شناسه خبر : 94138
تاریخ انتشار : 1401/02/09 11:45
رژیم صهیونیستی عامل ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه است

رئیس جمهور در دیدار با سفرا کشورهای اسلامی:

رژیم صهیونیستی عامل ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه است

رئیس جمهور در دیدار با سفرا و روسای نمایندگی‌های کشورهای اسلامی گفت: رژیم صهیونیستی یک رژیم زبون و متزلزل است و اقدامات ضد انسانی این رژیم کمکی به پایداری و امنیت نکرده است.

نورنیوز -گروه سیاست: رئیس جمهور در دیدار با سفرا و روسای نمایندگی‌های کشورهای اسلامی گفت: رژیم صهیونیستی یک رژیم زبون و متزلزل است و تروریسم دولتی، نقض سیستماتیک حقوق بشر، بکارگیری سلاح‌های ممنوعه علیه مردم قدس و کرانه باختری و هتک حرمت مسجدالاقصی، هیچ کمکی به پایداری و امنیت رژیم صهیونیستی نکرده است.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در ادامه گفت: رژیم صهیونسیتی که بیش از ۷۰ سال است که موجب ناامنی و بی‌ثباتی و آوارگی در منطقه است و اینک نیز نه تنها نمی‌تواند شریکی برای صلح باشد بلکه هر جا پای گذارد ثبات و امنیت آنجا را به مخاطره می‌اندازد.

گفتنی است، در چند سال اخیر کشورهای عربی غرب آسیا و شمال آفریقا روابط پنهانی خود با رژیم صهیونسیتی را ذیل امضای توافقنامه‌هایی علنی کردند.

بر این اساس مراکش، امارات عربی، بحرین و سودان در سال ۲۰۲۰ توافقنامه‌هایی را برای عادی‌سازی روابطشان با رژیم صهیونسیتی امضا کردند که این توافق‌ها به عنوان بخشی از پیمان ابراهیم و با میانجیگری دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا انجام شده است.

پیمان ابراهیم (Abraham Accords) بیانیه مشترک رژیم صهیونسیتی، امارات و ایالات متحده بود که در سال ۲۰۲۰ منعقد شد.

از زمان امضای توافقنامه صلح رژیم صهیونسیتی با مصر سال ۱۹۷۹ و صلح با اردن سال ۱۹۹۴، این اولین باری بود که کشورهای عربی  با اسرائیل روابط عادی برقرار می‌کردند.

از سوی دیگر ترکیه نیز که در سال ۲۰۱۸ و در واکنش به انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به بیت المقدس، سفیر خود را از تل آویو فراخوانده بود، اسفند پارسال با استقبال از رئیس جمهور رژیم صهیونسیتی در آنکارا به سوی عادی سازی با این رژیم جعلی رفت. 

این نخستین سفر یک مقام صهیونیست به ترکیه از سال ۲۰۰۸ بود.

هرتزوگ به عنوان نخستین رئیس رژیم صهیونیستی که در ۱۴ سال گذشته به ترکیه سفر کرده با رجب طیب اردوغان در آنکارا دیدار کرد.

در ادامه این سیاست ها یک روزنامه اسرائیلی روز چهارشنبه فاش کرد، مقامات ترکیه به درخواست تل‌آویو شروع به تبعید ده‌ها تن از فعالان فلسطینی مرتبط با جنبش حماس کرده‌اند.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود در این دیدار با اشاره به وقایع افغانستان گفت: متأسفانه روندی خطرناک و هدفمند از ترویج ناامنی تکفیری با هدایت خارجی در افغانستان مشاهده می‌شود که به دنبال شعله‌ور کردن جنگ فرقه‌ای، این بار در سرزمینی دیگر از امت اسلامی است؛ به همین دلیل ایران همواره بر مشارکت واقعی همه گروه‌های قومی، مذهبی، سیاسی در حکومت آینده افغانستان تاکید داشته است تا امکان سوءاستفاده دشمنان این ملت به حداقل برسد و افغانستان بعد از سال‌ها درد و رنج، روی آرامش ببیند.

مقامات وزارت خارجه کشورمان از زمان روی کار آمدن طالبان در افغانستان در نشست های متعدد با طالبان همیشه تأکید داشته‌اند شناسایی هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان را منوط به تشکیل دولت فراگیر در این کشور می‌دانند.

با این وجود و در ادامه بی ثباتی های افغانستان، ساعاتی پیش وقوع دو انفجار جداگانه در شهر مزار شریف افغانستان باعث کشته شدن دست‌کم ۹ نفر در این شهر شد.

این انفجارها یک هفته پس از حمله به مساجد مزار شریف رخ داد که دست کم ۱۲ نفر از نمازگزاران را شهید و ده‌ها تن دیگر را مجروح کرد.


ایرنا
اخبار مرتبط




نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی