شناسه خبر : 150535
تاریخ انتشار : 1402/06/11 15:02
باور کنید انگلیس آرام است!

نورنیوز بررسی کرد؛

باور کنید انگلیس آرام است!

رسانه‌های انگلیسی از جمله بی‌بی‌سی صرفا به توصیف کلی اعتصاب‌ها و برخلاف رویکرد همیشگی و مداخله‌جویانه خود در قبال سایر کشورها، سخنی از ریشه‌ها و تبعات سخت بحران‌های اخیر در انگلیس نمی‌گویند.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: دولت انگلیس که چندسالی است به ویژه پس از برگزیت با بحران‌های گسترده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند، تمام تلاش خود را به‌کار گرفته تا حتی‌المقدور افکار عمومی نسبت به این بحران‌ها حساس نشوند.

مدیریت ناکام «ریشی سوناک» که پس از نخست‌وزیری پنجاه روزه «لیز تراس» بر سر کار آمد از یک سو و راهبردهای نامتوازن لندن در حوزه امنیتی و سیاست خارجی از سوی دیگر، اما خشم افکار عمومی را برانگیخته است.

این خشم عمومی تنها در اعتراضات خیابانی علیه دولت سوناک ابراز نمی‌شود و کار به اعتصاب‌های گسترده و بی‌سابقه در انگلیس کشیده است.

طی روزهای اخیر، انگلیس شاهد اعتصاب هزاران نفر در حوزه حمل و نقل این کشور بوده که موجب توقف برنامه حرکت قطارها در بیشتر نقاط این کشور شده است.

اتحادیه‌های کارگری در انگلیس می‌گویند؛ اعتصاب‌ها تا زمان دست‌یابی به توافق جدید دستمزد ادامه خواهد داشت.

در همین حال، وزارت حمل و نقل بریتانیا گزارش داده؛ به نمایندگان سازمان‌های صنفی پیشنهادات مختلفی درباره حقوق و دستمزدها ارائه شده است که از آنها راضی نبوده‌اند.

این اعتصاب‌ها و اعتراض‌ها البته تنها محدود به حوزه حمل و نقل نیست. کارکنان کارخانه‌ای در ایرشایر که در آن موشک‌های S Brimstone تولید و به اوکراین عرضه می‌شود نیز به دلیل دستمزدهای نامناسب دست به اعتصاب زده‌اند. البته باید اعتصاب پزشکان و پرستاران را نیز به این فهرست اضافه کرد.

از سویی؛ سرویس بهداشت ملی بریتانیا اعلام کرده است که اعتصابات در این کشور تأثیر قابل توجهی بر برنامه‌ریزی و رویه‌ها دارد.

نکته قابل تامل در این خصوص، سانسور هدفمند بحران تمام‌عیار اقتصادی و نارضایتی‌ها و اعتصاب‌های عمومی در این کشور است.

در این میان؛ رسانه‌های انگلیسی از جمله بی‌بی‌سی صرفا به توصیف کلی اعتصاب‌ها و برخلاف رویکرد همیشگی و مداخله‌جویانه خود در قبال سایر کشورها، سخنی از ریشه‌ها و تبعات سخت بحران‌های اخیر در انگلیس نمی‌گویند.

بسیاری از اعتراض‌ها در نقاط گوناگون اسکاتلند، ولز، ایرلند شمالی و شهرهای گوناگون انگلیس به‌گونه‌ای در رسانه‌ها بازتاب پیدا می‌کند که گویا اساسا اتفاقی در این کشور رخ نداده و ریشی سوناک با آرامشی مثال زدنی مشغول مدیریت امور است!

واقعیت ماجرا اما این است که انگلیس نقطه گریزی از بحران عمیق شکل گرفته در این کشور ندارد و حتی تغییر دولت در لندن (از حزب محافظه‌کار به کارگر) نیز نمی‌تواند منجر به گذار از این بحران شود.

برگزیت، با ایجاد اصطکاک در مهمترین روابط تجاری بریتانیا و ضربه زدن به ارزش پوند، ضمن گران‌تر کردن واردات، به تورم بسیار بالاتر در این کشور نیز دامن زده است.

نتایج یک مطالعه که اخیرا توسط مدرسه اقتصاد لندن انجام شده، نشان می‌دهد که برگزیت عامل حدود یک سوم تورم قیمت مواد غذایی در بریتانیا از سال ۲۰۱۹ میلادی بوده و این روند افزایشی طی سال‌های آتی نیز ادامه خواهد داشت.

بدون شک سکوت هدفمند رسانه‌های انگلیسی و حتی برخی رسانه‌های اروپایی در قبال بحران جاری در انگلیس، پرده از ماهیت واقعی این رسانه‌ها و عدم استقلال ادعایی آنها بر می‌دارد.

پس از شیوع پاندمی کووید-19 نیز بریتانیا با تورم بالا و افزایش نرخ بهره روبه‌رو بود که باعث شد اقتصاد بریتانیا همچنان در وضعیت شکننده‌ای قرار داشته باشد.

نکته اینجاست؛ اگر این بحران در فرامتنی به نام برگزیت تفسیر شود، اوضاع برای مدعیان قدرت در لندن به مراتب بدتر خواهد شد!


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی