شناسه خبر : 151466
تاریخ انتشار : 1402/06/28 10:41
مهارت‌آموزی، آرمانی گمشده در افق

نورنیوز بررسی کرد؛

مهارت‌آموزی، آرمانی گمشده در افق

ما اسیر نظام تعلیم و تربیتی شده‌ایم که در «مهارتی کردن آموزش» ناکام یا ناتوان است. حاصل این ناکامی یا ناتوانی، ترافیک سنگینی از فارغ التحصیلان مدارس است که بهره‌شان از 12 سال درس خواندن،‌ تقریبا چیزی غیر از سواد امضا نیست.

نورنیوز ـ گروه فرهنگ و جامعه: بی‌آنکه یک نظرسنجی فراگیر یا پیمایش جامع و عالمانه اثبات کرده باشد، می‌توان ادعا کرد که ‌از هر 10 خانواده‌ای که دانش‌آموزی در مدارس ایران دارد احتمالا 7-8 خانواده در پاسخ به این سئوال که «مهم‌ترین ضعف یا نقص یا کاستی نظام رسمی آموزش و پرورش در ایران را چه می‌دانید؟» خواهند گفت از این کارگاه عریض و طویل و از این شیوه تعلیم و تربیت،‌ هرچیز در بیاید «شهروند خلاق، صاحب مهارت، متکی به نفس و آفرینش‌گر» بیرون نخواهد آمد.

دلیل اگر مطالبه کنید خواهند گفت از همه چندین دیپلمه‌ای که تاکنون دیده‌ایم هیچ کدامشان نیست که به اتکاء 12 سال تحصیل رسمی توانسته باشد شهروندی‌ توانمند،‌ صاحب مهارت، کارآفرین،‌ خلاق و در یک کلمه موفق باشد.

نه توان دو جمله سخن گفتن به زبان انگلیسی و عربی را دارند، نه عُرضه انجام پیش پاافتاده‌ترین کارهای فنی را، نه توان راه انداختن کسب و کاری خُرد را و نه حتی کمترین حد از قدرت مدیریت مالی زندگی شخصی‌شان را. تنها هنرشان، ‌محفوظات فرّاری است که به سالی نرسیده محو می‌شوند و هیچ نشانی از 12 سال صرف وقت و عمر به جا نمی‌ماند.

 این داوری دل آزار و تلخ را همه ما در مشاهدات عینی خود مستقیما درک کرده‌ایم یا در شبکه شفاهی ارتباطی خود بارها شنیده‌ایم و چه بسا مستندات پژوهشی و علمی نیز برای تأیید آن وجود داشته باشد. انگار توافقی اجماعی حول این نقیصه وجود دارد که کمتر کسی از سیاست گذار و قانون نویس و مدیر و مجری گرفته تا خانواده و خود دانش آموز، منکر آن است.

ما اسیر نظام تعلیم و تربیتی شده ایم که در «مهارتی کردن آموزش» ناکام یا ناتوان است. حاصل این ناکامی یا ناتوانی، ترافیک سنگینی از فارغ التحصیلان مدارس است که بهره شان از 12 سال درس خواندن،‌ تقریبا چیزی غیر از سواد امضا نیست و نوعا توانی برای خلق کار یا مهارتی برای مشارکت در بازار کار یا صلاحیتی برای تشکیل یک زندگی متعارف و مستقل ندارند.

نتیجه‌ای که این وضعیت برای فرایند توسعه ایران دارد هولناک و دهشتناک است. اما ریشه این آفت کجاست و نظام آموزش رسمی در ایران، ‌چرا «مهارت آموز» نیست؟ پای ضعف قوانین در میان است یا ناتوانی در اجرای تدبیرهای نهادهای بالادستی؟ آیا چنانچه برخی تحلیل‌گران گفته‌اند، ریشه ماجرا به سنت تاریخی ما باز می‌گردد که چندان به ماهیت عملی آموزش اعتنا نداشته است یا سرچشمه این عارضه فرهنگی را باید در جای دیگری جست؟

 قوانین چه می گویند؟

 دو سند اصلی آموزش و پروش ایران، در چند فراز به موضوع مهارت و مهارت‌افزایی اشاره کرده‌اند:

نخست؛ قانون اهداف و وظایف آموزش و پرورش (مصوب بهمن 1366) در بند 6 از ماده 2 فصل اول که به اهداف اساسی آموزش و پرورش می پردازد صراحتا از «ایجاد زمینه‌های لازم برای حفظ و تداوم استقلال فرهنگی، اقتصادی، سیاسی از طریق آشنا ساختن دانش آموزان به علوم و فنون و صنایع و حِرَف مورد نیاز جامعه بر اساس اولویت های موجود در کشور» سخن گفته  و این موضوع را از اهداف اساسی آموزش و پرورش دانسته است. در همین قانون،‌وقتی در فصل دوم از «محدوده کلی آموزش و پرورش» سخن به میان می‌آید،‌ بین دو نوع آموزش علمی و علمی-عملی (فنی حرفه‌ای) تمایز می‌گذارد و دسته اخیر را آموزش‌هایی می‌داند که «فرد را بر مبنای تعلیم مهارت هایی که جنبه ی کاربردی و عملی دارد جهت احراز شغل و یا حرفه معینی آماده می سازد و یا بر کارآیی و توانایی افراد شاغل به فنون و حرف می افزاید.»

دوم؛ غیر از این سند مادر، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش (مصوب مهرماه 1390 در شورای عالی انقلاب فرهنگی) نیز اعتنای قابل توجهی به موضوع مهارت محور بودن آموزش داشته است. در بخش "بیانیه ارزش ها"ی این سند با اشاره به مفاهیمی همچون "تربیت اقتصادی و حرفه ای"،‌ "علم نافع و توانمند ساز و هدایت گر"،‌از تلاش برای ایجاد روحیه ی کارآفرینی،‌کسب شایستگی های عام حرفه ای و مهارتی و هنری زمینه ساز کار مولّد، سخن به میان آمده است. در بخش های دیگری از این سند نیز "تنظیم و اجرای برنامه جامع کارآفرینی و مهارت آموزی برای تمام دوره های تحصیلی به ویژه دانش آموزان دوره متوسطه" را از اهدافی دانسته که باید تا پایان برنامه پنجم توسعه در برنامه درسی و آموزشی گنجانده شود.

به این ترتیب قوانین پایه و سندهای مادر که بنیان حقوقی نظام آموزشی ایران را تشکیل می دهند اعتنای قابل توجهی به موضوع مهارت افزایی دانش آموزان دارند. 

تاریخ فرهنگی چه می گوید؟

حکیمان و نویسندگان و آموزگاران تعلیم و تربیت در ایران،‌ هیچ گاه از توصیه به مهارت آموزی باز نایستاده اند. قابوسنامه به عنوان یکی از اصلی ترین متون تعلیم و تربیت در ایران،  "پیشه آموزی" را وظیفه ی مهم والدین در فرایند پرورش کودک می داند: «نزدیک من پیشه،‌ بزرگ ترین هنر است... فرزندان عامه را میراث به از پیشه نیست.» این سنت تعلیمی که آموختن یک حرفه را لازمه ی یک زندگی خوب و شکوفا می داند،‌ ریشه در نگرش واقع بینانه ی حکیمان و شاعران و دانشمندان ایرانی در تاریخ فرهنگ این سرزمین دارد. سعدی به فصیح ترین شکل ممکن توصیه به یادگیری پیشه می کند و واقع بینانه می گوید:

              بیاموز پرورده را دسترنج – وگر دست داری چو قارون به گنج

             چو بر پیشه ای باشدش دسترس- کجا دست حاجت برد پیش کس

            به پایان رسد کیسه سیم و زر – نگردد تهی کیسه ی پیشه ور

توجه به مهارتی بودن آموزش در سنت تاریخی و تعلیمی ایران، به این یکی دو نمونه، منحصر نیست و مصادیق بسیار متعدد دیگری نیز دارد اما به خوبی ناقض نگرشی است که بی اعتنایی به جنبه ی عملی آموزش را جزء ذاتی فرهنگ تاریخی ایران می شمارد. استاد زنده یاد محمدعلی اسلامی ندوشن در تحلیلی دقیق نشان داده است که اکتفا به نظرورزی محض و تمرکز بر انتقال محفوظات در آموزش و پرورش ایران به دوران جدید برمی گردد و ربطی به تاریخ و فرهنگ ایران ندارد. او می نویسد:«آموزش مدرن در ایران که در آغاز، ماهیت غیرعملی داشته و مقدمه ی پشت میزنشینی بوده تا "نوکر دولت" تربیت کند تا به امروز تغییری در آن راه نیافته. یک تفنن و تجمل تلقی می شده و دست یافت به شغلی کم زحمت، نه وسیله ای برای کارآمد شدن.» (سخن ها را بشنویم/ چاپ دهم/تهران/ 1391/ ص180)

طنین همین سخن را می توان در کلام نظریه پرداران جدید توسعه یافت. پل رومر اقتصاددان آمریکایی و برنده نوبل اقتصاد سال 2018 که مهم ترین دغدغه ی پژوهشی و حوزه ی مطالعاتی اش چگونگی تحقق توسعه و نیز گسترش فرصت ها و کیفیت زندگی در کشورهای درحال توسعه است چندی پیش در مصاحبه ای گفته بود:« توسعه زمانی حاصل می شود که همه به ویژه جوانان، فرصتی برای انتقال از مدرسه به شغل مولد داشته باشند.»(دنیای اقتصاد / 20 شهریور 1402).

اکنون باید این داده ها را با وضعیت عینی و ملموسی که بر نظام آموزش رسمی کشور حاکم است سنجید. خیال می کنید به رغم تأکید اسناد بالادستی بر مهارت آموزی،‌ و الزام های قانونی در این زمینه، چرا از هر 10 خانواده که نظام آموزش رسمی را درمدارس ایران تجربه کرده، دست کم 7 – 8 خانواده مهم ترین ضعف یا نقص و کاستی نظام آموزشی را بی توجهی به موضوع مهارت آموزی می دانند؟  کمتر از دوسال به پایان چشم انداز افق 1404 باقی مانده است. سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تکلیف کرده است که این تحول باید معطوف به سند چشم انداز باشد. اینک جای طرح این پرسش جدی است که در آستانه ی انقضای سند چشم انداز 20 ساله، چه مقدار از آرمان مهارتی کردن آموزش در مدارس محقق شده است؟


نورنیوز
نظرات

نقض مکرر آتش‌بس توسط رژیم صهیونیستی؛ 225 تجاوز به لبنان ثبت شد

سیدمحمد اتابک به «پویش دو درجه کمتر» پیوست

کشته شدن اسرای اسرائیلی توسط رژیم صهیونیستی

عکس های منتخب ایران، شنبه 24 آذر 1403

نشست مشترک وزرای خارجه عربی و غربی در اردن؛ تأکید بر همکاری برای صلح پایدار در سوریه

سیدعباس صالحی به «پویش دو درجه کمتر» پیوست

جزئیات تعطیلی ناشی از آلودگی هوا و سرما در استان‌های مختلف برای روز یکشنبه 25 آذر +فیلم

ام‌البنین ایران به پسران شهیدش پیوست

گزارش سالانه وزارت امورخارجه در خصوص نقض حقوق بشر در آمریکا و انگلیس

«مهدی کرمی» طلسم دسته 109 کیلوگرم را شکست

جاده هراز و چالوس از دوشنبه مسدود می‌شود

نورنما | سالروز وفات حضرت ام البنین (س) ، روز تکریم مادران و همسران شهدا گرامی باد +فیلم

شیخ‌ نعیم قاسم: صهیونیست‌ها در شکستن کانون مقاومت ناکام ماندند.

حامیان فلسطین باز‌هم به خیابان‌های لندن آمدند

سازمان زمان پیش‌ثبت‌نام حج تمتع 1404 را اعلام کرد

عباس علی‌آبادی به «پویش دو درجه کمتر» پیوست

پادکست | ریشه های سقوط نظام سوریه و آینده مقاومت در منطقه

سرویس اطلاعاتی روسیه: درباره سوریه با سیا تماسی نداشتیم

ستار هاشمی به «پویش دو درجه کمتر» پیوست

محدودیتی برای درج نرخ در سامانه نیما وجود ندارد

الجولانی: نمی‌خواهیم با اسرائیل درگیر شویم

نویسندگان برتر در جشنواره کتاب سال حوزه تجلیل می‌شوند

تلاش‌های جهانی برای عدالت: محاکمه جنایات جنگی در کانون توجه

حراج هشتاد و ششم با فروش 7 هزار و 464 قطعه سکه انجام شد

سازمان لیگ با کاهش قیمت بلیت دیدارهای خانگی تراکتور مخالفت کرد

نشست تبیین گزارش وضعیت حقوق بشر آمریکا و انگلیس برگزار شد

آغاز به کار سفارت ترکیه در سوریه پس از 12 سال +فیلم

ابراهیم حاتمی‌کیا با «موسی کلیم‌الله(ع)» به جشنواره فجر باز می‌گردد

فرستاده سازمان ملل: از فروپاشی نهادهای حیاتی سوریه جلوگیری شود

ماکرون: اعزام نیروهای حافظ صلح به اوکراین لازم است

عوامل قتل راننده تاکسی اینترنتی در قرچک دستگیر شدند

نورنما | مار غول پیکر در یکی از خیابان های بان دون راک/تایلند +فیلم

سخنگوی وزارت دفاع: توانایی ساخت هواپیمای مسافربری را داریم

«میخائیل کاولاشویلی» رئیس‌جمهور گرجستان شد

ممنوعیت صادرات حبوبات لغو شد

رشد قیمت سکه و طلا در بازار

پوتین: آماده مقابله با دشمنان در تمام جبهه‌ها هستیم

دریافت 80 هزار ردیف استخدامی جدید

قبل از تحلیف ترامپ؛ فرصتی برای آتش‌بس در غزه

حذف ارز نیمایی چه تاثیری روی معیشت مردم دارد؟/ آیا باز تورم در راه است؟

افشاگری هیئت تحریرالشام از براندازی بشار اسد/جولان داعش واعدام 100 نفر/آغاز بازداشت علویها

یک فوتبالیست رئیس‌جمهور جدید گرجستان شد

پزشکیان به مصر می‌رود

حسن جودکی سرپرست مجموعه تئاتر شهر شد

سوریه به کجا می رود؟

بورس 58 هزار واحد صعود کرد

گزاره‌های اشتباه

صدور سند برای قلعه بمپور سیستان و بلوچستان

شکست اتحاد شوم آمریکا و اسرائیل در سوریه قطعی است

پنج تفاوت طالبان و تحریرالشام/ در برابر جولانی چه باید کرد؟

بازتاب رسانه‌ای سخنان دریابان شمخانی در نشست دانشجویی نورنیوز

دمای منفی 14 درجه در مشهد

شاسی بلند «ری‌را» به بازار آمد

فاش شدن راز یک جنایت خونین در اندیمشک

سارقان چوپان بلوچی را به رگبار بستند

حجم معاملات ارز تجاری اعلام شد

پادکست | حفظ سلامت ریه ها در روزهای خاکستری

پایان خونین اختلاف شخصی

آغاز حراج سکه‌های 1403 از دوشنبه

غافلگیری مصری‌ها از مخالفت محمود عباس با کمیته اداره نوار غزه

راه‌اندازی خط دریایی مسافری اروندکنار-کویت

ادامه حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه و کرانه باختری/عربستان کشتار در النصیرات را محکوم کرد

برادر خالد مشعل از زندان امریکا آزاد شد

اسامی داوران 3 بازی پایانی لیگ برتر

کاپ جهانی؛ گروه‌بندی واترپلوی ایران تغییر کرد

رسانه عبری خبر داد؛ پیشرفت مستمر در مذاکرات تبادل اسرا جریان دارد

از غزه تا دمشق؛ استانداردهای دوگانه حقوق بشر غربی

قاچاق سوخت آنلاین شد

همتی: قیمت‌گذاری دستوری فسادزا است

رکورد تولد فرزند دومی‌ها در کشور

تفحص از نحوه اجرای قانون نهضت ملی مسکن در مجلس کلید خورد

پنج فیلم برگزیده تماشاگران سینما حقیقت

اجرای زنده کنسرت «از وین تا تهران» در خانه هنرمندان ایران

نورنما | هنرنمایی با لودر +فیلم

بازدید رئیس مجلس از پشت صحنه سریال‌های سلمان فارسی و موسی کلیم الله

فهرست جدید شهدای ترور در همایش ایران قربانی تروریسم رونمایی می‌شود

وزیر دفاع:به پویش کاهش دو درجه‌ای دما بپیوندید

عارف : مقام معظم رهبری تکلیف کرده ‌اند 100 مدیر توانا تربیت کنیم

بازدید سرزده رئیس‌جمهور از سازمان برنامه و بودجه

آغاز پیک دوم آنفلوآنزا از دی‌ماه/ این افراد حتما واکسن بزنند

انتشار جدول متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان+ عکس

فرشید اسماعیلی محروم شد

آلودگی و سرما؛ تهران همچنان آلوده است/ مدارس این شهرها تعطیل شد

مزایای رفاهی از مالیات معاف شد

اسلامی: تا امروز مانعی برای نظارت آژانس ایجاد نکرده و نمی‌کنیم

واکنش معاونت امور هنری به انتشار یک خبر پرحاشیه در فضای مجازی

96 درصد کودکان غزه در آستانه مرگ

چرا خاموشی‌ها برگشت؟

چشم طمع اسرائیل به جنوب سوریه و هراس مرزنشینان

همسویی آشکار کاخ سفید با رژیم صهیونیستی در حمله به سوریه

مکانیسم ماشه؛ نعل وارونه به رنگ تروئیکای اروپایی

مطبوعات‌چی | مروری بر روزنامه‌های شنبه 24 آذر

منطق بی‌منطقی!

در غیاب مردم سوریه

ایران و آینده سوریه، دو تجربه ارتباطی- یک تغییر سیاسی

فرصتی که از دست رفت

روزهای سرد و سخت چراغی خاموش کنیم!

چه خبر از بازار مسکن؟/ خانه‌های قدیمی در بورس خرید

هشدار؛ مراقب کلاهبرداری‌ به اسم سود سهام عدالت باشید

آغاز ثبت‌نام کنکور 1404 از فردا

X
آگهی تبلیغاتی