×
اقتصادی
شناسه خبر : 113105
تاریخ انتشار : دوشنبه 1401/08/16 ساعت 13:51
ورود قیرهای بی‌کیفیت از کشورهای همسایه و مصرف بالای آسفالت

دلایل افت ۵۰ درصدی پروژه‌های راهسازی؛

ورود قیرهای بی‌کیفیت از کشورهای همسایه و مصرف بالای آسفالت

در حالی شاهد رشد قیمت قیر و به تبع آن آسفالت در کشور هستیم که کارشناسان بر این باور هستند عمر آسفالت در ایران رو به کاهش گذاشته و متأسفانه واردات قیر بی‌کیفیت از کشورهای همسایه آن را شدت داده است.

سایر رسانه‌ها: روند افت پروژه‌های راهسازی در کشور و عمر آسفالت این روزها در کنار رشد قیمت قیر موضوعی مهم و چالش برانگیز برای شرکت‌های راهسازی خصوصی و حتی دولتی شده است. موضوعی که این روزها حتی برای سازمان‌های دولتی که از قیر رایگان نیز استفاده می‌کنند تا حدودی مهم شده است چرا که علی‌رغم دریافت قیر رایگان هزینه‌های نگهداری راه‌ها به‌دلیل افت کیفیت آسفالت را به شدت افزایش داده است.

اما به راستی چرا پروژه‌های راهسازی در کشور در طی سال های گذشته به جای اینکه افزایش یابد افت پیدا کرده است؟

برخی از کارشناسان و فعالان حوزه راهسازی می‌گویند که ساخت برخی از پروژه‌های راهسازی توجیه اقتصادی ندارد و ساخت آنها بی‌فایده است.‏ هر چند چون دولت پروژه‌ای را به پیمانکار می‌دهد که پول کافی برای اجرای آن ندارد، بنابراین پس از مدتی پروژه نیمه کاره مانده و پیمانکار نابود می‌شود.‏ اینها مواردی است که باعث می‌‎شود ترس از ورود به پروژه‌های راهسازی را افزایش دهد و البته سایر موارد مثل گرانی قیر و هزینه‌های نگهداری مزید بر علت می شود.


«خیرالله خادمی»، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور دلیل افت پروژه‌های راهسازی را کاهش کیفیت قیر و در نهایت بالا رفتن هزینه‌های نگهداری عنوان می‌کند.

شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور وظیفه دارد تا از لحاظ سازمانی در جهت ارتقاء کیفیت قیر و به‌واسطه افزایش کیفیت قیر و آسفالت کشور در جهت رشد کیفیت صنعت راهسازی کشور اقدام کند

او با تأکید بر اینکه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور طبق وظیفه سازمانی خود در ساخت آزاد راه ، بزرگراه و راه‌های اصلی کشور بالطبع یکی از مصرف کنندگان اصلی و بزرگ قیر کشور است می‌گوید: شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور وظیفه دارد تا از لحاظ سازمانی در جهت ارتقاء کیفیت قیر و به‌واسطه افزایش کیفیت قیر و آسفالت کشور در جهت رشد کیفیت صنعت راهسازی کشور اقدام کند.

سال گذشته در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و در شش ماه اول امسال حدود ۲۵۰ هزار تن قیر در پروژه‌های راهسازی کشور مصرف شد و حدود ۴.۵ میلیون تن آسفالت نتیجه این قیر مصرف شده بوده است که برای توسعه آزادراه‌های کشور مصرف شده است

او ادامه داد: سال گذشته در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و در شش ماه اول امسال حدود ۲۵۰ هزار تن قیر در پروژه‌های راهسازی کشور مصرف شد و حدود ۴.۵ میلیون تن آسفالت نتیجه این قیر مصرف شده بوده است که برای توسعه آزاد راه های کشور مصرف شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با بیان اینکه اگر چه این قیر به عنوان قیر رایگان برای شرکت ساخت قلمداد می شود و از لحاظ سازمانی جای تشکر دارد به واسطه قرار دادن این بند قانونی که ما را از دسترسی به قیر راحت کرده است، تأکید می کند: از وزارت نفت که همکاری خوبی دارد و قیر را رایگان در اختیار ما قرار می‌دهد تشکر می کنیم. اما اگر نقدینگی قیر در اختیار ما قرار داده می شد قدرت عمل ما بیشتر می‌شد. شاید می‌توانستیم مدیریت بهتری انجام دهیم.

خرابی‌های زود هنگام بر جاده‌ها در حال رخ دادن است

او می‌گوید: همه می‌دانیم که در چند سال گذشته به دلیل کرونا تردد در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها کاهش داشت و این سودی برای ما داشت که خرابی‌های جاده‌ها به دلیل کم شدن ترددها کمتر شده بود. اما خوشبختانه با از بین رفتن این بیماری منحوس که کل دنیا را به چالش کشیده بود تردد در جاده‌ها بیشتر شده است. امسال اکثر محورها با پیک تردد مواجه بودند و نتیجه آن این بود که خرابی های زود هنگام بر جاده ها در حال رخ دادن است. از سوی دیگر هم وضعیت منابع مالی کشور و گرفتاری‌های افزایش قیمت، هزینه اجرا بسیار افزایش پیدا کرده است. قطعا قدرت عمل اجرایی کشور را هم در بخش توسعه راه‌ها و هم در بخش نگهداری را کاهش می‌دهد.

در سال های گذشته در کشور سالانه ۱۵۰۰ کیلومتر جاده در کشور تحویل داده می شد. سپس این عدد به ۱۲۰۰ کیلومتر و الان به ۷۰۰ کیلومتر کاهش یافته است

خادمی در خصوص دلایل افت پروژه‌های راهسازی و راهکارهای عملی برای به‌رطرف کردن آن گفت: در سال‌های گذشته در کشور سالانه ۱۵۰۰ کیلومتر جاده در کشور تحویل داده می‌شد. سپس این عدد به ۱۲۰۰ کیلومتر و الآن به ۷۰۰ کیلومتر کاهش یافته است. منابع دوره هم افزایش پیدا کرده است. اما قیمت گارانتی خیلی بیشتر از منابع اعتباری افزایش پیدا کرده است و درصد کار ما پایین آمده است. پس باید دنبال راهکار جدیدی باشیم که از این حالت و این زمان خاص پروژه‌های راهسازی را اجرا کنیم و به وظیفه سازمانی خود بهتر عمل کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ما دو راهکار بیشتر نداریم یکی اینکه با افزایش کیفیت آسفالت بتوانیم دوام و عمر آسفالت را افزایش دهیم که قطعاً قیر در این منظر نقش اول را بازی می‌کند. چون به خوبی می‌دانید که مصالح سنگین اگر درست انتخاب شوند. تغییرات زیادی در طول دوره مصرف ایجاد نمی‌شود اما آن چیزی که مهم است این است که قیر ماده اصلی تولید آسفالت است که متأسفانه هم مهم و گران است و هم در طول زمان تغییر پیدا می‌کند.

امروز تنها راه این است که کیفیت قیر را بالا ببریم و از مصرف قیرهایی که کیفیت پایین دارند از طریق آزمایش‌‍هایی که در آزمایشگاه‌های کشور انجام می‌دهیم جلوگیری کنیم. یکی از معضلات کشور ورود قیرهای بی‌کیفیت از کشورهای همجوار است

او ادامه داد: امروز تنها راه این است که کیفیت قیر را بالا ببریم و از مصرف قیرهایی که کیفیت پایین دارند از طریق آزمایش‌هایی که در آزمایشگاه‌های کشور انجام می‌دهیم جلوگیری کنیم. یکی از معضلات کشور ورود قیرهای بی‌کیفیت و ارزان‌تر از کشورهای همجوار است. نتیجه این می شود که باید آزمایشگاه‌های مرجع مثل آزمایشگاه مکانیک خاک اگر محموله‌ای را چند بار آزمایش می‌کرد هر محموله را چند بار آزمایش بیشتری انجام دهد و از مهندسان مشاور استفاده کنند تا بتوانند قیر با کیفیت تولید و استفاده کنند.

خادمی افزود: راهکار دوم این است که از افزودنی‌ها استفاده کنیم. به هر حال یک زمانی قیر ارزان بود و شاید ضرورتی ایجاب نمی‌کرد که ما از افزودنی‌ها در داخل قیر استفاده کنیم. الآن با قیر هر تن ۱۰ میلیون تومان و حتی در بازار به ۱۵ میلیون تومان هم می‌رسد، مصرف افزودنی‌ها که بتواند دوام آسفالت را افزایش دهد ضرورت دارد.

احمد رضا مومنی کارشناسان حوزه راهسازی بر این باور است که با طراحی‌های جدید می توان مصرف آسفالت را کاهش داد.

او می‌گویند: اگر می‌خواهیم مصرف آسفالت کاهش پیدا کند باید ضخامت آن را کم کنیم. پس برای کاهش ضخامت آسفالت باید مهندسان مشاور و مجریانی که داریم با روش های گذشته که سه لایه آسفالت ریخته می‌شد و کار اشتباهی بود را کنار بگذاریم. چون این روش منسوخ شده است.

او می‌افزاید: با زیر سازی جالبی که ۳۰ سال پیش انجام می‌شد دوام آسفالت ۳۰ سال بود و خوب و مناسب بود. باید ضخامت آسفالت را کاهش دهیم تا مصرف قیر را کاهش دهیم و هزینه اجرای کار را کاهش دهیم.


استفاده از ماشین الات نیز نکته ای است که بسیار ضرورت دارد. در اجرا یکی از مشکلات کشور که باعث افزایش قیمت راهسازی و راهداری کشور شده است عمر زیاد ماشین آلات است. امسال با پیگیری‌هایی که انجام شده است ورود ماشین آلات راهسازی و معدنی آزاد شده است و مکاتباتی که با وزارت صمت شده است اعلام آمادگی شده است که شرکت‌های راهسازی بتوانند از این بند قانونی استفاده کنند. با فرصت‌هایی که وجود دارد، می‌توانیم ۵ هزار دستگاه ماشین آلات سنگین وارد کنیم و از این فرصت قانونی استفاده کنیم.


خبرگزاری بازار
نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
کابینه رژیم صهیونیستی ورود کمک‌ها به غزه را متوقف کرد
نورنما | یکی از پیچیده‌ترین میدان‌های دنیا
نتایج اولیه آزمون استخدامی بانک مرکزی اعلام شد + لینک
زلنسکی: برابر روسیه تسلیم نشوید
مشاور امنیت ملی عراق، فردا با علی لاریجانی دیدار می‌کند
سفر هیات حماس به قاهره برای پیگیری اجرای توافق آتش‌بس
گزینه ایتالیایی تیم ملی فوتبال ایران معرفی شد
آغاز مرحله دوم فروش خودروهای وارداتی +جزییات و لینک سایت
تصویر سند درخواست پناهندگی رئیس‌جمهور سابق اسرائیل به فلسطین
آمار جدید وزارت بهداشت غزه: شهادت 35 نفر از زمان آغاز آتش‌بس
السیسی: مصر میزبان کنفرانس بین‌المللی بازسازی غزه است
صدور دستورالعمل اجرایی جدید پاکستان برای توسعه تجارت تهاتری با ایران
جزییات پیشنهاد جدید وزارت رفاه برای ساماندهی طرح کالابرگ+فیلم
شرط اخراج هاشمیان مشخص شد
زمان واریز حقوق مهرماه بازنشستگان تأمین اجتماعی اعلام شد
زمین لزره 4.3 ریشتری کرمان را لرزاند
رژیم صهیونیستی: با قدرت به زیرساخت‌های حماس حمله می‌کنیم
حمایت ظریف از اقدام کشورهای جهان در اجرای بند 8 قطعنامه 2231
هماهنگی تل‌آویو با واشنگتن برای حمله به غزه
کمک مالی آمریکا به کلمبیا قطع می‌شود
پزشکیان: هر مقرره‌ای که بر مردم فشار اقتصادی وارد کند، باید سریع اصلاح شود
وزیر دفاع افغانستان: سیاست ما جنگیدن با همسایگانمان نیست
ترامپ: تاسیسات اتمی ایران را بمباران نمی‌کردیم، در غزه آتش‌بس نمی‌‎شد
لیورپول 0-2 منچستریونایتد؛ چهارمین شکست پیاپی قرمزها ثبت شد
حکم حبس و جریمه سنگین برای وکیل قلابی
غایبان نماینده اردن در بازی بعدی استقلال در لیگ قهرمانان آسیا
حماس: به آتش‌بس پایبندیم
زرکام و زرماکارون، واحدهای نمونه کنترل کیفیت استان البرز شناخته شدند
فرمانده نیروی دریایی آمریکا: جنگ بعدی در راه است
حمله هوایی رژیم اشغالگر به مرکز نوار غزه و شهادت سه نفر+ فیلم
چین و روسیه، همکار یا رقیب در آسیای مرکزی؟
ماجرای اعتصاب غذای زندانیان در قزلحصار چه بود؟
تصادف اتوبوس دانش‌آموزان در ارومیه با 10 مصدوم
تله ترامپ برای اعراب در پرونده غزه
تعویق‌ کنفرانس‌خبری رییس جمهور
یک متر هم از حریم تخت جمشید کم نشده است
برانکو به پرسپولیس می آید؟
گروسی: یک راهکار دیپلماتیک درباره ایران پیدا می‌شود
بازگشت به حالت عادی روابط کابل و اسلام آباد
پرداخت وام ضروری به 144 هزار بازنشسته در 1404 + جزئیات
فیلیپین با هزاران آواره در محاصره طوفان
بایرن در آستانه شکستن رکورد تاریخی میلان
پس‌ از حادثه رفح، نتانیاهو خواهان عملیات علیه حماس شد
سناریوی حمله روسیه به ناتو بعد از پیروزی در اوکراین
القسام ارتباط خود را با حادثه رفح تکذیب کرد
دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد
آخرین خبر از وضعیت هوشیاری صابر کاظمی، والیبالیست ایرانی
کارخانه عظیم گاز روسیه هدف پهپادهای اوکراینی قرار گرفت
جاسوس رژیم صهیونیستی در قم اعدام شد
100 شناور جدید در مسیر پیوستن به ناوگان دریایی کشور
X
آگهی تبلیغاتی