شناسه خبر : 100620
تاریخ انتشار : 1401/04/28 14:07
نشست سران روند آستانه و الزامات ایجاد امنیت پایدار در منطقه

نورنیوز بررسی کرد؛

نشست سران روند آستانه و الزامات ایجاد امنیت پایدار در منطقه

آنچه امروز انتظار می‌رود در نشست تهران مورد تاکید سه کشور ضامن روند آستانه قرار بگیرد، اتخاذ راهکارهای عملی برای کاهش تنش و تکیه بر اصل گفت‌وگو و تعامل برای رفع سوء تفاهمات، کاهش و حل منازعات و دغدغه‌های امنیتی مشترک است.

نورنیوز ـ گروه سیاسی: نشست سران روند آستانه امروز سه‌شنبه بعد از دو سال وقفه با حضور روسای جمهور ایران، ترکیه و روسیه به صورت حضوری در تهران برگزار می‌شود.

در اواخر سال ۲۰۱۶ کشورهای جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه تلاش‌هایی را برای کاهش و رفع بحران در سوریه آغاز کردند. مقدمه این موضوع، آتش‌بس فراگیری بود که از دسامبر ۲۰۱۶ با توافق میان دولت سوریه و گروهی از مخالفان برقرار شد.

برای برقراری این آتش‌بس، برای نخستین بار نمایندگان دولت سوریه با نمایندگانی از گروه‌های مخالف مسلح به طور مستقیم گفتگو کردند.

برگزاری ۱۸ دور نشست روند آستانه و ۶ نشست سران ضامن روند آستانه از سال ۱۳۹۶ در روسیه، ایران و ترکیه، سندی بر عزم و اراده این کشورها برای حل بحران‌ها، سوء تفاهمات و چالش‌های امنیتی منطقه است.

این روند تاکنون با توجه به حساسیت و اهمیت مسئله سوریه به جد از سوی تهران پیگیری شده است.

در همین چارچوب حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در آستانه برگزاری هفتمین نشست سران روند آستانه در تهران گفت: در جریان سفری که اخیرا به آنکارا و دمشق داشتم حامل پیام رئیس جمهور بودم که بتوانیم بحرانی که اکنون در حوزه امنیتی بین ترکیه و سوریه به وجود آمده را مدیریت کنیم.

اقدامات جمهوری اسلامی در راستای تحقق این مهم چنان بوده است که در اوایل تیرماه امیرعبداللهیان  در سفر به آنکارا و گفت‌وگو با مقامات ترکیه، رسما به مقامات این کشور اعلام کرد که ایران مخالف اقدام نظامی ترکیه در سوریه است.

وزیر امور خارجه چند روز بعد نیز با سفر به سوریه، نتایج رایزنی‌های خود با مقامات دولت آنکارا را به اطلاع مقامات دمشق رساند.

در همین حال نهاد ریاست جمهوری ترکیه روز دوشنبه ۲۷ تیر اعلام کرد: تحولات اخیر سوریه، مبارزه با سازمان‌های تروریستی به‌ویژه «پ‌ک‌ک» و «ی‌پ‌گ»، تلاش برای حل و فصل سیاسی، وضعیت انسانی و بازگشت داوطلبانه سوری‌ها به کشورشان در دستور کار «سران روند آستانه» قرار دارد.

خبرگزاری فرانسه نیز نوشت؛ این سه کشور قصد دارند در این نشست دیدگاه‌های خود را درباره سوریه هماهنگ کنند تا از تنش بیشتر در منطقه جلوگیری شود.

گرچه ترکیه طی هفته‌های گذشته بر انجام عملیات نظامی از سوی این کشور در شمال سوریه به بهانه مقابله با «پ‌ک‌ک» و «ی‌پ‌گ» تاکید کرده، لیکن کشورهای ایران و روسیه به عنوان دو عضو دیگر ضامن روند آستانه با این تصمیم ترکیه مخالفت کرده و آن را موجب افزایش تنش و نقض حاکمیت سوریه عنوان نموده‌اند.

یکی از موضوعات مهمی که به‌طور قطع در دستور نشست امروز روند آستانه در تهران خواهد بود تبیین ضرورت فاصله گرفتن همه طرف‌ها از عملیات نظامی در سوریه است.

در این میان با توجه به تجاوزات مکرر صهیونیست‌ها به سوریه در کنار حضور اشغال‌گرانه آمریکا که محلی امن برای تروریست‌ها ایجاد کرده‌اند، لزوم تداوم اجماع و همکاری کشورهای عضو روند آستانه برای جلوگیری از شکل‌گیری مجدد ناامنی در این کشور و حفاظت از ثبات نسبی در سوریه را اجتناب‌ناپذیر کرده است.

اهمیت نشست تهران زمانی بیشتر نمود می‌یابد که طی ماه‌های اخیر آمریکا، صهیونیست‌ها و گروه‌های تروریستی و حامیان آن‌ها با تصور درگیری روسیه در اوکراین به تشدید رفتارهای خراب‌کارانه و بحران‌ساز در سوریه پرداخته‌اند که می‌تواند تهدیدات امنیتی برای این کشور و به تبع آن توسعه ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه را به‌دنبال داشته باشد.

آنچه امروز انتظار می‌رود در نشست تهران مورد تاکید سه کشور ضامن روند آستانه قرار بگیرد، اتخاذ راهکارهای عملی برای کاهش تنش و تکیه بر اصل گفت‌وگو و تعامل برای رفع سوء تفاهمات، کاهش و حل منازعات و دغدغه‌های امنیتی مشترک است.

پیگیری این روند با توجه به ظرفیت‌های گسترده سه کشور در حوزه‌های اقتصادی تجاری، فناوری و سیاسی می‌تواند با حفاظت از صلح و ثبات در منطقه، زمینه‌ساز افزایش همگرایی این کشورها در مسیر ارتقاء توسعه پایدار در منطقه باشد.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی