شناسه خبر : 84929
تاریخ انتشار : 1400/10/22 21:36
راهبرد غرب در مذاکرات؛ پا روی ترمز دست روی بوق!

اختصاصی نورنیوز؛

راهبرد غرب در مذاکرات؛ پا روی ترمز دست روی بوق!

تعداد جلسات مشترک تیم مذاکره کننده ایران با طرف‌های اروپایی افزایش یافته اما هیچ ابتکاری از طرف مقابل مشاهده نمی‌شود.

نورنیوز ـ گروه سیاسی: اخبار رسیده به «نورنیوز» حاکیست که طی یک هفته گذشته هر روز دستِ‌کم یک جلسه در سطح رئیس هیأت با طرف‌های اروپایی برگزار شده و موضوعات باقی‌مانده مطابق پیش‌نویس جدید به تفصیل مورد بحث قرار گرفته است.

علاوه بر این و بر خلاف برخی جوسازی‌های رسانه‌ای، تبادل پیام در قالب «non-paper» و تنها از طریق «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها به صورت روزانه و مستمرا در جریان است.

این در حالی است که برخی مقام‌های غربی از جمله «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه روز سه‌شنبه بار دیگر از سرعت پایین پیشرفت مذاکرات وین سخن گفته‌اند.

از آغاز فرآیند جدید مذاکرات، هیأت ایرانی به صورت فشرده در جلسات متعدد در سطوح مختلف شرکت کرده و در تمامی موضوعات باقی‌مانده با ارائه راهکارهای ابتکاری و سازوکارهای عملیاتی تلاش کرده تا روند گفتگوها با هدف دستیابی به توافق خوب تسریع شود.

در همین راستا؛ حتی در موارد زیادی جلساتی به صورت همزمان برگزار شده تا بتوان موضوعات باقی‌مانده را به موازات هم و در سریع‌ترین زمان ممکن به پیش برده و به توافق نزدیک‌تر کرد.

این در حالی است که علاوه بر تداوم بازی «مقصرنمایی» و حجم گسترده عملیات روانی از سوی رسانه‌های غربی، هیئت‌های اروپایی عمدتا نقشی منفعل ایفا کرده و به جز اعلام نظر در مورد طرح‌های پیشنهادی ایران، هیچ ایده یا سازوکار تازه‌ای برای کاهش یا حل‌وفصل موضوعات باقی‌مانده ارائه نکرده‌اند!

در این میان؛ برخی تلاش‌های طرف‌های غربی برای تجدید نظر در موضوعات تفاهم‌شده یا طرح خواسته‌های جدید در مذاکرات نیز به کاهش سرعت پیشرفت مذاکرات دامن زده است.

غیبت‌های مستمر مذاکره‌کنندگان ارشد تروییکا و تغییر مذاکره کنندگان نیز مزید بر علت شده تا روند گفتگوها با وقفه روبرو شده و سرعت آن گرفته شود.

با این وجود؛ به دلیل اصرار طرف ایرانی، مذاکرات در مسیری درست و در فضایی حرفه‌ای در حال پیشرفت است و در صورت وجود اراده سیاسی و اتخاذ سریع‌تر تصمیمات لازم به ویژه از سوی واشینگتن، امکان دستیابی به توافق در یک بازه زمانی معقول وجود دارد.


نورنیوز
کلید واژگان
ایرانمذاکرات وین
نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی