شناسه خبر : 140087
تاریخ انتشار : 1402/02/28 11:19
آغاز عملیات لوله‌گذاری انتقال آب دریای عمان به 3 استان ایران با دستور رئیس‌جمهور

در سفر به سیستان و بلوچستان؛

آغاز عملیات لوله‌گذاری انتقال آب دریای عمان به 3 استان ایران با دستور رئیس‌جمهور

رئیس‌جمهور دستور عملیات لوله‌گذاری انتقال آب دریای عمان به سه استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی را صادر کرد.

نورنیوز - گروه سیاست: آیت‌الله رئیسی در بدو ورود به سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه توسعه‌یافتگی و رفع مسائل سیستان و بلوچستان مسئله جدی دولت است، خاطرنشان کرد: اجرای عدالت برای همه نقاط کشور مسئله مهم دولت و مبنای ما در اجرای عدالت، آمایش سرزمینی است.

او درباره برنامه‌ها و اهداف این سفر گفت:‌ این سفر برای پیگیری مصوبات سفر قبلی به استان، به ویژه طرح‌هایی که در منطقه خاص مکران به عنوان منطقه‌ای که رهبری معظم انقلاب اسلامی در دوره‌های مختلف نسبت به توسعه آن تاکید داشته‌اند، انجام می‌شود.

رئیسی با اشاره به اینکه در این سفر همچنین به دنبال آن هستیم که طرح‌های مرزی بین ایران و پاکستان نیز دنبال شود، اظهار داشت: در این سفر راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی، طرح‌ها و پروژه‌های اقتصادی و گردشگری، جاده‌های مواصلاتی و تکمیل زیرساخت‌های منطقه دنبال می‌شود.

رئیس‌جمهور همچنین با بالگرد از پروژه راهبردی توسعه سواحل مکران بازدید کرد.

همچنین عملیات اجرایی طرح ملی نمک‌زدایی و انتقال آب از دریای عمان به مرکز و شمال سیستان و بلوچستان با حضور رئیس‌جمهور آغاز شد.

طرح ملی نمک‌زدایی و انتقال آب از دریای عمان در مجموع با پیشرفت فیزیکی۱۱.۳ درصد و پیش بینی حجم سرمایه گذاری حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان در حال اجراست.

عملیات اجرایی این طرح ملی که از مهر ماه سال ۱۴۰۰ آغاز شد شامل سامانه آبگیر و تأسیسات شیرین سازی و نمک زدایی برای ظرفیت نهایی۲.۴ میلیون متر مکعب در روز آب شیرین، سامانه انتقال آب به طول خط ۷۱۸ کیلومتر در سیستان و بلوچستان برای ظرفیت ٢٨٠ میلیون متر مکعب در سال، اجرای مسیر و تونل برای احداث سه خط لوله برای ظرفیت نهایی انتقال ٨٠٠ میلیون متر مکعب آب در سال و احداث نیروگاه سیکل ترکیبی یک‌هزار مگاواتی برای تأمین انرژی بوده است.

** اخطار رئیس جمهور به حاکمان افغانستان درباره حقابه هیرمند

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه به حاکمان افغانستان اخطار میکنم، حقابه مردم سیستان و بلوچستان را به فوریت بدهند، اضافه کرد: اگر کارشناسان ما کمبود آب را تایید کنند حرفی نداریم وگرنه اجازه نخواهیم داد حق مردم ما تضییع شود و این مسأله چیزی نیست که مشمول مرور زمان شود.

او افزود: حرف من را جدی بگیرید تا بعداً گلایه نکنید. دولت مصمم است حق مردم کشور را هرجا باشد بگیرد.

** آغاز عملیات لوله‌گذاری انتقال آب دریای عمان به سه استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و رضوی

عملیات لوله‌گذاری انتقال آب دریای عمان به سه استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی با دستور حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی و با نام مبارک امام رضا علیه‌السلام آغاز شد.

بنابر اعلام مسئولان و مجریان، برای اجرای این طرح‌ها حدود هزار و ۷۰۰ کیلومتر لوله‌گذاری خواهد شد که آب خلیج فارس و دریای عمان را به استان‌های تعیین شده، منتقل می‌کند.

طرح انتقال آب از دریا جزو طرح‌های کلان تعریف شده برای تامین بخشی از کسری آب در دالان شرق کشور است که اجرای آن از آبان سال ۱۴۰۰ آغاز شد و طبق تفاهم‌نامه‌های منعقد شده، آب انتقالی به استان‌های خراسان رضوی و خراسان جنوبی در بخش صنعت به مصرف خواهد رسید، اما این آب در سیستان و بلوچستان برای تامین مصارف آشامیدنی نیز پیش‌بینی و طبق برنامه زمان‌بندی شده، این طرح با سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد یورویی تا پایان سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری خواهد رسید.

همچنین با دستور رئیس جمهور عملیات آبگیری و بهره‌برداری از سد مخزنی کهیر شهرستان کنارک به منظور تامین آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعت محدوده بخش کهیر سواحل مَکُران پس از گذشت ۱۳ سال آغاز شد.

نوع این سد بتن غلطکیCMD-FSHD، ارتفاع سد ۵۴ متر، طول تاج سد ۳۸۲ متر، عرض تاج سد پنج متر، حجم بتن ریزی سد ۷۷۰ هزار متر مکعب، طول سریز ۱۲۲ متر، نوع سرریز آزاد و بدون دریچه، سطح دریاچه در تراز نرمال ۲۳ کیلومتر مربع، طول دریاچه ۲۱ کیلومتر، حجم اولیه مخزن در تراز نرمال ۳۴۳ میلیون متر مکعب و پتانسیل سطح زیر کشت آن بیش از پنج هزار هکتار است.

رئیس جمهور همچنین از طرح آبرسانی به ۱۵۵ روستای استان سیستان و بلوچستان به صورت همزمان و از طریق ویدئو کنفرانس بهره‌برداری کرد.

این طرح‌ها در ۱۹ شهرستان استان در قالب ۷ مجتمع آبرسانی و ۲۶ پروژه، از محل طرح جهاد آبرسانی وزارت نیرو با اعتبار ۲۹۱ میلیارد تومان اجرا شده است.

حجم عملیات انجام شده برای این تعداد روستا، شامل ۴۲۲ کیلومتر لوله‌گذاری خطوط انتقال و شبکه توزیع در اقطار ۹۰ تا ۵۰۰ میلیمتر، ۱۲ حلقه چاه با ظرفیت ۱۲۲ لیتر بر ثانیه، احداث ۸ باب مخزن ذخیره با حجم ۲۰۰۰ مترمکعب و ۱۰ باب ایستگاه پمپاژ است. با بهره‌برداری از طرح آبرسانی به این تعداد روستا، شاخص آبرسانی استان با ۱.۶ درصد ارتقا به عدد ۷۲.۶ درصد می‌رسد.

** سد کهیر به عنوان بزرگترین سد مخزنی استان سیستان و بلوچستان آبگیری شد

همزمان با سفر حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی امروز پنجشنبه عملیات آبگیری «سد کهیر» واقع در شهرستان چابهار با اعتباری بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد ریال به طور رسمی آغاز شد.

عملیات اجرایی ساخت سد کهیر از نوع بتنی غلتکی (از نوع CMD به عنوان اولین سد از این خانواده در ایران)، به ارتفاع حدود ۵۵ متر از سال ۱۳۸۹ آغاز شده است.

با توجه به کمبود و تنش شدید آبی در منطقه، تنظیم و جمع‌آوری این آب‌ها برای تامین مصارف شرب، صنعت و کشاورزی منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است؛ بر این اساس احداث سد کهیر با حجم مخزن ۳۴۳ میلیون مترمکعب به‌عنوان بزرگترین سد مخزنی استان سیستان و بلوچستان، تأثیرات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مهمی در جنوب استان سیستان و بلوچستان و سواحل مکران را در پی دارد.

** بازارچه مرزی مشترک ایران و پاکستان افتتاح شد

در جریان سفر رییس‌جمهور به سیستان و بلوچستان و با حضور نخست‌وزیر پاکستان نخستین بازارچه مرزی مشترک ایران و پاکستان افتتاح ‌شد.

سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر امروز پنجشنبه در ادامه برنامه‌های سفر یک روزه خود به استان سیستان و بلوچستان، طی مراسمی با حضور شهباز شریف نخست‌وزیر پاکستان به طور مشترک بازارچه مرزی مند-پیشین را افتتاح کردند.

بازارچه خرده‌فروشی «پیشین» می‌تواند تحول مهمی را هم در شهر پیشین و هم در شهرستان راسک داشته باشد و به نحو مطلوب معیشت مرزنشینان را تامین کند.

۶ هزار خانوار شهرستان راسک از تخفیفات و مزایای بازارچه خرده فروشی پیشین بهره‌مند خواهند شد که این مساله نقش مهمی در بهبود وضعیت اقتصادی مردم این منطقه خواهد داشت.

همچنین با حضور رئیس جمهور و نخست وزیر پاکستان خط تبادل برق پلان-جیوانی در گذرگاه مرزی «پیشین» به صورت ویدئوکنفرانسی افتتاح شد.

** نشست صمیمانه رئیس جمهور کشورمان با نخست‌وزیر پاکستانی خود

رئیس‌جمهور در ادامه برنامه‌های سفر یک روزه خود به استان سیستان و بلوچستان، پس از مراسم افتتاح بازارچه مرزی مند - پیشین با شهباز شریف نخست‌وزیر پاکستان دیدار و گفت‌وگو کرد.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی