شناسه خبر : 145127
تاریخ انتشار : 1402/04/18 12:06
نمایی از مطبوعات کشور

یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲؛

نمایی از مطبوعات کشور

گزیده‌ای از مقالات روز مطبوعات کشور را اینجا بخوانید.

ایران:

اقدام کور تروریست‌ها (ص۱)

کلانتری ۱۶ زاهدان، همان مکانی است که هشتم مهرماه سال گذشته، شاهد درگیری برخی با نیروهای فراجا در این محل بود. این درگیری موجب کشته شدن برخی عوامل و نیز شهادت برخی افراد بیگناه شد. اما نکته اینجاست که در هفته‌ها و ماه‌های بعد، بررسی ابعاد مختلف این حادثه از سوی نهادهای مسئول در دستور کار قرار گرفت که باعث عزل فرمانده انتظامی زاهدان و رئیس کلانتری ۱۶ این شهر و نیز دلجویی از خانواده کشته شدگان شد. به رغم این پیگیری و شجاعت سازمان‌های مسئول در اعلام قصور عوامل انتظامی و نیز عزل و تشکیل پرونده قضایی برای آنان، آنچه باعث شد این مسأله همچون زخمی کهنه باقی بماند، مواضع و اظهارات نیش‌دار امام جماعت مسجد مکی زاهدان بود.

هم‌میهن:

راه‌حل؛ توسعه همه‌جانبه (ص۱)

اقدام تروریستی حمله به کلانتری نزدیک مسجد مکی زاهدان بدون تردید محکوم است و باید تاکید کرد که این شیوه‌ها ره به جایی ندارد. مسئله اصلی حل مشکلات و کاهش آلام مردم و بهبود اوضاع آنان است. این هدف در نهایت با گفت‌وگو قابل تحقق است. ادامه وضع کنونی موجب تشدید بحران در استان می‌شود، چه. در حوزه اقتصادی یا محیط زیستی و آب و چه در عرصه سیاسی و اجتماعی، این بحران یا شکاف‌های منطقه‌ای افزایش خواهد یافت. راه‌حل استان فقط توسعه همه‌جانبه و در ذیل آمایش منطقه‌ای است، به‌طوری‌که نه‌تنها این استان از هر حیث توسعه یابد بلکه شکاف توسعه‌ای آن با سایر استان‌ها نیز کم شود.

کیهان:

شادی دشمن‌سوزِ مردم زیر پرچم غدیر (ص۱)

پیام جشن بزرگ غدیر، نفی ادعای افسردگی و دلمردگی مردم شریف ایران بود. شاید برای برخی باورش سخت باشد ملتی که تحت شدیدترین تحریم‌های ظالمانه اقتصادی قرار دارد و خطرناک‌تر از آن، زیر آتش جنگ روانی صدها رسانه ریز و درشت قرار گرفته است، چنین سطحی از نشاط اجتماعی را به نمایش بگذارد. علی‌رغم تلاش شبانه‌روزی توپخانه عظیم دشمنان در فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای برای بزرگنمایی اخبار منفی و سانسور واقعیت‌های شادی و نشاط همچنان از اعماق دل مردم می‌جوشد. مهم‌تر اینکه نشاط در سایه دینداری حاصل شده است. همچنین این جشن باشکوه‌، تجلی عمل به آموزه‌های دین مبین اسلام در نگاه متعالی و معتدل به حزن و شادی بود.

شرق:

عضویت دائم ایران در «شانگهای» (ص۱)

ورود ایران تکمیل‌کننده اساسنامه و تحکیم این بلوک ضد غربی است که قرار است آسیا را به موتور توسعه دنیای چندقطبی تبدیل کند که تخصص نظامی، پتانسیل انرژی و مرکزیت ایران در منطقه می‌تواند نقش مهمی در آن داشته باشد. تمرکز ایران در چندین جبهه مختلف برای تحکیم موقعیت خود به عنوان یک قدرت منطقه‌ای در آسیا و همچنین عادی‌سازی روابط با جهان عرب و کاهش تنش با غرب دقیقا نشان‌دهنده دیپلماسی چندقطبی جدید جمهوری اسلامی ایران است.

اطلاعات:

اعتماد اجتماعى، سرمایه‌اى براى پیشرفت (ص۵)

دکتر سیدجواد میرى، جامعه شناس: اعتماد اجتماعی به‌عنوان سرمایه می‌تواند براى حل معضلات بنیادین جامعه مورد استفاده قرار گیرد اما اگر شکاف بین ملت و حاکمیت تعمیق یابد، پیامدهاى بسیارخطرناکی خواهد 
داشت. 
دکتر عباس تقی‌زاده، کارشناس ارتباطات: اینکه مرجعیت رسانه‌اى از داخل یک کشور به بیرون مرزهامنتقل شود نشانه‌اى بر افت اعتماد به رسانه‌هاى داخلى است و این اختلال ارتباطى در دراز مدت، هزینه‌هاى بسیارسنگینى بر کشور و نظام سیاسى و مردم تحمیل می‌کند.

دنیای اقتصاد:

برنامه توسعه؛ برنامه رویایی یا برنامه عملیاتی؟ (ص۱۹)

دولت اگر می‌خواهد برنامه هفتم توسعه بعد از ۵ سال ‌به سرانجام مطلوبی برسد و شرایط کشور از وضعیت کنونی خارج شود و رو به بهبود حرکت کند، باید اقتصاد را به‌دست بخش‌‌‌‌‌‌خصوصی واقعی و مردم بسپارد و خود تنها رگولاتوری کند و دست از قیمت‌گذاری دستوری و ایجاد فضای رانت و فساد با اقداماتی مانند تخصیص ارز ترجیحی به گروهی خاص، بردارد و اجازه بدهد فضای کسب‌وکار آرام بگیرد. تا زمانی‌که ما شاهد ثبات در فضای کسب‌وکار نباشیم و دیپلماسی و ارتباط با دیگر کشورها به‌خصوص کشورهای توسعه‌یافته اولویت نباشد، عملا شرایط برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی و داخلی و تحقق برنامه هفتم توسعه فراهم نمی‌شود.

قدس:

انتقال آب به‌تنهایی نجات‌بخش نیست (ص۴)

اصلاح الگوی کشت، جانمایی جمعیتی و صنعتی و بهینه‌سازی شبکه آبرسانی سه راهکار حل بحران آب در کشور است. رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور معتقد است پروژه‌های انتقال آب و آب شیرین‌کن‌ها در تأمین آب شرب و کاهش تنش‌های آبی استان‌های شرقی و مرکزی مؤثر است، اما این نسخه اگر با اقدام‌های تکمیلی در مناطق مذکور همراه نشود، مسکّنی مقطعی برای حل بحران آب است.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی