شناسه خبر : 93242
تاریخ انتشار : 1401/01/19 13:53
رسوایی سربازان ملکه باکینگهام روی عرشه!

نورنیوز بررسی کرد؛

رسوایی سربازان ملکه باکینگهام روی عرشه!

رخدادهایی مشابه سرقت سوخت ناو انگلیسی پهلو گرفته در بندر نظامی، تنها گوشه‌ای از فرهنگ حاکم بر نیروهای مسلح انگلیس است و نشان می‌دهد که سربازانی که از سرقت اموال کشور خود واهمه‌ای ندارند به طور قطع نمی‌توانند مدافع امنیت و منافع کشورهای دیگر باشند.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: هم‌زمان با انتشار گزارشی درباره دزدی سوخت به ارزش حدود ۲۵۰ هزار پوند از یک ناو نیروی دریایی انگلیس در پایگاه دریایی «دوون پورت» در نزدیکی «بندر پلیموث» در جنوب غرب انگلستان، وزیر نیروهای مسلح دولت در سایه بریتانیا و نماینده عضو حزب کارگر، این اتفاق را «شرم‌آور» توصیف کرد.

پلیس وزارت دفاع انگلیس پس از انتشار این خبر در رسانه‌ها از آغاز تحقیقات بیشتر در این زمینه خبر داده است.

پیشتر روزنامه سان چاپ لندن از ربوده شدن سوخت ناو «بولوارک» و کشف آن در یک تانکر سوخت خبر داده بود.

وزارت دفاع انگلیس می‌گوید: در حالی که ناو بولوارک از ماه سپتامبر در حال تعمیر بوده، سوخت دزدی شده در یک تانکر حمل سوخت کشف شده است.

«دوون پورت» بزرگترین پایگاه دریایی در اروپای غربی است و از سال ۱۶۹۱ پایگاه نیروی دریایی سلطنتی بریتانیاست.

نیروی دریایی سلطنتی انگلیس از دیرباز یکی از اصلی‌ترین پایه‌های اقتدار نظامی این کشور و محور کشورگشایی و تامین منافع استعماری لندن در اقصی نقاط عالم بوده است.

در خصوص وقوع این رخداد دو محور بسیار مهم وجود دارد که توجه به آن ضروری است:

نخست؛ به طور قطع انجام این اقدام به دلیل قرار داشتن شناور نظامی در منطقه حفاظت شده بدون همدستی مسئولین نظامی امکان‌پذیر نبوده است.

در صورتی که این فرضیه رد شود، نیروی دریایی سلطنتی انگلیس باید بپذیرد که قابلیت‌های حفاظتی ارتش این کشور به میزانی افول کرده که حتی سارقین عادی نیز می‌توانند با تانکرهای سوخت وارد حساس‌ترین اماکن نظامی این کشور شده و اقدام به سرقت نمایند!

به صورت طبیعی فرضیه دوم نمی‌تواند محلی از اعراب داشته باشد زیرا هیچ سارقی حاضر نیست خطر گذشتن از حلقه‌های حفاظتی اماکن نظامی را برای سرقتی که انجام آن در مناطق دیگر با شرایط سهل‌تری ممکن است بپذیرد.

موضوع دوم به ماهیت این رخداد مربوط می‌شود، چه، نیروهای مسلح در هر کشور حافظ جان و مال شهروندان خود و مسئول حفاظت از تمامیت ارضی و منافع ملی هستند.

شهروندان انگلیس که با پرداخت مالیات‌های سنگین هزینه‌های قابل توجه نیروی دریایی سلطنتی این کشور را تامین می‌کنند چگونه می‌توانند به صداقت و قابلیت چنین ارتشی که حتی از سرقت سوخت یک شناور این کشور نیز ابا ندارد اعتماد کنند؟!

اخبار، تصاویر و گزارش‌های متعددی طی سالیان گذشته از رویکرد غارت‌گرانه ارتش انگلیس در مناطقی که سربازان ملکه در آن حضور پیدا کرده‌اند منتشر شده که مقامات این کشور همواره سعی در کتمان آن داشته‌اند، به ویژه آنکه حضور نظامی انگلیس در مناطق مختلف جهان پیوسته در قالب ماموریت‌های امنیت‌ساز و در پاره‌ای موارد آزادی‌بخش معرفی شده است!

رخدادهایی از این دست که تنها گوشه‌ای از فرهنگ حاکم بر نیروهای مسلح انگلیس است نشان می‌دهد که سربازانی که از سرقت اموال کشور خود واهمه‌ای ندارند به طور قطع نمی‌توانند مدافع امنیت و منافع کشورهای دیگر باشند.

نمود عینی این امر را در سال‌ها حضور نیروهای انگلیسی در افغانستان و عراق می‌توان مشاهده کرد، چنانچه اسناد نشان می‌دهد انگلیسی‌ها در هلمند افغانستان، خود عامل افزایش تولید مواد مخدر و انتقال آن به اروپا بوده‌ و در عراق نیز سرقت منابع انرژی این کشور را رقم زده‌اند.

رسوایی اخیر در سرقت سوخت یک ناو ارتش سلطنتی انگلیس در بندر نظامی این کشور، هر چند از نقطه‌نظر ارزش اقتصادی موضوع مهمی قلمداد نمی‌شود اما ابعاد فرهنگی و امنیتی این رخداد که وزیر نیروهای مسلح دولت در سایه انگلیس آن را «شرم‌آور» خوانده، بار دیگر پرده از واقعیت‌های حاکم بر ساختار نیروهای مسلح این کشور که مدعی برقراری امنیت و آرامش در جهان است کنار زد و نشان داد که اعتماد برخی کشورها برای «خرید امنیت» از لندن، مصداق سپردن کلید خانه به سارق است.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی