شناسه خبر : 121892
تاریخ انتشار : 1401/09/27 11:38
در حال اخذ تضامین لازم برای دریافت منابع بلوکه شده هستیم/ تورم سال آینده کاهشی خواهد بود

صالح‌آبادی:

در حال اخذ تضامین لازم برای دریافت منابع بلوکه شده هستیم/ تورم سال آینده کاهشی خواهد بود

رئیس کل بانک مرکزی گفت: در حال دریافت تضامین لازم برای منابع بلوکه شده ارزی ایران هستیم و به محض اینکه تضامین لازم دریافت شود پول‌ها قبل دریافت و استفاده هستند.1.6 میلیارد دلار از منابعی که غیرقابل استفاده بود، امسال استفاده شد.

نورنیوز - گروه اقتصاد: به گزارش خبرنگار نورنیوز، صبح امروز علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه اظهار کرد: رسانه نقش بسیار مهمی در تنویر افکار عمومی دارد. اطلاع رسانی موضوع بسیار مهمی است. مردم بر اساس اطلاعات و تحلیل تصمیم می‌گیرند. اصحاب رسانه می‌توانند با اطلاع‌رسانی درست در این راستا کمک کنند. هم اطلاعات درست مهم است و هم تصمیم درست مهم است.

او در این باره افزود: در بحث آمار‌های کلان اقتصادی، موضوع مهم کنترل نقدینگی و پایه پولی و تورم است، پایه پولی در پایان آبان امسال نسبت به اسفند سال گذشته، ۲۰.۵ درصد رشد داشته است. این رقم برای نقدینگی نیز به ۲۰.۲ درصد رسیده است.

صالح‌آبادی ادامه داد: در ابتدای دولت رشد دوازده ماهه نقدینگی به ۴۲.۸ درصد رسیده بود که الان این رقم ۳۴.۳ درصد است که نشان از روند منفی رشد نقدینگی در سال جاری دارد.

رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: ما از ابتدای سال جاری و اواخر سال گذشته کمیته پولی و نقدینگی را فعال کردیم و این کمیته وظیفه رصد دارد تا بتوانیم تصمیمات درستی بگیریم، بر این اساس برنامه‌ریزی داریم که امسال رشد نقدینگی به زیر ۳۰ درصد برسد.

او افزود: همچنین در ابتدای سال ۱۴۰۱ برنامه ریزی بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه اینگونه بود تا کمیته مشترک تشکیل دهیم، چراکه رفتار‌های مالی دولت اثر خودش را بر پایه پولی می‌گذارد. یکی از تصمیمات در ابتدای سال این بود که برخلاف سال‌های گذشته، امسال تنخواه پرداخت نکنیم و درنتیجه این اقدام، رشد نقدینگی در فروردین ماه امسال منفی شد.

رئیس کل بانک مرکزی یکی دیگر از موضوعات مهم را خرید ارز‌های ناشی از فروش نفت و فرآورده‌ها از دولت دانست و گفت: طبق قانون باید این ارز‌ها خریداری و در بازار فروخته شود و ریال ناشی از آن در اختیار دولت قرار بگیرد. بر این اساس خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی در آبان ۱۴۰۱ نسبت به آبان ۱۴۰۰ رشد ۱۷.۹ درصدی و نسبت به اسفندماه ۱۴۰۰ رشد ۳.۸ درصدی داشته که نشان می‌دهد بانک مرکزی عملکرد خوبی در فروش ارز‌های دولت داشته است.

صالح آبادی ادامه داد: موضوع دیگر، مطالبات بانک مرکزی از دولت است که در این زمینه تلاش شده از سپرده‌های دولت نزد بانک مرکزی استفاده شود.

او درمورد ریپو هم توصیح داد: عملیات ریپو در ماه‌های اخیر روند کاهشی داشت. البته اخیرا مقداری افزایش یافت که علت آن این بود که جمع آوری منابع بانک مرکزی از بازار افزایش یافت و ما ناچار بودیم برای تامین نقدینگی بازار این سیاست پولی را اجرا کنیم.

صالح‌آبادی در ادامه با اشاره به موضوع مهم کنترل ترازنامه بانک‌ها گفت: بانک مرکزی برای کنترل نقشی که بانک‌ها در خلق پول و افزایش نقدینگی دارند، بر اساس شاخص کملز بانک‌ها را رتبه بندی کرد و رشد ترازنامه بین ۱.۵ تا ۲.۵ درصد را برای بانک‌ها معین کرد که البته این نرخ برای بانک‌های قرض‌الحسنه بیش از ۴ درصد است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه نرخ ذخیره قانونی بانک‌های متخلف افزایش می‌یابد، ادامه داد: در مورد بانک‌ها، برنامه اصلاحی برای هر بانک تعریف کردیم تا متناسب با هر بانک اصلاحات انجام شود تا وضعیت بانک بهبود پیدا کند.

او تصریح کرد: در بخش تسهیلات، سامانه سمات را داریم که در این سامانه به هر تسهیلاتی یک کد اختصاص پیدا می‌کند. همچنین بر مصرف تسهیلات نظارت داریم تا در جای خودش مصرف شود. این درحالی است که اصلاح ساختار دارایی بانک اهمیت دارد. در بحث فروش اموال مازاد بانک‌ها، دستورالعمل‌ها ابلاغ شده و ماهانه این فروش اموال را رصد می‌کنیم.

صالح‌آبادی یادآور شد: همچنین دستورالعمل دارایی‌های ثابت بانک‌ها بازنگری شد و در خصوص کفایت سرمایه بانک‌ها به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده تا بانک‌ها نسبت به واگذاری اموال مازاد تشویق شوند.

او افزود: امسال ۶۲همت اوراق مالی اسلامی منتشر و از این رقم تنها ۱۸ همت را بانک‌ها خریداری کردند که این رقم ۲۸.۹ درصد از کل اوراق منتشر شده است.

رئیس شورای پول و اعتبار درباره آمار تورم نیز گفت: تورم ۱۲ ماهه مصرف کننده در ابتدای دولت ۵۹.۳ درصد بود که در آبان ماه به ۳۹.۹ درصد کاهش یافته است. تورم نقطه به نقطه هم از ۵۹.۴ به ۴۴.۳ درصد کاهش یافته است. گرچه تورم ۳۹ درصدی هنوز بالا است، اما باید توجه شود که امسال سه موضوع مردمی‌سازی یارانه‌ها، افزایش دستمزد‌ها و تغییر نرخ مبنای عوارض گمرکی را داشتیم که نصف تورم امسال را به خود اختصاص داد.

او خاطر نشان کرد: تورم نقطه به نقطه اسفندماه به ۲۹.۵ درصد رسیده بود که در صورت نبود این عوامل، تورم امسال به زیر ۳۰ و حتی کمتر از ۲۵ درصد می‌رسید. البته برای سال آینده این موضوع تکرار نمی‌شود و ز.

صالح‌آبادی درباره تورم تولیدکننده هم عنوان کرد: تورم تولیدکننده در ابتدای دولت ۸۲.۲ درصد بود که به ۳۹.۱ درصد کاهش یافته است. تورم نقطه به نقطه نیز اوایل اردیبهشت ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۰۲ درصد بود که به حدود ۳۹ درصد کاهش یافته است.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه در پاسخ به سوالات خبرنگاران گفت: در خصوص نرخ سود بانکی باید توجه داشت که در بیش از ۹۰ کشور دنیا اصلاح نرخ سود بانکی را شاهد بودیم. به عنوان نمونه در روسیه نرخ بهره از ۹.۵ درصد یک شبه به ۲۰ درصد افزایش یافت و در نهایت منجر به تقویت روبل روسیه شد. همچنین در آمریکا نرخ بهره به بیش از ۴ درصد رسیده است.

او گفت: در کشور ما به مقوله نرخ سود به عنوان یک ابزار سیاست پولی نگاه نشده است. در سال ۹۶ و به صورت محدود در سال ۹۹ اصلاح نرخ سود بانکی داشتیم و از آن موقع اصلاحی نشده است. ما معتقدیم که باید از این ابزار نرخ سود استفاده کنیم. البته شورای پول و اعتبار باید تصمیم بگیرد.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی افزایش سرمایه بانک‌ها منجر به افزایش پایه پولی نخواهد شد و دولت قصد دارد به بانک‌ها سهام بدهد و بانک‌ها اختیار داشته باشند تا سهام مورد نظر را در بازار بفروشند.

صالح آبادی درباره انتشار آمارهایی مانند میزان فروش نفت و نرخ تورم نیز گفت: آمار فروش نفت محرمانه است و اعلام رسمی نمی‌شود.

او همچنین در خصوص انتشار آمار تورم نیز گفت: در بانک مرکزی آمار تورم تولید می‌شود و می‌توانیم منتشر کنیم. اما با توجه به مصوبه‌ای که در گذشته بود، مرکز آمار، جزئیات گزارش آمار تورم را منتشر می‌کند.

رئیس کل بانک مرکزی با تأکید بر اینکه خط قرمز ما با دولت کنترل نقدینگی است، گفت: با دولت در هماهنگی کامل هستیم و مقرر شده برای تأمین نیاز‌های خود از هزینه‌های غیراجتناب‌ناپذیر خود کسر کند و ضمن اینکه می‌تواند اوراق دولتی منتشر کند.

صالح آبادی گفت: ما آثار تورمی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را می‌دانستیم، اما ضرورت داشت تا انجام شود.

او خاطر نشان کرد: اینکه پرسیده می‌شود چرا مردم کاهش تورم را حس نمی‌کنند باید گفت که اگرچه روند رشد تورم کاهشی شده، اما هنوز هم تورم بالاست و باید کاهش یابد.

رئیس کل بانک مرکزی در بخش دیگری از پاسخ به سوالات خبرنگاران اظهار کرد: تسهیلات تکلیفی قرار نیست کاهش یابد و حتی در خصوص تسهیلات تکلیفی و همچنین وام ازدواج با نسبت مشخص افزایش می‌یابد.

او افزود: تسهیلات تکلیفی بانک‌ها موضوع مهم دیگری است که در بانک مرکزی به آن پرداختیم؛ عدد کلی را مشخص و‌به دولت پیشنهاد کردیم؛ خواهش ما از مجلس این است که هنگام تصویب بودجه سال آینده تسهیلات تکلیفی را متناسب با پیشنهاد ما تعیین‌کند تا خللی در سایر اقدامات و سیاست های بانکی پیش نیاید.

رئیس کل بانک مرکزی ‌درباره عدم پرداخت تسهیلات تکلیفی گفت: امسال تا ۲۶ آذر ۶۹۷ هزار فقره به مبلغ ۹۶ هزار میلیاردتومان پرداخت شده است؛ سال قبل کل این رقم ۸۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

صالح‌آبادی افزود: تسهیلات فرزندآوری نیز امسال ۵۵۵ هزار فقره تا تاریخ مورد گزارش پرداخت شده است.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: کل تسهیلات شبکه بانکی از اول سال تا پایان آبان ۲۶۰۰ همت بوده است که ۴۴.۷ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است. ۸۴.۲ درصد تسهیلات به صاحبان کسب و کار پرداخت شده و ۱۵.۸ درصد به خانوارها پرداخت شده است.

او ادامه داد: تسهیلات ۳۶۰ همت نهضت ملی مسکن که در قانون گفته شده است باید در نظر داشت که اگر مانده تسهیلات را در نظر بگیریم، مانده تسهیلات ۱۶ تا ۱۷ درصد می‌شود. همچنین باید توجه داشت که بانک‌ها در مواردی همچون مصالح هم که تسهیلات می‌دهند در همین بخش لحاظ می‌شود.

صالح آبادی تصریح کرد: به هرحال باید توجه داشت که نظام بانکی برای پرداخت تسهیلات مسکن، توان مشخصی دارد و لذا باید روش‌های تأمین مالی ساخت مسکن را متنوع کنیم و این موضوع را به وزارت راه و شهرسازی هم اعلام کرده ایم و پیشنهادات را هم به دولت ارائه کرده‌ایم.

او درباره برداشت دولت از سپرده شرکت‌های دولتی نزد بانک مرکزی گفت: این کار طبق قانون قابل انجام است به شرطی که دولت آن را جایگزین کند.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین درمورد درج نرخ دلار ۴۲۰۰ تومانی در سایت بانک مرکزی توضیح داد: علت این است که بخشی از ارز دارو همچنان با این نرخ پرداخت می‌شد، اما پس از جلسه شورای پول و اعتبار در مورد اصلاح این نرخ تصمیم گیری خواهد شد.

او با اشاره به ضرورت تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه گفت: در دنیا بخشی از فعالیت‌های سفته‌بازی از طریق شفافیت جریان وجوه در اقتصاد و بخشی هم از طریق مالیات بر فعالیت‌های سفته‌بازی بازی کنترل می‌شود. البته کسی نمی‌گوید این فعالیت‌ها انجام نشود، ولی باید مالیات بیشتری نسبت به تولید گرفته می‌شود و کشور‌های پیشرفته با همین کار، باعث حرکت سرمایه به شما تولید شده‌اند.

صالح آبادی در پاسخ به سوالی درباره منابع بلوکه شده ایران اظهار کرد: آزادسازی دلار‌های ایران در کره جنوبی موضوعی است که در حال پیگیری است و رفت و آمد‌های منطقه‌ای هم داشته‌ایم. تأکید داریم که روی اصل موضوع توافق وجود دارد منتهی در بحث حساب‌های مقصد بحث داریم. به گونه‌ای که در ابتدا این حساب‌ها دچار تغییر شده بود. پول باید از حساب‌های کره به حساب‌هایی منتقل شود تا بتوان به شکل مطلوبی برای نیاز‌های کشور استفاده شود.

او افزود: در حال دریافت تضامین لازم برای منابع ارزی ایران هستیم و به محض اینکه تضامین لازم دریافت شود پول‌ها قبل دریافت و استفاده هستند. او در ادامه خاطر نشان کرد: ۱.۶ میلیارد دلار از منابعی که غیرقابل استفاده بود، امسال استفاده شد. این درحالی است که این رقم سال گذشته ۳۰۰ میلیون دلار بود.


نورنیوز
اخبار مرتبط



نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی