شناسه خبر : 81812
تاریخ انتشار : 1400/09/18 17:13
شعار مذاکره زیر سایه «جنگ روانی و تحریم»!

نورنیوز بررسی کرد؛

شعار مذاکره زیر سایه «جنگ روانی و تحریم»!

واشینگتن تاکنون نه تنها گامی برای اثبات حسنِ‌نیت خود برنداشته بلکه با تداوم استفاده از ابزار تهدید و تحریم آن هم در میانه مذاکرات، عملا به دنبال انتقال پیامی ستیزه‌جویانه است که با اظهارات مسئولین این کشور در خصوص علاقه‌مندی آمریکا برای دستیابی به توافق از مسیر مذاکرات در تناقض است.

نورنیوز ـ گروه سیاسی: دومین مرحله از دور جدید مذاکرات ایران و ۱+۴ امروز پنج‌شنبه ۱۸ آذرماه با برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام از ساعت ۱۴:۳۰ به وقت تهران در وین آغاز شد.

«علی باقری» مذاکره‌کننده ارشد کشورمان پیش از آغاز این نشست، دو جلسه جداگانه با «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نمایندگان چین و روسیه برگزار کرد.

ساعاتی پیش نیز «حسین امیرعبداللهیان» در تماس تلفنی با «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آخرین تحولات مربوط به مذاکرات را بررسی کرد.

این نشست در حالی امروز آغاز شد که طی روزهای اخیر غربی‌ها علاوه بر اظهارات تهدیدآمیز با یک سلسله عملیات روانی گسترده تمام تلاش خود را بکار بستند تا نه تنها مذاکرات مذکور را ناامیدکننده به تصویر بکشند بلکه مواضع و پیشنهادات عملی هیئت ایرانی را عامل این بن‌بست معرفی کنند.

غربی‌ها از این رهگذر کوشیدند با تشدید فشار بر ایران، اولا انسجام داخلی که پشتوانه اصلی هیئت مذاکره‌کننده ایرانی است را دچار خدشه کنند و در ثانی نمایندگان ایران را در سایه افزایش فشار سیاسی به پذیرش مطالبات زیاده‌خواهانه و غیر اصولی خود مجبور سازند. 

نکته قابل توجه در مذاکرات جاری، تداوم استیلای فضای تناقض بر رویه‌ها و اظهارات طرف‌های غربی است که به معضلی در مسیر پیشبرد مذاکرات تبدیل شده است.

درحالی که همه کشورهای حاضر در مذاکرات و حتی مسئولین دولت فعلی آمریکا بر این واقعیت اذعان دارند که خروج این کشور از برجام عامل شکل‌گیری وضعیت پیچیده کنونی بوده، انتظار منطقی این است که طرف خاطی برای قرار گرفتن مذاکرات در مسیر سازنده از خود حسنِ‌نیت نشان داده و برای اطمینان خاطر طرف‌های دیگر گام‌هایی برای جبران خطاهای گذشته خود بردارد.

واشینگتن اما نه تنها تاکنون برای پاسخ‌گویی به این مطالبه بدیهی قدمی برنداشته بلکه با تداوم استفاده از ابزار تهدید و تحریم، آن هم در میانه مذاکرات عملا به دنبال انتقال پیامی ستیزه‌جویانه است که با اظهارات مسئولین این کشور در خصوص علاقه‌مندی آمریکا برای دستیابی به توافق از مسیر مذاکرات در تناقض است.

در کنار این اقدامات، رسانه‌های غربی-صهیونیستی نیز به صورت مستمر تلاش می‌کنند که فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را که کاملا اعلام شده و تحت نظارت آژانس است، بدون ارائه هیچ‌گونه مدرک مستندی تهدید‌آمیز جلوه دهند و این گزاره غلط را به افکار عمومی القاء کنند که ایران با کارشکنی در مذاکرات به دنبال خریدن زمان برای دستیابی به توانمندی‌های هسته‌ای جدید است!

تداوم تحریم‌های آمریکا به وضوح نشان می‌دهد که این کشور به عنوان عامل اصلی بروز شرایط فعلی و شکست برجام، همچنان حاضر به تغییر در رفتار خود نیست و تنها با شعار مذاکره و توافق مسیر تداوم فشار حداکثری را می پیماید، حال آنکه تحریم و تهدید هیچ تناسبی با مذاکره ندارد و در فضای تناقض نمی‌توان انتظار پیشرفت و موفقیت داشت.

به طور قطع طی روزهای آینده مشخص خواهد شد که آیا این‌گونه رفتارها و گفتارهای متناقض، تاکتیک مذاکراتی است و یا اساسا راهبرد مذاکره‌کنندگان غربی خلق تناقضات جدید برای توقف مذاکرات و هم‌زمان تداوم هیاهوی رسانه‌ای برای پیشبرد بازی مقصریابی است.


نورنیوز
اخبار مرتبط




نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی