شناسه خبر : 145746
تاریخ انتشار : 1402/05/01 10:11
نمایی از مطبوعات کشور

یکشنبه ۱ مرداد ماه ۱۴۰۲؛

نمایی از مطبوعات کشور

گزیده‌ای از مقالات روز مطبوعات کشور را اینجا بخوانید.

کیهان:

اشد مجازات برای عامل جسارت به ساحت قرآن (ص۱)

حضرت آیت‌الله‌ العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی جسارت به ساحت مقدس قرآن مجید در سوئد را حادثه‌ای تلخ و توطئه‌آمیز و خطرآفرین خواندند و تاکید کردند: ‌اشد مجازات برای عامل این جنایت مورد اتفاق همه علمای اسلام است، دولت سوئد باید عامل جنایت را به دستگاه‌های قضایی کشورهای اسلامی تحویل دهد.

آرمان‌ملی:

شتاب برای تخریب اصلاح‌طلبان (ص۳)

اصولگرایان وارد فاز جدید تخریب اصلاح‌طلبان شده‌اند. این بار بر طبل غیرقانونی بودن انتصاب آذر منصوری به ریاست جبهه اصالحات می‌کوبند. حضور یک خانم در بالاترین ارکان سیاسی برای اصولگرایان قابل هضم نیست. در برخی از احزاب این جریان حتی عضویت خانم‌ها به رسمیت شناخته نمی‌شود و یک یا دو عضو را تنها برای جلوگیری از متهم شدن به تک جنسیتی کردن حزب، به‌عنوان عضو رسمی معرفی می‌کنند چه رسد به ارکان بالاتر مانند دبیرکلی! اما حزب اتحاد با معرفی آذر منصوری به‌عنوان دبیرکل جایگاه ویژه‌ای برای زنان درعرصه سیاسی ایجاد کرد. پس از آن هم اعضای جبهه اصلاحات این روند را با انتخاب منصوری به‌عنوان دبیر کل ادامه دادند اما مخالفت‌ها و خبرسازی‌های اصولگرایان آغاز شد.

فرهیختگان:

اپوزیسیون در برزخ شادی و عزای سیاسی ( ص۲)

در سال گذشته هر مناسبتی ملی یا مذهبی که رنگ‌وبویی از شادی در خود داشت توسط براندازها با بهانه اینکه «ما عزاداریم» تحریم شد و هر کسی که به این مناسبت‌ها اهمیت می‌داد انگ عادی‌سازی می‌زنند. این اتفاق درمورد جشن‌های ملی مانند شب یلدا و عید نوروز و حتی جشن پیروزی تیم ملی در جام‌جهانی نیز رخ داد. اما حالا که به ایام عزاداری امام‌حسین(ع) رسیده‌ایم با کنار گذاشتن همه ادعاهای قبلی خود مبنی‌بر عزادار بودن مشغول استفاده از مظاهر شادی شده‌اند. این تناقض‌های بی‌شمار حاکی از این است که براندازها از منطق مشخصی پیروی نمی‌کنند و برای مبارزه با جمهوری اسلامی حاضرند روی تمام گفته‌ها و اقدامات گذشته خود پا بگذارند. البته در‌حالی‌که هنوز در روزهای ابتدایی دهه اول محرم هستیم، مردم ایران مثل خیلی از مقاطع دیگر با حضور پررنگ خود در مراسم عزاداری پاسخ خود به اقدامات را با صدای بلند نشان داده‌اند.

هم‌میهن:

لحظه حقیقت فرارسیده است (ص۲)

در تمامِ مدت ناآرامی‌ها سال گذشته، تقریباً عموم مسئولان اذعان کردند که گشت ارشاد و نحوه عملکرد آن باعث بروز آن مشکلات شده و لاجرم باید در این مورد تجدیدنظر جدی صورت گیرد. از چشم یک شهروند عادیِ بیگانه با جزئیات سیاست، سخن از فعالیتِ دوباره گشت ارشاد، به چیزی جز خلف وعده مسئولان و ناتوانی آنان برای اصلاح روند امور یا وجود دست‌های پنهان برای بی‌ثبات‌سازی کشور، قابل تفسیر نیست. نکته اصلی در این میان این است که هیچ‌کدام از مقام‌های مسئول، به رغم تأکیدشان بر پیشگیری از دوقطبی کردن جامعه بر سر مسئله حجاب و هشدار نسبت به ایجاد التهاب در بین مردم، شهامت ابراز مخالفتِ علنی با ازسرگیری فعالیت گشت ارشاد را ندارند و خود را بلاتکلیف نشان می‌دهند.

سیاست روز:

مروری بر یک رفتار (ص۳)

طی روزهای اخیر تحرکات آمریکا در حوزه دریایی علیه ایران شدت گرفته است. آمریکایی‌ها مدعی افزایش ناوگان‌هایشان در خلیح فارس با ادعای حمایت از نفتکش‌ها شدند. امروز ایران به عنوان یک منبع امن و قابل اعتماد در تامین انرژی کشورها شناخته می‌شود که از استقلال سیاسی و اقتصادی و توان دفاعی لازم جهت اجرای تعهدات نفتی و تامین انرژی سایر کشورها برخوردار است که می‌تواند به شریک تجاری و امنیتی امن برای سایر کشورها مبدل گردد و غرب با هوچی گری نظیر تحرکات اخیر آمریکایی‌ها در حوزه دریایی به دنبال کتمان این جایگاه جهانی است.

دنیای اقتصاد:

پایان عصر قطب‌گرایی (ص۱)

زمانی که توافق ایران و عربستان با میانجی‌گری چین در مارس۲۰۲۳ اعلام شد، این توافق به‌طور گسترده به‌عنوان نشانه‌ای از ورود پکن به سیاست قدرت در خاورمیانه تلقی شد. دو پژوهشگر بنیاد کارنگی در فارن‌افرز نوشتند: ایالات متحده برای احیای حضور خود در منطقه، باید درک کند که دوران شراکت انحصاری و بلوک‌های امنیتی در خاورمیانه به پایان رسیده است. واشنگتن باید بپذیرد که تنوع شرکایش در زمینه‌هایی مانند خریدهای تسلیحاتی و گفتگوهای امنیتی به این معنا نیست که آنها در مدار رقبای ایالات متحده قرار می‌گیرند.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی