نورنیوز - گروه اقتصاد: «منوچهر منطقی» معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، بعد از ظهر امروز در نشست خبری در محل وزارت صمت، در خصوص تولید خوردوی مشترک با روسیه اظهار کرد: در نمایشگاه اتومبیلتی ۲۰۲۲ مسکو که در روسیه برگزار شد، ۷۰۰ میلیون دلار تفاهمنامه امضا شد که ۵۰ میلیون دلار آن تبدیل به قرارداد در بخش قطعات شد که نشان میدهد استعداد افزایش حجم تولید قطعات وجود دارد، اما کندی عملکرد سیستمهای اداری روسیه، کار را تاحدودی زمانبر میکند.
او افزود: در حوزه تولید مشترک هم مانند تولید تندر ۹۰ با طرف روسی صحبت شد که نمونه اولیه این خودرو نیز در شرکت پارسخودرو کامل شد و فروردینماه رونمایی میشود که این محصول قرار است همزمان در روسیه نیز بهصورت تولید خواهد شد که قوای محرکه این خودرو ایسیفایو است.
تولید مشترک تندر ۹۰ پیشرفته با روسیه
معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت با بیان اینکه در گذشته ۵۰ درصد در تولید تندر ۹۰ خودکفا شده بودیم، ادامه داد: مالکیت فکری خودروی تندر ۹۰ مربوط به شرکت سایپا است و با توجه به تغییرات انجام شده، تندر ۹۰ پیشرفته محسوب میشود.
او با بیان اینکه بحث تولید تارا هم در روسیه مطرح شده و در حال انجام مذاکرات هستیم و امیدواریم که در سال آینده قطعی شود، تاکید کرد: صادرات یکی از ارکان برنامهریزیمان در سال ۱۴۰۲ است.
منطقی در ادامه در مورد وضعیت عرضه خودرو در سال ۱۴۰۲ خاطرنشان کرد: دو عامل داریم برای سال آینده که یکی واردات است و بخشی از نیاز بازار از این طریق پاسخ خواهد داده شد که پیش بینی میشود ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو واردات خواهیم داشت. همچنین بر اساس پیشبینیها، تولید خودرو توسط تمام خودروسازان کشور (خصوصی و دولتی) نیز در سال آینده یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو خواهد بود؛ بنابراین عرضه خودرو (هم تولید داخل و هم واردات خودرو) یک میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه خواهد بود.
او با اشاره به اینکه عرضه خودرو از طریق نوبتدهی بوده و اگر ظرفیت در سال ۱۴۰۲ پر شود، به سال ۱۴۰۳ موکول میشود، در مورد اینکه آیا عرضه خودرو از طریق بورس منتفی شد؟ یادآور شد: دو بحث در این میان وجود دارد که طبق قانون مجلس منتفی شده و دیگری شورای رقابت هم اعلام کرده که با اصلاح قیمت به فروش برسد؛ بنابراین فعلاً بحث عرضه خودرو در بورس مطرح نیست.
معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت در ادامه با اشاره به ورود مجدد شورای رقابت به بحث قیمتگذاری خودرو یادآور شد: با توجه به وضعیت فعلی خودرو و تقاضای بیشتر آن در مقایسه با عرضه، از نظر شورای رقابت خودرو دارای بازار انحصاری است و بههمین منظور در مقوله قیمتگذاری آن ورود میکند.
او افزود: در این راستا مقرر شد سازمان حمایت که سازمانی حامی تولیدکننده و مصرفکننده است، قیمتها را به شورای رقابت پیشنهاد کرده تا این شورا قیمت نهایی را مصوب کند. سازمان حمایت هم بر مبنای صورتمالی شرکتها و کل هزینه انجام شده، قیمت تمام شده را مشخص میکند و شورای رقابت این قیمتها را صحت سنجی میکند. در این شرایط، اگر خودروسازی اعلام کند که برمبنای قیمتگذاری جدید متضرر شده، قطعا یکسری از اعداد را کتمان کرده است؛ پس براساس این مکانیز کسی نمیتواند اعلام کند که ضرر کرده است.
نورنیوز