×
اقتصادی
شناسه خبر : 152808
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1402/07/19 ساعت 09:58
خودروهای برقی؛ به محیط زیست فرصتی دوباره دهیم

نورنیوز بررسی می‌کند؛

خودروهای برقی؛ به محیط زیست فرصتی دوباره دهیم

نگاهی به ظرفیت‌های عظیم کشور در عرصه زیرساخت‌های صنعت برق از یک سو و مزیت‌های استفاده از خودروهای برقی از سوی دیگر، موجب شده که برنامه توسعه تولید واستفاده از این خودروها در دستورکار دولت جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد؛ اما چه مزیت‌ها و چالش‌هایی پیش‌روی این صنعت نوپای کشورمان قرار دارد؟

نورنیوز ـ گروه اقتصادی: خودروهای برقی را به عنوان خودروهای پاک می‌شناسیم، از این روست که بسیاری از کشورهای جهان قصد دارند با هدف مقابله با آلودگی (هوا و صوتی)، کاهش میزان انتشار آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای و حفظ محیط زیست، خودروهای تمام الکتریکی و برقی را جایگزین خودروهای با سوخت فسیلی کنند.

ما کجاییم و جهان کجا؟

اغلب کشورهای توسعه‌یافته جهان اهداف بلند پروازانه‌ای در تولید و استفاده از خودروهای برقی برای خود متصورند؛ هند برنامه دارد که تا سال ۲۰۳۰، خودروهای برقی ۳۰ درصد از صنعت خودروسازی این کشور را تشکیل دهد. در نروژ تمام خودروهای جدیدی که تا سال ۲۰۲۵ تولید می‌شود باید از آلایندگی صفر برخوردار باشند.

چین، به عنوان بزرگترین بازار خودرو و همچنین بزرگترین آلاینده جهان، اگرچه تاریخ معینی برای دستیابی به اهداف بلندپروازانه خود در صنعت خودروهای برقی تعیین نکرده است اما خودروسازان این کشور در طول سال‌های گذشته با دلیل یارانه‌های سخاوتمندانه دولت، رشد خوبی را تجربه کرده‌اند. پکن در نظر دارد تا سال ۲۰۲۵ ، ۲۵ درصد از فروش خودروهای جدید کشورش خودروهایی با سوخت پاک شامل خودروهای برقی و هیبریدی باشد.

در اروپا استقبال از وسایل نقلیه برقی به دلیل فرهنگ سازی و همچنین اقدامات حمایتی رو به افزایش است و بنا بر آمارها، تنها در سال ۲۰۲۲ میلادی تعداد خودروهای سواری تمام الکتریکی در کشورهای عضو اتحادیه در مقایسه با سال قبل از آن، ۵۸ درصد افزایش یافت.

در ایران نیز اردیبهشت ماه بود که رئیس‌جمهور در جریان بازدید از شرکت مپنا، دستوراتی در راستای توسعه برقی‌سازی خودروهای تولید داخل ارایه کرد و سپس در بیست و پنجم مرداد و در حاشیه هیات دولت از تعدادی از خودروهای هیبریدی و تمام برقی تولیدی و مونتاژی شرکت‌های خودروسازی داخل رونمایی شد.

چند روز پیش نیز معاون وزیر صمت خبر داد که یکهزار دستگاه خودرو برقی از آبان‌ امسال به شبکهٔ تاکسیرانی تهران افزوده می‌شود و به مرور سایر محصولات برقی همچون اتوبوس و موتور سیکلت نیز به ناوگان حمل‌ونقل برقی تهران افزوده خواهد شد. 

این خبر شعله‌های امید را در دل دغدغه‌مندان محیط زیست روشن کرد چرا که براساس آمارهای رسمی، در نیمه نخست امسال میانگین مصرف روزانه استفاده از بنزین در کشور ۱۱۵ میلیون لیتر بوده که عدد بسیار بالایی است. در حال حاضر سهم خودروهای تهران در انتشار آلاینده‌ها از لحاظ ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون حدود ۶۰ درصد است؛ در حالی که به عنوان مثال در اتحادیه اروپا، سهم آلایندگی خودروها فقط ۱۲ درصد است. یکی از مهمترین تفاوت‌ها در شکل‌گیری این اعداد و ارقام را می‌توان به توسعه استفاده از خودروهای برقی و کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی به ویژه در حمل و نقل عمومی قاره سبز نسبت داد.



خودروهای برقی؛ گفته‌ها و ناگفته‌ها

کارشناسان و تحلیلگران بر این باورند که خودروهای برقی و الکتریکی دارای مزایای متعددی هستند که حفاظت از محیط زیست تنها یکی از آنهاست؛ کاهش ۷۰ درصدی هزینه سوخت‌گیری نسبت به خودروهای بنزینی (در اتحادیه اروپا)، کاهش شدید هزینه‌های استهلاک و نگهداری و از همه مهمتر کاهش شیوع بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا از دیگر مزایای استفاده از این خودروهاست.

البته هستند کارشناسانی که آمارهایی در خصوص تولید گاز دی‌اکسید کربن در فرآیند تولید این خودروها به ویژه در تولید باطری این خودروها نیز مطرح می‌کنند و معتقدند که استفاده از این خودروها تاثیر چندانی در کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای ندارد اما این انتقادات با توسعه صنعت تولید باطری‌های لیتیومی و دستیابی به فناوری‌های نوین رو به روز کمرنگ‌تر می‌شود.

نکته اینجاست که مزیت‌های توسعه حمل‌ونقل با استفاده از خودروهای برقی به همین جا ختم نمی‌شود؛ امروزه تولید خودروهای برقی یکی از روندهای مهم در تولیدات صنعتی جهان است تا جایی که در صورت پیگیری مجدانه برنامه تولید خودروهای برقی، فرصت‌های فناورانه خوبی از این ناحیه در کشور ایجاد خواهد شد، شاید از همین روست که برنامه‌ توسعه این صنعت مورد توجه جدی وزارت صمت و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری قرار گرفته است.

چند پیشنهاد؛ از تجربه‌ها درس بگیریم!

با توجه به روندهای فناورانه در تولید خودروهای الکتریکی و زیرسامانه‌های آن، حرکت صنعت خودروسازی کشور به سمت تولید این خودروها ضروری به نظر می‌رسد، زیرا سرمایه گذاری در تولید و به‌کارگیری این خودروها می تواند فرصت‌های نوینی در سایر حوزه‌های فناوری و کسب و کار نیز فراهم آورد.

از طرفی همزمان با آغاز روند استفاده از خودروهای برقی در کشور که به احتمال زیاد همچون سایر کشورهای جهان با رشد سریع محبوبیت در میان مصرف‌کنندگان همراه خواهد بود، توجه به این نکته نیز ضروری است که از راه اشتباهی که در تولید و عرضه خودروهای بنزینی پیمودیم درس بگیریم و از همین ابتدا اجازه تولید و در صورت نیاز واردات رقابتی برای همه تولیدکنندگان و واردکنندگان را فراهم کنیم چرا که ایجاد بازار رقابتی در تولید و عرضه خودروهای برقی، در واقع فرصتی است برای بقای محیط زیست،  فرصتی است برای ترغیب مصرف‌کننده به استفاده بهینه و اقتصادی و همچنین فرصتی است برای کشور، در توسعه صنعتی که هنوز نوپاست و می‌تواند مزیت‌های اقتصادی و صنعتی فراوانی ایجاد و به تراز جهانی تولید صنعتی در این حوزه دست یابد.


نورنیوز
نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
آمریکا آماده حمله زمینی به ونزوئلا
ایران جنایات رژیم صهیونیستی در کرانه باختری را محکوم کرد
سه زلزله پیاپی در بهاباد یزد
آمریکا گرین‌کارت مهاجران 19 کشور را بازبینی می‌‌کند + اسامی کشورها
هشدار صریح رهبر علویان سوریه به دولت موقت
شمار قربانیان آتش‌سوزی هنگ کنگ به 94 نفر رسید
مرگ" سارا بکستروم" یکی از زخمی های حادثه تیراندازی در کاخ سفید
درخشش سینمای ایران در مسکو؛ جایزه ویژه اوراسیا به مجید مجیدی رسید
برنامه مسابقات ورزشی امروز 7 آذر 1404+ جدول پخش
جدول فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون |جمعه 7 آذر
وضعیت آب و هوا امروز جمعه7 آذر + وضعیت استان ها
نقش هورمون‌ها در شدت آنفولانزا؛ استروژن سپر دفاعی زنان در برابر سرماخوردگی
هشدار روان‌پزشکان؛ چت‌بات‌ها جای درمانگران واقعی را نمی‌گیرند
جهش علمی در ذخیره‌سازی اعضا؛ امیدی برای کاهش صف‌های طولانی پیوند عضو
نوراینفو| 11 راهکاری که قدرت نه گفتن را در شما تقویت می‌کند
تولید 7 هزار تن محصولات گلخانه‌ای؛ جهش کشاورزی نوین در ارومیه
ثبت رسمی سندرم استفراغ ناشی از ماری‌جوانا در فهرست بیماری‌ سازمان جهانی بهداشت
فرصت‌های فراموش‌شده حکمرانی آب؛ راه نجات کلان‌شهرها از بحران آب
حمله توپخانه‌ای ارتش اسرائیل به جنوب سوریه
بازتاب گسترده بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در رسانه‌های انگلیسی‌زبان
جنایت جدید رژیم صهیونیستی در کرانه باختری
سنایی‌راد: دشمن در محاسبات خود نقش ویژه رهبری را در نظر نگرفته بود
انهدام باند قاچاق سوخت در شهرستان نور
پرسپولیس از استقلال به کنفدراسیون فوتبال آسیا شکایت کرد
هشدار شدید روسیه درباره استقرار موشک‌های ژاپنی در نزدیکی تایوان
توافق تازه صنعت کشاورزی ایران و روسیه در مسکو
وزیر دفاع: تهدیدها را رصد می‌کنیم و آماده پاسخگویی هستیم +فیلم
مدارس کدام استان شنبه و یکشنبه غیر حضوری می‌شود؟
الجولانی: بحث نظام فدرالی در سوریه ناشی از جهل سیاسی باعث تضعیف وحدت ملی می‌شود
مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن جان سه قربانی را در تربت گرفت
شکست تیم ملی هندبال زنان ایران در گام نخست قهرمانی جهان
یونیفل: اسرائیل بیش از 10 هزار بار آتش‌بس لبنان را نقض کرده است
گسترش ویروس آنفولانزا با سرعت بالا
معاون ارتباطات دفتر رئیس‌جمهوری: پزشکیان خود را نماینده همه ملت ایران می‌داند
زمین‌لرزه 3.7 ریشتری حوالی حسینیه خوزستان را لرزاند
لغو مجوز 6 شرکت بزرگ هواپیمایی توسط ونزوئلا
نورنما | نماد قدرت امپراطوری روم
پرونده معوقات سایپا همچنان باز است؛ موج نارضایتی مشتریان سایپا +فیلم
روس‌اتم در حال آماده‌سازی یادداشت تفاهم با ایران درباره نیروگاه‌های هسته‌ای کوچک است
وزیر جنگ سابق اسرائیل: قانون معافیت سربازی، سیلی بر صورت نظامیان است
افشاگری اکسیوس درباره نشست محرمانه کاخ سفید؛ مذاکرات جدید صلح در اوکراین
سردار رادان: هدف دشمن در جنگ 12روزه ایجاد اغتشاش بود که به آن نرسید
محکومیت رژیم صهیونیستی در کرانه باختری توسط 4 کشور اروپایی
گزارش تصویری| سخنرانی تلویزیونی رهبر انقلاب خطاب به مردم ایران
دستور روبیو برای محدود کردن مهاجرت مسلمانان به آمریکا
‌رهبر معظم انقلاب: در جنگ 12 روزه برنامه‌ریزی 20 ساله دشمن شکست خورد
قائم‌پناه: قیمت بنزین ابتدا از خودروهای دولتی افزایش می‌یابد
الیاس حضرتی درگذشت ناصر مسعودی را تسلیت گفت
چین، روسیه، ایران و کره‌شمالی در حال گسترش همکاری‌های راهبردی هستند
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: 300 طرح فرهنگی نیمه تمام در کشور وجود دارد
X
آگهی تبلیغاتی