×
فرهنگی
شناسه خبر : 112518
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 1401/08/03 ساعت 12:41
خسروپناه: در کشور حمکرانی فرهنگی نداریم/ جمشیدی: بازاندیشی‌ها قبلاً شکل گرفته بود و حاصل فشار یا اضطرار نیست

در برنامه «شیوه» شبکه ۴ سیما؛

خسروپناه: در کشور حمکرانی فرهنگی نداریم/ جمشیدی: بازاندیشی‌ها قبلاً شکل گرفته بود و حاصل فشار یا اضطرار نیست

عبدالحسین خسروپناه گفت: بیشترین چالشی که دارم به همین حکمرانی فرهنگی هست. یعنی اگر تعبیر کنم که ما در کشور از حمکرانی فرهنگی برخوردار نیستیم این سخن اغراق‌آمیز نیست. مهدی جمشیدی: مسأله ما در واقع چهل ساله دوم انقلاب است که رهبر انقلاب در واقع خواستار دو نوع بازاندیشی شدند. این بازاندیشی‌ها از پیش طراحی شده بوده و این موضوع متکی به فعل و انفعالات یک جریان لمپن نیست. پس انقلاب را تنازل به این قصه ندهیم.

نورنیوز - گروه فرهنگ و جامعه: «عبدالحسین خسروپناه»، استاد فلسفه و رئیس سابق مؤسسهٔ پژوهشی حکمت و فلسفهٔ ایران در برنامه «شیوه» شبکه ۴ سیما گفت: پیش از هر چیز از مسئولان صدا و سیما درخواست می‌کنم که برنامه شیوه به صرفاً به این ایام اختصاص نداشته باشد و این باب بحث و گفتگو در آینده نیز ادامه داشته باشد. لازم است صدا و سیما بیشتر با مردم ارتباط داشته باشند و در واقع گفتگو هم فکری، علمی، اجتماعی و فرهنگی را در همه شبکه‌ها و نه فقط شبکه ۴ داشته باشد.

در ادامه «مهدی جمشیدی»، عضو هیأت علمی گروه فرهنگ‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه‌ی اسلامی در برنامه شیوه شبکه ۴ گفت: گفتگو مسیر رسیدن به حقیقت است. گفتگو سنت رایجی در جمهوری اسلامی بوده و اگر بشود انتقادی مطرح کرد بیشتر می‌توان گفت رسانه ملی نسبت به این مسأله کم اهتمام و یا حتی در برخی موارد بی اهتمام بوده است. 

خسروپناه: در کشور حمکرانی فرهنگی نداریم

عبدالحسین خسروپناه گفت: بیشترین چالشی که دارم به همین حکمرانی فرهنگی هست. یعنی اگر تعبیر کنم که ما در کشور از حکمرانی فرهنگی برخوردار نیستیم این سخن اغراق‌آمیز نیست. البته این بدان معنا نیست که در طول این بیش از چهار دهه انقلاب کارهای مفید و کارهای فرهنگی ارزشمندی انجام نشده یا به این معنا نیست که نسل جوان ما گرایش به فرهنگ دینی ندارد و بازهم به این معنی نیست که ما دشمنان خارجی علیه فرهنگ دینی و اسلامی نداریم. 

او ادامه داد: چرا می‌گویم در حوزه فرهنگ که فقط مربوط به حوزه فرهنگ نسیت و در حوزه امنیت غذایی یا مثلاً دارویی هم این مشکل رو داریم. اخیراً با کمبود سرم مواجه شدیم. این به آن معنا نیست که جمهوری اسلامی توان تولید سرم را ندارد یا دانشمند و امکاناتش را نداریم، علت ضعف در حمکرانی است. حکمرانی را هم به معنای حکومت نگیرید. الآن متأسفانه دوستان علوم سیاسی ما وقتی از واژه حکمرانی استفاده می‌کنند معنی حکومتی می‌گیرند و دوستان مدیریتی وقتی از حکمرانی استفاده می‌کنند معنی سیاست گذاری است.

خسروپناه در ادامه افزود: حکمرانی یک بسته با سه بخش است. اگر این بسته با هم دیده شود و در واقع از صدر تا ذیل به این بسته توجه بشود و متولیان به آن توجه بکنند می‌گویند حکمرانی شکل گرفته است. اما اگر بخشی از دیده شود و بخش‌های دیگری نادیده گرفته شود، این دیگر حکمرانی نیست؛ ضعف یا فقدان حکمرانی است. 

او گفت: سه بخش حکمرانی عبارت‌اند از سیاست‌گذاری، تنظیم‌گری و خدمات عمومی. تنظیم‌گری شش مرحله دارد: مقررات گذاری، ساختارسازی، گفتمان‌سازی، تحقق و اجرای قوانین، رصد و نظارات و ارزیابی و در آخر اصلاح قوانین. اگر این فرآیند شش گانه طی شود، تنظیم‌‎گری صورت گرفته است.  در کشور ما سیاست‌های کلان را مقام معظم رهبری تعیین می‌کنند و بعد سیاست‌های کاربردی را دستگاه‌ها  تدوین می‌کنند؛ مثلاً شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه فرهنگ. 

خسروپناه گفت: ما می‌گوییم حجاب واجب شرعی است و بعد وظیفه حکومت اسلامی هم این است که در ترویج حجاب و فرهنگ حجاب تلاش بکند. اما سوال این است که حکمرانی فرهنگی ما در طول این سال‌ها از اول انقلاب تا به حال چه نسبتی با مقوله حجاب دارد؟ اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی یک سندی درباره پوشش و حجاب بنویسد کافی است؟ عمده کاری که شورای عالی انقلاب فرهنگی در این سال‌ها انجام داده است، سند نویسی است. برای مثال سندی که در مورد دانشگاه اسلامی نوشتیم، از نمایندگان مجلس این دوره و دوره قبل بپرسید، چند نفر از آنها این سند را مطالعه کرده‌اند؟ چقدر از مصوبات مجلس ناظر یا به تعبیری مستنتج از این سند دانشگاه اسلامی است؟

جمشیدی: بازاندیشی‌ها قبلاً شکل گرفته بود و حاصل فشار یا اضطرار نیست

مهدی جمشیدی، عضو هیأت علمی گروه فرهنگ‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه‌ی اسلامی در برنامه شیوه شبکه ۴ گفت: این بحث‌ها و بازاندیشی‌ها آیا برخواسته از یک تحول اضطراری است یا یک تحول انتخابی؟ مهم است زیرا ما در بستر شرایط در مورد حکمرانی صحبت می‌کنیم. معتقدم نقطه آغاز و مبدأ تاریخ این بازاندیشی مرگ طبیعی یک شخص یا اغتشاشات خیابانی نیست. مبدأ این امر را بیانیه گام دوم می‌دانم که متضمن همین چرخش‌های سیاسی است. به علاوه سخنرانی تحول رهبری در سال گذشته که ایشان تصریح کردند که ما مبتلا به بیماری‌های مزمنی هستیم که از راه‌های عادی نمی‌توانیم علاج آن را بجوییم. یعنی نیاز به باز اندیشی‌های اساسی وجود دارد. 

او در ادامه گفت: این حس نباید شکل بگیرد که الآن نظام به خاطر اتفاقاتی که افتاده است حالت انفعالی پیدا کرده و متنبه شده است. اصلاً اینطور نیست. اولاً این اراده قبلاً شکل گرفته بود و حاصل فشار یا اضطرار نیست و ثانیاً اصلاً به معنا خطا و شکست انقلاب نیست. طبیعی است که پس از هر دوره‌ای باید در روش‌ها بازاندیشی صورت بگیرد. این بازاندیشی انقلابی است و نه لیبرالی و به معنی عقب نشینی نیست. ما باید ساختارها را طوری باز طراحی کنیم که حرکت انقلاب به سمت ارزش‌ها قوت و جان تازه بگیرد؛ نه اینکه به بهانه تجدید نظر روشی راه را برای عبور از ارزش‌ها فراهم کنیم.  رهبر انقلاب در همان سخنرانی تحول انقلاب هم گفتند که یک عده‌ای تحول را اینگونه معنا می‌کنند. پس اول صورت مسأله را درست متوجه بشویم که یک موقع تصور نکنیم که نظام حالت انفعالی و شرمسار به خودش گرفته و حالا می‌گوید که یک کاری کنیم و رضایتی را جلب کنیم . برخی شرایط فعلی نظام را با سال‌های آخر حکومت پهلوی مقایسه می‌کنند که گفتند زودتر یه تحولی صورت بدیم؛ نه اینطور نیست.

جمشیدی ادامه داد: مسأله ما در واقع چهل ساله دوم انقلاب است که رهبر انقلاب در واقع خواستار دو نوع بازاندیشی شدند. این بازاندیشی‌ها از پیش طراحی شده بوده و این موضوع متکی به فعل و انفعالات یک جریان لمپن نیست. پس انقلاب را تنازل به این قصه ندهیم. 

او در ادامه گفت: حکمرانی یک ایده جدید است که در حکمت عملی غرب مطرح شده و اینها معتقد هستند که حکومت باید تا حد ممکن بلکه اکثری اجتماعی بشود. به نظر من جوهره اصلی نظریه حکمرانی اجتماعی شدن و مردمی شدن است که این هم یک ریشه فلسفی دارد. ریشه فلسفی آن برمی‌گردد به قدر توزیع شده یعنی قدرت را دیگر متمرکز نمی‌بینند و پخش می‌بینند، بازیگران متعدد و پراکنده هستند، نمی‌شود برای بازیگران متعدد از مرکز تصمیم گرفت و مواردی از این دست. 

او گفت: شاید برای حکومت‌های غربی که نظانم لیبرال سرمایه داری دارند، معنا داشته باشد اما اسلام از آغاز قائل به تقدم امر اجتماعی بر امر حکومتی بوده است. شاید بتوان اینطور گفت که تا قبل از سال ۸۸ - ۸۹ حکمرانی فرهنگی با تعریف من است در کشور نداشتیم. یعنی فرهنگ محدود بود، بسته بود و اتاق‌های در بسته برایش تصمیم‌گیری می‌کردند. بعد از آن که رهبری بحث گروه‌های خودجوش فرهنگی را مطرح کردند و حلا هم که اخیراً بحث حلقه‌های میانی که باید تشکیل بشود، اصلاً تحقق بیانیه را متوقف کردند بر تشکیل حلقه‌های میانی؛ که حلقه‌های میانی را گفتند غیر رسمی و غیر دولتی است. یعنی شبیه به همان جامعه مدنی. 

او ادامه داد: بعد از ۸۸ - ۸۹ به من این گروه‌های خود جوش فرهنگی زاد و ولد بسیار جدی پیدا کردند و به معنای حقیقی کلمه جبهه فرهنگی انقلاب شکل گرفت. 


نورنیوز
اخبار مرتبط
قوچانی: اصلاح‌طلب‌ها نجیب هستند و حرمت مرجعیت را نگه می‌داشتند/ روانبخش: اگر به خاطر حرف مراجع وزیر زن نگذاشتید حجاب هم حرف مراجع است
یکشنبه 1401/08/08 ساعت 14:54
در برنامه «شیوه» شبکه 4 سیما؛
قوچانی: اصلاح‌طلب‌ها نجیب هستند و حرمت مرجعیت را نگه می‌داشتند/ روانبخش: اگر به خاطر حرف مراجع وزیر زن نگذاشتید حجاب هم حرف مراجع است
محمد قوچانی: آقای روحانی و خاتمی بر خلاف آقای احمدی نژاد نجیب بودند و حرمت مراجع را نگه‌داشتند. ویژگی احمدی‌نژاد کلاه گذاشتن بر سر روحانیت بود. قاسم روانبخش: 24 سال دولت دست شما بود. چرا یک وزیر زن نگذاشتید با این که شعار زن زندگی می‌دهید؟ یک دوره وزیر زن داشت و آن هم احمدی‌نژاد بود. اگر به خاطر حرف مراجع وزیر زن نگذاشتید حجاب هم حرف مراجع است.
کوشکی: موضوع استقلال هم جزء افتخارات جمهوری اسلامی و هم نقاط ضعف آن/ زیدآبادی: اینکه با همه کشورها گفتگو کرد و با همه کشورها باید ارتباط داشت این منافی استقلال نیست
یکشنبه 1401/08/01 ساعت 12:11
در برنامه «شیوه» شبکه 4 سیما؛
کوشکی: موضوع استقلال هم جزء افتخارات جمهوری اسلامی و هم نقاط ضعف آن/ زیدآبادی: اینکه با همه کشورها گفتگو کرد و با همه کشورها باید ارتباط داشت این منافی استقلال نیست
کوشکی: استقلال در کوته بینانه‌ترین حالتش یعنی قطع رابطه با جهان! در هیچ جای جهان هم چنین برداشتی پیدا نمی‌کنید، حتی کره شمالی! وقتی استقلال صحبت می‌کنیم به هیچ وجه منظورمان آن برداشت کوته بینانه نیست. چنین برداشتی کاملاً غلط است. زیدآبادی: بعد از انقلاب مفاهیم ساده را خیلی پیچیده کردیم. استقلال یک بحث ساده است؛ پیچیده نیست. ایران همیشه استقلال داشته است؛ استقلال سرزمینی. بعد از دوران استعمار این مفهوم استقلال تفکیک معنایی پیدا کرد.
ولی‌مراد: مبنای اسلام عدالت است و باید مبتنی بر نگرش انقلاب اسلامی برخی چیزها تغییر کند، اما نمی‌گذارند/ خوارزمی: اعمال ولایت فرهنگی ابزار و همکاران جدیدی پیدا کرده و به نوعی سخت‌تر شده است
پنج‌شنبه 1401/07/28 ساعت 14:16
در برنامه «شیوه» شبکه 4 سیما؛
ولی‌مراد: مبنای اسلام عدالت است و باید مبتنی بر نگرش انقلاب اسلامی برخی چیزها تغییر کند، اما نمی‌گذارند/ خوارزمی: اعمال ولایت فرهنگی ابزار و همکاران جدیدی پیدا کرده و به نوعی سخت‌تر شده است
توران‌ولی مراد در برنامه شیوه: مبنای اسلام عدالت است و باید مبتنی بر نگرش انقلاب اسلامی، با توجه به شرایط زمان و مکان، بعضی از چیزها تغییر کنند؛ نه اصول و طبق فرمایشات مقام معظم رهبری مبتنی بر متد فقاهت. یعنی جا دارد که تغییر کند، اما نمی‌گذارند! زهره خوارزمی: رهبران جمهوری اسلامی بر خلاف نظام‌های اسلامی دیگر، خیلی بر موضوع زن تمرکز داشتند. بنابراین اگر جمهوری اسلامی فرهنگ را در مرکزیت قرار داد، پس یک ولایت فرهنگی را پذیرفته است.
نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
خطر آلودگی پلاستیکی برای قلب و عروق
انقلابی جدید در درمان پیرچشمی
جمع‌آوری 115 هزار خودروی چینی از بازار
درخواست 20 کشور اروپایی برای استرداد مهاجران غیرقانونی افغان
مرشایمر: تاماهاوک چاره مشکلات اوکراین نیست
اعتراضات در وین علیه جنگ اوکراین
مخالفت قطر با اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه، قدس و جولان اشغالی
افت شدید ورودی آب به سدها
183 هزار میلیارد تومان خسارت خاموشی در سال گذشته
وزیر کشور: خسارت خودروهای آسیب‌دیده در جنگ 12 روزه پرداخت می‌شود
مخالفت دولت لبنان با خواسته کاخ‌سفید درباره آینده حزب الله
مدودف: زلنسکی تحت هیچ شرایطی پیروز نخواهد شد
هشدار حزب‌الله: هر گونه کانال مذاکراتی با رژیم صهیونیستی مسدود خواهد شد!
وزیر آموزش و پرورش نیز به پویش «بساز مدرسه» پیوست
نامه به سران قوا‌؛ 95 میلیارد دلار ارز صادراتی بازنگشته است
احتمال سقوط قیمت نفت به 55 دلار
عکس های منتخب ایران، شنبه 26 مهر 1404
هاشمیان: نتیجه دیدار با خیبر عادلانه نبود
نتانیاهو با بازگشایی گذرگاه رفح مخالفت کرد
درویش استعفا کرد
احتمال دیدار ترامپ با رئیس کره شمالی قوت گرفت
ایران اقدام رژیم صهیونیستی در نقض آتش‌بس در غزه و کشتار زنان و کودکان را محکوم کرد
​​​​​​​نامه روسیه، ایران و چین درباره خاتمه قطعنامه 2231 به سازمان ملل
هاشمیان در آستانه برکناری !
هوای ناسالم تهران در روزهای آینده
پیام غریب آبادی درمورد دیپلماسی ایران و همگرایی کشورهای مستقل در دفاع از حاکمیت قانون
اعتراض به ترامپ هم‌زمان با هجدهمین روز از تعطیلی دولت
معاون رئیس‌جمهور: تعطیلی پنجشنبه‌ها فعلاً ممکن نیست
جدول لیگ برتر در هفته هفتم پس از بازی پرسپولیس
پایان 10 سالگی برجام در آینه رسانه‌های اروپا
اوربان: دیدار پوتین-ترامپ، شانس توافق درباره اوکراین را افزایش می‌دهد
آغاز بازگشایی گذرگاه رفح از دوشنبه
پزشکیان: در کنار رسیدگی به تخلفات افراد، اجازه ندهیم حقوق او تضییع شود
2-0 | سیتی بدون رودری هم درخشان است
بزرگداشت استاد محمود فرشچیان در وین؛ شاعر رنگ و عشق در خاطره‌ها ماندگار خواهد ماند
رایزنی تلفنی وزیر خارجه مصر با عراقچی، گروسی و ویتکاف
خیبر (2)- پرسپولیس (1) | پرسپولیس در دقیقه 97 تسلیم خیبر شد + خلاصه بازی
1-0 | پیکان هم در برابر آلومینیوم شکست خورد+ خلاصه بازی
کشته و زخمی شدن 210 تن در حملات پاکستان به اسپین‌بولدک افغانستان
واگذاری سایپا رسما کلید خورد
47 بار نقض آتش بس در غزه از سوی رژیم صهیونیستی
عارف: المپیک 2028 فرصت حیثیتی برای کشورمان است
چرا برای پرونده نیشکر هفت‌تپه کیفرخواست جدید صادر شده است؟
برقراری پرواز رشت- آستراخان از فردا
پیروزی پرگل تیم فوتبال نوجوانان مقابل قرقیزستان در بیشکک
زلزله‌ای به بزرگی 6.2 ریشتر جنوب فیلیپین را لرزاند
حمله پهپادی رژیم اسرائیل به جنوب لبنان
مطالبات گندمکاران تسویه شد
واکنش حماس به تشدید حملات صهیونیست ها به کرانه باختری
اخراج ژنرال ارشد چین و 8 مقام نظامی دیگر به‌اتهام فساد
X
آگهی تبلیغاتی