×
فرهنگی
شناسه خبر : 127552
تاریخ انتشار : یکشنبه 1401/11/16 ساعت 20:44
درباره فیلم آه سرد؛ بی‌حسی موضعی!

فجرنگار؛

درباره فیلم آه سرد؛ بی‌حسی موضعی!

آه سرد دهن‌کجی به مخاطب است. نه تنها تلاشی برای ایجاد کشش و جذابیت نمی‌کند بلکه اصرار دارد به هر شکل ممکن حوصله و میل بینندگانش را سرکوب کند و آنها را آزار دهد.

نورنیوز - گروه فرهنگ و جامعه: آه سرد دهن‌کجی به مخاطب است. نه تنها تلاشی برای ایجاد کشش و جذابیت نمی‌کند بلکه اصرار دارد به هر شکل ممکن حوصله و میل بینندگانش را سرکوب کند و آنها را آزار دهد. از این منظر، همه اجزای فیلم در هماهنگی با هم جذابیت‌زدایی می‌کنند.

فیلم در ناکجاآبادی سپری می‌شود که نه تعین زمانی دارد و نه تعین مکانی. می‌تواند در سوئیس و سوئد روایت شود، یا حتی در سیبری، می‌تواند در ۵۰ سال قبل رخ دهد، یا ۵۰ سال بعد. تنها نشانه ایرانی بودن آدم‌هایش، فارسی حرف زدن‌شان است، که تازه شکل گفتگوها و بی‌معنایی و بیهودگی حاکم بر جملات همین نیمچه تعین زبانی‌شان را هم از خاطر می‌برد. در جایی از فیلم، ضمن گفتگوی پسرک سرباز با شخصیت اصلی می‌شنویم: -می‌شه یه سوال بپرسم؟ -نه! –باشه. (چند ثانیه بعد) –بپرس. –ولش کن!)

فیلم پر است از نماهای مفصل و مطول از طبیعت برف‌آلود و حرکت ماشین در جاده‌ای در دامنه کوه‌ها و صورت سرد و کرخت آدم‌ها که کم حرف می‌زنند و بیشتر در خودشان فرو رفته‌اند. جدا از وجه کارت‌پستالی تصاویر که بعضاً شیک و تماشایی از آب درآمده‌اند (یک‌جور زیبایی منهای اثرگذاری که در مدیوم سینما؛ یعنی تصویر متحرک قصه‌گو فاقد کارکرد و بلکه ضداثر است) این تمهید تکراری ریتم آه سرد را گرفته و فیلم را از نفس انداخته است. واضح است که جور فقدان قصه و روایت ایستای اثر را هم نمی‌تواند بکشد.

آه سرد قصه ندارد. حتی به اندازه نیم خط و به اندازه اقتضای یک فیلم کوتاه داستانی. روایت فیلم مطلقاً پیش نمی‌رود. مسئله کشتن یا قتل و مواجهه پسر با پدر قاتل درنمی‌گیرد. بیش از همه برای اینکه شخصیت‌ها فاقد پرداخت و تشخص هستند. قابل درک و دریافت نیستند و نمی‌شود بهشان نزدیک شد. میزان ناراحتی‌ای که از چهره و سیمای پسر در طول فیلم منتقل می‌شود، به قدری ناچیز است که می‌توانیم فرض کنیم از گم شدن توپ فوتبالش دلگیر و غمگین است.

در هنر به طور کلی و سینما به طور خاص، برای اینکه ایده، مضمون یا نکته‌ای به مخاطب منتقل شود، در وهله اول باید سرگرم کند. مخاطب باید با شخصیت‌ یا شخصیت‌هایی در ماجرا یا ماجراهایی سهیم و همراه شود تا بتواند و بشود به متن و بطن اثر نزدیک شده و با آن پیوندی برقرار کند. فخرفروشی و نادیده گرفتن مخاطب کج‌سلیقگی و بی‌هنری است. مردم را دوست داشته باشیم و بیاد بیاوریم که سینما از آغاز شکل‌گیری‌اش در رابطه پرشور با مخاطب ساخته شد و رشد کرد. آه سرد علیه سینما و مخاطب است. و بی‌آینده و تباه.


نورنیوز
اخبار مرتبط
«جنگل پرتقال»؛ عقیم و ارتجاعی‌
چهارشنبه 1401/11/26 ساعت 09:55
فجرنگار؛
«جنگل پرتقال»؛ عقیم و ارتجاعی‌
جنگل پرتقال بیش از آنکه مشکل کارگردانی و اجرا داشته باشد از ضعف قصه و درام در متن رنج می‌برد و گفتن ندارد که با فیلمنامه بد نمی‌توان فیلم خوب ساخت.
«سینما متروپل»؛ فیلم آبادان
یکشنبه 1401/11/23 ساعت 16:11
فجرنگار؛
«سینما متروپل»؛ فیلم آبادان
مضمون سینما متروپل برای سینمای دفاع‌مقدسیِ ما جدید نیست اما زاویه‌ پرداختش به‌نسبت جدید به‌نظر می‌رسد.
اتاقک گلی؛ روایت رنج
پنج‌شنبه 1401/11/20 ساعت 22:56
فجرنگار؛
اتاقک گلی؛ روایت رنج
روایت عمیق فیلم از یک اتفاق تلخ در حاشیه‌ عملیات مرصاد، ضعف‌های اتاقک گلی را به حاشیه می‌برند تا سرجمع مخاطب از تماشای یک فیلم مهم لذت ببرد.
«یادگار جنوب»؛ یک عاشقانه عجیب
سه‌شنبه 1401/11/18 ساعت 13:19
فجرنگار؛
«یادگار جنوب»؛ یک عاشقانه عجیب
«یادگار جنوب» یک عشق را روایت می‌کند. عشقی عحیب و جنون‌آمیز که هر لحظه و هر جنبه‌اش، آبستن یک حادثه است. روایت غیرخطی فیلم از این ماجرای عاشقانه اما ابعاد متفاوتی به آن می‌دهد.
ایستاده در ایده؛ درباره فیلم «سرهنگ ثریا»
یکشنبه 1401/11/16 ساعت 01:37
فجرنگار؛
ایستاده در ایده؛ درباره فیلم «سرهنگ ثریا»
«سرهنگ‌ ثریا» در ایده گیر افتاده و از یک جرقه‌ خوب فراتر نرفته. برای همین سخت می‌شود آن را در میان خوب‌های جشنواره‌ی امسال قرار داد.
نگاهی به فیلم «کت چرمی»؛ مرد بازنده 2
شنبه 1401/11/15 ساعت 15:19
فجرنگار؛
نگاهی به فیلم «کت چرمی»؛ مرد بازنده 2
کت چرمی در امتداد مسیر «مرد بازنده» و قبل‎تر از آن «لاتاری» و در کنار فیلم‌هایی مثل «شنای پروانه» مسیر جدیدی در سینمای اجتماعی ایران باز کرده‌اند. مسیری که آشکارا از تلخی‌های بی‌پایان و بن‌بست‌نمایی فاصله می‌گیرد و از پایان‌بندی‌های امیدبخش و روشن واهمه ندارد.
بوی خوش زندگی
پنج‌شنبه 1401/11/13 ساعت 12:08
فجرنگار؛
بوی خوش زندگی
هادی مقدم‌دوست قبل از آن‌که کارگردان باشد فیلمنامه‌نویس است و کارنامه‌ی پربار فیلمنامه‌هایش نشان می‌دهد او قصه‌گفتن و جهان‌ساختن را خوب بلد است. عطرآلود هم بزرگترین قوتش را از ذهن خلاق مقدم‌دوست می‌گیرد که بلد است کاراکترهایش را در ذهن تماشاگر ماندنی کند.
نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
سازمان ملل: یک میلیون نفر در غزه به مراقبت های سلامت روان نیاز دارند
پاسخ کشتیرانی به ادعای عدم رفع تعهد ارزی
پهپاد اسرائیلی در لبنان توسط نیروهای سازمان ملل سرنگون شد
ترکیه جنگنده‌های تایفون از انگلیس دریافت می‌کند
توضیحات قالیباف درباره پیگیری قانون حمایت از افراد دارای معلولیت+فیلم
خبر خوش رئیس مجلس برای پرستاران چه بود؟+فیلم
ترامپ انجام ام آر آی را تاییدکرد اما دلیلش را نگفت!
اوسمار ویرا رسماً سرمربی پرسپولیس شد
عکس های منتخب هفته جهان، 27 اکتبر 2025
ایران قهرمان مسابقات تیراندازی با کمان ارتش‌های جهان شد
زمان فروش نقدی محصولات سایپا دیزل اعلام شد+جدول
دختران بسکتبال ایران به مدال نقره رسیدند
دبیرکل سازمان ملل: آتش‌بس غزه باید پایدار بماند
حمله پهپادی جدید رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان
همراه اول میزبان مدیران نفت و گاز کشور؛ پیوند هوشمند ارتباطات و انرژی برای تحول دیجیتال
پکن: روابط چین و ایالات متحده می‌تواند تثبیت شود
گران‌فروشی 74 میلیارد تومانی در صنعت قارچ
ایران در جمع 5 کشور برتر توسعه نرم‌افزارهای ایمنی و تضمین کیفیت صنعت هوانوردی
ممانعت رژیم صهیونیستی از سفر هیأت جنبش فتح به مصر
لغو اجلاس خاخام‌ها در باکو
فرمانده سپاه تهران: هدف‌گیری پایگاه «العدید»، دشمنان را به آتش‌بس التماسی واداشت
دیدار ترامپ با امپراتور ژاپن و تلاش برای توافق تجاری با چین
والیبال جوانان ایران فینالیست شد
پیش‌بینی احتمال وقوع درگیری گسترده بین اروپا و روسیه در سه سال آینده
کاظمی: ادعای سهم کمتر مدارس دولتی در کنکور را قبول ندارم
چرا دزدان موزه لوور، الجزایر و مالی را برای فرار انتخاب کردند؟
نخستین مدال تاریخ شنای ایران در بازی های آسیایی بدست آمد
درگیری‌های شدید میان نظامیان جولانی در شمال سوریه
مجارستان آماده میزبانی اجلاس روسیه-آمریکا
کمبود تجهیزات مانع خروج اجساد اسرای اسرائیلی از زیر آوار
مدیرعامل هواپیمایی آسمان برکنار شد
آخرین جزئیات از وضعیت صابر کاظمی / کاظمی با اورژانس هوایی به تهران منتقل می‌شود
طلای جهانی به زیر 4000 دلار سقوط کرد
سیا در تدارک عملیات «پرچم دروغین» برای توجیه تجاوز به ونزوئلا
گوترش: دخالت خارجی چشم‌انداز صلح در سودان را تضعیف کرده است
انفجار خودروی بمب‌گذاری شده نزدیک مقر امنیت داخلی سوریه
جمهوری آذربایجان سرکنسول جدید خود را در تبریز منصوب کرد
نفوذ هکرها به داده‌های سامانه «پرتو آهنین» اسرائیل
رتبه 79 جهانی ایران در تولید محصولات ارگانیک
زمان افتتاح ایستگاه مترو مریم مقدس اعلام شد
عارف: المپیک فناوری نقش مهمی در پیگیری اولویت‌های ملی دارد
دستگیری عامل شهادت مأمور کلانتری گاندی بعد از 4 سال
پایان اعتصاب بازیکنان استقلال خوزستان
اعلام پایان وضعیت فوق‌العاده در جنوب اراضی اشغالی
مهاجرانی: 48درصد سهمیه‌های استخدامی وزارت بهداشت مختص پرستاران است
سرلشکر صفوی: جنگ کریدورها در روابط بین‌الملل تعیین کننده است
اتحادیه اروپا الحاق کرانه باختری را غیرقانونی اعلام کرد
وریا غفوری دستیار ساپینتو شد
پزشکیان: دانشمندانی داریم که نیاز ما به بیگانگان را کاهش می‌دهند
محسن رضایی: دشمن مترصد فرصت برای ماجراجویی است
X
آگهی تبلیغاتی