شناسه خبر : 143759
تاریخ انتشار : 1402/04/07 12:14
نمایی از مطبوعات کشور

چهارشنبه ۷ تیر ماه ۱۴۰۲؛

نمایی از مطبوعات کشور

گزیده‌ای از مقالات روز مطبوعات کشور را اینجا بخوانید.

کیهان:

حج می‌تواند برنامه‌ استکبار برای نابودی وحدت و معنویت را خنثی کند (ص۱)

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت کنگره عظیم حج، آئین حج را یک فراخوان جهانی برای تعالی انسان‌ها و زمینه‌ساز اعتلاء معنوی و اخلاقی بشریت خواندند و تاکید کردند: شرط لازم اثرگذاری جهانی حج، درک و شناخت صحیح امت اسلامی از خطاب زندگی‌بخش این فریضه پررمز و راز برمبنای دو رکن «وحدت» و «معنویت» است. امروز که «وحدت» و «معنویتِ» امت اسلامی به دلیل مخالفت آمریکا و دیگر قطب‌های سلطه استکبار با تفاهم کشورهای مسلمان و تدین و تشرع نسل جوان این کشورها، بیش از گذشته در معرض دشمنی است، وظیفه همه ملت‌ها و دولت‌های مسلمان مقابله با این نقشه خباثت‌آلود است.

اعتماد:

آزادی‌های مشروع باید برای مردم تامین شود (ص۱)

رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز در دیدار رئیس، مسئولان و جمعی از کارکنان قوه قضائیه، با تاکید بر اهمیت کم‌نظیر این قوه، اجرای کامل سند تحول دستگاه قضا، مبارزه با فساد در درون و بیرون این دستگاه، احیای حقوق عامه، تامین آزادی‌های مشروع و پیشگیری از وقوع جرم را ازجمله وظایف مهم قوه قضائیه خواندند. رهبر انقلاب تامین آزادی‌های مشروع مردم را هم مهم دانستند و گفتند: براساس تعبیر دقیق قانون اساسی، همه آزادی‌هایی که شرع اجازه می‌دهد باید برای مردم تامین شود که دستگاه‌های قدرت معمولا معارض این آزادی‌ها می‌شوند و قوه قضائیه باید به وظایفش در این زمینه عمل کند.

جوان:

فرمان بی‌اعتباری معاملات‌غیررسمی (ص۱)

رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس و مسئولان قوه قضائیه: مسئله سلب‌اعتبار از معاملات‌ غیر‌رسمی در اموال غیرمنقول، چیز مهمی است. خیلی از فساد‌ها در مورد اموال غیرمنقول، از همین معاملات غیررسمی و معاملات‌عادی به وجود می‌آید؛ باید جلوی این گرفته بشود؛ و واقعاً این‌جوری است که اگر حالا به فرض از دیدگاه شورای محترم نگهبان یک اشکالی هم این قانون مجلس داشته باشد، مصلحت قطعی نظام و کشور در این است که این قانون دنبال بشود؛ یعنی این شیوه‌ای که الان رایج است که دو خط بنویسند، منتقل کنند و مانند اینها، خودش منشأ فساد‌های بزرگ است.

آرمان ملی:

بنزین کارت به کارت می‌شود (ص۴)

اجرای طرح آزمایشی انتقال کارت سوخت به کارت‌های بانکی که روز گذشته اعلام شد ابهامات بسیاری را مطرح کرد. این درحالی است که موافقان مزایای این طرح امکان حذف هزینه‌های صدور کارت سوخت با توجه به ضرورت واردات سخت افزاری و همچنین هزینه‌ای بالغ بر ۱۰۰ هزار تومان برای هر متقاضی کارت سوخت می‌دانند، به طوری که از مدت‌ها پیش فعالان بخش خصوصی فرآورده‌های نفتی و جایگاه‌داران نیز به اجرای آن اصرار داشتند اما ابهامات موجود درباره اینکه آیا زیرساخت‌های موجود نظام بانکی و جایگاه‌های سوخت اجازه اجرای چنین طرحی را می‌دهند یا خیر از جمله اصلی‌ترین سوالات و نگرانی‌هایی است که مخالفان این طرح بر آن پافشاری دارند و این طرح را همچون برخی طرح‌های کارشناسی نشده می‌دانند.

دنیای اقتصاد:

بورس در حصار حاشیه (ص۹)

نگاهی به جریان‌سازی برخی اخبار داخلی می‌توان دریافت که سیاستگذار اقتصادی در اغلب موارد با توسل به ابتکارات عجیب و غریب بازار سرمایه را تا حدود زیادی از ریل عادی و متعارف خارج کرده است. اظهارات کارشناسان بازار سرمایه نیز نشان می‌دهد بورس ظرف هفته‌های گذشته می‌توانست دستیابی به کانال‌های بالاتر از ۱۶ اردیبهشت را نیز عملیاتی کند اما به دلیل آنچه در حواشی این بازار رخ‌داد، شاخص‌کل بورس به‌عنوان یکی از بازارهای قدرتمند دارایی عایدی جز افت ۴۸/ ۱۴‌درصدی دربر نداشته و این در حالی است که شاخص هموزن هم به نزول ۷۶/ ۱۳درصدی رضایت داده‌است. بررسی عوامل اثرگذار بر معاملات سهام حاکی از آن است که همزمان با بروز برخی رخدادها بازارسهام رفته‌رفته به سمت سطوح پایین‌تر هدایت شده‌است.

خراسان:

«مجمع گفت‌وگو و همکاری» روی میز خلیج فارس (ص۲)

اگرچه هنوز درباره جزئیات طرح جدید جمهوری اسلامی برای منطقه با عنوان «مجمع گفت‌وگو و همکاری» مطلب زیادی گفته نشده اما این سوال مهم مطرح است که اصولا چه نیازی به ایجاد چنین ساختاری در منطقه پرتلاطم خلیج فارس وجود دارد؟ شاید اولین و مهم‌ترین ضرورت ایجاد چنین سازوکاری همین تلاطم‌ها و تنش‌های گاه و بیگاه باشد. تجربه ده‌ها سال اخیر به همه نشان داده که مشکل بزرگ حل نشدن چالش‌ها و تبدیل آن‌ها به حتی جنگ و منازعات بزرگ، همین نبود سازوکاری برای گفت‌وگو میان کشورهای منطقه است، آن هم در جایی که منبع بزرگ انرژی دنیاست و از گذشته مورد طمع بیگانگان بوده است.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی