شناسه خبر : 146694
تاریخ انتشار : 1402/05/24 15:28
پوتین: شکل‌گیری جهان چند قطبی در حال وقوع است

پوتین: شکل‌گیری جهان چند قطبی در حال وقوع است

رئیس جمهور روسیه طی سخنرانی خود در یازدهمین کنفرانس امنیت بین‌المللی گفت: بحث‌های آزاد، صادقانه و بی‌طرفانه امروز بسیار مهم و مورد تقاضا است. امروزه جهان چندقطبی در حال شکل‌گیری است.

نورنیوز - گروه بین‌الملل: «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در کنفرانس امنیت بین‌المللی در مسکو ضمن خوشامدگویی به مهمانان گفت: چنین گفتگوهای آزاد، صادقانه و بی طرفانه امروز بسیار مهم و مورد تقاضا است زیرا همه ما، کل جامعه جهانی، با هم و در موقعیتی برابر هستیم که باید خطوط آینده را ایجاد کنیم.

او گفت: نمایندگان دپارتمان‌های دفاعی، دیپلمات‌ها و کارشناسان بار دیگر در مسکو گرد هم آمده‌اند تا در مورد موضوعات در دستور کار جهانی و منطقه‌ای بحث کنند. چنین بحث‌های آزاد، صادقانه و بی‌طرفانه امروز بسیار مهم و مورد تقاضا است، زیرا همه ما، کل جامعه جهانی با هم، در شرایط مساوی، آینده را شکل دهیم. امروزه شکل‌گیری جهان چند قطبی در حال انجام است.

پوتین گفت: در مناطق مختلف جهان، درگیری‌های طولانی مدت وجود دارد و درگیری‌های جدید در حال شکل‌گیری است، هدف این است که دولت‌ها را به اطاعت رعیت‌وار  بکشانند.

او خاطرنشان کرد: اکثر دولت‌ها آماده دفاع از حاکمیت و منافع ملی، سنت‌ها، فرهنگ و شیوه زندگی خود هستند. مراکز جدید اقتصادی و سیاسی در حال تحکیم و تقویت هستند. همه اینها می‌تواند مبنای مهمی برای توسعه پایدار و مترقی جهانی، برای حل عادلانه و مهمتر از همه، واقعی مشکلات اجتماعی، اقتصادی، فناوری و زیست محیطی، برای بهبود کیفیت زندگی و رفاه میلیون‌ها انسان بشود.

پوتین تصریح کرد: کشورهای غربی در حال برنامه‌ریزی برای ادغام نیروهای ناتو با پیمان امنیتی آکوس بین استرالیا، بریتانیا و ایالات متحده هستند.

او افزود: ما رد نمی‌کنیم که موضوع به سمت ادغام کامل نیروهای ناتو با ساختارهای بلوک آکوس در حال ایجاد باشد.

استرالیا، ایالات متحده و بریتانیا در سپتامبر ۲۰۲۱ یک شراکت دفاعی سه جانبه جدید به نام آکوس را اعلام کردند. اولین ابتکار اعلام شده تحت پیمان دفاعی آکوس، توسعه فناوری زیردریایی هسته‌ای برای نیروی دریایی سلطنتی استرالیا بود، بنابراین دولت استرالیا تصمیم به کنار گذاشتن توافق با فرانسه گرفت. در آن زمان قرارداد استرالیا با گروه نیروی دریایی فرانسه برای ساخت زیردریایی‌های دیزلی-الکتریکی ۶۶ میلیارد دلار تخمین زده شد.

رئیس جمهور روسیه گفت: ناتو به تقویت پتانسیل خود ادامه می‌دهد و از ابزارهای فشار نظامی و غیرنظامی استفاده می‌کند و آمریکا در تلاش است در منطقه آسیا و اقیانوسیه نفوذ بیشتری داشته باشد.

پوتین گفت: اوکراین نمونه‌ای از تلاش غرب برای کشاندن سایر کشورها به درگیری با ریختن نفت بر روی آتش است. با این حال اکثر کشورها آماده دفاع از حاکمیت و استقلال خود هستند.

کنفرانس امنیت بین‌المللی مسکو

یازدهمین کنفرانس امنیت بین‌الملل مسکو در مرکز پاتریوت آغاز شد. بیش از ۸۰۰ نماینده از ۷۶ کشور در این مجمع شرکت خواهند کرد. موضوع اصلی این رویداد که توسط وزارت دفاع روسیه برگزار می‌شود، ایجاد تعامل در واقعیت‌های جدید خواهد بود.

«سرگئی لاوروف» در سخنرانی خود در یازدهمین کنفرانس امنیت بین‌الملل مسکو خاطرنشان کرد که امکان تسلط یک کشور یا گروهی از دولت‌ها در حال محو شدن است و اکنون زمان تشکیل یک نظم جهانی چندقطبی واقعاً دموکراتیک است.

«سرگئی شویگو» نیز در این کنفرانس گفت: روسیه ممکن است در تصمیم خود برای عدم استفاده از مهمات خوشه‌ای در ارتباط با نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه توسط رژیم کی‌یف تجدید نظر کند. شویگو گفت: «می‌خواستم به این واقعیت توجه کنم که ما همچنین مهمات خوشه‌ای در خدمت داریم. تاکنون به دلایل بشردوستانه از استفاده از آنها خودداری کرده‌ایم. با این حال، این تصمیم قابل تجدید نظر است.


نورنیوز
اخبار مرتبط



نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی