شناسه خبر : 145595
تاریخ انتشار : 1402/04/28 12:24
دوگانه «هرتزوگ-نتانیاهو» در واشینگتن و یک آدرس غلط!

نورنیوز بررسی کرد؛

دوگانه «هرتزوگ-نتانیاهو» در واشینگتن و یک آدرس غلط!

ادعای آنکه دموکرات‌ها مخالف توسعه‌طلبی، جنایات و نژادپرستی صهیونیست‌ها بوده و در مقابل، صرفاً جمهوری‌خواهان حامی این روند هستند، نوعی آدرس نادرست محسوب می‌شود زیرا هر دو حزب سنتی آمریکا در شکل‌گیری، استمرار و تثبیت این جنایات در مقاطع مختلف زمانی نقش پررنگی ایفا کرده‌اند.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: موضوع سفر دو مقام ارشد رژیم صهیونیستی به ایالات متحده، این روزها به بحرانی سیاسی در میان سناتورها و نمایندگان کنگره منجر شده است.

از یک سو؛ گرچه «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی برای دیدار با «جو بایدن» و مقامات کاخ سفید راهی واشینگتن شده اما برخی نمایندگان کنگره گفته‌اند سخنرانی هرتزوگ در کنگره را تحریم خواهند کرد.

پیش از این گزارش شده بود که هرتزوگ در حالی روز سه‌شنبه برای دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا راهی واشینگتن خواهد شد که اختلافات عمیقی بین بایدن و نتانیاهو وجود دارد.

اما ماجرا به این نقطه ختم نشده و برخی سناتورهای کنگره مانند «تام کاتن»، «تد کروز» و «لیندسی گراهام» که ارتباطات گسترده‌ای با لابی آیپک دارند، معتقدند دولت بایدن با دعوت از هرتزوگ به جای نتانیاهو دچار اشتباه بزرگی شده و روابط کلان فیمابین و لزوم هم‌افزایی مطلق این دو در نظام بین‌الملل را نادیده انگاشته است! 

البته اخیرا رئیس جمهور آمریکا در مکالمه‌ای تلفنی با نتانیاهو، از او نیز جهت سفر به واشینگتن دعوت به میان آورد اما بر همگان مسجل است که چنین دعوتی بیشتر جنبه‌ای ظاهری و تشریفاتی دارد. 

واقعیت امر آن است که نارضایتی شدید دموکرات‌ها نسبت به نتانیاهو و کابینه افراطی او نه به دلیل توحش و نژادپرستی آنها، بلکه به دلیل ارتباطاتی است که میان این افراد و سران حزب جمهوری‌خواه وجود دارد.

دموکرات‌ها از تمایل نتانیاهو و بن‌گویر به سرکار آمدن دوباره جمهوری‌خواهان آگاه هستند. فراتر از آن، نتانیاهو با استمرار شهرک‌سازی‌ها در اراضی اشغالی و بر هم زدن راه‌کار دو دولتیِ مدنظر دموکرات‌ها، در پیشبرد پروژه‌های منطقه‌ای کاخ سفید نیز اختلال ایجاد کرده است. 

در چنین شرایطی مخالفت دموکرات‌ها با نتانیاهو و حتی هرتزوگ را می‌توان نوعی مخالفت تاکتیکی و مقطعی و نه مخالفت دائمی و راهبردی تلقی کرد. 

طی روزهای اخیر برخی رسانه‌های وابسته به حزب دموکرات و حتی نمایندگان کنگره، سخن از نژادپرست بودن کابینه نتانیاهو به میان می‌آورند که گرچه چنین ادعایی صحیح است اما طرح آن از سوی دموکرات‌هایی که بارها در پروژه‌های خونین و سرکوب‌گرایانه تل‌آویو علیه فلسطینیان و ملت‌های منطقه حامی مطلق تل‌آویو بوده‌اند، جای بسی تأمل دارد.

در واقع؛ مخالفت دموکرات‌ها با نتانیاهو و سیاست‌های کابینه او، نه تنها گره خورده با معادلات انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ آمریکا، بلکه گره خورده با اغراض سیاسی و تاکتیک‌های منطقه‌ای این حزب است. 

در چنین شرایطی ادعای آنکه دموکرات‌ها مخالف توسعه‌طلبی، جنایات و نژادپرستی صهیونیست‌ها بوده و در مقابل، صرفاً جمهوری‌خواهان حامی این روند هستند، نوعی آدرس نادرست محسوب می‌شود زیرا هر دو حزب سنتی آمریکا در شکل‌گیری، استمرار و تثبیت این جنایات در مقاطع مختلف زمانی نقش پررنگی ایفا کرده‌اند.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی