شناسه خبر : 143538
تاریخ انتشار : 1402/04/02 19:14
تمسخر علنی کی‌یف توسط ناتو!

نورنیوز بررسی کرد؛

تمسخر علنی کی‌یف توسط ناتو!

گرچه مقامات اوکراینی در مقابل طرح اخیر ناتو در خصوص ایجاد شورای مشترک با کی‌یف سکوت کرده‌اند اما این سکوت از جنس رضایت نیست.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: در پی تاکید برخی وزرای دفاع ناتو مبنی بر عدم امکان عضویت اوکراین در پیمان آتلانتیک شمالی چه در زمان جنگ و چه پس از آن، اکنون شاهد تلاش هدف‌مند «ینس استولتنبرگ» دبیرکل نروژی ناتو برای دل‌جویی از زلنسکی و غرب‌گرایان اوکراینی هستیم!

دبیرکل ناتو این بار بر روی طرحی به نام تشکیل «شورای ناتو-اوکراین» دست گذاشته است، ایده‌ای که حتی برای مقامات اوکراینی نیز ناملموس است.

استولتنبرگ اخیرا با «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان، در برلین دیدار کرد تا شرایط نشست آینده پیمان ناتو را فراهم کند. این نشست ۱۱ و ۱۲ ژوئیه در ویلنیوس پایتخت لیتوانی برگزار می‌شود.

طبق شواهد موجود، قرار است در این نشست، ایده تشکیل شورای ناتو-اوکراین بررسی شود، ایده‌ای که می‌گوید کی‌یف تبدیل به شریک راهبردی ناتو شود اما در عین حال به عضویت این پیمان در نیاید!

مقام‌های اوکراینی بارها گفته‌اند که انتظار دارند نشانه‌ای از آمادگی برای پذیرش اوکراین در ناتو ببینند، اما کشورهای عضو ناتو حتی بر سر دعوت رسمی از اوکراین برای شرکت در این جلسه به توافق نرسیده‌اند.

رمزگشایی از طرح مشترک استولتنبرگ و اولاف شولتز البته دشوار نیست و نخستین نکته‌ای که به ذهن می‌رسد، عدم هوش‌مندانه، کنش‌گرایانه و حتی ابتکاری بودن این طرح است.

این طرح تنها نوعی ابراز احساسات نسبت به نارضایتی شدید زلنسکی و اوکراینی‌ها از ناتو است و در آن، ناتو در یک سوی میز مذاکره و معامله و اوکراین در آن سوی میز قرار می‌گیرد و فعلا تنها موضوعی که این دو را به یکدیگر پیوند می‌دهد، جنگ اوکراین است.

این همان ایده «شریک با اولویت» است که اعضای ارشد ناتو آن را در قبال بازیگرانی که قرار نیست به پیمان آتلانتیک شمالی بپیوندند، پیشنهاد می‌کنند، حال آنکه این طرح با آنچه زلنسکی و همراهانش در کی‌یف انتظارش را داشته و دارند زمین تا آسمان تفاوت دارد.

آنچه در این میان موضوعیت دارد، همان «ناتوی منهای اوکراین» است، موضوعی که بارها منتقدان سیاست‌های غرب‌گرایانه زلنسکی و افرادی مانند «تیموشنکو» و «پروشنکو» نسبت به آن هشدار داده بودند.

دیدار اخیر دبیرکل ناتو و صدراعظم آلمان بار دیگر نشان داد که اوکراین نه در زمان حال و نه آینده، جایی در ناتو نخواهد داشت و اگر ناظر بر جنگ اوکراین و برخی عملیات‌های مقطعی همکاری و اتصالی بین آنها شکل می‌گیرد، تنها در راستای استفاده ابزاری غرب از برخی همسایگان خوش‌باور روسیه است.

گرچه مقامات اوکراینی در مقابل طرح اخیر ناتو در خصوص ایجاد شورای مشترک با کی‌یف سکوت کرده‌اند اما این سکوت از جنس رضایت نیست و بدون شک در آینده‌ای نه چندان دور و با مشخص‌تر شدن معادلات نبرد و دیپلماسی در اوکراین، زلنسکی ناچار خواهد شد سکوت خود را در قبال معامله‌ای که غربی‌ها با او کرد‌ه‌اند بشکند.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی