شناسه خبر : 96759
تاریخ انتشار : 1401/02/22 17:27
هدف آمریکا از ایجاد وضعیت «پات» در بحران اوکراین چیست؟

نورنیوز بررسی کرد؛

هدف آمریکا از ایجاد وضعیت «پات» در بحران اوکراین چیست؟

درگیر نمودن روسیه و اوکراین در جنگی فرسایشی که حداقل نتیجه آن عدم موفقیت مسکو و همچنین نباختن کی‌یف است، راهبرد اصلی آمریکا در جنگ اوکراین است.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: بحران اوکراین همچنان یکی از اصلی‌ترین بحران‌های جاری در نظام بین‌الملل است. بسیاری عقیده دارند این جنگ مهم‌ترین تحول نظامی و استراتژیک پس از جنگ جهانی دوم است. تاثیرات سیاسی، امنیتی و به‌ویژه اقتصادی این جنگ نیز تا حد زیادی این فرضیه را تایید می‌کند.

روسیه و اوکراین در مجموع نیمی از گندم و حداقل ۳۰ درصد ذرت مورد نیاز دنیا را تامین می‌کردند و وقوع جنگ بین این دو کشور موجب شکل‌گیری بحران جدی غذا در جهان شده است.

 همه کشورهای جهان در موضع اظهارنظر سیاسی بر ضرورت پایان یافتن این بحران از مسیر گفتگو و راه‌‌حل‌های صلح‌آمیز تاکید می‌کنند اما میان حرف و عمل برخی بازیگران اصلی در این بحران، به‌ویژه آمریکا و کشورهای اروپایی تفاوت معناداری وجود دارد.

به دلیل وجود دوگانگی رفتار و گفتار این کشورها تاکنون تلاش‌های سیاسی و رایزنی‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به این جنگ ثمری نداشته است.

آمریکا از ابتدای شکل‌گیری این بحران در تلاش است با کمک‌های حساب شده خود از پایان یافتن جنگ، حداقل در کوتاه‌مدت جلوگیری کند. علت اصلی اتخاذ این راهبرد، درگیر نگاه داشتن روسیه در جنگ و افزایش بیش از پیش وابستگی اروپا به واشینگتن است.

پیش‌بینی چندباره آمریکایی‌ها در خصوص طولانی بودن این جنگ نیز در حقیقت اقدامی برای تولید ادبیات به منظور جا انداختن راهبرد واشینگتن در بحران اوکراین است.

خانم «آوریل هینز» اداره‌کننده اطلاعات ملی آمریکا در جلسه‌ اخیر استماع سنا آمریکا که با موضوع چشم‌انداز جنگ اوکراین برگزار شد بر طولانی شدن جنگ تاکید کرد. پیش از این نیز «بایدن» رئیس‌جمهور، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه و «لوید آستین» وزیر جنگ آمریکا بر این موضوع تاکید کرده بودند.

بسته پیشنهادی ۴۰ میلیارد دلاری رئیس‌جمهور آمریکا به اوکراین که با اکثریت قاطع در مجلس نمایندگان این کشور تصویب شد از جمله قطعات پازل این برنامه است. هم‌زمان سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نیز گفته است ۵۵۰۰ موشک جاولین و ۱۵۰۰ موشک استینگر به اوکراین رسیده است.

سایر متحدین آمریکا نیز رفتاری مشابه در خصوص جنگ اوکراین در پیش گرفته‌اند. «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس که پیش از این به اوکراین سفر کرده بود، در سفر به فنلاند و سوئد برای عضویت اوکراین در ناتو رایزنی کرده است.

پیگیری این موضوع از سوی لندن که اساسا عامل جنگ اوکراین بوده به طور قطع عاملی مهم برای تشدید جنگ میان روسیه و  آمریکا است و رایزنی‌های اخیر آن را تشدید خواهد کرد.

اگرچه بحران اوکراین تنگناهای اقتصادی شدیدی به اروپا تحمیل کرده، اما به‌دلیل قرار گرفتن این کشور در زمین بازی ایجاد شده از سوی آمریکا، مقامات آلمان و فرانسه نیز بر تصویب تحریم‌ها و اقدام علیه روسیه و تسلیح بیشتر اوکراین تاکید کرده‌اند.

دولت لهستان در روزهای اخیر اعلام کرد که در جریان کنفرانس بین‌المللی حامیان اوکراین بیش از ۶ میلیارد دلار کمک برای این کشور جمع‌آوری شده که عمدتا شامل کمک‌های نظامی می‌شود. دبیرکل ناتو نیز تاکید کرده که این ائتلاف آماده است سال‌ها از اوکراین در جنگ علیه روسیه حمایت کند.

نگاهی به مواضع دولت‌های غربی، افراد سفر کرده به اوکراین، مواضع گروه ۷ و مقامات ناتو نشان می‌دهد که غرب اساسا دیپلماسی را راهکاری برای حل منازعه نمی‌داند.

محور تمام اظهارات غربی‌ها «شکست دادن پوتین»، «اعمال تحریم علیه روسیه» و «ارسال تسلیحات نظامی به اوکراین» است که هیچ‌کدام از آن‌ها نمی‌تواند مبنای پیش‌بُرد راهکار دیپلماتیک برای دو کشور باشد.

با این وصف در حال حاضر غرب و در راس آن آمریکا بزرگترین مانع برای راه‌حل دیپلماتیک در جنگ روسیه و اوکراین است و تداوم پیگیری این رویکرد، محقق شدن خواست آمریکا یعنی شکل‌گیری وضعیت «پات» در بحران اوکراین را به‌دنبال خواهد داشت.

«اسکات بَریر» رئیس آژانس دفاعی آمریکا (DIA)  اخیرا اعلام کرده که در اوکراین وضعیت پات حاکم است یعنی روس‌ها برنده نشده‌اند و اوکراینی‌ها هم نباخته‌اند.

این وضعیت که فرسایش دو طرف و درگیر نمودن اروپایی‌ها در بحران اقتصادی را محقق می‌کند هدفی است که واشینگتن برای تحقق کامل آن به ادامه جنگ و عدم شکل‌گیری مصالحه از مسیرهای سیاسی کمک می‌کند.


نورنیوز
اخبار مرتبط









نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی