شناسه خبر : 152043
تاریخ انتشار : 1402/07/06 22:44
راه حل مشکلات خودرو در کشور چیست؟

نورنیوز بررسی کرد؛

راه حل مشکلات خودرو در کشور چیست؟

سوال اصلی اینجاست که چرا مشکلات حوزه خودرو در کشور تمامی ندارد و نمی‌توان برای آن پایانی متصور بود؟ به نظر می‌رسد که صنعت خودروسازی در کشور دستِ‌کم از 5 مشکل جدی رنج می‌برد که تجربه جهانی راه برون رفت از آن را به روشنی نشان می‌دهد.

نورنیوز ـ گروه اقتصاد: «عباس علی‌آبادی» وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز پنج‌شنبه در نخستین رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان با اشاره‌ای مشخص به مبحث خودرو به عنوان یکی از مهم‌ترین موضوعات مبتلابه مردم، به نوعی سیاست‌های کلی وزارت‌خانه تحت مدیریت خود در این خصوص را بیان کرد.

وزیر صمت با طرح این سوال که؛ «چرا باید به خودروساز رانت بدهیم و بعد حساب‌کشی کنیم؟» گفت: خودروسازان باید بدانند که هیچ رانتی در کار نیست و باید روی پای خود بایستند.

علی‌آبادی افزود: سالانه ۲ میلیون خودرو در کشور اضافه می‌شود، لذا باید برای کاهش مصرف بنزین آنها به سمت برقی شدن خودروها حرکت کنیم.

از ابتدای تشکیل دولت سیزدهم، موضوع خودرو به دلیل مشکلات عدیده و نارضایتی مردم به یکی از اصلی‌ترین سرفصل‌های کاری دولت تبدیل شد و مجموعه ارکان مرتبط با این حوزه با محوریت وزارت صمت موظف به سامان‌دهی آن شدند.

سیدرضا فاطمی امین که از مجلس شورای اسلامی برای تصدی این وزارت‌خانه رأی اعتماد گرفته بود، از همان ابتدا ضمن بازبینی شرایط موجود، تلاش کرد فرآیندی را با هدف بهبود وضعیت و با محوریت رفع چند معضل اساسی از جمله «کیفیت»، «تیراژ» و «صفر کردن خودروهای کف پارکینگ» کلید بزند.

در همین راستا؛ مدیریت دو خودروساز بزرگ کشور در ماه‌های پایانی سال 1400 تغییر کرد تا روحی تازه در کالبد این صنعت دمیده شود.

از سویی؛ رهبر معظم انقلاب در دهم بهمن‌ماه همان سال در دیدار با تولیدکنندگان داخلی، با ورود به مقوله خودرو، ضمن گلایه شدید از شرایط این صنعت و اشاره به نارضایتی مردم، از همه دستگاه‌های مرتبط خواستند که در اسرع وقت، این وضعیت سامان‌دهی شود.

پس از آن، سیدابراهیم رئیسی در پانزدهم اسفندماه 1400 پس از بازدید سرزده از گروه خودروسازی ایران‌خودرو، دستوراتی را ذیل هشت بند در خصوص «بهبود وضعیت صنعت خودروسازی کشور» به وزیر صمت ابلاغ کرد.

دوران پرتکاپوی وزارت فاطمی امین البته به اجرای تام و تمام این دستورات قد نداد و گرچه مواردی مهمی از آن دستورات، از جمله «صفر شدن خودروهای کف پارکینگ»، «افزایش تیراژ تولید» و «ارتقاء نسبی کیفیت» خودروهای داخلی» تا حدود زیادی انجام و برآورده شد، اما به هر حال مجلس تداوم حضور او را به مصلحت ندانست و با دو بار استیضاح او ظرف چند ماه، نهایتا در اردیبهشت‌ماه 1402 رأی اعتماد خود را پس گرفت.

حال پس از روی کار آمدن علی‌آبادی در وزارت صمت و با وجود اتفاقات مهمی که در دوره قبل رقم خورد، به دلایل متعدد هنوز صنعت خودروسازی کشور از یک ثبات و مطلوبیت راضی‌کننده برخوردار نیست و اعداد و ارقام منتشر شده در این خصوص همچنان موجب نگرانی‌های زیادی است.

با این تفاسیر؛ سوال اصلی اینجاست که چرا مشکلات این حوزه تمامی ندارد و نمی‌توان برای آن پایانی متصور بود؟ در پاسخ باید گفت؛ به نظر می‌رسد که صنعت خودروسازی در کشور دستِ‌کم از ۵ مشکل جدی رنج می‌برد و تا این مشکلات باقی باشد نمی‌توان انتظار معجزه داشت:

نخست؛ «فقدان یک راهبرد توسعه‌محور» که بتواند در زمانی مشخص شرایط را به وضعیتی مطلوب تغییر دهد و با تبدیل این صنعت به صنعتی رقابتی موجب افزایش کیفیت و البته کاهش زیان انباشته شود.  

دوم؛ «مدیریت دولتی ناکارآمد» که با دخالت ده‌ها دستگاه ریز و درشت دولتی و حاکمیتی در امر تولید و عرضه و ایجاد «مالکیت نامتجانسِ به ظاهر خصوصی اما در اصل دولتی»، نه تنها این صنعت را به دریافت رانت عادت داده، بلکه موجب کاهش ابزارهای نظارتی از یک سو و کاهش قدرت رقابت از سوی دیگر شده و نارضایتی مردم را در پی دارد.  

سوم؛ «فقدان بهره‌وری» که مهم‌ترین دلیل آن «اقتصادی نبودن زنجیره تولید» و «عدم راهبرد مناسب برای خلق ثروت به دلیل رانت‌محور» بودن است. این مسئله بی‌تردید بیشترین تاثیر را در عدم تولید محصول با کیفیت و اقتصادی داشته و منطقا این صنعت را به‌ویژه از نقطه‌نظر تکانه‌های اقتصادی به شدت آسیب‌پذیر کرده است.   

چهارم؛ «نیروی انسانی حجیم و عمدتا غیر متخصص» که خود معلول دولتی بودن و به تبع آن سیاسی بودن مدیریت در خودروسازی کشور است، چه، به ویژه در بخش ستادی موجب به‌کارگیری افراد کارنابلد و سفارشی شده و قاعدتا مانع سرمایه‌گذاری در بخش‌های تولیدی و مهندسی و به‌کارگیری افراد شایسته و متبحر می‌شود.  

و پنجم؛ قصه پرغصه «قیمت‌گذاری دستوری» که هم خودروساز را دچار چرخه خانمان‌سوز «زیان‌دهی» کرده و توان برنامه‌ریزی و توسعه را از مدیرانش می‌گیرد و هم دولت را به دلیل این زیان‌دهی، از اخذ مالیات مربوطه محروم می‌سازد.

مجموعه این مشکلات موجب شکل‌گیری زیان انباشته چند هزار میلیارد تومانی در دو شرکت اصلی خودروسازی شده و طبیعی است که با روند موجود این وضعیت همچنان ادامه خواهد داشت.

دو خودروساز بزرگ کشور که به گفته وزیر صمت با رانت دولتی سرپا هستند، در چنین شرایطی طبیعتا توان تبدیل بنگاه‌های خود به مجموعه‌هایی سودده را نخواهند داشت و نمی‌توانند مانند رقبای خارجی خود بنگاه‌داری کنند.

تداوم این رانت صرفا موجب تداوم تولید خودروهای غیر اقتصادی و نسبتا کم‌کیفیت‌تر از نمونه‌های خارجی می‌شود که با توجه به قیمت‌گذاری‌های دستوری، قطعا به انباشت زیان بیشتر منجر خواهد شد.

راه حل تجربه شده در دنیا نشان می‌دهد که راه حل اصلی، «خصوصی‌سازی واقعی» این صنعت است که به موجب آن، هم «مالکیت» و هم «مدیریت» به بخش خصوصیِ صاحب صلاحیت منتقل شود تا خودروسازان بدون اتکاء به رانت دولتی و ناگزیر از تکیه به توان خود، ضمن تولید محصول با کیفیت و اقتصادی اولا توان رقابت خود را بالا برده و ثانیا با سوددهی از زیان انباشته خارج شوند.  


نورنیوز
اخبار مرتبط





نظرات

جاده هراز و چالوس از دوشنبه مسدود می‌شود

نورنما | سالروز وفات حضرت ام البنین (س) ، روز تکریم مادران و همسران شهدا گرامی باد +فیلم

شیخ‌ نعیم قاسم: صهیونیست‌ها در شکستن کانون مقاومت ناکام ماندند.

حامیان فلسطین باز‌هم به خیابان‌های لندن آمدند

سازمان زمان پیش‌ثبت‌نام حج تمتع 1404 را اعلام کرد

عباس علی‌آبادی به «پویش دو درجه کمتر» پیوست

پادکست | ریشه های سقوط نظام سوریه و آینده مقاومت در منطقه

سرویس اطلاعاتی روسیه: درباره سوریه با سیا تماسی نداشتیم

ستار هاشمی به «پویش دو درجه کمتر» پیوست

محدودیتی برای درج نرخ در سامانه نیما وجود ندارد

الجولانی: نمی‌خواهیم با اسرائیل درگیر شویم

نویسندگان برتر در جشنواره کتاب سال حوزه تجلیل می‌شوند

تلاش‌های جهانی برای عدالت: محاکمه جنایات جنگی در کانون توجه

حراج هشتاد و ششم با فروش 7 هزار و 464 قطعه سکه انجام شد

سازمان لیگ با کاهش قیمت بلیت دیدارهای خانگی تراکتور مخالفت کرد

نشست تبیین گزارش وضعیت حقوق بشر آمریکا و انگلیس برگزار شد

آغاز به کار سفارت ترکیه در سوریه پس از 12 سال +فیلم

ابراهیم حاتمی‌کیا با «موسی کلیم‌الله(ع)» به جشنواره فجر باز می‌گردد

فرستاده سازمان ملل: از فروپاشی نهادهای حیاتی سوریه جلوگیری شود

ماکرون: اعزام نیروهای حافظ صلح به اوکراین لازم است

عوامل قتل راننده تاکسی اینترنتی در قرچک دستگیر شدند

نورنما | مار غول پیکر در یکی از خیابان های بان دون راک/تایلند +فیلم

سخنگوی وزارت دفاع: توانایی ساخت هواپیمای مسافربری را داریم

«میخائیل کاولاشویلی» رئیس‌جمهور گرجستان شد

ممنوعیت صادرات حبوبات لغو شد

رشد قیمت سکه و طلا در بازار

پوتین: آماده مقابله با دشمنان در تمام جبهه‌ها هستیم

دریافت 80 هزار ردیف استخدامی جدید

قبل از تحلیف ترامپ؛ فرصتی برای آتش‌بس در غزه

حذف ارز نیمایی چه تاثیری روی معیشت مردم دارد؟/ آیا باز تورم در راه است؟

افشاگری هیئت تحریرالشام از براندازی بشار اسد/جولان داعش واعدام 100 نفر/آغاز بازداشت علویها

یک فوتبالیست رئیس‌جمهور جدید گرجستان شد

پزشکیان به مصر می‌رود

حسن جودکی سرپرست مجموعه تئاتر شهر شد

سوریه به کجا می رود؟

بورس 58 هزار واحد صعود کرد

گزاره‌های اشتباه

صدور سند برای قلعه بمپور سیستان و بلوچستان

شکست اتحاد شوم آمریکا و اسرائیل در سوریه قطعی است

پنج تفاوت طالبان و تحریرالشام/ در برابر جولانی چه باید کرد؟

بازتاب رسانه‌ای سخنان دریابان شمخانی در نشست دانشجویی نورنیوز

دمای منفی 14 درجه در مشهد

شاسی بلند «ری‌را» به بازار آمد

فاش شدن راز یک جنایت خونین در اندیمشک

سارقان چوپان بلوچی را به رگبار بستند

حجم معاملات ارز تجاری اعلام شد

پادکست | حفظ سلامت ریه ها در روزهای خاکستری

پایان خونین اختلاف شخصی

آغاز حراج سکه‌های 1403 از دوشنبه

غافلگیری مصری‌ها از مخالفت محمود عباس با کمیته اداره نوار غزه

راه‌اندازی خط دریایی مسافری اروندکنار-کویت

ادامه حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه و کرانه باختری/عربستان کشتار در النصیرات را محکوم کرد

برادر خالد مشعل از زندان امریکا آزاد شد

اسامی داوران 3 بازی پایانی لیگ برتر

کاپ جهانی؛ گروه‌بندی واترپلوی ایران تغییر کرد

رسانه عبری خبر داد؛ پیشرفت مستمر در مذاکرات تبادل اسرا جریان دارد

از غزه تا دمشق؛ استانداردهای دوگانه حقوق بشر غربی

قاچاق سوخت آنلاین شد

همتی: قیمت‌گذاری دستوری فسادزا است

رکورد تولد فرزند دومی‌ها در کشور

تفحص از نحوه اجرای قانون نهضت ملی مسکن در مجلس کلید خورد

پنج فیلم برگزیده تماشاگران سینما حقیقت

اجرای زنده کنسرت «از وین تا تهران» در خانه هنرمندان ایران

نورنما | هنرنمایی با لودر +فیلم

بازدید رئیس مجلس از پشت صحنه سریال‌های سلمان فارسی و موسی کلیم الله

فهرست جدید شهدای ترور در همایش ایران قربانی تروریسم رونمایی می‌شود

وزیر دفاع:به پویش کاهش دو درجه‌ای دما بپیوندید

عارف : مقام معظم رهبری تکلیف کرده ‌اند 100 مدیر توانا تربیت کنیم

بازدید سرزده رئیس‌جمهور از سازمان برنامه و بودجه

آغاز پیک دوم آنفلوآنزا از دی‌ماه/ این افراد حتما واکسن بزنند

انتشار جدول متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان+ عکس

فرشید اسماعیلی محروم شد

آلودگی و سرما؛ تهران همچنان آلوده است/ مدارس این شهرها تعطیل شد

مزایای رفاهی از مالیات معاف شد

اسلامی: تا امروز مانعی برای نظارت آژانس ایجاد نکرده و نمی‌کنیم

واکنش معاونت امور هنری به انتشار یک خبر پرحاشیه در فضای مجازی

96 درصد کودکان غزه در آستانه مرگ

چرا خاموشی‌ها برگشت؟

چشم طمع اسرائیل به جنوب سوریه و هراس مرزنشینان

همسویی آشکار کاخ سفید با رژیم صهیونیستی در حمله به سوریه

مکانیسم ماشه؛ نعل وارونه به رنگ تروئیکای اروپایی

مطبوعات‌چی | مروری بر روزنامه‌های شنبه 24 آذر

منطق بی‌منطقی!

در غیاب مردم سوریه

ایران و آینده سوریه، دو تجربه ارتباطی- یک تغییر سیاسی

فرصتی که از دست رفت

روزهای سرد و سخت چراغی خاموش کنیم!

چه خبر از بازار مسکن؟/ خانه‌های قدیمی در بورس خرید

هشدار؛ مراقب کلاهبرداری‌ به اسم سود سهام عدالت باشید

آغاز ثبت‌نام کنکور 1404 از فردا

نحوه برخورد با نانوایان متخلف

سوریه در آزمون سخت گذار

شباب الاهلی با پاس گل و پنالتی آزمون قهرمان شد

زلزله 4.5 ریشتری در زیراب مازندران

تکذیب کشف چاقو در ورودی حرم مطهر رضوی

بنزین گران نمی شود/ضروردت واردات خودرو

عکس های منتخب جهان،13 دسامبر 2024

احتمال ریزش سنگ از کوه در جاده‌های هراز و چالوس

آغاز خدمات سفارت آذربایجان در ایران از 25 آذر

هشدار حشد شعبی درباره توطئه‌ علیه استان الانبار

X
آگهی تبلیغاتی