شناسه خبر : 90098
تاریخ انتشار : 1400/12/15 20:53
درس‌های اقتصادی بحران اوکراین

نورنیوز بررسی کرد؛

درس‌های اقتصادی بحران اوکراین

غرب سعی دارد در قالب سیاست تحریم و تهدید، از وابستگی درآمدهای اقتصادی مسکو به روابط انرژی با اروپا و نیز بازارها و مراکز مالی و بانک‌‌ها بهره برده و این کشور را به امتیازدهی وادار نموده و هزینه‌های امنیتی و سیاسی بسیاری را بر این کشور تحمیل کند.

نورنیوز ـ گروه بین‌الملل: مذاکرات وین میان ایران و گروه 1+4 با محوریت لغو تحریم‌ها در حالی در جریان است که غرب می‌کوشد این‌گونه القاء کند که حل مشکلات کشور تنها در گرو همکاری با غرب و بهره‌گیری از شبکه مالی جهانی است.

غرب با تعیین ضرب‌الاجل‌های من درآوردی و مقصرنمایی ایران، در حالی به دنبال تبدیل مذاکرات وین به محلی برای تحقق اهداف یک‌جانبه خود است که تحولات اخیر اوکراین و نوع رفتار غرب حقایقی دیگر از چهره واقعی آنها را آشکار ساخته که جای تامل دارد.

مداخلات و بدعهدی‌های آمریکا در کنار رفتارهای بحران‌ساز و غیرمسئولانه ناتو و اروپا، سرانجام بحران اوکراین را به عرصه نظامی و نبرد میان روسیه و این کشور سوق داد، حال آنکه نکته قابل توجه در کنار تحولات جاری در میدان و دیپلماسی، درس‌ها و پیام‌های اقتصادی این بحران است که در چارچوب‌ سیاست‌های ضد روسی اروپا و آمریکا قابل بررسی است.

غرب با محوریت اقدام علیه درآمدهای روسیه در حوزه انرژی و طرح نورد استریم 2 یا همان انتقال انرژی از روسیه به اروپا، مقابله با ظرفیت‌های انرژی روسیه، کاهش درآمدها و ایجاد مشکلات اقتصادی برای این کشور را کلید زد.

از سویی؛ غرب با استفاده از سلطه خود بر مراکز مالی جهانی و بهره‌گیری ابزاری از سوئیفت و مراودات بانکی علیه مسکو برای باج‌خواهی، این موضوعات را به ابزاری برای فشردن گلوگاه‌های مالی روسیه تبدیل کرده است.

در واقع غرب سعی دارد در قالب سیاست تحریم و تهدید، از وابستگی درآمدهای اقتصادی مسکو به روابط انرژی با اروپا و نیز بازارها و مراکز مالی و بانک‌‌ها بهره برده و این کشور را به امتیازدهی وادار نموده و هزینه‌های امنیتی و سیاسی بسیاری را بر این کشور تحمیل کند.

نگاهی بر آنچه این روزها از سوی غرب علیه مسکو با ادعای حمایت از اوکراین صورت می‌گیرد بار دیگر این حقیقت را آشکار می‌سازد که از یک‌سو رابطه با غرب رابطه‌ای اطمینان‌بخش نیست و غرب نگاهی صرفا یک‌جانبه به روابط با سایر کشورها دارد و از سوی دیگر غرب هرگز رویکرد تعهدپذیری نداشته و نمی‌توان به تعهدات و وعده‌های آن اعتماد داشت. 

بحران اوکراین و رفتار غربی‌ها این درس‌ها را برای ما به دنبال دارد که؛

اولا راهکار حل مشکلات اقتصادی کشور نه برجام و روابط با غرب بلکه در چارچوب اقتصاد مقاومتی فعال و درون‌زا است و در عرصه سیاست خارجی نیز دیپلماسی فعال و عملگرا باید چنان باشد که غرب نه کانون و محور مناسبات بلکه حلقه‌ای از زنجیره مراودات جهانی قرار گیرد.

دوم؛ کاهش و قطع وابستگی به فروش نفت، اصلی مهم در تحقق اقتصاد مقاومتی است چنانچه امروز غرب برای فشار بر روسیه از حربه ایجاد اختلال در مناسبات انرژی روسیه با سایر کشورها نظیر کارشکنی در طرح نورد استریم و نورداستریم 2 بهره می‌گیرد.

سوم؛ این ادعا که پیوستن به اف.ای.تی.اف و مراودات با بازار سرمایه غربی حلال مشکلات و تجارتی موفق و کم هزینه‌ است، ادعایی فریبنده بوده زیرا غرب هیچ تعهدی در قبال این ساختارها نداشته بلکه آنها را ابزار فشاری برای سلطه بر منابع مالی کشورها و اعمال فشار بر آنها برای تن دادن به زیاده‌خواهی‌ها قرار داده است.

چهارم؛ حقانیت مواضع ایران مبنی بر لزوم لغو کامل تحریم‌ها، راستی‌آزمایی این لغو و ضمانت عینی و عملی مبنی بر تکرار نشدن بدعهدی‌های گذشته غرب آشکارتر شد.


نورنیوز
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی