×
سیاسی
شناسه خبر : 151168
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1402/06/22 ساعت 08:39
چه کسی می‌برد؟ خرگوش چینی یا لاک‌پشت هندی

چه کسی می‌برد؟ خرگوش چینی یا لاک‌پشت هندی

رونمایی از طرح ریلی- دریایی آمریکا برای اتصال هند به خاورمیانه و اروپا، هشداری به صاحبان کریدور‌های ترانزیتی منطقه از جمله ایران و ترکیه است که باید برای در امان ماندن از تبعات رقابت واشینگتن- پکن، تدبیری بیندیشند.

سایر رسانه‌ها: جو بایدن» رئیس‌ جمهور آمریکا با رونمایی از یک طرح ریلی- دریایی برای اتصال هند به خاورمیانه و اروپا، گفت: در این طرح رهبران هند، عربستان سعودی، امارات، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و کمیسیون اروپا مشارکت دارند.

همچنین «جان فاینر» معاون مشاور امنیت ملی آمریکا نیز در این باره اظهار داشت: یادداشت تفاهم پیشنهادی برای کریدور حمل‌ونقل ریلی و کشتیرانی بین کشورهای ایالات‌متحده آمریکا، هند، عربستان، امارات، اتحادیه اروپا و سایر کشورهای عضو گروه ۲۰ خواهد بود.

بایدن و «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند این پروژه را به‌عنوان بخشی از مشارکت برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های جهانی اعلام و تأکید کردند که هدف آن کمک به جریان تجارت، انرژی و داده از هند، خاورمیانه تا اروپا و در سراسر جهان است.

مشخصات کریدرو

به‌طورکلی در ارتباط با طرح اخیر، مستندترین و متقن‌ترین جزئیات را می‌توان اطلاعاتی دانست که از سوی دولت آمریکا اعلام شده است.

بر اساس اطلاعات یاد شده، این کریدور، امکان بیشتر تجارت ریلی و کشتیرانی، ارتباطات دیجیتال، کابل‌های داده پرسرعت و خطوط لوله انرژی را برای انتقال تولیدات از جمله تولیدات انرژی بین کشورها فراهم می‌کند.

به ادعای فاینر این کریدور با افزایش جریان انرژی و ارتباطات دیجیتال، رفاه را در میان کشورهای درگیر افزایش داده و به رفع کمبود زیرساخت‌های مورد نیاز برای رشد در کشورهای با درآمد پایین و متوسط کمک می‌کند.

همچنین مقام‌های آمریکایی مدعی هستند که این پروژه می‌تواند به کاهش تنش‌ها، تلاطم و ناامنی‌هایی در خاورمیانه و همسایگانش کمک و انرژی پاک و خدمات اینترنتی سریع و پایدار را به آنها ارائه کند.

اهداف پشت پرده

علیرغم اظهارات مقام‌های آمریکایی و غربی، تحلیلگران بر این باورند که در ورای این طرح اقتصادی، اجتماعی و تجاری به ظاهر خوشایند، اهداف دیگری نهفته است.

این گروه عقیده دارند که جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا و دیگر رهبران گروه ۲۰، برای مقابله با نفوذ فزاینده چین، این کریدور را طراحی کرده و در برابر ابتکار کمربند و جاده چین موسوم به «یک پهنه-یک راه» به طرحی جاه‌طلبانه متوسل شده‌اند تا مانع از اتصال بیشتر جهان به اقتصاد این کشور شوند.

وبگاه آمریکایی «اکسیوس» در این باره نوشت: این یکی از طرح‌های کلیدی است که کاخ سفید در سطح بین‌المللی برای مقابله با نفوذ فزاینده پکن طراحی کرده و جایگزینی برای طرح یک کمربند و یک جاده چین به شمار می‌رود.

در واقع، این برنامه بخشی از راهبرد نگاه به شرق آمریکا در سیاست‌گذاری امنیت ملی دولت بایدن است تا جلوی بلند‌پروازی پکن را بگیرد.

به یاد بیاوریم ابتکار کمربند و جاده، طرح سرمایه‌گذاری در زیربناهای اقتصادی بیش از ۷۰ کشور جهان و سازمان‌های بین‌المللی و توسعه دو مسیر تجاری «کمربند اقتصادی راه ابریشم» و «راه ابریشم دریایی» است که «شی جینپینگ» رئیس‌جمهور چین در سال ۲۰۱۳ از آن رونمایی کرد و پشتوانه این طرح، قدرت صنعتی اقتصاد و توان سرمایه‌گذاری پکن بود.

این طرح بزرگ از همان ابتدا خاری در چشمان آمریکا بود تا آنجا که کنگره این کشور با تصویب بودجه‌ای دو میلیارد دلاری، رسانه‌ها را به «تولید» گزارش‌هایی در ضدیت با این ابتکار تشویق می‌کرد.

البته این اولین بار نیست که آمریکا پروژه‌ای را مربوط به توسعه زیرساخت‌های در دنیا مطرح می‌کند. دو سال پیش نیز دولت واشینگتن طرحی به نام «ساخت جهان بهتر» را مطرح کرد که هدف از آن ترغیب کشورهای در حال توسعه برای پیوستن به اردوگاه غرب بود اما این طرح عملی نشد.

چراغ سبز به عادی‌سازی مناسبات میان اسرائیل و عربستان

از سوی دیگر، به نظر می‌رسد که بایدن با ارائه این طرح به دنبال تسهیل روند عادی‌سازی مناسبات میان اسرائیل و عربستان است چرا که در صورت عادی‌سازی روابط کشورهای عربی خلیج‌فارس با رژیم صهیونیستی، این خطوط ریلی و دریایی به اروپا وصل می‌شود. به همین دلیل هم بایدن در سخنان خود تأکید کرد که عربستان سعودی، اسرائیل، امارات متحده عربی و اردن بخشی از این طرح خواهند بود.

اجرای این طرح بخشی از چشم‌انداز صلح منطقه‌ای بایدن و آخرین ثمره توافق‌های ابراهیم است که چهره خاورمیانه را به نفع غرب تغییر می‌دهد.

شرایط ایران

هرچند بسیاری از تحلیلگران در مورد تحقق این طرح و اهداف آن تردید دارند و تجربه نشان داده که واشینگتن مقید به تعهدهایی که به دیگر کشورها می‌دهد نیست اما باید در نظر داشت که در صورت تحقق آن، احداث این کریدور می‌تواند در بخش‌هایی به ضرر کشورهای منطقه تمام شود.

نگاهی به تحولات جدید نظام بین‌الملل نشان می‌دهد که رقابت برای ایجاد کریدور‌های جدید تجاری افزایش یافته و کریدورهای منطقه‌ای ایران و کشورهای همسایه نیز در رقابت با این کریدور قرار خواهند داشت.

از جمله می‌توان به پروژه اتصال ریلی شلمچه – بصره اشاره کرد. ایران این کریدور را به‌منظور کاستن از پیامدهای تحریم‌های آمریکا علیه تهران تعریف کرده است که خاک ایران را از طریق عراق و سوریه به دریای مدیترانه متصل می‌کند.

پیش‌بینی می‌شود که با بهره برداری از اتصال ریلی شلمچه – بصره، ظرفیت حمل بار این کریدور بین ۸ تا ۱۰ میلیون تن و میزان ظرفیت مسافر آن به ۱۲ میلیون نفر برسد.

 استفاده از این کریدور ریلی سالانه حدود ۲۲۵ میلیون لیتر صرفه‌جویی گازوئیل را برای دو طرف به دنبال دارد. همچنین از آنجا به بندر «لاذقیه» سوریه متصل خواهد شد تا حجم مناسبی از بار از سوریه به ایران انتقال یابد.

 ترکیه باید تلاش کند

اما این تنها دولت ایران نیست که باید با کریدور ریلی – دریایی آمریکا رقابت کند. اجرای پروژه عظیم خط آهن بندر فاو به ترکیه به طول ۱۲۰۰ کیلومتر نیز از جمله پروژه‌های سرمایه‌گذاری مربوط به سال جاری میلادی در عراق است.

تلاش برای همگرایی و نفوذ

«فایننشال‌تایمز» به نقل از یک منابع آگاه در این باره نوشت: ایالات‌متحده در تلاش است دوباره توجه خود را بر منطقه متمرکز کند تا به شرکای سنتی اطمینان دهد و نفوذ خود را حفظ کند.

 دولت آمریکا تلاش می‌کند که با استفاده از این کریدور ریلی و بندری ایده چین را به حاشیه ببرد و پروژه عادی‌سازی روابط اعراب و رژیم صهیونیستی را نهایی کند.

در این میان اگر امارات متحده عربی و اردن به اسرائیل وصل شوند ممکن است عربستان سعودی تشویق شده و درنهایت روابط خود را با رژیم اشغالگر برقرار کند.

در این میان برای بسیاری این پرسش مطرح است که آیا هند توانایی ایفای نقشی مشابه نقش چین در ابتکار «کمربند و جاده» را دارد؟ باید گفت این یک مسئله عادی بر روی کاغذ نیست. این مسابقه چندین دهه قبل آغاز شده، حالا باید دید خرگوش اقتدارگرای چینی درنهایت لنگ می‌زند یا لاک‌پشت هندی دموکراتیک در این رقابت پیروز می‌شود؟

در این میان اگر ایران بخواهد منافع ملی خود را در نظر بگیرد، باید توجه جدی‌تری به افزایش زیرساخت‌های راهبردی داشته باشد و نقش بازیگران بین‌المللی را در توسعه زیرساخت‌های خود به‌ویژه بندر چابهار، بندرعباس و بنادر شمال کشور مورد توجه قرار دهد.


آنا
نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
خطر آلودگی پلاستیکی برای قلب و عروق
انقلابی جدید در درمان پیرچشمی
جمع‌آوری 115 هزار خودروی چینی از بازار
درخواست 20 کشور اروپایی برای استرداد مهاجران غیرقانونی افغان
مرشایمر: تاماهاوک چاره مشکلات اوکراین نیست
اعتراضات در وین علیه جنگ اوکراین
مخالفت قطر با اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه، قدس و جولان اشغالی
افت شدید ورودی آب به سدها
183 هزار میلیارد تومان خسارت خاموشی در سال گذشته
وزیر کشور: خسارت خودروهای آسیب‌دیده در جنگ 12 روزه پرداخت می‌شود
مخالفت دولت لبنان با خواسته کاخ‌سفید درباره آینده حزب الله
مدودف: زلنسکی تحت هیچ شرایطی پیروز نخواهد شد
هشدار حزب‌الله: هر گونه کانال مذاکراتی با رژیم صهیونیستی مسدود خواهد شد!
وزیر آموزش و پرورش نیز به پویش «بساز مدرسه» پیوست
نامه به سران قوا‌؛ 95 میلیارد دلار ارز صادراتی بازنگشته است
احتمال سقوط قیمت نفت به 55 دلار
عکس های منتخب ایران، شنبه 26 مهر 1404
هاشمیان: نتیجه دیدار با خیبر عادلانه نبود
نتانیاهو با بازگشایی گذرگاه رفح مخالفت کرد
درویش استعفا کرد
احتمال دیدار ترامپ با رئیس کره شمالی قوت گرفت
ایران اقدام رژیم صهیونیستی در نقض آتش‌بس در غزه و کشتار زنان و کودکان را محکوم کرد
​​​​​​​نامه روسیه، ایران و چین درباره خاتمه قطعنامه 2231 به سازمان ملل
هاشمیان در آستانه برکناری !
هوای ناسالم تهران در روزهای آینده
پیام غریب آبادی درمورد دیپلماسی ایران و همگرایی کشورهای مستقل در دفاع از حاکمیت قانون
اعتراض به ترامپ هم‌زمان با هجدهمین روز از تعطیلی دولت
معاون رئیس‌جمهور: تعطیلی پنجشنبه‌ها فعلاً ممکن نیست
جدول لیگ برتر در هفته هفتم پس از بازی پرسپولیس
پایان 10 سالگی برجام در آینه رسانه‌های اروپا
اوربان: دیدار پوتین-ترامپ، شانس توافق درباره اوکراین را افزایش می‌دهد
آغاز بازگشایی گذرگاه رفح از دوشنبه
پزشکیان: در کنار رسیدگی به تخلفات افراد، اجازه ندهیم حقوق او تضییع شود
2-0 | سیتی بدون رودری هم درخشان است
بزرگداشت استاد محمود فرشچیان در وین؛ شاعر رنگ و عشق در خاطره‌ها ماندگار خواهد ماند
رایزنی تلفنی وزیر خارجه مصر با عراقچی، گروسی و ویتکاف
خیبر (2)- پرسپولیس (1) | پرسپولیس در دقیقه 97 تسلیم خیبر شد + خلاصه بازی
1-0 | پیکان هم در برابر آلومینیوم شکست خورد+ خلاصه بازی
کشته و زخمی شدن 210 تن در حملات پاکستان به اسپین‌بولدک افغانستان
واگذاری سایپا رسما کلید خورد
47 بار نقض آتش بس در غزه از سوی رژیم صهیونیستی
عارف: المپیک 2028 فرصت حیثیتی برای کشورمان است
چرا برای پرونده نیشکر هفت‌تپه کیفرخواست جدید صادر شده است؟
برقراری پرواز رشت- آستراخان از فردا
پیروزی پرگل تیم فوتبال نوجوانان مقابل قرقیزستان در بیشکک
زلزله‌ای به بزرگی 6.2 ریشتر جنوب فیلیپین را لرزاند
حمله پهپادی رژیم اسرائیل به جنوب لبنان
مطالبات گندمکاران تسویه شد
واکنش حماس به تشدید حملات صهیونیست ها به کرانه باختری
اخراج ژنرال ارشد چین و 8 مقام نظامی دیگر به‌اتهام فساد
X
آگهی تبلیغاتی