نورنیوز - گروه اقتصاد: تنگه بسفر یکی از مسیرهای آبی بینالمللی مهم در شمال غربی ترکیه است، این تنگه بهعنوان مرز، دو قاره آسیا و اروپا را از یکدیگر جدا میسازد و دریای سیاه و مرمره را بهم متصل میکند از بسفر بهعنوان باریکترین تنگه جهان یاد میشود که قابلیت کشتیرانی در آن وجود دارد و بیشتر قسمتهای کرانه تنگه بسفر به حالت مسکونی درآمده است و حدود ۱۷ میلیون از جمعیت استانبول در دو سوی آن زندگی میکنند طول متوسط بُسفُر در حدود سی کیلومتر و عرض آن میان حدّ تقریبی ۷۰۰ تا ۳۵۵۰ متر است.
تنگه بسفر گلوگاه نفت اروپا
این تنگه پس از تعیین سقف قیمتی برای فروش نفت روسیه به گلوگاهی برای عبور نفتکشهایی که حامل سوخت مورد نیاز اروپا هستند تبدیل شده است و هر روز نیز به تعداد آنها افزوده میشود.
اتفاقی که مدتی قبل با به گل نشستن کشتی باری اور گیوِن در کانال سوئز رخ داد و تجارت جهانی را برای مدتی دچار اختلال کرد و بسیاری از کشتیها مجبور به تغییر مسیر و صرف هزینه و زمان زیاد برای رسیدن به مقصد خود از مسیری به غیر از کانال سوئز شد این بار در تنگه بسفر در حال تکرار است و موجب شده تا ثبات قیمت این کالای حیاتی در بازارهای جهانی بار دیگر شکننده شود.
تنگه بسفر و تعیین سقف قیمتی نفت روسیه
ترکیه اصرار دارد که کشتیها قبل از عبور از تنگه بسفر باید ثابت کنند که پوشش بیمهای دارند که با توجه به تحریمهای جدید نفتی و تعیین سقف قیمتی برای نفت روسیه قادر به پرداخت غرامت قابل قبول هستند.
خورخه لئون، تحلیلگر بازار نفت در این باره گفت: اگرچه در حال حاضر اختلالی در عرضه جهانی نفت و در نتیجه قیمتها ایجاد نشده است اما در صورت حل نشدن توقف طولانی نفتکشها پشت تنگه بسفر میتواند به یک مشکل برای اروپا تبدیل شود.
او به خبرگزاری CNN گفت: تنگه بسفر یک مسیر بسیار محبوب در سراسر جهان برای تجارت جهانی و به طور خاص برای نفت خام است و نباید به گلوگاهی برای تردد کشتیها تبدیل شود.
هر چند مقامات ترکیه اعلام کردند که انگلیس و آمریکا که در حال مذاکره با آنکارا برای حل این بنبست رو به گسترش هستند اما حاضر به دادن اطلاعات بیمهای کامل برای رسیدگی به وضعیت بیمه نفتکشهای عبوری در شرایط جدید تعیین سقف قیمتی برای نفت روسیه نیستند.
انتظار نفتکشهای قزاقستان و آذربایجان پشت تنگه بسفر
در این بین کشورهایی از جمله روسیه، قزاقستان و آذربایجان از تنگههای ترکیه برای رساندن نفت خود به بازارهای جهانی نفت استفاده میکنند که در صورت عدم توافق در ارائه اسناد کامل نفت آنها نیز به اروپا نخواهد رسید.
یونال بایلان، مدیر کل دریانوردی ترکیه اخیراً گفته است که با توجه به عواقب فاجعه بار برای کشورش در صورت حادثه ناشی از تصادف یا خرابی یک نفتکش، کاملا لازم است که مطمئن باشیم که پوشش بیمه حفاظتی و غرامت آنها همچنان معتبر و در شرایط جدید جامع است یا نه.
گروه بین المللی P&I Clubs که بیمه حفاظت و غرامت 90 درصد از کالاهای حمل شده از طریق دریا را ارائه می دهد، اعلام کرده است که نمیتواند با سیاست ترکیه هماهنگ شود آنها مدعی هستتند که درخواستهای دولت ترکیه «خیلی فراتر از اطلاعات عمومی است که در یک تأییدیه ورودی معمولی موجود است» .
معمای مدارک نفتکشهای اروپایی در عبور از تنگه بسفر
مقامات ترکیه نیز در مقابل معتقدند اکثر نفتکشهای نفت خام که منتظر عبور از تنگه بسفر هستند، کشتیهای اتحادیه اروپا هستند و بیشتر بنزین به مقصد بنادر اتحادیه اروپا را حمل میکنند بنابراین دلیلی وجود ندارد که اطلاعات کامل از وضعیت بیمه خود را ارائه ندهند مگر اینکه مشتریان اروپایی دولتهای خود را هم دور میزنند که نمیخواهند مدرکی ارائه دهند.
در هر صورت برای بازار جهانی نفت درک اینکه چرا شرکتهای بیمه مستقر در اتحادیه اروپا از ارائه اطلاعات بیمهنامه برای کشتیهایی که متعلق به خود آنهاست و نفت خام را هم به مقصد مشخصی در اروپا حمل میکنند، امتناع میکنند دشوار است و منتظر پاسخ مقامات اروپایی هستند.
نورنیوز