شناسه خبر : 76579
تاریخ انتشار : 1400/08/11 11:58
بازار جهانی در انتظار نفت 100 دلاری

بازار جهانی در انتظار نفت 100 دلاری

تصمیمات اوپک همواره تعیین کننده قیمت جهانی نفت بوده و این بار هم مانند آنچه در 2008 اتفاق افتاد، ترس از کمبود نفت و عدم افزایش تولید اوپک می‌تواند قیمت نفت را به 100 دلار در هر بشکه برساند.

نورنیوز-گروه اقتصادی: در حالی که گروه اوپک پلاس در ماه گذشته میلادی تولید خود را به اندازه ای که انتظار می رفت افزایش نداد، قیمت نفت در آستانه نشست بعدی این گروه امروز شاهد افزایش بود.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 28 سنت معادل 0.3 درصد افزایش به 84 دلار و 99 سنت رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا هم امروز با 19 سنت 0.2 درصد افزایش به 84 دلار و 24 سنت رسید.

پیش‌بینی قیمت نفت با توجه به عکس‌العمل‌های متفاوت اوپک امکان‌پذیر نیست. صنعت نفت آمریکا ضربه سختی از جنگ قیمت اوپک خورد ولی نابود نشد. تولید نفت آمریکا در 2016 سقوط کرد ولی در 2017 به‌دنبال بهبود قیمت نفت افزایش یافت.
اوپک یک‌بار دیگر به سیاست متعادل کردن بازار با کاهش تولید بازگشت و این سیاست تا زمان همه‌گیری کرونا و سقوط تقاضا مؤثر بود.

پس‌از این‌که قیمت نفت خام آمریکا از 80 دلار در هر بشکه گذشت، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در پاسخ به این سوال که آیا قیمت نفت می‌تواند به 100 دلار در هر بشکه برسد گفت:« این امکان وجود دارد».
قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا از 2014 به بیش‌از 100 دلار در هر بشکه نرسیده‌است، ولی اوپک دلیل اصلی بالا رفتن قیمت نفت تا 100 دلار در هر بشکه بوده و همچنین دلیل اصلی پایین آمدن آن زیر 100 دلار در هر بشکه است.
دلیل اصلی 100 دلاری شدن نفت خام آمریکا در 2008 این بود که اوپک تمایلی به افزایش تولید در سال‌های گذشته نداشت. اوپک بین سال‌های 2004 تا 2007،  1٫2 میلیون بشکه در روز به تولید خود اضافه کرد و به سایر کشورها اطمینان داد که نفت کافی در بازارها وجود دارد.

اختلاف اوپک پلاس با آمریکا به‌دنبال مخالفت اکثر اعضای این گروه با درخواست جو بایدن برای افزایش سریع‌تر تولید نفت و کمک به کاهش قیمت بنزین شدت می‌گیرد.
اکثر اعضای اصلی ائتلاف اوپک پلاس ازجمله کویت، عراق، الجزایر، آنگولا و نیجریه موافق ادامه افزایش تدریجی تولید این گروه هستند و عقیده دارند بازارهای نفت به اندازه‌ کافی متعادل هستند.
سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش به رهبری عربستان و روسیه در شرایطی در روز پنجشنبه دیدار می‌کنند که تحت فشار مصرف‌کنندگان نفت به‌دنبال افزایش قیمت آن تا بیش‌از 85 دلار در هر بشکه قرار گرفته‌اند. قیمت بنزین در آمریکا به بالاترین رقم طی 7 سال گذشته یعنی 3٫70 دلار در هر گالن رسیده‌است.

 


اخبار مرتبط






نظرات

نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

نظر شما

X
آگهی تبلیغاتی