شناسه خبر : 113105
تاریخ انتشار : 1401/08/16 13:51
ورود قیرهای بی‌کیفیت از کشورهای همسایه و مصرف بالای آسفالت

دلایل افت ۵۰ درصدی پروژه‌های راهسازی؛

ورود قیرهای بی‌کیفیت از کشورهای همسایه و مصرف بالای آسفالت

در حالی شاهد رشد قیمت قیر و به تبع آن آسفالت در کشور هستیم که کارشناسان بر این باور هستند عمر آسفالت در ایران رو به کاهش گذاشته و متأسفانه واردات قیر بی‌کیفیت از کشورهای همسایه آن را شدت داده است.

سایر رسانه‌ها: روند افت پروژه‌های راهسازی در کشور و عمر آسفالت این روزها در کنار رشد قیمت قیر موضوعی مهم و چالش برانگیز برای شرکت‌های راهسازی خصوصی و حتی دولتی شده است. موضوعی که این روزها حتی برای سازمان‌های دولتی که از قیر رایگان نیز استفاده می‌کنند تا حدودی مهم شده است چرا که علی‌رغم دریافت قیر رایگان هزینه‌های نگهداری راه‌ها به‌دلیل افت کیفیت آسفالت را به شدت افزایش داده است.

اما به راستی چرا پروژه‌های راهسازی در کشور در طی سال های گذشته به جای اینکه افزایش یابد افت پیدا کرده است؟

برخی از کارشناسان و فعالان حوزه راهسازی می‌گویند که ساخت برخی از پروژه‌های راهسازی توجیه اقتصادی ندارد و ساخت آنها بی‌فایده است.‏ هر چند چون دولت پروژه‌ای را به پیمانکار می‌دهد که پول کافی برای اجرای آن ندارد، بنابراین پس از مدتی پروژه نیمه کاره مانده و پیمانکار نابود می‌شود.‏ اینها مواردی است که باعث می‌‎شود ترس از ورود به پروژه‌های راهسازی را افزایش دهد و البته سایر موارد مثل گرانی قیر و هزینه‌های نگهداری مزید بر علت می شود.


«خیرالله خادمی»، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور دلیل افت پروژه‌های راهسازی را کاهش کیفیت قیر و در نهایت بالا رفتن هزینه‌های نگهداری عنوان می‌کند.

شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور وظیفه دارد تا از لحاظ سازمانی در جهت ارتقاء کیفیت قیر و به‌واسطه افزایش کیفیت قیر و آسفالت کشور در جهت رشد کیفیت صنعت راهسازی کشور اقدام کند

او با تأکید بر اینکه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور طبق وظیفه سازمانی خود در ساخت آزاد راه ، بزرگراه و راه‌های اصلی کشور بالطبع یکی از مصرف کنندگان اصلی و بزرگ قیر کشور است می‌گوید: شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور وظیفه دارد تا از لحاظ سازمانی در جهت ارتقاء کیفیت قیر و به‌واسطه افزایش کیفیت قیر و آسفالت کشور در جهت رشد کیفیت صنعت راهسازی کشور اقدام کند.

سال گذشته در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و در شش ماه اول امسال حدود ۲۵۰ هزار تن قیر در پروژه‌های راهسازی کشور مصرف شد و حدود ۴.۵ میلیون تن آسفالت نتیجه این قیر مصرف شده بوده است که برای توسعه آزادراه‌های کشور مصرف شده است

او ادامه داد: سال گذشته در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و در شش ماه اول امسال حدود ۲۵۰ هزار تن قیر در پروژه‌های راهسازی کشور مصرف شد و حدود ۴.۵ میلیون تن آسفالت نتیجه این قیر مصرف شده بوده است که برای توسعه آزاد راه های کشور مصرف شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با بیان اینکه اگر چه این قیر به عنوان قیر رایگان برای شرکت ساخت قلمداد می شود و از لحاظ سازمانی جای تشکر دارد به واسطه قرار دادن این بند قانونی که ما را از دسترسی به قیر راحت کرده است، تأکید می کند: از وزارت نفت که همکاری خوبی دارد و قیر را رایگان در اختیار ما قرار می‌دهد تشکر می کنیم. اما اگر نقدینگی قیر در اختیار ما قرار داده می شد قدرت عمل ما بیشتر می‌شد. شاید می‌توانستیم مدیریت بهتری انجام دهیم.

خرابی‌های زود هنگام بر جاده‌ها در حال رخ دادن است

او می‌گوید: همه می‌دانیم که در چند سال گذشته به دلیل کرونا تردد در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها کاهش داشت و این سودی برای ما داشت که خرابی‌های جاده‌ها به دلیل کم شدن ترددها کمتر شده بود. اما خوشبختانه با از بین رفتن این بیماری منحوس که کل دنیا را به چالش کشیده بود تردد در جاده‌ها بیشتر شده است. امسال اکثر محورها با پیک تردد مواجه بودند و نتیجه آن این بود که خرابی های زود هنگام بر جاده ها در حال رخ دادن است. از سوی دیگر هم وضعیت منابع مالی کشور و گرفتاری‌های افزایش قیمت، هزینه اجرا بسیار افزایش پیدا کرده است. قطعا قدرت عمل اجرایی کشور را هم در بخش توسعه راه‌ها و هم در بخش نگهداری را کاهش می‌دهد.

در سال های گذشته در کشور سالانه ۱۵۰۰ کیلومتر جاده در کشور تحویل داده می شد. سپس این عدد به ۱۲۰۰ کیلومتر و الان به ۷۰۰ کیلومتر کاهش یافته است

خادمی در خصوص دلایل افت پروژه‌های راهسازی و راهکارهای عملی برای به‌رطرف کردن آن گفت: در سال‌های گذشته در کشور سالانه ۱۵۰۰ کیلومتر جاده در کشور تحویل داده می‌شد. سپس این عدد به ۱۲۰۰ کیلومتر و الآن به ۷۰۰ کیلومتر کاهش یافته است. منابع دوره هم افزایش پیدا کرده است. اما قیمت گارانتی خیلی بیشتر از منابع اعتباری افزایش پیدا کرده است و درصد کار ما پایین آمده است. پس باید دنبال راهکار جدیدی باشیم که از این حالت و این زمان خاص پروژه‌های راهسازی را اجرا کنیم و به وظیفه سازمانی خود بهتر عمل کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ما دو راهکار بیشتر نداریم یکی اینکه با افزایش کیفیت آسفالت بتوانیم دوام و عمر آسفالت را افزایش دهیم که قطعاً قیر در این منظر نقش اول را بازی می‌کند. چون به خوبی می‌دانید که مصالح سنگین اگر درست انتخاب شوند. تغییرات زیادی در طول دوره مصرف ایجاد نمی‌شود اما آن چیزی که مهم است این است که قیر ماده اصلی تولید آسفالت است که متأسفانه هم مهم و گران است و هم در طول زمان تغییر پیدا می‌کند.

امروز تنها راه این است که کیفیت قیر را بالا ببریم و از مصرف قیرهایی که کیفیت پایین دارند از طریق آزمایش‌‍هایی که در آزمایشگاه‌های کشور انجام می‌دهیم جلوگیری کنیم. یکی از معضلات کشور ورود قیرهای بی‌کیفیت از کشورهای همجوار است

او ادامه داد: امروز تنها راه این است که کیفیت قیر را بالا ببریم و از مصرف قیرهایی که کیفیت پایین دارند از طریق آزمایش‌هایی که در آزمایشگاه‌های کشور انجام می‌دهیم جلوگیری کنیم. یکی از معضلات کشور ورود قیرهای بی‌کیفیت و ارزان‌تر از کشورهای همجوار است. نتیجه این می شود که باید آزمایشگاه‌های مرجع مثل آزمایشگاه مکانیک خاک اگر محموله‌ای را چند بار آزمایش می‌کرد هر محموله را چند بار آزمایش بیشتری انجام دهد و از مهندسان مشاور استفاده کنند تا بتوانند قیر با کیفیت تولید و استفاده کنند.

خادمی افزود: راهکار دوم این است که از افزودنی‌ها استفاده کنیم. به هر حال یک زمانی قیر ارزان بود و شاید ضرورتی ایجاب نمی‌کرد که ما از افزودنی‌ها در داخل قیر استفاده کنیم. الآن با قیر هر تن ۱۰ میلیون تومان و حتی در بازار به ۱۵ میلیون تومان هم می‌رسد، مصرف افزودنی‌ها که بتواند دوام آسفالت را افزایش دهد ضرورت دارد.

احمد رضا مومنی کارشناسان حوزه راهسازی بر این باور است که با طراحی‌های جدید می توان مصرف آسفالت را کاهش داد.

او می‌گویند: اگر می‌خواهیم مصرف آسفالت کاهش پیدا کند باید ضخامت آن را کم کنیم. پس برای کاهش ضخامت آسفالت باید مهندسان مشاور و مجریانی که داریم با روش های گذشته که سه لایه آسفالت ریخته می‌شد و کار اشتباهی بود را کنار بگذاریم. چون این روش منسوخ شده است.

او می‌افزاید: با زیر سازی جالبی که ۳۰ سال پیش انجام می‌شد دوام آسفالت ۳۰ سال بود و خوب و مناسب بود. باید ضخامت آسفالت را کاهش دهیم تا مصرف قیر را کاهش دهیم و هزینه اجرای کار را کاهش دهیم.


استفاده از ماشین الات نیز نکته ای است که بسیار ضرورت دارد. در اجرا یکی از مشکلات کشور که باعث افزایش قیمت راهسازی و راهداری کشور شده است عمر زیاد ماشین آلات است. امسال با پیگیری‌هایی که انجام شده است ورود ماشین آلات راهسازی و معدنی آزاد شده است و مکاتباتی که با وزارت صمت شده است اعلام آمادگی شده است که شرکت‌های راهسازی بتوانند از این بند قانونی استفاده کنند. با فرصت‌هایی که وجود دارد، می‌توانیم ۵ هزار دستگاه ماشین آلات سنگین وارد کنیم و از این فرصت قانونی استفاده کنیم.


خبرگزاری بازار
نظرات

اعطای زمین رایگان به خانواده‌های دارای چهار فرزند در ایران

پادکست | رمزگشایی از شتاب اسرائیل برای نابودی ارتش سوریه

مسکو: حفاظت از تأسیسات روسی در سوریه، اولویت اصلی ماست

ترافیک نیمه سنگین در محورهای هراز و فیروزکوه

مسمومیت 9 نفر در تهران بر اثر خوردن آش‌کشک

ایران: رفتارهای رژیم اسرائیل نشان‌دهنده بی‌توجهی به قطعنامه‌های بین‌المللی است

عراقچی: همکاری فوری کشورهای منطقه برای مقابله با تجاوزات رژیم اسرائیل ضرورت دارد

مصرف گاز و برق در وضعیت اضطراری

افزایش 20 درصدی حقوق بازنشستگان و کارمندان در سال آینده

مجلس مجوز پرداخت حقوق و مطالبات بازنشستگان فرهنگی را صادر کرد

نورنما | ابری که در اندونزی به زمین افتاد مردم را غافلگیر کرد +فیلم

تصویربرداری «رویای نیمه شب» به پایان رسید

توافق جدید ایران و آژانس: گام‌های تازه در مسیر همکاری‌های هسته‌ای

چرایی و چگونگی سقوط بشار اسد

حقوق سربازان در سال 1404 مشخص شد

ریشه‌های سقوط سریع نظام سیاسی سوریه و چشم انداز آینده در کلام رهبری

قالیباف: بانک‌ها به تعهدات خود در پرداخت وام عمل نمی‌کنند

قاتل پسر نوجوان 12 ساله دستگیر شد

اکبری: ادعای سرقت از سفارت بی‌اساس است، هیچ مالی در آنجا نبود

زمان و شرایط ثبت‌نام در کنکور 1404 اعلام شد

هوای پایتخت پنج درجه سردتر می‎شود

فیفا عربستان را به عنوان میزبان جام‌جهانی 2034 معرفی کرد

فرانسه خواستار عقب‌نشینی رژیم اسرائیل از جولان شد

شاخص آلودگی در پایتخت سر به فلک کشید/ تهران آلوده‌ترین شهر جهان

کام‌بک تماشایی پرسپولیس/ سرخ‌پوشان در یک قدمی صدر قرار گرفتند +فیلم

برگزار محاکمه نتانیاهو در زیرزمین برای دومین روز متوالی

نگرانی گروسی درباره مواد هسته‌ای در سوریه پس از سقوط دولت اسد

رژیم صهیونیستی باید تجاوزات خود به فلسطین، لبنان و سوریه را متوقف کند

ترامپ خواستار آتش‌بس فوری در اوکراین شد

تصویب تأثیر معدل در کنکور از سال 1406: تغییرات جدید در نظام آموزشی

آملی لاریجانی: FATF باید به مجمع بیاید و مورد بررسی قرار گیرد

تهدید ایران با مکانیسم ماشه ثمری جز ایجاد تنش های جدید نخواهد داشت

نورنما | ویدیو های تبلیغاتی پر هزینه رو با این روش ها خیلی ارزون میسازن +فیلم

توافق جمعی بر سر نابودی سوریه/ «پروژه انگلیس و ترکیه» برای سرنگونی اسد/حمله ترکیه به سوریه

معاون رئیس‌جمهور: بخشی از بنزین مصرفی با استانداردها همخوانی ندارد

دوحه، میزبان دهمین کمیسیون همکاری‌های مشترک ایران و قطر

«هان کانگ» جایزه نوبل ادبیات را دریافت کرد

ارسال پیامک به 400 هزار مالک به‌منظور تعیین تکلیف واحدهای مسکونی

وزیر مهاجرین طالبان ترور شد

ترامپ: سوریه باید از خودش مراقبت کند

ترکیب احتمالی پرسپولیس برابر ملوان

اسلامی: در استان‌های ساحلی راکتورهای اتمی می‌سازیم

شعله مقاومت در سوریه خاموش شدنی نیست

کشف یک شمشیر خمیده کمیاب در دانمارک

دستگیری زن و مرد قاتل پس از سه سال

پلنگ مرد زنجانی را درید

تکذیب سرقت دارایی‌ در سفارت ایران در دمشق

101 سال حبس برای اعضای شبکه پولشویی 73 هزار میلیاردی

سومین ‌عضو شورای شهر خرم‌آباد دستگیر شد

گفت و گوی صریح دریابان شمخانی با دانشجویان (قسمت پایانی) +فیلم

نتانیاهو با درگیر شدن در سوریه، اشتباه بزرگی مرتکب شد

قیمت امروز سکه و ارز

بورس باز هم رکورد شکست

گزارش تصویری| دیدار هزاران نفر از اقشار مختلف مردم با رهبر انقلاب

کارت سوخت حذف می شود/ واریز سهمیه به کارت بانکی + فیلم

پادکست | 9 ماده غذایی برای نفس کشیدن

ترامپ، بایدن را به اختلاس متهم کرد

پزشکیان: تعلیم و تربیت نقش کلیدی در تحقق عدالت اجتماعی دارد

قضایای سوریه محصول اتاق فرمان مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی

رمزگشایی از شتاب رژیم اسراییل برای نابودی ارتش سوریه

گفت و گوی صریح دریابان شمخانی با دانشجویان (قسمت دوم) +فیلم

خودکشی نافرجام وزیر دفاع سابق کره ‌جنوبی

تصمیم‌گیری درباره پخش زنده فرمایشات رهبری با دفتر معظم له است

تغییر زمان بازی استقلال - گل‌کهر

جزئیات و حواشی اولین جلسه محاکمه نتانیاهو

دعوت از 17کشتی‌گیر به اردوی تیم ملی

علت سقوط اسد غرور وی از پیروزی بر مسلحین بود

تاریخ جام‌های جهانی بانوان مشخص شد

ترافیک جاده های شمالی سنگین است

واژگونی مرگبار مینی بوس و اتوبوس/ 6 تن کشته و 35 تن زخمی شد

بخشنامه لغو قراردادهای کار معین اصلاح می‌شود

تعرفه واردات خودرو 60 درصد شد

قاتل نوجوان 12 ساله دستگیر شد

شکسته شدن رکورد 5 ساله مخاطبان روزانه سینما

گفت و گوی صریح دریابان شمخانی با دانشجویان (قسمت اول) +فیلم

آغاز تک نرخی کردن ارز با راه اندازی بازار ارز تجاری

حمله راکتی از داخل غزه به اراضی اشغالی

«مقدم زاده» مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس شد

ضرورت هوشیاری در مقابل تهدیدات رقبا و دشمنان منطقه

رژیم صهیونیستی کدام مواضع حساس سوریه را درهم کوبید؟

رژیم صهیونیستی می‌خواهد سوریه را به سرزمینی سوخته تبدیل کند

پارس خودرو هم گران کرد+ لیست قیمت جدید

«سالیوان» در راستای ایجاد آتش بس در غزه به خاورمیانه سفر می‌کند

سیب ایرانی به ریاض رسید

امکان پرداخت عوارض آزادراه‌ها از حساب بانکی اشخاص

هواپیمای سبک سیمرغ رونمایی شد

مشکلات تولید کنندگان پوشاک/ همکاری ایران و روسیه در حوزه پوشاک

پارامترهای جدید ایران در معادله‌ نظم نوین غرب آسیا

مطبوعات‌چی | مروری بر روزنامه‌های چهارشنبه 21 آذر 1403

فروپاشی سوریه از نظرگاه جنگ شناختی

سیاست ایران در سوریه؛ عقلانیت بدون انقضا

آمریکا یک شرکت چینی و کارمند آن را به ادعای هک گسترده تحریم کرد

در آشفته بازار منطقه‌ای؛ مراقب ایران باشید

معمای مرگ دو زن سوخته در تهران/قاتل کیست؟

دمشق در گرداب خیانت، تجاوز و جهل

اخطار به جایگاه‌های سوخت درباره بخارات بنزین

تحولات منطقه پس از سقوط بشار اسد

اقتصاد نگار | واردات خودرو؛ چرا خبری از خودروهای وارداتی در خیابان‌ها نیست +فیلم

مالیات خانه‌های لوکس تعیین شد

تیرباران مجروحان در بیمارستان منبج/کرملین: کناره‌گیری اسد از ریاست‌جمهوری تصمیم شخصی اوست

X
آگهی تبلیغاتی