شناسه خبر : 140129
تاریخ انتشار : 1402/02/30 10:18
نمایی از مطبوعات کشور

شنبه ۳۰ اردیبهشت ماه؛

نمایی از مطبوعات کشور

گزیده‌ای از مقالات روز مطبوعات کشور را اینجا بخوانید.

کیهان:

همت بلند دولت برای آبادانی سیستان و بلوچستان (ص۱)

دست پرُ دولت آیت‌الله رئیسی برای استان سیستان و بلوچستان و افتتاح چندین طرح و پروژه عمرانی و تجاری در سفر یک روزه به بخش جنوبی این استان نشان می‌دهد، دولت سیزدهم با رویکردی انقلابی تمام توان خود را برای اجرای عدالت و رفع محرومیت و آبادانی سرزمین نخل و آفتاب به‌کار بسته است. 

اعتماد:

حقابه هیرمند از طریق رسانه‌ها تامین نمی‌شود (ص۲)

وقتی یک قرارداد می‌تواند اجرا شود که موانع اجرای آن برداشته‌ شود؛ آن موانع هم موانع بین‌المللی و هم موانع منطقه‌ای و هم موانع داخلی دو کشور است. یکی از مسائل این است که این گفتگوها نباید از طریق رسانه‌ها انجام شود، طرفین باید این موضوع را در گفتگوهای مستقیم پیگیری کنند، چون پیام‌های رسانه‌ای باعث می‌شود که طرف‌های سومی بخواهند از این موضوع سوءاستفاده کنند و شاید نفع‌شان در این باشد که آتش تنش میان ما و یکی از همسایگان برافروخته شود و این به نفع هیچ یک از دو کشور نیست، هر چند ممکن است به نفع طرف‌های ثالث باشد. موضوع دیگر آنکه نوع سیاستی که ما طی دو سالی که از روی کار آمدن مجدد طالبان در افغانستان می‌گذرد در پیش گرفته‌ایم، سیاست منسجم و جامعی نبود.

آرمان‌ملی:

چرا توافق ساخت راه‌آهن رشت- آستارا مهم و کلیدی است؟ (ص۴)

برای ایران، این کریدور دسترسی به ۱۰ شهر روسیه با یک میلیون مصرف‌کننده یا بیشتر در امتداد رودخانه ولگا را باز می‌کند، اما همچنین به عنوان یک مسیر اتصال به آسیای مرکزی و منطقه دریای سیاه گسترده‌تر است. کالاهای ایرانی می‌توانند از طریق آذربایجان به سمت شرق به بندر آکتائو قزاقستان بروند. با این حال، یک احتمال دیگر، نگاه به سمت غرب به سمت بنادر دریای سیاه گرجستان و بازار اروپاست. این احتمال با لغو تحریم‌های امریکا واقعی‌تر خواهد بود.

فرهیختگان:

دستاوردهای دیپلماسی دفاعی- دریایی ارتش ایران در آب‌های آزاد (ص۱)

ازآنجایی‌که قلمروهای دریایی در کنوانسیون حقوق دریاها دربرگیرنده آب‌های آزاد بین‌المللی است و این فرصت را برای کشورهای ساحلی فراهم کرده است بنابراین در حوزه دیپلماسی دفاعی دریایی ضرورت دارد تا با ارتقای قدرت دفاعی دریایی کشور، حضور ناوگان‌های دریایی کشورها به خارج از حوزه سرزمینی و آب‌های آزاد بین‌المللی گسترش پیدا کند. در این چهارچوب، جمهوری اسلامی ایران با نگاهی راهبردی و بلندمدت، رهنامه دریایی خود را در سطوح منطقه‌ای، بین‌المللی و حضور در قلمرو دریایی دریاهای آزاد بین‌المللی بازنگری کرده است.

خراسان:

استقبال از اسد در جده (ص۵)

بی‌شک سفر بشار اسد به عربستان و شرکت او در نشست سران اتحادیه عرب، مهم‌ترین اتفاق و به نوعی نقطه عطف در عادی‌سازی روابط دمشق با جهان عرب و خروج سوریه از انزوای منطقه‌ای و جهانی خواهد بود. این نکته را نمی‌توان نادیده گرفت که موتور اصلی بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و عادی‌سازی روابط دمشق با کشورهای جهان عرب به توافق سه‌جانبه پکن و احیای روابط ایران و عربستان سعودی بازمی‌گردد که باعث شد ریاض تلاش جدی با هدف عادی‌سازی روابط با سوریه را در اتحادیه عرب انجام دهد که نهایتاً، عربستان را به این نتیجه مدنظر خود رساند. چرا که بازگشت روابط سوریه با عربستان، در راستای تغییر کلی در روند روابط فی‌مابین منطقه‌ای صورت گرفته است؛ روندی که با نزدیکی ایران و عربستان برای پایان اختلافات آغاز شد.

دنیای اقتصاد:

نصف ایران در فقر مسکن (ص۷)

جمعیت دچار به «فقر مسکن» در ایران براساس جزئیات یک گزارش رسمی، رکورد معناداری زده است؛ به‌طوری‌که ۵۵ درصد خانوارها از «مسکن مناسب و در استطاعت» محروم هستند. این جمعیت - فقرای مسکن- در ابتدای دهه۹۰ معادل ۳۳درصد کل خانوارها را دربرگرفته بود؛ اما مطابق آنچه مرکز پژوهش‌های مجلس بر آن مهر تایید زده است، در پایان دهه۹۰، «تورم بالا، بی‌ثباتی متغیرهای اقتصادی و افت درآمد سرانه» در کنار جهش‌ تاریخی قیمت مسکن و البته پافشاری سیاستگذار بر «سیاست نادرست برای تامین مسکن» دست به دست هم دادند تا «دسترسی اقشار کم‌درآمد به مسکن مناسب، قطع شود» و رفاه ملکی کل خانوارها آسیب ببیند. فقر مسکن در دنیا با دو شاخص، تعریف (سنجش) می‌شود و نرخ طبیعی آن حداکثر معادل ۲۰درصد جمعیت یک کشور است؛ در ایران اما این نرخ تا ۷/ ۲برابر نرم جهانی پیش رفته است.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی