×
اقتصادی
شناسه خبر : 152808
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1402/07/19 ساعت 09:58
خودروهای برقی؛ به محیط زیست فرصتی دوباره دهیم

نورنیوز بررسی می‌کند؛

خودروهای برقی؛ به محیط زیست فرصتی دوباره دهیم

نگاهی به ظرفیت‌های عظیم کشور در عرصه زیرساخت‌های صنعت برق از یک سو و مزیت‌های استفاده از خودروهای برقی از سوی دیگر، موجب شده که برنامه توسعه تولید واستفاده از این خودروها در دستورکار دولت جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد؛ اما چه مزیت‌ها و چالش‌هایی پیش‌روی این صنعت نوپای کشورمان قرار دارد؟

نورنیوز ـ گروه اقتصادی: خودروهای برقی را به عنوان خودروهای پاک می‌شناسیم، از این روست که بسیاری از کشورهای جهان قصد دارند با هدف مقابله با آلودگی (هوا و صوتی)، کاهش میزان انتشار آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای و حفظ محیط زیست، خودروهای تمام الکتریکی و برقی را جایگزین خودروهای با سوخت فسیلی کنند.

ما کجاییم و جهان کجا؟

اغلب کشورهای توسعه‌یافته جهان اهداف بلند پروازانه‌ای در تولید و استفاده از خودروهای برقی برای خود متصورند؛ هند برنامه دارد که تا سال ۲۰۳۰، خودروهای برقی ۳۰ درصد از صنعت خودروسازی این کشور را تشکیل دهد. در نروژ تمام خودروهای جدیدی که تا سال ۲۰۲۵ تولید می‌شود باید از آلایندگی صفر برخوردار باشند.

چین، به عنوان بزرگترین بازار خودرو و همچنین بزرگترین آلاینده جهان، اگرچه تاریخ معینی برای دستیابی به اهداف بلندپروازانه خود در صنعت خودروهای برقی تعیین نکرده است اما خودروسازان این کشور در طول سال‌های گذشته با دلیل یارانه‌های سخاوتمندانه دولت، رشد خوبی را تجربه کرده‌اند. پکن در نظر دارد تا سال ۲۰۲۵ ، ۲۵ درصد از فروش خودروهای جدید کشورش خودروهایی با سوخت پاک شامل خودروهای برقی و هیبریدی باشد.

در اروپا استقبال از وسایل نقلیه برقی به دلیل فرهنگ سازی و همچنین اقدامات حمایتی رو به افزایش است و بنا بر آمارها، تنها در سال ۲۰۲۲ میلادی تعداد خودروهای سواری تمام الکتریکی در کشورهای عضو اتحادیه در مقایسه با سال قبل از آن، ۵۸ درصد افزایش یافت.

در ایران نیز اردیبهشت ماه بود که رئیس‌جمهور در جریان بازدید از شرکت مپنا، دستوراتی در راستای توسعه برقی‌سازی خودروهای تولید داخل ارایه کرد و سپس در بیست و پنجم مرداد و در حاشیه هیات دولت از تعدادی از خودروهای هیبریدی و تمام برقی تولیدی و مونتاژی شرکت‌های خودروسازی داخل رونمایی شد.

چند روز پیش نیز معاون وزیر صمت خبر داد که یکهزار دستگاه خودرو برقی از آبان‌ امسال به شبکهٔ تاکسیرانی تهران افزوده می‌شود و به مرور سایر محصولات برقی همچون اتوبوس و موتور سیکلت نیز به ناوگان حمل‌ونقل برقی تهران افزوده خواهد شد. 

این خبر شعله‌های امید را در دل دغدغه‌مندان محیط زیست روشن کرد چرا که براساس آمارهای رسمی، در نیمه نخست امسال میانگین مصرف روزانه استفاده از بنزین در کشور ۱۱۵ میلیون لیتر بوده که عدد بسیار بالایی است. در حال حاضر سهم خودروهای تهران در انتشار آلاینده‌ها از لحاظ ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون حدود ۶۰ درصد است؛ در حالی که به عنوان مثال در اتحادیه اروپا، سهم آلایندگی خودروها فقط ۱۲ درصد است. یکی از مهمترین تفاوت‌ها در شکل‌گیری این اعداد و ارقام را می‌توان به توسعه استفاده از خودروهای برقی و کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی به ویژه در حمل و نقل عمومی قاره سبز نسبت داد.



خودروهای برقی؛ گفته‌ها و ناگفته‌ها

کارشناسان و تحلیلگران بر این باورند که خودروهای برقی و الکتریکی دارای مزایای متعددی هستند که حفاظت از محیط زیست تنها یکی از آنهاست؛ کاهش ۷۰ درصدی هزینه سوخت‌گیری نسبت به خودروهای بنزینی (در اتحادیه اروپا)، کاهش شدید هزینه‌های استهلاک و نگهداری و از همه مهمتر کاهش شیوع بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا از دیگر مزایای استفاده از این خودروهاست.

البته هستند کارشناسانی که آمارهایی در خصوص تولید گاز دی‌اکسید کربن در فرآیند تولید این خودروها به ویژه در تولید باطری این خودروها نیز مطرح می‌کنند و معتقدند که استفاده از این خودروها تاثیر چندانی در کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای ندارد اما این انتقادات با توسعه صنعت تولید باطری‌های لیتیومی و دستیابی به فناوری‌های نوین رو به روز کمرنگ‌تر می‌شود.

نکته اینجاست که مزیت‌های توسعه حمل‌ونقل با استفاده از خودروهای برقی به همین جا ختم نمی‌شود؛ امروزه تولید خودروهای برقی یکی از روندهای مهم در تولیدات صنعتی جهان است تا جایی که در صورت پیگیری مجدانه برنامه تولید خودروهای برقی، فرصت‌های فناورانه خوبی از این ناحیه در کشور ایجاد خواهد شد، شاید از همین روست که برنامه‌ توسعه این صنعت مورد توجه جدی وزارت صمت و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری قرار گرفته است.

چند پیشنهاد؛ از تجربه‌ها درس بگیریم!

با توجه به روندهای فناورانه در تولید خودروهای الکتریکی و زیرسامانه‌های آن، حرکت صنعت خودروسازی کشور به سمت تولید این خودروها ضروری به نظر می‌رسد، زیرا سرمایه گذاری در تولید و به‌کارگیری این خودروها می تواند فرصت‌های نوینی در سایر حوزه‌های فناوری و کسب و کار نیز فراهم آورد.

از طرفی همزمان با آغاز روند استفاده از خودروهای برقی در کشور که به احتمال زیاد همچون سایر کشورهای جهان با رشد سریع محبوبیت در میان مصرف‌کنندگان همراه خواهد بود، توجه به این نکته نیز ضروری است که از راه اشتباهی که در تولید و عرضه خودروهای بنزینی پیمودیم درس بگیریم و از همین ابتدا اجازه تولید و در صورت نیاز واردات رقابتی برای همه تولیدکنندگان و واردکنندگان را فراهم کنیم چرا که ایجاد بازار رقابتی در تولید و عرضه خودروهای برقی، در واقع فرصتی است برای بقای محیط زیست،  فرصتی است برای ترغیب مصرف‌کننده به استفاده بهینه و اقتصادی و همچنین فرصتی است برای کشور، در توسعه صنعتی که هنوز نوپاست و می‌تواند مزیت‌های اقتصادی و صنعتی فراوانی ایجاد و به تراز جهانی تولید صنعتی در این حوزه دست یابد.


نورنیوز
نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
فرصتی که نباید عادی یا تشریفاتی شود
هشدار بانک مرکزی به وزارت صمت درباره اختلال در واردات در مقابل صادرات
تراکتور 1 - پرسپولیس 0 | جدال 6 ساله در جام حذفی +گزارش زنده
جنجال سیاسی در رژیم صهیونیستی؛ نتانیاهو رئیس «کمیته سرپوش بر شکست هفتم اکتبر»
ظهور دوباره داعش در جنوب ادلب/ ایست‌های بازرسی مسلحانه با شعارهای داعشی‌ها
درخواست آذر منصوری برای استرداد لایحه تأمین امنیت زنان از مجلس
قیمت طلا در بازار تهران افزایش یافت
آزمون تصادف شرط تولید و واردات خودرو شد/ 30 درصد کاهش تصادف با ارتقای ایمنی
مخالفت63 درصدی مردم آمریکا با اقدام نظامی ترامپ در ونزوئلا
عراقچی: همکاری نزدیک‌تر مسکو - تهران اقدام مؤثرتر در برابر تحریم‌ها را امکان‌پذیر می‌کند
حمایت روسیه از تلاش برای عادی‌سازی گفت‌وگو میان آمریکا و ونزوئلا
مصرف گاز در بخش خانگی به 72 درصد رسید؛ افزایش 100 میلیون مترمکعبی در چهار روز
درخواست کمک مادورو از ارتش کلمبیا
ستاره پرسپولیس از بلیط دیدار با تراکتور حذف شد
مرگ دردناک دو جوان در پی حادثه سقوط خودرو در سد دز
اقدام جنجالی کاخ سفید: ممنوعیت ورود هواداران ایران و سه کشور دیگر به آمریکا
معیشت در محاصره قیمت‌ها
تندیس والرین در ورودی فرودگاه مهرآباد نصب شد
پاکستان: به نیروی بین‌المللی غزه نمی‌پیوندیم؛ مسائل کارائیب باید مسالمت‌آمیز حل شود
قالیباف: نحوه اجرای کالابرگ هفته آینده بررسی می‌شود
احزاب مخالف، نخست‌وزیر ژاپن را در مورد تایوان تحت فشار گذاشتند
دیدار مقامات واشنگتن و مسکو در خاک آمریکا در جهت پایان یافتن جنگ اوکراین
آماده‌باش بیش از 25 هزار نیروی عملیاتی هلال‌احمر برای زمستان
رژیم صهیونیستی جنوب و شرق لبنان را هدف حملات هوایی قرار داد
نبرد میلیاردی برای چند دقیقه توجه نوجوان
پنج سد تامین کننده آب شرب تهران 165 میلیون مترمکعب آب دارند
اعزام نیروهای آمریکا به اکوادور؛ ونزوئلا خواستار نشست شورای امنیت شد
بن‌بست واشنگتن در تشکیل نیروی «تثبیت‌کننده» غزه
رایزنی وزیران خارجه چین و ونزوئلا و محکومیت «تاکتیک‌های قلدرمآبانه»
معاون آموزشی وزارت بهداشت منصوب شد
خالد مشعل: حماس هرگز خلع سلاح نمی‌شود
خاک سرخ، نیلگون خلیج‌فارس؛ جلوه‌های هرمز در رسانه‌های جهان
بارش برف در محورهای کشور؛ ممنوعیت تردد بدون زنجیر چرخ در جاده‌های کوهستانی
برف شدید عامل لغو بازی دوستانه آلومینیوم و تیم امید شد
دستیار ترامپ: نبوغ و زحمت آمریکایی‌ها صنعت نفت ونزوئلا را ایجاد کرد
کشف 600 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای آبی بوشهر
کارت سوخت با انتقال سهمیه بنزین به کارت بانکی حذف نمی‌شود
ونزوئلا گردان‌های رزمی کارگری را برای مقابله با تهدیدهای آمریکا تشکیل داد
بن‌بست دیپلماسی ترامپ؛ درگیری مرزی تایلند و کامبوج ادامه دارد
فرآیند انتخابات شورای اسلامی شهرها با دستور وزیر کشور از امروز آغاز شد
اعطای درجه سپهبدی شهید محمد باقری به خانواده ایشان
پزشکیان: اختیارات به‌تدریج به سطوح مدیریتی و استان‌ها واگذار خواهد شد
کنگره آمریکا تحریم‌های سوریه را به‌طور دائم لغو کرد
افتتاح واحد استحصال و فرآوری شمش طلا در خراسان جنوبی با حضور رئیس‌جمهور
حزب‌الله: صبر مقاومت لبریز شده و از سلاح دست نمی‌کشیم
پزشکیان: ایران اکنون در قوی ترین جایگاه ممکن قرار دارد
زلزله 4.2 ریشتری در هجدک ثبت شد؛ خسارت گزارش نشده است
ایران نما | معرفی جاذبه های گردشگری شهرهای ایران‌(140) «جونقان»
هوای تهران با شاخص کیفیت 59 در وضعیت قابل قبول
اسکان اضطراری 240 مسافر در محور بردسکن-سبزوار
X
آگهی تبلیغاتی