شناسه خبر : 140994
تاریخ انتشار : 1402/03/20 16:05
نمایی از مطبوعات کشور

نمایی از مطبوعات کشور

گزیده‌ای از مقالات روز مطبوعات کشور را اینجا بخوانید.

خراسان:

 بازی رسانه‌ای با «توافق موقت» (ص۲)

نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی بدون صدور هیچ قطعنامه ای علیه ایران به پایان رسید. اتفاقی که ریشه در همکاری های جدید میان تهران و وین بر سر موضوعات اختلافی دارد. از سوی دیگر در چند روز گذشته برخی رسانه های غربی و اسرائیلی از مذاکره و حتی توافق نسبی بر سر یک توافق موقت میان ایران و کشورهای مقابل در برجام سخن گفتند که  آمریکا و اروپا چنین موضوعی را رد کردند. منبع موثق: چنین چیزی صحت ندارد و این نوع خبرسازی‌ها بازی رسانه‌ای برای ایجاد امید کاذب در کشور و سپس فشار به بازار و تصمیم‌گیران تهران است.

دنیای اقتصاد:

معمای تکذیب «توافق موقت» (ص۲)

فارغ از اینکه دیداری بین مقامات ایران و آمریکا صورت گرفته یا خیر و آیا توافق موقتی هم در بین است یا نه، تکذیب قطعی یا تلویحی مقامات آمریکایی نشان می‌دهد که دولت بایدن دیگر به دنبال نسخه برجام ۲۰۱۵ و دوباره مذاکره شده مرداد سال گذشته که با پاسخ منفی ایران به بسته پیشنهادی بروکسل مواجه شد، نیست و به دنبال دستیابی به نوعی دیگر از توافق برای مدیریت تنش با توجه به مساله غنی‌سازی ۶۰ درصدی ایران است. این خط از زمان انتشار بیانیه گروه هفت به صورت جدی‌تری در حال رونمایی است، اگرچه پیش از آن آمریکایی‌ها بارها از خارج شدن برجام از دستور کار دولت بایدن خبر داده بودند.

قدس:

تجارت گازی جایگزین صادرات نفتی (ص۱)

بازمعماری تجارت انرژی کشور مبتنی بر تجارت گاز منطقه‌ای، راهبرد بزرگی است که در صورت تحقق، موجب تثبیت قدرت منطقه‌ای ایران و جانمایی تحریم‌ناپذیر کشور در اقتصاد بین‌الملل خواهد شد. بخش انرژی و به صورت خاص صادرات نفت، به عنوان یکی از بخش‌های مهم اقتصادی ایران همواره در معرض تحریم‌های آمریکا بوده است، اما کارشناسان می‌گویند روزگار تحریم‌ها پایان یافته و کشورمان در تلاش است با تغییر سبک تجارت خویش از صادرات نفت به تجارت گاز و فراورده‌های نفتی، از قید تحریم‌ها رهایی یابد.  

جام‌جم:

پایان عمر امضای طلایی (ص۳)

درگاه ملی مجوزهای کسب و کار بستری اینترنتی برای صدور مجوز مشاغل مختلف است تا با حذف امضاهای طلایی زمینه تسهیل کسب و کارها را در فضای رقابتی ایجاد کند. این درگاه زیر نظر مدیریت دبیرخانه «هیأت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب‌ و کار» با اتصال به سامانه‌های مربوطه برای همه کسب وکارهای موجود در کشور و در زمان‌های اعلامی از سوی دستگاه‌ها مجوز صادر می‌کند.

شرق:

معمای تخریب سد کاخوفکا (ص۱)

در نگاه اول به نظر می‌رسد تخریب سد کاخوفکا به دست اوکراینی‌ها با توجه به شرایط نبرد در جبهه‌های جنگ و وعده کی‌یف برای انجام ضد‌حمله‌ای بزرگ در مناطق جنوب شرقی و شرق این کشور به‌منظور باز‌پس‌گرفتن مناطق اشغالی، نمی‌تواند برای کی‌یف منافع بزرگی در پی داشته باشد. سد و نیروگاه آبی کاخوفکا در جنوب اوکراین در نخستین ساعات بامداد ششم ژوئن بر اثر انفجاری که منشأ آن هنوز مشخص نشده، تخریب شد.

جوان:

آواربرداری از فساد و ناکارآمدی مدیران خسته (ص۱)

دو رئیس قوه قدرتمند در دو استان. هر دو نهیبی به مدیران خسته و فاسد زدند. به نظر می‌رسد شاهد مرحله‌جدیدی از پارادایم شیفت نوع حکمرانی کشور پیرو انتخابات۱۴۰۰ هستیم، به طوری که مسئولان «تکیه به‌زانوی خودی» را به «عصای لرزان دیگران» ترجیح داده‌اند و در حال تلاش برای اصلاح رویه‌ها و گشودن گره‌های ریز‌ودرشت معیشتی مردم هستند؛ گره‌هایی که حتی اگر محدودیت‌های بین‌المللی نباشد برای بی‌اثر کردن یک نظام سیاسی کافی هستند. حال قوای سه‌گانه فارغ از دعوا‌های رسانه‌ای مرسوم در ادوار گذشته، در حال چاره‌جویی برای حل مشکلات هستند و برای نیل به این مقصود از نسخه‌پیچی در برج‌های هزارتو در پایتخت پرهیز کرده‌اند و با سفر‌های میدانی از نزدیک به ریشه‌یابی و چاره‌جویی مشکلات می‌پردازند.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی