×
فرهنگی
شناسه خبر : 110449
تاریخ انتشار : جمعه 1401/07/08 ساعت 10:38
رهدار: «اسلام سیاسی» جعل غربی هاست!/  اسفندیاری: امیرالمومنین بیت‌المال را بر اساس شکم مردم تقسیم می‌کرد نه بر اساس ایمان مردم

در برنامه «شیوه» شبکه ۴ سیما؛

رهدار: «اسلام سیاسی» جعل غربی هاست!/ اسفندیاری: امیرالمومنین بیت‌المال را بر اساس شکم مردم تقسیم می‌کرد نه بر اساس ایمان مردم

محمد اسفندیاری، دین پژوه در برنامه شیوه در شبکه 4 سیما با موضوع «اسلام سیاسی، اسلام اجتماعی» گفت: امیرالمومنین حاکم کوفه، وقتی می خواهد حکومتش را معرفی کند نمی‌گوید در حکومتم نماز جمعه‌ام اینقدر است، می‌فرماید: در پایتخت من کوفه کسی نیست که در رفاه نباشد. علی (ع) که دنیا را سه طلاقه کرده بود، مردم جامعه خودش را، مردمی که آب قنات نداشتند را دنبال آب حیات نمی فرستاد! وعده اخروی به آنها نمی داد.

نورنیوز - گروه فرهنگ و جامعه: محمد اسفندیاری، دین پژوه در برنامه «شیوه» شبکه ۴ سیما با موضوع «اسلام سیاسی، اسلام اجتماعی» گفت: مشکل در اسلام سیاسی نیست؛ مشکل در تلقی های غلط از سیاست است که به اسم اسلام سکه زده شده است. هر کسی با اسلام آشنا باشد، تأیید می‌کند که اسلام یک دین سیاسی است.

تا پیش از انقلاب اسلامی ایران اسلام غیرسیاسی بر صندلی متهم نشسته بود. خیلی‌ها شکایت می‌کردند که چرا اسلام وارد میدان مبارزه و دفاع از مردم نمی‌شود. حتی سهراب سپهری که شاعر گوشه گیری بود و اصلا در فضاهای اجتماعی و سیاسی نبود در شعر مشهور خود می‌گوید که من قطاری دیدم که  فقه می‌برد و چه سنگین می‌برد و قطاری دیدم که سیاست می‌برد و چه خالی می‌رفت. این زبان حال خیلی‌ها بود.

اسلام در دهه ۴۰ و ۵۰ وارد درگیری های سیاسی و اجتماعی شده بود.

اسفندیاری گفت: حکومت امیرالمومنین یک حکومت ۱۰۰ درصد اخلاقی بود.

رهدار، استاد علوم سیاسی: «اسلام سیاسی» اصلا جعل غربی‌هاست! اسلام به تعبیر حضرت امام همه‌اش سیاست است، اسلام سیاسی جعل شده به عنوان اسلامی است که مدعی حکومت است؛ اسلامی که مدعیست که در برابر طرح غرب برای اداره اجتماع انسانی طرح دارد. آشکارا جعل این واژه در برابر طرح غرب است.

اسلام به تعبیر حضرت امام همه‌اش سیاست است. کسی که می‌گوید «اسلام سیاسی» انگار می‌گوید ما یک اسلام غیرسیاسی هم داریم.

غربی‌ها وقتی اسلام سیاسی را طرح می‌کنند مصادیقی را ذکر می‌کنند: طالبان، داعش حتی القاعده و در نهایت جمهوری اسلامی! در حالی که ما در راه مخالفت با آنها کلی شهید داده‌ایم.

غربی‌ها در برابر اسلام سیاسی یک واژه دیگر را هم جعل کرده‌اند، به اسم اسلام مدنی یا اسلام اجتماعی به این معنا که اسلام کاری به حکومت ندارد و به رفتار مردم کار دارد و مسلمان‌ها را می‌گوید تک تک اخلاقی زیست کنند و مالزی و ترکیه را هم نمونه آن ذکر می‌کنند.

امام خمینی ۱۰ سال در راس یک نظام سیاسی قرار داشت و تا مرز عصمت کنش کرد

شهید آوینی می گفت ظهور امام خمینی (ره) مسأله عصمت اهل بیت علیه السلام را برای ما حل کرد. ما پیش از این عصمت را وجداناً می‌پذیرفتیم. ولی ما در قرن ۲۰ آدمی غیرمعصوم را دیدیم که تا مرز عصمت زیست. در مرکز ثقل سیاست هم زیست. مخالفین امام خمینی نتوانستند به او بگویند که دغل بازی کرد.

امام ۱۰ سال در راس یک نظام سیاسی قرار داشت و به تعبیر شهید آوینی تا مرز عصمت کنش کرده که اعجاب مخالفینش را برانگیخته است.

 امیرالمومنین به هیچ وجه در آزادی سیاسی کوتاه نیامد؛ به مردم گفت نمی‌خواهم برای اینکه شما را به بهشت ببرم، خودم را جهنمی کنم!

حضرت علی (ع) بیت‌المال را بر اساس شکم مردم تقسیم می‌کرد نه بر اساس ایمان مردم و انقلابی بودن آنها

محمد اسفندیاری، دین پژوه گفت: امیرالمومنین در حکومتش از دو اصل به هیچ وجه کوتاه نیامد: یکی عدالت اقتصادی و دیگری آزادی.

عدالت اقتصادی به معنی بسیار پررنگش و آزادی سیاسی هم

امیرالمومنین در بیت‌المال مساوات را رعایت می‌کرد. بین عرب، فارس، غلام و آزاد فرقی نمی‌گذاشت، ولی دامنه‌اش خیلی گسترده‌تر بود.

وقتی عمر خلیفه شد به افرادی که پیشگام بودند در اسلام، زودتر اسلام آورده بودند، جهاد کرده بودند، سهم بیشتری داد.

وقتی امیرالمومنین به خلافت رسید گفت نه! هیچ. بین فردی که شمشیر زده و کسی که خانه‌اش خوابیده فرقی نیست. من بیت‌المال را بر اساس شکم مردم تقسیم می‌کنم نه بر اساس ایمان مردم و انقلابی بودن آنها.

طلحه و زبیر از اصحاب پیامبر بودند و جهاد کرده بودند و ناراحت شدند. امیرالمومین به آنها گفت هر کاری کردید پاداشش در آن دنیاست.

امیرالمومنین رانت نداد، امتیاز به هیچکس نداد، با پول دهان کسی را نبست. برعکس معاویه که با پول می‌بست.

امیرالمومنین به هیچ وجه در آزادی سیاسی کوتاه نیامد. طلحه و زبیر از امیرالمومنین مکدر شدند. سیره پیامبر و امیرالمومنین این گونه بود که به هر کس که می‌دیدند تشنه قدرت است، مقام نمی‌دادند. به چه دلیل؟ چون کسی که قدرت طلب است وقتی به او مقام بدهید او از آن به بعد فقط به فکر مقام می شود، هدفش فقط مقام است.

طلحه و زبیر بصره و کوفه را می‌خواستند. بعد از مدتی آمدند پیش امیرالمومنین. اختلاقی پیش آمده بود و گفتند ما می‌خواهیم به مکه برویم. امیرالمومنین فرمود بفرمایید. گفتند می‌خواهیم برویم عمره انجام بدهیم. امیرالمومنین فرمود: به خدا قسم قصد عمره ندارند قصد خدعه دارند و می خواهند بروند و به جنگ ما بیایند. و همین شد. از کوفه رفتند به مکه و با عایشه همدست شدند و سپاهی گران علیه امیرالمومنین راه انداختند. اما امیرالمومنین آزادی آنها را سلب نکرد، نگفت ممنوع الخروجید!

{امیرالمومنین} ایستاد و از آزادی دفاع کرد، ولو اینکه بیایند و با او بجنگند. حکومت پایه اش متزلزل می‌شود؟ خب بشود. اگر امیرالمومنین جلوی آنها را می‌گرفت الآن ما اینجا نمی‌نشستیم و بگوییم امیرالمومنین!

ما اگر می‌گوییم امیرالمومنین به خاطر این است که اخلاق را در سیاست آورد.

نمونه دیگر هم خوراج است. آنها خروج کرده بودند علیه امیرالمومنین. به مسجد می‌آمدند و به امیرالمومنین بد و بیراه می‌گفتند.

امیرالمومنین نکته‌ای را در مورد نگاه مرد به زن گفت و یکی از خوارج که نشسته بود دید امیرالمومنین نکته قشنگی را فرمودند. خارجی گفت: خدا بکشد این علی را! چقدر دانا است، چه چیزهایی می‌فهمد!

مردم رفتند به سوی این خارجی که او را بکشند. امیرالمومنین گفت نه نه دست نگه دارید مردم! ولش کنید! به ما فحش داد جوابش فحش است که از ما دور باد. یا باید او را ببخشیم که سیره ما این جور است. این سیره امیرالمومنین با خوراج بود.  به آنها هم گفت تا وقتی دست به شمشیر نبردید ماه به ماه بیایید و حقوقتان را از بیت‌المال بگیرید. راحت هم می‌توانید به مسجد بیایید.

مردم کوفه با امیرالمومنین راه نمی‌آمدند. در جنگ، صلح  و ... امیرالمومنین می‌گفت چاره‌ای نیست، نمی‌شود مردم را سرکوب کرد. امیرالمومنین گفت: مردم می‌دانم چه می‌خواهید، شمشیر! ولی من این جوری نیستم که بخواهم شما را مطیع کنم، اما خودم را خراب کنم، برای اینکه شما را به بهشت ببرم، خودم را جهنمی کنم. می‌دانم مردم می‌شود شما را به زور مطیع کرد. امیرالمومنین شمشیر را داشت، اما شمشیر را غلاف کرده بود. شما را درست کنم و خودم فاسد بشوم، هرگز!

امیرالمومنین به مردم می گوید من با شما مدارا می کنم و می دانم چطور شما را اصلاح کنم، اما نمی خواهم شما را اصلاح کنم با فاسد کردن خودم، یعنی با زور!

روی همین حساب، چون امیرالمومنین سیاستش اخلاقی بود، می‌گفتند امیرالمومنین سیاستمدار نیست!

امیرالمومنین شکایت می‌کند و می‌گوید حتی قریش آمدند گفتند که انسان شجاعی هستی ولی جنگ و تاکتیک‌های سیاسی را نمی‌دانی!

علی اخلاق را حاکم بر سیاست کرد. امیرالمومنین می‌گوید قسم به خدا، معاویه از من زیرک تر و باهوش تر نیست، اما او پیمان شکنی می‌کند، تبهکاری می‌کند. اگر قرار بود پیمان شکنی اصل باشد من می‌توانستم زیرک ترین افراد باشم.

امیرالمومنین اصلی را رعایت می‌کرد که خیلی از ما فراموش می‌کنیم. برای او پیروزی اخلاقی مهم بود، نه پیروزی سیاسی.

حضرت علی (ع) وقتی می‌خواهد حکومتش را معرفی کند نمی‌گوید نماز جمعه ام اینقدر است، می‌گوید در پایتختم کسی نیست که در رفاه نباشد.

امیرالمومنین حاکم کوفه، وقتی می‌خواهد حکومتش را معرفی کند، نمی‌گوید در حکومتم نماز جمعه‌ام اینقدر است، فلان اعمالم اینقدر است. می‌فرماید: در پایتخت من کوفه کسی نیست که در رفاه نباشد.

علی (ع) که دنیا را سه طلاقه کرده بود، مردم جامعه خودش را، مردمی که آب قنات نداشتند را دنبال آب حیات نمی فرستاد! وعده اخروی به آنها نمی‌داد.

می‌فرماید: هیچ کسی در کوفه نیست مگر اینکه در رفاه است. من چنین جامعه‌ای درست کردم. این ملاک جامعه اسلامی است. امیرالمومنین روی سه مصداق انگشت می‌گذارد: پایین‌ترین افراد در کوفه کسانی هستند که نان گندم می‌خورند، مسکن دارند و از آب گوارای فرات می‌نوشند.

ما اگر می‌گوییم اسلام سیاسی و اسلام سیاسی حکومتی دارد که جمهوری اسلامی است، الگویش باید نهج البلاغه باشد.

امیرالمومنین مردم را خودی و غیرخودی نمی‌داند

الگوی حکومتی که در عهدنامه مالک اشتر است مال غیر معصوم است. امیرالمومنین، مالک اشتر را حاکم مصر می‌کند و معصوم هم نیست و امیرالمونین می‌گوید این مانیفیست حکومت توست. الگوی ما علی نیست، خب مالک اشتر باشد.

امیرالمومنین مالک اشتر را به مصر می‌فرستد، چه می‌کند؟ اگر ما بودیم می‌گفتیم مردم خودی غیرخودی، با حجاب و بی‌حجاب، حزب‌اللهی غیرحزب‌اللهی. امیرالمومنین می‌گوید مالک به مصر برو، تمدن دیرپایی دارد، فرهنگ متنوعی دارد، بدان! مردم را دو قسم کن، یا هم دین تو هستند یا هم نوع تو هستند. هم دین تو نیست، عیبی ندارد، انسان که هست. امیرالمومنین این جور می‌بیند. خودی غیرخودی نمی‌کند.


صداوسیما
اخبار مرتبط
فاصله ما با فقه علوی
دوشنبه 1403/10/24 ساعت 09:14
مسیح مهاجری*
فاصله ما با فقه علوی
گمان نشود نهج‌البلاغه فقط مجموعه‌ای از توصیه‌های حکومتی بر پایه سیاست و اموری از قبیل مدیریت و دفاعیات است. این سخن از هرکس باشد نشان‌دهنده عدم شناخت او از نهج‌البلاغه است.
فاضلی: جنبش اخیر اجتناب ناپذیر بود؛ جامعه به ارزش‌های دموکراتیک تمایل پیدا کرده است/ نادری: سوال این است که اصلاً ما ظرفیت دموکراسی را داریم؟
یکشنبه 1401/07/17 ساعت 12:31
فاضلی: جنبش اخیر اجتناب ناپذیر بود؛ جامعه به ارزش‌های دموکراتیک تمایل پیدا کرده است/ نادری: سوال این است که اصلاً ما ظرفیت دموکراسی را داریم؟
نعمت الله فاضلی، جامعه شناس در برنامه شیوه در شبکه 4 گفت: این جنبش اجتناب ناپذیر بوده، زیرا جامعه به ارزش‌های دموکراتیک تمایل پیدا کرده است. احمد نادری، نماینده مجلس: در همه انقلاب ها ممکن است افراط‌هایی باشد. آیا انقلابی هست که در آن حرکات از جنس افراط نبوده باشد؟ من که سراغ ندارم!
نماینده تهران: بچه‌های کف خیابان بچه‌های این کشور هستند
دوشنبه 1401/07/11 ساعت 15:26
در برنامه «شیوه» شبکه 4 سیما؛
نماینده تهران: بچه‌های کف خیابان بچه‌های این کشور هستند
روح الله ایزدخواه در برنامه «شیوه» شبکه 4 گفت: بچه‌هایی که الآن کف خیابان هستند به هر حال بچه‌ها این کشور هستند، زیر 18 سال هستند، زیر 30 سال هستند، اینها بچه‌های ما هستند.
سیاح: خیلی راه‌ها غلط است؛ اخبار بد حال مردم را بدتر می‌کند/ آروین: نباید علت و معلول را اشتباه بگیریم، نگوییم اخبار بد علت حال بد مردم است
یکشنبه 1401/07/10 ساعت 13:04
در برنامه «شیوه» شبکه 4 سیما؛
سیاح: خیلی راه‌ها غلط است؛ اخبار بد حال مردم را بدتر می‌کند/ آروین: نباید علت و معلول را اشتباه بگیریم، نگوییم اخبار بد علت حال بد مردم است
عضو پیشین شورای شهر تهران در برنامه شیوه: هر ایرانی می پرسد چرا هر روز سخت تر از دیروز است؟ نگوییم اخبار بد علت حال بد مردم است. امیر سیاح، پژوهشگر اقتصاد: ذهنیت مردم خیلی جاها اشتباه می‌کند؛ خیلی راه‌ها غلط است. اخبار بد حال بد مردم را تشدید می‌کند.
رؤیاى سرنگونى جمهورى اسلامى همچنان برجاست!
شنبه 1401/07/09 ساعت 11:56
تحلیل مهاجرانی از آشوب‌های اخیر؛
رؤیاى سرنگونى جمهورى اسلامى همچنان برجاست!
وزیر ارشاد دولت اصلاحات در رشته توئیتی نوشت: اعتراض که حق طبیعى مردم است، تبدیل به محملى براى آشوب و براندازى شده است.
عسگرپور: راجع به گشت ارشاد ببینید سینما چگونه نقش خودش را ایفا کرده است/ اسفندیاری: این قدر آزادی بوده که سه فیلم کمدی در مورد گشت ارشاد ساخته شده است
پنج‌شنبه 1401/07/07 ساعت 15:07
در برنامه «شیوه» در شبکه 4 سیما؛
عسگرپور: راجع به گشت ارشاد ببینید سینما چگونه نقش خودش را ایفا کرده است/ اسفندیاری: این قدر آزادی بوده که سه فیلم کمدی در مورد گشت ارشاد ساخته شده است
اسفندیاری: هنرمندان این روزها جاده صاف‌کن جماعتی شده‌اند که عرضه برگزاری یک تجمع در لندن را ندارند. عسگرپور: مادامی که نتوانیم فضای باز را در رسانه‌های رسمی خودمان داشته باشیم نمی‌توانید توقع داشته باشید که هنرمندان ما در فضا و چهارچوبی که شما می‌گویید، حضور داشته باشند.
نظرات

آگهی تبلیغاتی
آخرین اخبار
فرد توهین‌کننده به رئیس‌جمهور شهید احضار شد
حمله توپخانه‌ای به مدرسه محل اسکان آوارگان فلسطینی
کدام مدارس شنبه 29 آذرماه تعطیل هستند؟/نام استانهایی که کار ادارات با تاخیر آغاز می شود
بیانیه سفارت آمریکا در لبنان درباره نشست کمیته ناظر بر آتش‌بس
عکس های منتخب ایران، جمعه 28 آذر 1404
مدودف: اجلاس اتحادیه اروپا «نشست دزدها» است
ربیعی: 37 درصد جوانان در سن کار، نه شاغلند و نه محصل
رشد بیت‌کوین و اتریوم در معاملات امروز
حماس: نشست میامی باید به اجرای کامل آتش بس منجر شود
تکرار ادعاهای بی‌اساس آمریکا علیه ونزوئلا
اوکراین: به نفت‌کش روسیه در آب‌های مدیترانه حمله کردیم
بارش‌های گسترده و کاهش دما؛ موج بعدی بارش‌ها از راه می‌رسد/افزایش شمار جانباختگان به 7 نفر
واکنش چین به فروش تسلیحات آمریکا به تایوان
بهانه جدید تل‌آویو برای اعزام نیرو به کرانه باختری
طالبان: هرگونه تجاوز به افغانستان با پاسخ قاطع روبه‌رو می‌شود
عضو دفتر پزشکیان: نقد گذشته لازم است اما به شرط ادب
تقاضای ثبت نام در ایران خودرو شکست!/فردا آخرین مهلت ثبت نام
دستگیری مرد متجاوز به 35 زن در لباس تعمیرکار
تحریم‌های جدید لندن در پرونده خشونت‌های سوریه
جان‌ باختن کودک 6 ساله در سیلاب روستای مهرگی سیریک
الحکیم: عراق نه میدان جنگ دیگران خواهد بود و نه خط تماس به نیابت از دیگران
روایت‌هایی از دیدار سیاسیون با رئیس‌جمهوری
آغاز پرداخت حقوق آذرماه بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی+جزییات
بیانیه تند باشگاه پرسپولیس/ آنچه در تبریز رخ داد، عبور از مرز انسانیت و عقده‌گشایی بود
تجمع میلیونی در صنعا در حمایت از قرآن کریم و فلسطین
پیروزی چهارگله پرسپولیس در بازی تدارکاتی مقابل عقاب
روسیه بشار اسد را به سوریه تحویل نمی‌دهد
«بهار شیراز» اول زمستان به تلویزیون می‌آید
بازدهی هفتگی؛ چرخش سرمایه ها به کدام سمت؟
یورش اشغالگران به نمازگزاران در مسجد الاقصی
افتتاح نخستین فروشگاه مشترک همراه اول و دیجی‌کالا در قلب بازار دیجیتال تهران
بازی لیگ برتر فوتسال برای دومین بار لغو شد
آغاز پرداخت حقوق آذر ماه بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی
واکنش مخبر به حواشی نشست فعالان سیاسی خراسان‌جنوبی با پزشکیان
تماس تلفنی وزیر خارجه قبرس با عراقچی
اقتصاد جهانی به سود چه کسانی می‌چرخد؟
راهدار ماسالی حین خدمت‌رسانی به کاربران جاده‌ای جان باخت
انتخاب داوران ژاپنی برای دیدار تراکتور - الدحیل
لاوروف خواستار بی‌طرفی گروسی در گزارش‌دهی درباره برنامه هسته‌ای ایران شد
نشست پاریس؛ مهندسی بی‌دفاع‌سازی لبنان
بازار طلا به سمت خریدهای خرد رفت/ هشدار نسبت به تبعات مسدودسازی حساب فعالان صنف
ترامپ: احتمال جنگ با ونزوئلا وجود دارد
پیشنهاد صالحی برای مذاکرات ایران و آمریکا
تراکتور نقره داغ شد
مومنی: با اقدامات پیش‌دستانه، خسارت‌های بارندگی‌های شدید به حداقل رسید
پیکر شهروند مسجدسلیمانی غرق‌شده در سیلاب کشف شد
مصرف 75 درصد گاز شبکه در بخش خانگی و تجاری
بقایی: آمریکا به دنبال مصونیت‌بخشی به جنایتکاران جنگی تحت تعقیب است
سهمیه بنزین خودروهای خارجی با موتور بالای 1300 سی‌سی حذف شد
«تهدید ایران» همچنان برای اسرائیل پابرجاست
X
آگهی تبلیغاتی