شناسه خبر : 146800
تاریخ انتشار : 1402/05/26 15:35
امیرعبداللهیان: طرفین مصمم به حرکت مشترک هستند/ بن‌فرحان: عزم جدی عربستان بر توسعه روابط با ایران

در ریاض صورت گرفت؛

امیرعبداللهیان: طرفین مصمم به حرکت مشترک هستند/ بن‌فرحان: عزم جدی عربستان بر توسعه روابط با ایران

نشست خبری حسین امیرعبداللهیان و فیصل بن‌فرحان وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در محل وزارت خارجه عربستان در ریاض با حضور خبرنگاران برگزار شد.

نورنیوز - گروه سیاست خارجی: وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در محل وزارت خارجه این کشور دیدار و گفتگو کردند.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان در ابتدای ورود دفتر یادبود وزارت خارجه عربستان را امضاء کرد و سپس طرفین رایزنی‌های دوجانبه خود را آغاز کردند.

مسائل دوجانبه، موضوعات مرتبط با منطقه و جهان اسلام و همچنین برخی از مسائل جهانی از محورهای مورد رایزنی این دیدار است.


 

امیرعبداللهیان پس از این دیدار در نشست مشترک خبری با همتای سعودی خود عنوان کرد: تشکر می‌کنم بابت حسن استقبال وزیر محترم جناب بن‌فرحان. خوشحالم بابت مذاکرات جدی و مهم که امروز صورت گرفت.

او در ادامه گفت: ایران و عربستان دو کشور مهم در غرب آسیا و جهان هستند و خوشبختانه طرفین مصمم به حرکت مشترک هستند. لذا در این ملاقات بر عزم دوطرف برای گسترش همکاری‌ها تأکید شد. از جمله توافق‌های قبلی در حوزه‌های مختلف اقتصادی، امنیتی و... همچنین بر گسترش فعالیت‌ها در حوزه‌های زیرساختی تأکید شد.

وزیر امور خارجه کشورمان در این نشست خاطرنشان کرد: اتفاق نظر داریم که چارچوبی زیر نظر دو وزیر تشکیل داده و ذیل آن مجموعه تلاش‌های برای گسترش روابط رقم بخورد. در ادامه گفتگوهای قبلی با سران کشورهای حاشیه خلیج فارس در رابطه با ایده همکاری‌های منطقه‌ای، این موضوع را با جناب بن‌فرحان نیز طرح کردم.

امیرعبداللهیان گفت: در موضوعات محیط زیستی و امداد ونجات می‌توان این همکاری‌ها را بصورت عاجل پیش برد. در خصوص همکاری‌های دو و چندجانبه بخش‌های خصوصی دو کشور نیز بحث و مذاکره شد.

وزیر امور خارجه با تأکید بر گشترش  بر امنیت بومی و درون‌زای منطقه‌ای گفت: خرسندیم که در راستای سیاست دولت سیزدهم مبنی بر همکاری یا همسایگان، امروز در این مسیر به‌خصوص در نسبت با عربستان قرار داریم. دراین چارچوب علاوه بر ادامه همکاری با عربستان با دیگر کشورها از جمله عراق، قطر، کویت و امارات متحده عربی نیز روابط را گسترش دادیم. معتقدیم که ایده امنیت و توسعه آن در منطقه با مشارکت اعضا منطقه شکل خواهد گرفت.

او گفت: ما درباره موضوعات جهان اسلام نیز صحبت کردیم و معتقدیم که سازمان همکاری‌های اسلامی دارای امکاناتی است که نقش ویژه و موثر در مناسبات جهانی ایفا کند که مشخصاً مهمترین این موضوعات، فلسطین است. ما به حمایت‌های قوی خود از قدس ادامه می‌دهیم. تردیدی نیست که رژیم صهیونیستی به تلاش خود برای تفرقه‌افکنی در منطقه ادامه خواهد داد. ما با بصیرت و هوشیاری این تحرکات صهیونیست‌ها را رصد و پیگیری می‌کنیم.

امیرعبداللهیان افزود: تهران و ریاض مواضع مشترک درباره اسائه و توهین به قرآن کریم داشتند. از عربستان بابت آغاز مجدد حج و عمره تشکر می‌کنم. در سفر بن‌فرحان به تهران، ایشان حامل پیام ملک سلمان برای دعوت رسمی از آیت‌الله رئیسی بودند و آقای رئیسی ضمن پذیرش این دعوت گفته‌اند که در زمان مناسب این سفر را انجام خواهند داد.

وزیر امور خارجه افزود: گفتگوهای امروز ما بسترهای این سفر را فراهم خواهد آورد. اطمینان داریم که این دیدارها به تقویت وحدت امت اسلامی و جهان اسلام کمک خواهد کرد. همچنین مایلم اعلام کنم که تهران از برگزاری اکسپوی ۲۰۳۰ عربستان حمایت می‌کند. ما در دیپلماسی عمومی و دیپلماسی پارلمانی و تبادل نخبگانی اتفاق نظر داریم. همچنین در مورد ورزش نیز مذاکرات شد و قرار شد تیم‌های دوطرف رفت و آمد داشته و مسابقات داشته باشند.

 فیصل بن‌فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی نیز در این نشست خبری عنوان کرد: خوشحالم از این ملاقات و از ایران تشکر می‌کنم.

او افزود: دیدار امروز در راستای روابط دوجانبه و تلاش‌های گذشته برای تأمین امنیت منطقه و تأکید بر اراده صادقانه و عزم جدی برای اجرای توافق صورت گرفته بود.

بن فرحان اظهار کرد: در راستای اجرای مفاد توافق نامه، نمایندگی‌های دو طرف کار خود را آغاز کردند. شروع مأموریت دو سفیر در دو کشور در همین راستا صورت گرفت. همچنین به همتای خود تأکید کردم برای اجرای توافق‌های قبلی به ویژه در حوزه اقتصادی و امنیتی. همچنین بر ادامه گفتگوها تأکید کردم.

وزیر با اشاره به آمادگی عربستان برای استقبال از آیت‌الله رئیسی بر اساس دعوت پادشاه سعودی، عنوان کرد: انتظار داریم که این نشست مسیر همکاری‌های طرفین را بر اساس برادری فراهم کند.


نورنیوز
اخبار مرتبط




نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی