شناسه خبر : 81866
تاریخ انتشار : 1400/09/20 14:46
منافع کشورهای عربی و مذاکرات وین

نورنیوز بررسی کرد؛

منافع کشورهای عربی و مذاکرات وین

اعمال تحریم‌ها صرفا تحریم ایران نبوده، بلکه با توجه به ظرفیت‌های بزرگ اقتصادی ایران، این کل منطقه است که مورد تحریم قرار گرفته و در اصل غرب با این تحریم‌ها بدنبال جلوگیری از تبدیل شدن غرب آسیا به منطقه‌ای مستقل، پیشرفته و دارای جایگاه جهانی است.

نورنیوز ـ گروه سیاسی: دور جدید مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۴ در حالی از روز پنج‌شنبه در وین با محوریت لغو تحریم‌ها از سر گرفته شده که «فیصل بن‌فرحان» وزیر خارجه سعودی اعلام کرد، ریاض امیدوار است این مذاکرات از منافع کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس محافظت کند.

انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجی امارات متحده عربی نیز در اظهار نظری مشابه روز پنج شنبه گذشته گفت: ما چشمانمان به روند برجام است و امیدواریم مذاکرات هسته‌ای که در وین بین ایران و قدرت های جهانی در جریان است، موفقیت‌آمیز باشد و مایل هستیم شاهد ادامه روند گفتگوهای منطقه ای باشیم.

در حالی که هر دو مقام ارشد سعودی و اماراتی در اظهارات خود به تامین منافع کشورهای منطقه از رهگذر موفقیت مذاکرات وین اشاره کرده‌اند، سوال مطرح در این خصوص این است که  منافع مورد اشاره چیست و چگونه در روند مذاکرات می‌تواند تامین شود؟
آمریکا و کشورهای غربی طی سال‌های گذشته همواره تلاش کرده‌اند که در چارچوب پیگیری راهبرد ایران‌هراسی و با بهره‌گیری از ابزارهای سیاسی، رسانه‌ای و امنیتی، توان دفاعی و هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را تهدیدزا جلوه داده و کشورهای منطقه از جمله کشورهای عربی را گرفتار اشتباه محاسباتی کنند.

اتخاذ این رویکرد و توسعه فضای بی‌اعتمادی میان کشورهای منطقه بستر مناسبی را برای فروش انبوه سلاح به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس فراهم نموده و سرمایه قابل توجهی را که باید صرف توسعه و رفاه مردم منطقه شود عملا به جیب کارخانه‌جات اسلحه‌سازی غرب سرازیر کرده است.

در کنار شکل‌گیری چنین شرایطی، عملا امکان تبادل ظرفیت‌های علمی، پژوهشی و فناوری در حوزه‌های مختلف میان کشورهای منطقه به حداقل رسیده و تولید علم در کشورهای همسایه نتوانسته در روند هم‌افزا قرار بگیرد.

جوسازی‌های دروغین علیه برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران نیز عملا مانع از همگرایی هسته‌ای صلح‌آمیز میان کشورهای منطقه و برخوردار شدن همگان از دستاوردهای بومی صنعت هسته‌ای ایران در عرصه‌های علمی، پزشکی، انرژی و... شده است.

عدم شکل‌گیری بستر مناسب برای تبادل ظرفیت‌های منطقه‌ای موجب شده که همسایگان خلیج فارس شامل ایران و کشورهای عربی و در سطح کلان‌تر کشورهای غرب آسیا که از توانمندی‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی بسیاری برای تبدیل شدن به یک قدرت منطقه‌ای و جهانی برخوردارند، همچنان در دایره رقابت‌های غیر سازنده باقی بمانند و متناسب با ظرفیت‌های سرشار اقتصادی خود رشد نکنند. 

در این میان اعمال تحریم‌های غیر قانونی و ظالمانه علیه ایران و وادارسازی سایر کشورها به پیروی از آن را باید یکی از اصلی‌ترین مولفه‌های محدودسازی روابط همه جانبه میان کشورهای منطقه قلمداد کرد.

  توجه به این نکته ضروری است که بدانیم اعمال تحریم‌ها صرفا تحریم ایران نبوده، بلکه با توجه به ظرفیت‌های بزرگ اقتصادی ایران، این کل منطقه است که مورد تحریم قرار گرفته و در اصل غرب با این تحریم‌ها بدنبال جلوگیری از تبدیل شدن غرب آسیا به منطقه‌ای مستقل، پیشرفته و دارای جایگاه جهانی است. 

از سوی دیگر؛ آمریکا با سیاست ایران‌هراسی، در کنار محرومیت‌های اقتصادی تحمیلی به منطقه به توجیه توسعه نظامی‌گری‌ و حتی حمایتش از تروریسم و رژیم صهیونیستی به عنوان عاملان بحران‌های منطقه پرداخته و هزینه‌های بسیاری را به کشورهای عربی تحمیل کرده است که سازش مجانی برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی نیز از تبعات این باج‌خواهی آمریکایی است. 

رفتارهای بحران‌ساز آمریکا در منطقه و حمایت از رژیم صهیونیستی نشان داده که غرب هرگز به دنبال کمک به توسعه و پیشرفت کشورهای منطقه حتی متحدان عرب خود نبوده و صرفا در چارچوب سلطه‌گری و غارت کشورها گام بر می‌دارد. 

بر این اساس؛ اگر کشورهای عربی حوزه جنوبی خلیج فارس به دنبال تامین منافع خویش در قبل مذاکرات وین هستند به جای همراهی با سیاست تحریم و تهدید غرب علیه ایران باید در چارچوب منطق واقع‌گرایانه، به تلاش برای لغو تحریم‌ها و مقابله با تهدیدات علیه ایران گام بردارند.

قدرت‌های بزرگی چون چین و روسیه نیز با اشراف کامل نسبت به سیاست‌های مخرب آمریکا و غرب و استفاده غیر قانونی از ابزار تحریم علیه سایر کشورها امروز بر لزوم کنار نهادن زبان تهدید و تحریم غرب علیه ایران تاکید و لغو تحریم‌ها  را زمینه‌ساز تبادل ظرفیت‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی کشورهای منطقه و جهان می‌دانند.

در صورتی که آمریکا و غرب با عبور از رفتار سیاسی و گام نهادن در مسیر تعامل حقوقی بر مبنای برجام، اراده دستیابی به توافق خوب را داشته باشند به طور قطع کشورهای منطقه می‌توانند با پایه‌گذاری مناسباتی جدید، شرایط را برای رفع سوءتفاهم‌های موجود فراهم کرده و با توسعه روابط سیاسی و اقتصادی پایه‌های صلح و امنیت پایدار در منطقه را تقویت کنند.


نورنیوز
اخبار مرتبط





نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی