاهش شیوع بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا از دیگر مزایای استفاده از این خودروهاست.

البته هستند کارشناسانی که آمارهایی در خصوص تولید گاز دی‌اکسید کربن در فرآیند تولید این خودروها به ویژه در تولید باطری این خودروها نیز مطرح می‌کنند و معتقدند که استفاده از این خودروها تاثیر چندانی در کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای ندارد اما این انتقادات با توسعه صنعت تولید باطری‌های لیتیومی و دستیابی به فناوری‌های نوین رو به روز کمرنگ‌تر می‌شود.

نکته اینجاست که مزیت‌های توسعه حمل‌ونقل با استفاده از خودروهای برقی به همین جا ختم نمی‌شود؛ امروزه تولید خودروهای برقی یکی از روندهای مهم در تولیدات صنعتی جهان است تا جایی که در صورت پیگیری مجدانه برنامه تولید خودروهای برقی، فرصت‌های فناورانه خوبی از این ناحیه در کشور ایجاد خواهد شد، شاید از همین روست که برنامه‌ توسعه این صنعت مورد توجه جدی وزارت صمت و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری قرار گرفته است.

چند پیشنهاد؛ از تجربه‌ها درس بگیریم!

با توجه به روندهای فناورانه در تولید خودروهای الکتریکی و زیرسامانه‌های آن، حرکت صنعت خودروسازی کشور به سمت تولید این خودروها ضروری به نظر می‌رسد، زیرا سرمایه گذاری در تولید و به‌کارگیری این خودروها می تواند فرصت‌های نوینی در سایر حوزه‌های فناوری و کسب و کار نیز فراهم آورد.

از طرفی همزمان با آغاز روند استفاده از خودروهای برقی در کشور که به احتمال زیاد همچون سایر کشورهای جهان با رشد سریع محبوبیت در میان مصرف‌کنندگان همراه خواهد بود، توجه به این نکته نیز ضروری است که از راه اشتباهی که در تولید و عرضه خودروهای بنزینی پیمودیم درس بگیریم و از همین ابتدا اجازه تولید و در صورت نیاز واردات رقابتی برای همه تولیدکنندگان و واردکنندگان را فراهم کنیم چرا که ایجاد بازار رقابتی در تولید و عرضه خودروهای برقی، در واقع فرصتی است برای بقای محیط زیست،  فرصتی است برای ترغیب مصرف‌کننده به استفاده بهینه و اقتصادی و همچنین فرصتی است برای کشور، در توسعه صنعتی که هنوز نوپاست و می‌تواند مزیت‌های اقتصادی و صنعتی فراوانی ایجاد و به تراز جهانی تولید صنعتی در این حوزه دست یابد.


نورنیوز
نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
رئیس الحشدالشعبی: از تهدیدها هراسی نداریم و به دفاع از عراق پایبند هستیم
تعدیل نیرو و تعطیلی ده‌ها شعبه استارباکس در آمریکا و کانادا
اخراج تیم دوچرخه سواری رژیم اسرائیل از مسابقه تور ایتالیا
سرنوشت مرگبار دو قاتل بعد از بخشیده شدن
مسکو: اسنپ‌بک فاقد اعتبار و قطعنامه 2231 همچنان معتبر است
اعلام اسامی داوران دیدار استقلال و المحرق بحرین
توئیت عبری رهبر معظم انقلاب: نظام خبیث صهیونی منزوی‌ترین و منفورترین دولت دنیاست
ادعای وزیر خارجه آلمان علیه ایران در سازمان ملل
تکذیب شایعه دستور شورای عالی امنیت ملی برای تعیین جانشین مقامات
نورنما | 6 مهر سالروز شهادت سید حسن نصرالله
آلمان برای مقابله با تهدید پهپادها آماده می‌شود
نورنما | واقعیتی تلخ در طنز امیرحسین قیاسی...
سفیر سابق آمریکا: اسرائیل به دنبال تجزیه ایران و ترکیه است
ادامه بهانه جویی تیم هندی؛ درخواست بازی بی طرف !
سخنگوی سپاه: هدف دشمن در هر دو جنگ‌ تحمیلی تجزیه ایران بود
استقرار تیپ نظامی ناتو در مرز با روسیه
کشته و زخمی شدن 89 نفر زیر دست و پا در هند
امید به صعود تیم ملی ایران در جام جهانی 2026
عراقچی: دنبال توافق عادلانه هستیم
هشدار به صهیونیست‌ها: ایرانی‌ها پشت خط هستند
ترامپ به دنبال ارسال نیروی نظامی به پورتلند
عامل مجازی گروهک‌های تروریستی در کرمان دستگیر شد
زلنسکی: از اسرائیل سامانه پاتریوت دریافت کردیم
سید الحوثی: حسن نصرالله کابوس صهیونیست‌ها بود
رشد صددرصدی اعتبارات بخش گردشگری
هشدار مجدد عراقچی نسبت به پیامدهای فعال‌سازی مکانیزم ماشه
لاوروف: بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران و استفاده از مکانیسم پس‌گشت غیرقانونی است
ابزار خوشحالی پاشینیان از صلح ارمنستان ـ آذربایجان
المیادین آخرین تصویر از شهید سیدحسن نصرالله را منتشر کرد
کوثری: ایران برنامه‌های موشکی و هسته‌ای را کنار نمی‌گذارد
جدول لیگ برتر پس از اتمام بازی های هفته پنجم
پیکان برابر چادرملو متوقف شد
پزشکیان: سفر به نیویورک فرصتی برای تبیین مواضع ایران در سطح جهانی بود
واردات خودرو در 6 ماه اول سال برابر صفر
جمهوری اسلامی ایران همواره حامی لبنان مقتدر و عزتمند است
شرح وظایف جدید در شرایط بن‌بست دیپلماسی
حال سعید پیردوست رو به بهبود است
آژیر خطر برای ترامپ؛ رشد چشمگیر نارضایتی در پایگاه جمهوری‌خواهان
شیخ نعیم قاسم: راه و روش سید حسن نصرالله جاودان است/هرگز خلع‌سلاح مقاومت را نمی‌پذیریم
جاده چالوس یکطرفه شد
دکتر پزشکیان در بازگشت از نیویورک وارد تهران شد
رئیس جمهور لهستان: آماده گشودن فصل نوینی در مناسبات تاریخی و فرهنگی با ایران هستیم
مسدود شدن 4 میلیارد دلار کمک‌‌های خارجی آمریکا
سود سهام عدالت تا آخر هفته واریز می شود
عراقچی: تهدید علیه حاکمیت ملی و تمامیت سرزمینی ونزوئلا را محکوم می‌کنیم
سقف خرید و نگهداری تتر محدود شد
بهره‌برداری فاز نهایی‌ انتقال آب سد طالقان به کرج و تهران‌ تا نیمه مهرماه
لاریجانی با نخست وزیر لبنان دیدار کرد
ایران نه منزوی است و نه طالب جنگ
انزوای اسرائیل و ضرورت شکل‌گیری نظم نوین جهانی
X
آگهی تبلیغاتی